Wat kost een makelaar?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Loesie1982, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    #1 Loesie1982, 22 feb 2011
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
    Hoi Allemaal,

Heb al bij de zoekmachine gekeken, maar kon geen onderwerp vinden die op mijn vraag lijkt.

Wij wonen bijna 4 jaar in dit dorp. Manlief komt uit deze regio (omgeving Deventer) en ik kom uit een gezellig dorp in Twente.
    Nu wilde manlief eerst liever niet mijn kant op komen en ik had er niet zoveel problemen mee om weg te gaan, dus ben ik zijn kant opgegaan.

Toch heb ik best veel heimwee naar het oude dorp, vooral nu ik een kindje heb. Mijn ouders en zus/zwager en kids wonen in hetzelfde dorp, mijn andere zus en zwager vlakbij in de stad.

Nu is manlief om en wil wel met me mee, maar de huizenmarkt is in onze woonplaats ontzettend slecht. Er staan zo'n 40 huizen te koop in dezelfde prijs en zo groot is ons dorp niet.

Van de ene kant denk ik, als niemand weet dat dit huis te koop is, verkopen we het natuurlijk nooit en van de andere kant wil ik dus nog even wachten tot de huizenmarkt wat beter aantrekt.

Maar nu mijn vraag...stel dat wij wel het huis te koop zetten en het verkoopt maar niet, wat betaal je dan aan de makelaar?!
    Is het zo dat je een vast bedrag per maand ofzo kwijt bent, of betaal je alleen als je het huis verkoopt (courtage) en de advertenties enz of uit de verkoop haalt?

Wie heeft er verstand van!
    Alvast bedankt!

Liefs Loesie

2. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi Loesie!

Ik heb er wel wat verstand van (haha, ben zelf makelaar namelijk).

Het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van het kantoor dat je kiest.

T.a.v. provisie c.q. courtage voor de makelaar:
    Bijna alle (NVM-)kantoren werken op basis van een percentage van de verkoopopbrengst. Afhankelijk van het kantoor varieert dat gemiddeld tussen de 1,25 en 2% (ook afhankelijk van de regio, bij jou ben ik niet bekend).
    Er zijn ook kantoren die op basis van een vast bedrag werken, maar dat zijn doorgaans 'prijsvechters' die vaak ook maar een beperkte dienstverlening aanbieden.
    Dat courtage betaal je bij de verkoop. Zodra jullie naar de notaris gaan, zorgt deze ervoor dat het gage van de makelaar in mindering gebracht wordt op jullie verkoopopbrengst. Je betaalt de factuur dus niet echt 'zelf' (je hoeft het niet van je lopende rekening te betalen bijvoorbeeld), maar dat doet de notaris van de opbrengst van het huis.

T.a.v. intrekkingskosten:
    Sommige kantoren werken op 'no cure no pay' basis (dan betaal je helemaal niets als je de opdracht intrekt, om welke reden dan ook), andere kantoren werken met 'opstartkosten' die je bij de aanvang van de verkoop betaalt (bijvoorbeeld € 500,-). Als je de opdracht intrekt, ben je dat geld kwijt. En er zijn ook kantoren die een percentage (bijvoorbeeld 10%) van het courtage dat betaald zou worden bij verkoop vragen.

Hoop dat je zo genoeg weet! Nodig vooral eens wat makelaars uit en laat ze vertellen wat ze voor jullie kunnen doen! Is eigenlijk altijd vrijblijvend en kostenloos, en je steekt er (bijna) altijd wat van op!

Succes!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij hebben twee keer ongeveer 2500 euro betaald.

4. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi meisje,

Bedankt voor je snelle antwoord!
    Ik geloof dan beslist dat je er verstand van hebt als je zelf makelaar bent, haha!

Dus het is zo dat als je het huis te koop hebt staan je in principe niks hoeft te betalen op het moment dat hij nog te koop staat?
    (ook al is dat 2 jaar ofzo?)

Wat adviseer jij? Nog even wachten tot de markt aantrekt (omdat het misschien ook niet aantrekkelijk is als hij al zolang te koop staat) of denk jij wat ik ook al aangaf: Als hij niet te koop staat, weet ook niemand dat hij eigenlijk wel te koop is.

Voor onze vraagprijs (rond de €185000) hebben we een hele mooie starterswoning...we hebben hem zelf in 2007 helemaal opgeknapt: Nieuwe keuken met alle inbouwapparatuur, nieuwe badkamer met vloerverwarming en designradiator, bad, aparte douche en dubbele wasbak, terrasdeuren in laten zetten, bijkeuken met aansluiting voor wasmachine en droger, voor + achtertuin grondig aangepakt (redelijk onderhoudsvrij), grote schuur en boven 3 ruime slaapkamers en een vaste trap naar ruime zolderverdieping. (die moet nog wel verbouwd worden)...

Als je verder zo op Funda kijkt naar deze prijs, dan zijn het redelijk oude huizen die opgeknapt moeten worden en dat is hier dus niet zo...

(haha, lijkt wel een verkooppraatje!)

Dus wat denk jij?!

5. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Maar waarvoor dan?!

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Meisje heeft al de meeste informatie gegeven. Wij hebben op gewoon meerdere offertes gevraagd en makelaars over de vloer gehad. Scheelde behoorlijk in prijs. Daarnaast andere mensen in de omgeving gevraagd met wie ze goede ervaringen hadden.
    Uiteindelijk gekozen voor een leuke, vlotte meid. Een andere makelaar was echt een slome duikelaar, we moesten ons inhouden niet te gapen tijdens zijn praatje, dus als dat je huis moet verkopen met zo'n uitstraling, laat maar. Weer een andere was echt een heel stuk duurder en van een groot makelaarkantoor, vond het niet zo persoonlijk. Uiteindelijk hadden we de juiste keus gemaakt, het huis voor die tijd redelijk snel verkocht.

7. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi Loesie!

Klopt, je hoeft gedurende het verkooptraject nooit iets te betalen (tenzij je een makelaar hebt met afwijkende voorwaarden maar dat ligt in ieder geval niet voor de hand).
    Hooguit kosten voor advertenties in kranten, maar ik ben daar zelf eigenlijk niet zo'n fan van en zoiets gebeurt altijd alleen maar in overleg met de klant als deze kosten doorberekend worden.

Mijns inziens kun je ook in deze (moeizame) markt je huis best verkopen, maar het is wel van groot belang dat je het advies voor wat betreft de prijsstelling van een (lokaal bekende) makelaar volgt. Overvragen genereert bijna altijd niet verkopen, en da's natuurlijk niet wat je wil als je je huis te koop zet. Op de een of andere manier zijn mensen het altijd met me eens als ik dit zeg, maar als het om de eigen woning gaat komen toch vaak de verhalen van 'het huis van de buren was veel minder mooi en zij vroegen € 10.000 meer'. Met andere woorden: als het om je eigen stulpje gaat, ben je vaak overtuigd dat dat nét wat meer waard is dan al die honderden andere woningen in het dorp.

Dus, wat ik al zei: Schroom niet en laat gewoon eens een keer iemand langskomen. Vergelijk een paar makelaars op basis van hun courtage, hun gesuggereerde vraagprijs en kijk daarnaast goed in wie je het meest vertrouwen hebt. 't Is toch je grootste (financiële) bezit waar het over gaat, dus ga niet zo maar met de een of andere praatjesmaker in zee.

Succes!

8. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Precies wat Jo zegt: Wie geeft jou het gevoel het meest enthousiast met jullie huis om te kunnen gaan? En informeer ook eens hoeveel zoekers ze in hun bestand hebben, zijn ze actief in het segment van jullie huis en hebben ze in de buurt meer huizen te koop?

9. Skye

Skye Niet meer actief

Maar uiteindelijk betaald de koper van je huis toch die kosten. Die zitten toch in de kosten koper??

10. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Wat een goeie reacties tot nu toe...

Manlief is ook nog wat huiverig, dus zal hem vanavond dit eens laten lezen.
    Wij dachten aan een bedrag per maand ofzo en dan ben je straks ik weet niet hoeveel armer en heb je nog je huis niet verkocht, haha...maar dat is dus niet zo.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Sorry,

Dat hebben wij betaald aan het eind na de verkoop. Daar zat ook wel wat advertenties bij en open huizen.

12. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    Helaas, da's niet het geval.

De koper betaalt 'kosten koper'.
    Dat houdt in dat de koper álle kosten betaalt die je noodzakelijk moet maken om een huis te verkopen. Dat betreft dus:
    * 6% overdrachtsbelasting
    * notariskosten (daarom kiest de koper ook de notaris), v.w.b. de levering van het huis
    * kadastrale kosten, t.b.v. het inschrijven van de koop bij het kadaster
    * (taxatiekosten, kosten voor hypotheek e.d. zijn ook kosten die koper heeft, maar horen formeel niet bij 'kosten koper' omdat een koper niet persé hoeft te financieren met een hypotheek maar ook met eigen middelen kan betalen, hoewel dat steeds minder vaak voorkomt)

De makelaar wordt betaald door de verkoper (immers, is niet noodzakelijk want je kunt nog steeds zelf je huis verkopen, bovendien behartigt hij ook de belangen van de verkoper!).

13. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Ons huis staat ook sinds kort te koop. Gelukkig hebben wij een makelaar die niks rekent als wij het huis niet verkopen. We moeten het nl binnen een bepaalde tijd verkopen anders gaat het niet door. Daarom ook voor die makelaar gekozen.

14. sterre81

sterre81 Actief lid

24 aug 2010
    484
    2
    0
    civiel technisch
    Friesland
    kosten koper zijn inderdaad voor de aankoper van het huis.
    Dit zijn onder andere de notaris kosten en NIET de makelaars kosten.
    De kosten die jullie zelf hebben, zijn de kosten voor de makelaar die jullie huis verkoopt.
    Zoek gewoon 3 makelaars op, maak een afspraak en de makelaars kunnen vrijblijvend toelichten wat de kosten en eventuele voorwaarden zijn.
    Ze zijn bekend in de huizenmarkt, weten de exacte waarde van jou huis en onderhandelen voor jou. Je hoeft niet eens thuis te blijven als er kijkers zijn, dat regelt of kan de makelaar allemaal regelen.
    Succes!!

15. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    wij betaalden niks als het niet verkocht werd en anders 1,2 % van de verkoopprijs

16. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Het scheelt heel erg. Wij hebben Remax makelaar op bezoek gehad, die begonnen over een starttarief van ongeveer 800 euro voor foto's maken, en een paar open huizen. Plus 1,8% courtage.
    Wij laten het nu doen door een kennis, zij is makelaar, geen starttarief en 1% courtage. Mocht het huis niet verkocht worden, kost het ons niets. Maar zij gaf aan dat er genoeg makelaars zijn die geen startkosten rekenen. Ook over de courage schijn je goed te kunnen onderhandelen.
    Succes!

17. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Dit is niet altijd zo hoor. Wij speelden precies quite met de verkoop van ons vorige huis (waren we allang blij mee dat we weg konden uit ons appartement en geen restschuld overhielden aan onze hypotheek) en moesten dus de makelaarskosten gewoon op de rekening van de notaris overmaken. Dit was verder geen probleem, hadden dit geld apart staan en er rekening mee gehouden maar het kan dus wel gewoon van je lopende rekening afkomen (en momenteel gebeurt dit denk ik bij meer mensen die relatief kort in hun huis gewoond hebben waardoor ze weinig overwaarde hebben).

18. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    @ Minke: Klopt, heb je gelijk in! Als mensen geen overwaarde op hun woning hebben (of soms zelfs onderwaarde!) moet het restant uit eigen middelen aangevuld worden. En dat komt inderdaad de laatste maanden steeds vaker voor helaas....

19. tulip

tulip Niet meer actief

dat klopt, onze makelaar vroeg 1% courtage, in deze omgeving schijnt het weinig te zijn. Het was iig de enige van de 6 makelaars die we benaderd hebben. Om wat meer motivatie erachter te zetten hebben we vast laten leggen, dat wanneer het huis boven een bepaalde prijs verkocht werd, dat er dan met 1,1% gerekend werd.

20. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Precies! Als je soms topics voorbij ziet komen of programma's op tv ziet... wij vonden het allang goed dat we ons appartement na nog geen 4 jaar zonder verlies (kk en verbouwing via bouwdepot eruit gehaald) konden verkopen dat we die makelaarskosten met alle liefde betaalden. Denk dat 't anders ook niet zo snel verkocht was, dus de makelaar heeft z'n geld opgebracht. Inmiddels hadden we ook spaargeld genoeg, dus het kon eraf.

Deel Deze Pagina