Leaseauto zwangerschapsverlof

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Jimmy100, Apr 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Hoi,

Ik rijd momenteel een leaseauto voor mijn werk, en betaal hier ook bijtelling voor om deze privé te gebruiken. Nu heb ik 2 punten die ik jullie wil voorleggen:

1.
    Ik mag van mijn werkgever de auto tijdens verlof gewoon houden en blijven gebruiken, alleen zullen de brandstofkosten voor mijn eigen rekening zijn. Dit lijkt mij erg redelijk, jullie ook? Wie heeft hier ervaring mee?

2.
    Daarnaast ga ik na mijn verlof 1,5 dag minder werken. Mijn baas heeft aangegeven dat mijn eigen bijdrage voor de auto daarom omhoog gaat (evenredig met de 1,5 dag minder werk), omdat de auto's normaliter ter beschikking worden gesteld voor degenen die full time (40 uur) werken. Aangezien ik dus behoorlijk minder ga werken, vraagt mijn baas van mij een eigen bijdrage. Hoe denken jullie hierover?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik vind het niet meer dan normaal eigenlijk. Ben jij het zelf er niet mee eens?

3. Sherry

Sherry Niet meer actief

1. is wel te begrijpen.

2. als dit in je contract staat dan kunnen ze het doorvoeren. Zo niet, dan hoef je hier niet mee akkoord te gaan. Wanneer er in je contract staat dat je een lease auto krijgt kunnen ze je deze ook niet meer afnemen.

4. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Ik heb precies hetzelfde gehad, alhoewel ik tijdens mijn verlof ook niet voor benzine hoefde te betalen. Ik betaal nu 5% van de cataloguswaarde van mijn auto omdat ik van 5 naar 3 dagen ben gegaan. Dit komt neer op 100 euro bruto, wat weer met je eigen bijdrage verrekend wordt. Uiteindelijk betaal ik zo'n 50 euro meer netto per maand. Best heel redelijk want het is niet gebruikelijk dat je full-time een auto tot je beschikking hebt als je part-time werkt!

5. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Bedankt voor de reacties.
    Ik vind het zelf eigenlijk heel redelijk klinken, maar omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb, en niet goed weet wat mijn rechten en plichten zijn, leek het me handig eens te vragen hier.

@ Sherry: het gaat er niet om dat ze de auto willen afnemen, maar dat er een eigen bijdrage gevraagd wordt die evenredig staat aan mijn werkuren. Dus 40 uur werken = geen eigen bijdrage (uiteraard wel bijtelling) en werkgever vergoedt alle leaskosten. Ik ga nu minder werken, dus vraagt mijn werkgever mee te betalen aan de leasekosten.

6. Sherry

Sherry Niet meer actief

Ja dat weet ik. Maar ik was al een stap verder.

Voor het geval jij besluit hier niet aan mee te doen en toch rond wil blijven rijden.

Wanneer dit vermeld staat in het contract kunnen ze het vragen en je er toe dwingen. Indien in het contract niks staat over de werkuren hoef je hier niet mee akkoord te gaan.

Zelf persoonlijk zou ik het wel doen... (extra betalen)

7. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Aha, dan snap ik je reactie! Ja je hebt gelijk.
    Ik ga het ook gewoon doen hoor, extra betalen. Dit komt voor mij netto neer op 60 euro per maand, en dat vind ik zeer redelijk van mijn werkgever.

Normaliter wordt een leasewagen alleen volledig ter beschikking gesteld voor 40-uur werkende werknemers bij ons. En ik ga van 40 naar 28 uur en mag hem gewoon blijven rijden! Dan vindt ik 60 euro extra niet veel.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Ik ben na de geboorte van mijn dochtertje van 36 naar 32 uur gegaan en betaal nu ook meer eigen bijdrage voor mijn leaseauto. Het gaat bij ons naar rato van hoeveel je part-time werkt, dus ik vind het wel logisch, het is namelijk een looncomponent en als je minder werkt krijg je minder loon.

9. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,029
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Zulke dingen staan als het goed is in je leasecontract.

1. klinkt heel redelijk. Bij mijn werkgever heb ik ook nagevraagd hoe het zit met de leaseauto tijdens mijn verlof, maar hij neemt nu al meer dan een maand de tijd om dat uit te zoeken. Contractueel mag mijn werkgever de leaseauto innemen als iemand langer dan 2 maanden afwezig is.

2. Ik vind dit niet redelijk. Als je 26 uur gaat werken, heb je de auto 4 dagen nodig om naar je werk te gaan. Bij mij in het leasecontract staat dat iedereen die 32 of meer uur werkt de volledige leasevergoeding krijgt. Wanneer je minder dan 32 uur werkt, dan per uur minder 1/32 leasevergoeding minder.

10. Bibi82

Bibi82 Bekend lid

Mar 30, 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er geen ervaring mee, maar wat je zo omschrijft lijkt me redelijk.
    Inderdaad goed kijken wat er in je contract staat.

11. Vera79

Vera79 Actief lid

Dec 23, 2008
    118
    0
    0
    Ik vind het juist vreemd dat je moet betalen voor de benzine... Je hoeft nu toch ook niet te betalen voor je privekilometers?? Je hebt een leasecontract en dit veranderd niet tijdens je verlof.. Heb nu 2 kindjes en heb tijdens beide niet betaald.. Ik zou het eens navragen bij een rechtsbijstand instantie ofzo of het uberhaupt mag..
    Succes met de laatste loodjes

12. Sherry

Sherry Niet meer actief

Dat van die benzine had ik overheen gelezen...

Hier zou ik niet mee akkoord gaan. Is dan wel dubbel op. Dat is het risico van een leasewagen geven aan personeel.

Als iemand in de ziektewet komt te zitten door een burn out dan laten ze die vast en zeker ook niet de benzine kosten uit eigen zak betalen.

& ik las hier iets over als je 2 maanden niet aan het werk bent dat je dan de auto in moet leveren. Hoe zit het dan als je weer aan de slag gaat? En dat is wel heel leuk bedacht, maar hoe zit het dan met je bijtelling? Laten ze dit dan ook voor die maanden stoppen bij de belastingdienst? Wat mijn ervaring is dat sommige bedrijven contracten opstellen waar geen hol van klopt. Zelfs al ga je er mee akkoord en stap je naar de rechter dan krijg je 9 van de 10x nog gelijk.

13. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

Oct 8, 2010
    294
    0
    0
    Hm oke, dat van die benzine zal ik eens gaan opzoeken, hoe dat zit. Wel een goede tip om dat even uit te pluizen.

Ik betaal wel bijtelling om privékilometers te maken, maar de brandstof vergoedt mijn baas (via creditcard vd zaak). Wij hebben normaliter de regeling dat tijdens een verlofperiode van meer dan 2 aaneengesloten weken de brandstof ook voor eigen rekening is. Je mag dan de creditcard gewoon gebruiken, maar wordt achteraf met loon verrekend. Dit komt voornamelijk neer op werknemers die met de auto op vakantie gaan in de zomer. Ik vind het ook heel eerlijk gezegd vrij logisch dat mijn werkgever daar niet voor op wil draaien? Dus dat hij nu tijdens mijn zwangerschapsverlof aangeeft niet voor mijn (volledige prive) kilometers te willen betalen, leek me ook vrij redelijk.

Maar goed, wie weet klopt er geen hout van deze regeling dus ik ga het wel even uitzoeken en anders aankaarten bij mijn baas.
    Bedankt voor het meedenken!

Ik weet ook niet hoe het zit als je baas de auto wil invorderen als je 2 maanden niet werkt, daar is bij mij ook nooit sprake van geweest.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Klinkt logisch, ik zou ermee akkoord gaan :)

15. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    1,194
    1
    0
    Venray
    Tijdens mijn verlof mocht ik de auto gewoon blijven rijden. Ik betaal een eigen bijdrage en die is ook bedoeld voor het privé rijden. Daarom hoefde ik gedurende mijn verlof niet een extra bedrag te betalen voor de benzine. Na afloop van mijn ouderschapsverlof wordt mijn contract definitief naar beneden bijgesteld en dan moet ik ook een hogere eigen bijdrage betalen, dit hoeft nu nog niet omdat ik op papier nog steeds een 100% contract heb!

16. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik hoefde mijn benzine niet te betalen tijdens mijn verlof en ook is mijn eigen bijdrage niet omhoog gegaan.

Al klinkt jouw verhaal wel logisch! Ik zou er wel mee akkoord gaan in ieder geval.

17. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

Sep 4, 2008
    253
    0
    0
    Ik kreeg een andere auto, minder cataloguswaarde. Heb tijdens mijn gehele verlof de auto mogen rijden zonder kosten. Ook toen tijdens mijn verlof bleek dat ik een kantoorfunctie wilde hebben ipv op de weg te zitten en ik dus na verlof de auto in zou leveren.

18. jumpingnynke

jumpingnynke Nieuw lid

May 3, 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik tijdens mijn verlof mijn leaseauto wil houden wil de werkgever 1. de tankpas blokkeren en 2. eigen bijdrage (netto) met 95 euro verhogen. Ik zou dan netto voor n 207 €247 p/maand betalen zonder dat ik 1 km heb gereden! Dubbelop! Vind een van beide (als het dan moet) nog redelijk, maar beide is zwaar overdreven. Werk al bijna 5 jaar FT voor deze organisatie, nooit lang afwezig en altijd 200% inzet en resultaat... Ben nu zwaar teleurgesteld...mn vrijheid word me voor gevoel ontnomen. Is een grote organisatie, had veel beter van ze verwacht... Wat vinden jullie hiervan. Mag dit zomaar? En hoe is het bij jullie geregeld?

19. Ziezo1980

Ziezo1980 Lid

Dec 14, 2010
    88
    0
    0
    Volgens mij ligt het vooral aan het leasecontract wat je hebt. Daar staan eventueel dit soort dingen in. bij mij staat er bijvoorbeeld in dat je de auto in moet leveren als je meer dan 6 maanden ziek bent. Verder staan er geen uitzonderingen.

Dus nu ik straks met verlof ga en zelfs daarna uit dienst, mag ik mijn auto gewoon houden incl tankpas. Ze hebben tenslotte geen uitzonderingen in het contract staan.

Check dus vooral waar je voor getekend hebt.

Share This Page