Opeens een kontschuiver

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door GL013, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Simon is met zo'n 8 maanden begonnen met tijgeren. Met een maand of 10/11 ging hij 'echt' kruipen en dat doet hij nu dus al 5. Gaat allemaal hartstikke goed gelukkig en hij zet ook al stapjes langs de tafel/bank en aan de hand. Los lopen zit er (nog) niet in, maar hij heeft lekker zijn eigen tempo, prima dus!
    Maar... Sinds een week begint-ie opeens op z'n kont door de hele kamer te schuiven! :confused: Raar, want dat heeft hij nog nooit eerder gedaan.
    Iemand enig idee hoe dat komt, en of dat kwaad kan? Lijkt me nl niet echt een stap verder in zijn ontwikkeling, maar eerder een stap terug...

Ben benieuwd naar jullie reacties!

2. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Hai!
    Hier een eeneiige tweeling van wie de een sinds een week of 6 loopt, en goed, en de ander twee weken geleden zijn eerste 3 losse pasjes zette, maar nog steeds niet meer dan dat.
    Hij doet idd ook weleens kontschuiven, zich met een beentje voortduwend, terwijl hij iets vasthoudt.
    M.a.w. hij lijkt nog niet los te dúrven lopen (want hij racet achter zijn loopkar, dus hij kan het wel) en heeft nu in de gaten dat ie zich toch kan verplaatsen met iets in zijn handen, zonder dat ie angstig hoeft te zijn om om te kukelen.
    Zou me er geen zorgen over maken, waarschijnlijk gaat ie binnenkort wel lopen, en dan in 1 keer heel erg goed. Mijn oudste liep "pas" met 17 maanden los, maar in een keer goed en is bijna nooit gevallen.
    En zo is zij in alles: eerst zeker weten dat ik het goed kan, en dan pas doen ;)

3. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Hoi Noor28!
    Grappig om te lezen! Simon racet idd ook achter zijn loopkar, heeft sinds een weekje ook door hoe hij met kar en al moet draaien ipv tegen een muur aan te botsen... :)
    Ach, dat lopen heeft geen haast (hoewel, zn zusje komt over een kleine 3 maanden, dus zou fijn zijn als-ie dan loopt... ;)) maar verbaasde me zo over dat kontschuiven!

Nog meer mama's met ervaringen?

4. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Daar al vorderingen?
    Hier loopt Chris nog steeds niet los (af en toe een paar stapjes, maar that's it, volgens mij vindt ie t wel best en veilig zo op zijn knieen/kont) Overigens staat ie in bad wel heel vaak los...
    Voor Tijn gisteren zijn eerste paar echte schoentjes gekocht, maatje 20, cute.....

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

als ze echt alleen maar kontschuiven moet je er wel wat mee: veel kontschuivers krijgen namelijk last van dyslexie, omdat ze door het kontschuiven niet kruipen. Kruipen is noodzakelijk voor de ontwikkeling van het gedeelte van de hersenen dat de rechter- en linkerhelft (en de samenwerking daartussen) verbindt. Ontwikkelt dat niet, dan heb je een veel grotere kans op dyslexie, (veel van de oefeningen voor dyslectische kinderen proberen datdus alsnog te stimuleren).
    Misschien dus handig om toch met hem samen te gaan kruipen, of eens je huisarts te raadplegen?
    Nu heeft ie natuurlijk al wel gekropen, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen...
    Zou het anders nog kunnen dat er iets is waardoor lopen/stappen hem niet lukt? Dat ie daardoor nu teruggaat en dat kontschuiven maar probeert?

6. French

French Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    angelina doet het beide...kruipen op handen en knieen en kontschuiven.
    ze loopt ook al langs de tafel en staat ook soms al los.
    ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
    waarom zou dit niet goed zijn...
    angelina doet vanalles...is toch alleen goed voor de ontwikkeling.

7. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Hoi Noor!

Nee, nog steeds geen loper... Overigens is-ie ook alweer opgehouden met schuiven, af en toe nog een verdwaalde meter, maar verder kruipt-ie en sjeest-ie achter zn kar of lege doos aan, door het hele huis. En snél dat-ie dan gaat! Prachtig om te zien!
    Ook loopt Simon inmiddels stukken aan 1 hand mee, en dan zie je hem erg trots kijken. Komt vast goed dus!
    Leuk zeg trouwens, z'n eerste echte schoentjes gekocht! Maatje 20... Wat lief! Ben benieuwd wanneer jouw Chris en mijn Simon ze nodig gaan hebben!

8. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    @ Rozemarijke: Bedankt voor je reactie! Inmiddels is het schuiven er weer uit, gisteren zag ik hem nog een metertje op zn billen schuiven, maar verder kruipt-ie weer normaal.

@ French: Ik maakte me ook niet echt zorgen, maar ik vond het gewoon raar! Na ruim een half jaar 'normaal' kruipen opeens kontschuiven, ik vroeg me meer af of daar ervaringen mee waren. Wat goed trouwens dat Angelina soms al los staat!

9. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Hier kruipt ie volle bak in volle vaart! En rent achter zijn loopkar of ieder ander object dat dienst kan doen ;) 2-3 stapjes los en dan gauw weer kruipen, ik denk dat ie dat veiliger vindt ofzo. Hij is overigens bijna 16 maanden, maar gezien zijn 5 weken te vroege komst teruggerekend dus nog geen 15 maanden, dus hij hoeft ook nog niet zegmaar ;)

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, daarom... :) En ze hebben vaak van de een op de andere dag dat loslopen niet meer eng is, :)
    Mijn nichtje heeft de eerste stapjes los naar mij gedaan: trotse tante dat ik was! Blijkbaar was ik ineens interessanter dan dat de angst groot was, :-D
    Overigens: ze beginnen met loslopen toch ergens tussen de 10 en 18 maanden, dus je hebt nog wel even, :)

11. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    precies is ook zo, vind het alleen zo grappig dat zijn broertje het al wel doet (bijna 2 maanden al!) maar dat is ook een enorme durfal, karakter speelt dus een heel grote rol bij dit soort dingen!

12. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    even een update van het front ;)
    Chris loopt sinds gisteren (jaja, nieuwjaarsdag :)) opeens verder dan de paar stapjes die hij zette. Vandaag herhaaldelijk stukken van 2-3 meter afgelegd, dus jaja, ik denk dat het er echt aan zit te komen nu! :)

13. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Super, leuk joh!

14. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Super zeg!
    Hier nog geen tekenen, maar we wachten gewoon geduldig af! ;)

15. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    hihi ja joh, het komt vanzelf, when you least expect it ;)

16. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    hoe is ie daar?

Chris loopt nu al heel aardig, loopt ook bijna alleen nog, kruipen wordt steeds minder interessant ;)

17. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Wat goed zeg! Simon loopt nu heel af en toe van de bank naar de tafel, zijn toch zeker zo'n 3 stapjes, en dan gaat-ie klappen met een heel trots gezicht! :D
    Los staan doet-ie ook wat vaker nu, dus er zit schot in de zaak!

Deel Deze Pagina