Als ik genoeg verdien straks ben ik gewoon van plan om het volledige bedrag wat ik geleend terug te betalen hoor. Dont worry
je hebt gelijk hoor, ik heb al talloze discussies gehad met mijn vriend of ik niet toch die lening stop moet zetten. Ik hoef nog maar 1 jaar dus we zeiden steeds tegen elkaar dat die ene jaar niet zoveel verschil zal maken. Maar als je het gaat uitrekenen scheelt het straks toch een paar tientjes per maand wat ik moet terug betalen. Dus ik denk dat ik maar het advies ga volgen van sommige hier en die lening stop zet. Tweehonderd euro per maand sparen is ook wel genoeg
mijn man heeft een inkomen van 1300. daarbuiten krijgen we nog huur en zorgtoeslag, kgb en kindertoeslag. na alle rekeningen en boodschappen houden wij ongeveer 150,- over. ik ga in sept erbij werken (150,- per maand erbij) en hebben vanaf dan ook een auto erbij. zijn we ook zo'n 150,- voor kwijt dus zal er uiteindelijk financieel niks veranderen.
Ach, ik bedoel het ook niet zo aanvallend als het er staat maar ik kom in mijn werk dagelijks mensen tegen die aan de afgrond staan omdat ze zichzelf door allerlei schulden in de nesten hebben gewerkt. Vandaar dat ik wat moeite heb met de uitspraak dat 20.000of40.000 geen verschil meer maakt. Dat zijn nl. Een heleboel boterhammen
@Cherry ik vind het ook een verbazingwekkende gedachte gang maar als het word jou werkt! so be it.. maar geloof me je zal het gehele bedrag terug moeten betalen ik ben ook nog aan het betalen en had niet eens een lening..
Geen toeslagen? Krijgen jullie dan geen zorgtoeslag/ kindgebonden budget? Want als je tussen de 1500-2000 verdient moet je daar toch recht op hebben?
Wij hebben na aftrek van alle vaste lasten dit is incl. tv abonnementen, loterijen enz. nog tussen de 900 en 1000 euro te besteden aan boodschappen en leuke dingen
Ja precies, wij moeten ruim 300 euro neertellen per maand 15! jaar lang. En het is nog niet eens mijn studieschuld Das best een flinke hap uit je maandbudget hoor. Maar ja wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten he.
Snap ik! Maar dat bedoelde ik meer voor het terug betalen over de lange termijn. als je over 15 jaar elke maand geld terug moet betalen betaal je met 20.000 schuld bijvoorbeeld 140 euro en bij 40.000 180 euro. Die 40 euro vind ik niet zoveel verschil maken. Maar tuurlijk is toch weer elke maand, en dat 15 jaar, 40 euro. Dus is het stopzetten van de lening niet zon slecht idee. Dan heb ik nu minder te besteden maar hoef ik straks minder elke maand te dokken.
@cherry: maar als je zoveel schuld dadelijk hebt, hoe wil je dan bijv een leuk koophuisje oid kopen? Je schuld word overal bij betrokken, ook bij een eventuele hypotheek.. Ik zeg altijd: je kan geen geld uitgeven wat je nog niet hebt. Beter nu per maand afbetalen aan je studieschuld dan maar blijven smijten met geld en dadelijk met een gigaschuld te zitten waar je heel wat jaren krom voor moet liggen
Hoe hoog was de studieschuld als ik zo vrij mag zijn? Ik moet ook terug betalen straks en ik heb wel een idee wat het maandbedrag zal zijn, maar soms ben ik bang dat ik me lelijk hebt vergist ofzo.
45.000. Maar het hangt ook af van het rentepercentage en dat hangt weer af van het jaar waarin je afstudeert.
Ok, dat is "gelukkig" wel een stuk meer dan ik heb. Ik dacht dat het rentepercentage ieder jaar wordt aangepast. Ik betaal ook nu al rente over de schuld die ik nu heb. Maar dat is nog niet zo lang geleden aangepast. Voorheen betaalde je nog geen rente als je nog studeert.
Vriend krijgt 1500 euro inkomen en ikzelf 1200 euro per maand! Plus 1100 Kdv toeslag en t kost me 1200 euro per maand. Zorgtoeslag van 146 euro (is totaal voor 2 personen). En Kgb van 84 euro per maand en eens pe 3 maand 200 euro kinderbijslag. We moeten huur betalen internet tv en telefonie bij ziggo, 2x t-mobile abbo (vriend 1 en ik 1). Nah kinderopvang moet ik 100 euro zelf bij betalen! Dan nog gas water en licht. En de auto verzekering de woon verzekering en wa enzo. Dan houden we zo'n 700 over voor leuke dingen!