Diabetes, ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door LolaBloem, 11 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LolaBloem

LolaBloem Niet meer actief

Ik ben een lange periode nu niet lekker, extrem moe. Ik slaap lang en in de middag extra dutje. (Normaal niet)

Heb niet echt trek, terwijl ik normaal heel veel eet. (Ik zit betreft gewicht en lengte goed, wat aan de smallere kant zelfs)

Heb een bloedtest gedaan en daaruit bleek dat mijn suiker 104 was en wat aan de hogere kant voor en nuchtere bloedtest. (Test om 12 uur genomen en had avond ervoor vanaf 17h niks gegeten of gedronken omdat ik geen trek heb)

Diabetes komt bij mijn ouders voor en bij mijn zangerschap hadden ze ook het vermoeden dat ik het had.

Kan iemand me die waarde uitleggen en wat ik nu precies moet doen? Mijn huisarts heeft er verder geen aandacht aan besteed maar voel me wel nog erg slecht.

Heb ook regelmatige hevige steken aan me linkerborst. Volgens huisarts is het een ontsteking waar ik dan soms ineens last van heb. Maar die pijn straalt door naar me arm als ik stress heb en houd dan aan. Ik heb nu geen medicijnen oid. Hoop dat iemand me beetje wegwijs kan maken.

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Heb je alleen je suiker laten checken of ook je vitamine D?

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Woon je in België? Daar zijn andere waardes namelijk dan in Nederland.

4. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik weet sinds februari dat ik diabetes heb.

Ik had zwangerschapsdiabetes en moet elk jaar controleren, omdat je dan 50% kans hebt dat het terugkomt, ik ben dat 1 jaar vergeten, dus waarschijnlijk heb ik het al langer.

Mijn klachten waren ook voornamelijk de vermoeidheid en veel plassen.

Bij de bloedtest de 1x kwam een waarde van 10,6 en moest meteen weer prikken en toen was de waarde 9,6, allebei nuchter, wat normaal niet boven de 6,0 mag zitten.

Daarna meteen overgeschakeld op medicatie tabletten eerst 2x per dag, na 3 maand weer prikken, ondertussen naar een diëtist en sportschool (bij mij was gewichtstoename een probleem) na 3 maanden was mijn waarde naar 5,6 gedaald en mocht ik naar 1 tablet en nu is hij weer goed en mag ik zonder medicatie proberen.

Wel raar dat jou huisarts verder niks heeft gezegd over weer prikken of vervolg stappen, vooral als het in je familie voorkomt

5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Wat ik zo snel kan vinden is dat je waarde niet té hoog is maar wel aan de hoge kant. Ik zou je adviseren weer een afspraak te maken met je huisarts en meerdere glucoses te prikken om een duidelijker beeld te krijgen, 1 waarde zegt niet zoveel namelijk.

LolaBloem vindt dit leuk.
  6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heb zoontje met type 1.
    Had bij opname nuchter 29.8 das in België 536

Vind zelf 104 (5,7) juist erg mooie waarde. Zou zeker niet aan diabetes type 1 denken.

Klachten waren moe, veel drinken (denk aan 5/6 liter per dag minimaal) heel veel afvallen (10 kg in 2wk en woog bij opname nog 18 kilo met 128cm ipv 28kg), stinken uit de mond, uitgeput, bleek, zweten en gewoon volledig uitgeput.
    Vrijdag huisarts geweest en zei griep
    Maandag naar huisarts binnen moeten dragen. Nee niks zei hij. Eiste glucose en deze was nuchter dus 29. 8 .geen twijfel maar meteen ehbo, spoedopname en leren meten, spuiten etc.hij meet nu bloedsuikers a 10x per dag en spoor eerst 4/5 x insuline en heeft nu insuline pomp.

Hij is nu 10 en heeft het nu 4 jaar (was net 6 bij diagnose).

Zelf zijn mijn waardes tig keer geprikt door zoontje om te oefenen de afgelopen jaren en wel is 3,2 geprikt wat laag zou zijn maar ook keer bijna 10 wat weer hoog is. Ben toch echt gezond

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    zoontje moest okk echt elke 5/10 min plassen trouwens

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dit zijn normale nuchtere waarde. Geen zorgen dus.
    Voor nuchtere waarde geld
    Onder de 6,1 is geen diabetes (110)
    Tussen 6,1 en 6,9 voorface diabetes (110/124)
    Boven 6.9 diabetes (boven 124)
    Dit over meerdere keer prikken. Bij randje geval zeker meerdere keren prikken. We wijken allemaal wel een keer van de norm af is mijn ervaring

Bijgevoegde bestanden:

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het ligt misschien binnen de richtlijnen maar als ik iemand prik met 5,7 (104) nuchter is dat niet oké.

Je hebt geen overgewicht. Hoe oud ben je? Ben je "blank" of getint of donker qua huidskleur? (Dit heeft invloed op de kans op type 2 diabetes).
    Had jouw moeder zwangerschapsdiabetes bij jouw zwangerschap?

Als je het niet vertrouwt kan je vragen of je huisarts hba1c wil prikken om mee te beginnen, dat is je langetermijngemiddelde van je suiker. Dan krijg je een iets beter beeld.

10. LolaBloem

Die was ook erg laag. 22 terwijl het 40 moest zijn. Kan dat kloppem want weet het niet meer precies?

Ik ben nu kei kei misselijk al 3 uurtjes van het eten wat ik normaal heerlijk vind. :( dit is zo niet leuk.

Ik lees alle reacties maar ben echt futloos en 0,0 concentratie om op alles te reageren.

11. LolaBloem

Dankje ik heb hier echt wat aan!
    Nee mijn moeder had geen zwangerschapsdiabetes. Ik ben 23 bijna en heb een licht tintje

1981Mama vindt dit leuk.
  12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Je vitamine D hoort boven de 80 te zijn, liever nog tussen de 100 en 150. Jou waarde van 22 is veel, maar dan ook véél te laag. Grote kans dat jou klachten daar grotendeels vandaan komen. Huisartsen houden vaak ouderwetse waardes aan en zijn vaak tevreden met een waarde van rond de 50. Ik snap echter niet waarom jou 22 niet serieus wordt genomen met jou bijbehorende klachten!!
    Terug gaan naar je arts en laten aanvullen met spuitjes gaat het snelst. Neem daarnaast ook een goede magnesium citraat. Deze moet je samen gebruiken omdat ze elkaar nodig hebben om opgenomen te worden. Jou D wordt met behulp van magnesium omgezet naar de actieve D3 vorm, jou magnesium wordt goed door jou lichaam verdeeld door de vit.D..

13. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    #13 Fantykoekie, 11 aug 2019
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
    Mijn vriend heeft diabetes type 2 net zoals zijn broer. Van beiden is de suikergehalte terug goed geworden nadat ze alle dierlijke producten geminimaliseerd hebben.
    Eerst probeerden we de koolhydraten weg te laten maar dat hielp niet. Daarna veel gevonden over diabetes en veganisme dus toen die kant op gegaan en sinds toen voelt hij zich beter en is de suiker stabiel. Hoeft geen medicatie te nemen.
    Veganist is hij niet dus hij heeft niet alles laten vallen. Niks eigenlijk maar wel zijn hele levensstijl aangepast. 1 keer in de week of 2 weken vlees, 2 keer in de week yoghurt, eieren eens in de 2 weken. Snoep en chips ook nog maar weinig. Ongeveer hè.
    Als hij zich laat gaan is het wel onmiddellijk zichtbaar bij zijn bloedtester en dat voelt hij ook.
    Het is in het begin veel zoeken maar je kan er wel een weg in vinden.
    Veel bewegen is ook belangrijk. Niet echt soorten maar gewoon wandelen.

Terug een afspraak maken met de huisarts en vragen voor begeleiding. Diabetes type 2 is niet iets wat gemakkelijker is.
    In het begin ging hij regelmatig naar de praktijk begeleider (volgens mij) van de huisartsenpraktijk en nu is dat eens in de zoveel maanden. Gelukkig was hij ook voor levensstijl aanpassen zonder medicatie. Medicatie is een laatste redmiddel. Dat verminderd je symptomen maar niet de ziekte.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    #14 1981Mama, 11 aug 2019
    Laatst bewerkt: 11 aug 2019
    Mensen met een getinte huid (sorry is dit de juiste benaming?) Zoals Marrokaans en Turks, hebben een veel hogere kans op type 2 diabetes.

Niets is onmogelijk maar ik vind je best jong voor type 2 diabetes, ongeacht de hogere kans.
    Voor type 1 diabetes is het veel te laag nog, 104/5,7. Die kans is ook minstens 15x zo klein. Mocht je nu opeens de komende weken veel gaan plassen en veel dorst krijgen, zou ik zeker nog een keer aan de bel trekken. (Andere symptomen zijn wondjes die niet over gaan, infecties, ontstekingen, slechter zicht).

1 meting wordt beschouwd als een incident. Om te bevestigen heb je meer dan 1 meting nodig.

Eigenlijk is een nuchtere suikerwaarde alleen nog echt nuchter als je nog niet bent opgestaan. Er zijn ook natuurlijke redenen waarom je suiker iets hoger dan verwacht is (feet-on-the-floor, Dawn-phenomenon, stress) of omdat je een kopje thee zonder suiker hebt gedronken (cafeïne laat je suiker ook stijgen).

Maar goed, ik schrijf nu teveel misschien is er wel helemaal niets.

Je vitamine D is iig ook veel te laag, boostkuurtje? Hoe is je schildklier?
    Als je je zo futloos voelt mag ik hopen dat je dokter meer heeft geprikt dan alleen nuchtere glucose?

Niet om iemands advies omver te gooien, maar je krijgt vaak als het om type 2 diabetes gaat advies over voeding, kaneel, bananen en kamelenmelk. Uiteraard helpen sommige dingen, maar voordat je ergens aan begint, lijkt het me verstandig om echt uit te zoeken of het diabetes is.

15. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Is vitamine b12 ook gecontroleerd?

1981Mama vindt dit leuk.
  16. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Ben je diabetes verpleegkundige iod?

Ik ben doktersassistente, en prik regelmatig glucose.

Een nuchtere glucose van 5.7 wordt bij ons wel als normaal gezien.

RoIn, lovewinnie en einad vinden dit leuk.
  17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    PB ivm herkenbaarheid ;)

Evanesco vindt dit leuk.
  18. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ja 5,7 is ook normaal. Maar zelfs normaalwaarden (zeker als ze bij de grens in de buurt komen) bekijk ik als arts in het totaalplaatje: wat doet en zegt je patient verder?
    Daarbij zegt @1981Mama ook niet dat de waarde abnormaal is, maar dat ze nog eens zou prikken ivm dichtbij de grens en de genoemde klachten. Één waarde is geen waarde. :)

Helemaal eens met alles dat 1981Mama schrijft. Allereerst zou ik een Hba1c controleren en dan meteen glukose opnieuw prikken. Is dat volledig normaal kun je dit diabetes-idee wat meer loslaten en misschien toch een andere oorzaak voor de klachten zoeken.
    TS: Staar je niet blind op een diabetesdiagnose omdat je (mogelijk) zwangerschapsdiabetes hebt gehad. Hoe was je bloedwaarde? Andere vitamines? Goede zoutbalans? Schildklier? Er zijn nog minstens 20 andere verklaringen voor deze klachten die niets met suikerziekte te maken hebben.

LolaBloem, einad en Evanesco vinden dit leuk.
  19. LolaBloem

Ik zie wel heel wazig sinds de zwangerschap. Ik plas ook onwijs veel sinds een week of 6 nu. Dacht eerst dat ik zwanger zou zijn omdat ik normaal heel weinig plas. Maar zwangerschap ia uitgesloten. Ik weet niet wat ze allemaal precies heeft getest. Ze zei dat ze de algemene test zou doen en op vitamines diabetes (en weet ik het wat) testen en zwangerschap zou ze zekerheid bij doen. Mijn klachten waren ook heftig in me buik net alsof ik een weee kreeg (was al ongesteld geweest) 1 keer zo heftig dat ik verstijfd bleef en zwetend op een stoel werd gelegd door mijn man. Zij koppelde dit aan een darmontsteking of infectie omdat ik soms diaree heb en soms zware ontlasting.
    Ook dat van me linkerborst, zou ook een ontsteking zijn oid waardoor ik soms pijnlijk ademhaal of even moet stilzitten en via me neus kleine inademingen doen want zodra ik diep ademhaal lijkt het net of me hart dicht geknepen word.

Ik ga haar vandaag maar weer bellen want ik heb gister en vanochtend zitten overgeven en hele dunne ontlasting. Voel me nog steeds erg slap.

20. LolaBloem

@Poolvos alles was ok behalve suikerspiegel (zeg ik het goed?) En vitamine D

Deel Deze Pagina