Ons kind heeft veel Rapley gegeten (brood en fruit vooral), maar ook van een lepeltje. Het avondeten hebben we een paar maanden gevoerd met de lepel, omdat dit beter ging. Nu eet ze sinds een paar weken met ons mee 's avonds en eet ze weer zelf maar haar handjes. Prima. Maar sinds een week wil ze haar yoghurt of kwark niet meer. Het is me niet duidelijk of ze te moe is, te vol zit of dat ze gewoon niet meer van de lepel wil eten. (Sinds ze weer zelf eet, duur het warme eten wel een stuk langer). Haar toetje voeren we haar namelijk nog steeds met een lepeltje, omdat dit gewoon handiger is. Ik zit er over te denken om haar toetje op een ander moment te geven, maar zijn er nog ander ideeën?
zelf laten doen? Is in het begin even viezerikken maar onze dochter had het binnen paar dagen onder de knie. Wel begonnen met kwark..
Je bedoelt met haar handjes of met een lepeltje? Dat laatste lijkt mij wel OK. Weet niet of ze dat al snapt echter. Na het hoofdgerecht zit ze toch al onder, dus viezerikken is niet zo erg.
Op die leeftijd kun je best proberen of ze zelf met een lepeltje wil eten. (bij onze dochter barstte toen haar 'zelf doen!' periode los, die nog voortduurt tot op de dag van vandaag Zij wilde dus ook niet meer gevoerd worden.)
Ik zal het vanavond eens proberen. Ze vindt die kwark en yoghurt namelijk erg lekker, dus het is niet dat ze het niet lust.
Ontzettend dank voor jullie hulp en reacties! Ik geloofde er eerlijk gezegd totaal niet in, maar heb het toch geprobeerd. Bakje kwark, lepeltje van het (tot nu toe ongebruikte) oefenbestekje in de hand gegeven, wat kwark op het lepeltje gedaan, bakje voor haar neus... en ja ze begon goed door de verkeerde kant van de lepel in haar mond te stoppen. Even geholpen de juiste kant te vinden... Elke keer als ze aan de juiste kant van het lepeltje likte of die in haar mond stopte, gezegd dat ze het zo goed deed... Af en toe geholpen door weer kwark op het lepeltje te doen. Tegen het einde probeerde ze al zelf kwark op haar lepeltje te scheppen. Én ze heeft bijna haar hele toetje op, terwijl ze al een week haar toetje geweigerd had! Geweldig, dames, hier heb ik echt wat aan gehad. Want zelf had ik niet gedacht dat ze dit al kon. Ze vond het trouwens ook erg leuk. Ze glom helemaal. Natuurlijk observeert ze hoe wij met bestek eten en ze had kennelijk goed opgelet!
Mijn zoontje eet al vanaf 11 maanden met ebstek Overigens prikt hij meestal met zijn handen iets op het vorkje en na een paar keer belandt die op de grond en gaat hij met zijn handen verder, maar ook het toetje en ochtendpap lepeltje hij zelf (ik neem altijd 2 lepeltjes, tussendoor wil ik hem ook wel eens en hapje geven). Lekker laten oefenen, bestek is ultiem stoer natuurlijk! Fijn dat het beter gaat!
Hmmm, ze vond het 1x heel leuk en nu neemt ze steeds maar een paar hapjes. Met veel plezier met haar eigen lepeltje, maar in kleine hoeveelheden. Ik krijg de indruk dat ze het hoofdgerecht zo lekker vindt, dat ze te vol zit voor een toetje.... Raar kind hebben wij!
Zucht, andere soort yoghurt geprobeerd, Milde Biologische Yoghurt van AH... 1-2 hapjes en 't is gebeurd. Misschien morgen eens bij 't ontbijt geven? Ze eet nog steeds wel goed avondeten.
Kliederschort aan, Griekse yoghurt, lepel in de hand geven en gaaaaaaaan! Gewoon tussendoor, niet na het eten. Hier ook geen yoghurtfan (meer), wel met cruesli, niet 'kaal'.
Wat geeft het dat ze haar kwark niet opeet? Zo te horen eet ze heel goed . Ik zou het blijven aanbieden (mét eigen lepel natuurlijk ) en als ze klaar is weer weghalen, ook al heeft ze maar twee hapjes op. Ik zou wel tijdelijk wat minder in het bakje doen maar dat is meer omdat ik het zonde vind om steeds veel weg te moeten gooien.
Hihi, wat schattig je beschrijving. Ik wilde zeggen: faaaaaaaaaaaasssssssssssseeeeeeeeeeeeeeee. Ons meisje wilde ook ineens een weekje lang haar yoghurt niet ofzo. En daarna ineens gewoon wel weer.
Hier ook wel eens van die fases hoor! Maar maak er zeker geen punt van, ze krijgt genoeg binnen en dat toetje is eigenlijk meer voor 'de lekker' erbij... Hier overigens ook al een hele tijd met eigen lepel, maar mama/papa heeft ook een lepeltje om tussendoor af en toe een hapje te geven!
Dank voor jullie bemoedigende reacties dames. Ja, ik prijs mezelf gelukkig. Ze eet hartstikke goed en heeft er plezier in. Maar ze drinkt heel weinig melk (nog wat borst 's nachts en zo'n 20-50 cc melk tussen de middag, de rest laat ze staan), dus ik zie die yoghurt of kwark wel als een gezond onderdeel van het menu. We laten haar elke avond met haar eigen lepeltje proberen en helpen haar daarbij, maar na 1 hap is ze er klaar mee. Tsja, je kan het er niet inproppen zou mijn CB-verpleegkundige zeggen.
Melk is belangrijk voor oa calcium, eiwitten en vetten. Calcium zit in kaas, groente en granen. Eiwitten in kaas en vlees. Vetten in plantaardige oliën, vette vis.