van groep 1 naar groep 2 wanneer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door edelweiss, 19 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter is in december 4 geworden en in januari gestart.
    Zij zal naar groep 2 gaan. Het zijn gecombineerde klassen(jenaplan).
    Halverwege/eind groep 2 gaan we bekijken of ze dan door gaat naar groep 3 of nog een jaartje blijft kleuteren.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Het is wel enigszins in overleg gegaan hoor. De juf wou hem laten doorgaan, wij vonden dat prima, maar toen werd het beleid veranderd. Ze zaten namelijk al een paar jaar met grote aantallen zittenblijvers in groep 3 en 4 en dat waren allemaal kinderen die erg kort gekleuterd hadden, dus snel door waren gestroomd. Daarom hebben ze de leeftijdsgrens weer teruggesteld. En aangezien onze zoon destijds ook nog heel speels en ongeconcentreerd was en vooral het buiten spelen leuk vond, hadden wij er toen niet zo'n probleem mee. Inmiddels kan hij goed stilzitten en opletten, dus hij is nu echt wel klaar voor groep 3.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je vind het raar dat scholen hun eigen grens aanhouden maar jullie school heeft blijkbaar geen grenzen. De officiële grens is 1 januari dus jullie kindje had eigenlijk nog een jaar groep 2 moeten doen. Voor nu heel fijn dat ze zo goed mee kan komen hoor maar zo lastig als ze met net 11 naar de middbare school gaat of straks een vervolgopleiding moet kiezen waar een leeftijdsgrens aanvast zit.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Jawel ze houden gewoon de officiële 1 januari grens aan tenzij een kindje van okt-dec er nog niet aan toe is. Mijn dochter zou inderdaad naar groep 2 moeten maar slaat die in overleg over. Ze houden die grens aan maar kijken ook naar het individu en wijken dan zonodig van die grens af.

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is eind november 4 geworden maar ging pas na de kerstvakantie, in januari dus, naar school. Het was bij haar dus even een 'twijfelgeval' qua de regels, want dus wel novemberkindje maar laat gestart. Intussen is er geen twijfel over mogelijk en zou het erg "slecht" voor haar zijn om te blijven kleuteren, dus gaat ze straks gewoon door naar groep3.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bij ons houden ze tm oktober als grens aan?!! Als je van eind oktober bent doe je dus rustig bijna 2 "jaar" groep 1!!
    Vind dat ook nogal overdreven.
    Zoon is van februari en blijft na de zomervakantie in groep 1. ( gaat dan wel 1 middag meer dan nu).

7. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

#27 Biancamv2, 28 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2013
    Mijn zoon is van augustus 2007.
    Hij is van groep 1 in 2011 naar groep 3 gegaan in 10,5 mnd tijd.
    Hij heeft in 10,5 mnd groep 1 en groep 2 gedaan.

Ik merkte dat hij niet gelukkig was in groep 3.
    Hij plaste ineens in zijn broek en elke ochtend voor school werd hij lijk wit,overgeven en huilen.
    Hij werd als jongste maar grootste jongentje van de klas tussen de 6,7 en 8 jarige steeds getreiterd.
    Had vele gesprekken op school.
    Niets hielp ook het vele verzoek of hij terug kon naar groep 1-2 werd van tafel geschoven.
    Heb hem toen van school af gehaald en andere school gedaan.
    Hij zit nu weer in gr 2 met werkjes van groep 4.
    Hij is erg koppie koppie maar je merkt gewoon dat hij gelukkiger is bij leeftijdgenootjes in de klas.

Hij gaat na de zomer naar gr 3 en zal dan net 6 zijn.
    Met werkjes uit groep 4-5.

Als hij zich hier goed bij voelt blijven we dat zo doen.

Hij scoorde op de psz al ver boven a nivo.
    Op de kleutertoetsen scoorde hij ontzettend hoog en hij word binnenkort getest op hoogbegaafdheid.
    Hoop niet dat het zo is want mijn oudste zoon heeft ook een iq van 150 en is hoogbegaafd.
    Met hem is het altijd vervelend geweest in de klassen.
    Hij was vaak snel door de lesstof heen en heeft een klas overgeslagen en kreeg steeds werkjes van 2a3 klassen hoger.

Hoop dat mijn mannetje dat niet heeft.
    Met 1 zoon hoogbegaafd is al moeilijk genoeg.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier op school(montessori) gaat alles van 1 oktober tot 31 december in overleg, maar in principe ook over, als ze niet overgaan, dan is dat officieel zitten blijven. ze mogen dan niet nog eens blijven zitten, want dan moeten ze naar het speciaal onderwijs.. Lekker die regeltjes.. Maar degenen die blijven zitten uit die groep, zijn degenen die anders vaak blijven hangen in groep 3 of 4, dus dan verschilt het alleen, dat je kind er dan minder bewust van is..

Maar mijn jochie is van augustus, dus hij gaat gewoon 8 jaar..

Hier gaan sommige kindjes ook over, terwijl ze twijfelen aan het cognitieve deel (letters, beginnend rekenen), maar als ze sociaal wel in groep 3 horen. Hier zit 3-4-5 in een klas, dus vaak doen ze dan 4 jaar over de middenbouw, dat is wel een voordeel van montessori.. Geen jaar met dubbele werkjes, maar gewoon een iets lager tempo in 4 jaar, waarin je 3 jaar stof doet..

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Even off-topic,
    Bianca mag ik vragen met welke test dat gemeten is? Ik ken namelijk geen iq test voor kinderen die boven de 145 kan meten.

10. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik zou het niet weten Tamio.
    Het is toen via de jutters gegaan in Denhaag.
    Ze hadden een extra testje afgenomen en zo zijn ze aan die stand gekomen.
    Hij is 13 jaar.
    Gaat naar de 3de leerjaar op de havo.

Nu willen ze via buro jeugdzorg testen regelen voor mijn 5 jarige zoon.
    Ben benieuwd wat daar uit komt.

Maar hoop niet dat hij hoogbegaafd is.

Deel Deze Pagina