Borstplaat

Discussie in 'De lounge' gestart door Zena, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dag dames,
    Vorig jaar heb ik borstplaat gemaakt. Heb het recept gevolgd. Maar de borstplaat bleef zacht. Lekker hoor, dat wel. Maar moest t echt met een lepel eten. Dit jaar hoop ik op harde borstplaat. Iemand een tip??

2. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    Heb je een reept voor me?

3. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    * 300 g fijne tafelsuiker (maar met gewone gaat ‘t ook)
    * 1 dl slagroom
    * 40 g roomboter

Bekleed een bakplaat met bakpapier, spoel de borstplaatvormpjes af onder de koude kraan en leg ze nat op het papier.
    Doe de suiker, de room en de boter in een pannetje en breng al roerend met een roestvrijstalen lepel aan de kook.
    Hou de massa aan de kook en test of een druppel van het suikermengsel in een kopje koud water direct tot een bolletje stolt. Is dat zo, haal je de pan van het vuur.
    Maar blijf roeren tot de massa ‘traag’ wordt en stort dan het mengsel in de vormen.
    Na ruim een kwartier de vormen voorzichtig loshalen van het papier en op hun kant zetten zodat de onderkant ook hard kan worden.
    Helemaal laten afkoelen, de roomborstplaat uit de vormen halen en smullen maar!

Welke heb jij gebruikt??

4. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    500 Gr. Suiker, zakje vanille suiker, 10 Gr. Roomboter en 150 ml slagroom. Alles in een pan met dikke bodem en roeren op laag vuur en roeren tot de suiker helemaal opgelost is en het mengsel wat hard wordt aan de randen. Dan in vormpjes gieten (op bakpapier) en hard laten worden.

5. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Ga jouw recept is proberen Macy!

6. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Deze vind ik op een bakkersite..

200 g fijne kristalsuiker
    4 el slagroom
    25 g roomboter

Bereiden
    Maak de borstplaatvormen nat en leg ze op een strook bakpapier. Doe de suiker, de slagroom en de boter in een steelpan en breng het al roerende met een houten lepel op laag vuur aan de kook. Laat ca. 5 min. zachtjes koken. Laat regelmatig de opgeloste suiker van de lepel lopen.

Haal de pan van het vuur als de laatste druppel gesmolten suiker als een dunne draad aan de lepel blijft hangen. Laat snel afkoelen door krachtig te roeren. Roer ook langs de wand van de pan, tot het mengsel een krassend geluid maakt.

Schenk het borstplaatmengsel in de vormen. Doe dit snel want de suiker stolt snel. Laat de borstplaat afkoelen en goed hard worden. Schuif na 15 min. de vormen met borstplaat voorzichtig over het bakpapier zodat ze loskomen. Draai de vormen om en laat de andere kant van de borstplaat drogen. Verwijder de vormen wanneer de borstplaat helemaal hard is. Bewaar in een luchtdichte trommel.

7. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Nou, nieuwe ronde, nieuwe kansen dit jaar!

8. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ja precies!
    Ik ga morgen ook een stapeltje maken... Zin in!

9. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik ga ook maar eens aan het knutselen, want ik betaal me nu blauw aan dat spul bij de bakker :D

10. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Terwijl de ingredienten de kosten niet zijn..

Doe er meestal een paar met espressopoeder, cacao, vanilleextract, citroensmaak, rumsmaak etc etc..

11. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Oei lekker! Maar wat voor vormpjes gebruiken jullie dan? Ik heb namelijk alleen maar koekjes vormen met figuurtjes in huis... En hoeveel stuks haal je uit zo'n recept?

12. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Is t streekgebonden? ik ken t helemaal niet...

13. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Heerlijk! Dat verkopen ze hier helemaal niet.

Ik ga het eens proberen te maken dit jaar, misschien vinden ze het wel lekker!
    Alleen heb ik nog geen roomboter kunnen vinden hier. Kan het eventueel ook met gewone boter?

14. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Hebben ze geen Kerrygold Pure Irish Butter? En dan de unsalted?

15. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Of of een bakplaat uitsmeren en daarna in stukker hakken.

16. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Thnx, zal eens kijken. Ik haal altijd de gewone Country Crock zonder naar andere soorten te kijken

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

op bakpapier uitsmeren? En dan laten drogen?

18. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Truus, geen idee, dacht het niet. Het lijkt op roomfondant ken jr. Dat wel?

19. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Vandaag maar eens uitgeprobeerd! De eerste waren te dik en zijn niet helemaal hard, de tweede serie is helemaal goed! Nu mijn man straks verrassen want ik vind ze zelf echt niet lekker, maar hij vreet ze....

20. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    MOet je me misschien toch maar eens uitnodigen......

Deel Deze Pagina