Wat anderen hier ook al zeggen, koopprijzen zijn erg afhankelijk van de regio waarin je woont, hier kun je alleen een klein flatje kopen als je maar 2 ton te besteden hebt. Ons huis hebben we 10 jaar geleden gekocht voor 375.000 en zo groot is het niet. Nu is de grond hier ook erg duur en voor deze regio hebben we een redelijk perceel (300 m2), daar betaal je natuurlijk ook voor. Eerste stap is om te kijken wat je kan lenen maximaal en te kijken of je daarvan een huis kunt kopen naar je zin. Ik zou me niet teveel blindstaren op de maandlasten, tegenwoordig zijn de hypotheekeisen best wel streng, dus als je de hypotheek kunt krijgen, kun je waarschijnlijk ook wel rondkomen. (Even er vanuit gaand dat je geen huis koopt wat heel veel groot onderhoud nodig gaat hebben de komende jaren, want dat kun je dan beter meefinancieren in de hypotheek als je er niet voor kunt sparen). Hoe komt het dat jullie helemaal geen spaargeld hebben? Zoals ik het lees, huur je nu goedkoop, dus dan zou je toch geld moeten kunnen sparen? Het antwoord op die vraag is ook belangrijk, want als je koopt, heb je wel meer buffer nodig voor onderhoud e.d. Waarom wordt gezegd dat kopen altijd voordeliger is dan huren, is natuurlijk heel logisch, je maandlasten zijn misschien hoger, maar na 30 jaar heb je je huis afbetaald, dus geen hypotheek meer en als je het huis dan verkoopt, is dat geld gewoon van jou. Het enige wat niet van jou is van wat je betaalt, is de rente (en die is nu heel laag). Bij huren is de volledige huur weggegooid geld.
Bij ons is het probleem niet alleen bezuinigen. Onze inkomsten heeft tot 1,5 jaar geleden uit 1 inkomen bestaan. Sparen is dan gewoon lastig. Nu we meer inkomen hebben en meer te besteden hebben willen we natuurlijk ook bepaalde dingen realiseren die gewoon nodig waren en nu konden. Bedoel hiermee dingen vervangen omdat dit stuk waren. Als alles mee zit kunnen we straks flink sparen en dan moet het wel lukken. We zijn totaal niet ongelukkig op de plek waar we wonen. Het is puur de woning. Slecht geïsoleerd, enkel glas boven daarnaast de woning heel gehorig en totaal geen fijne buren. Je hoort echt alles van 1 kant vreselijk. We willen juist hier in de dorp blijven wonen omdat we hier alles hebben. Wil de kinderen ook niet naar een andere school doen. Ik zou dan juist ongelukkig worden op een andere plek. We hadden gehoopt iets anders te kunnen huren via de woningbouw maar iets groter wordt op het moment niet aangeboden. Via familie zo'n bedrage lenen zit er niet in. Iemand vertelde dat er dus wel hypotheekverstrekkers zijn waarbij je de kostenkoper in kon doen en niet zoveel eigen geld nodig bent.
Het ligt natuurlijk aan het inkomen, maar wij leven al 5 jaar van 1 inkomen en dus ook toen we ons huis kochten. Was wel in goedkopere tijd. Daarnaast 2 kinderen met veel zorg en dus hogere kosten. Maar het klopt zeker dat sparen dan erg lastig kan zijn. Echter bijv auto de deur uitdoen scheelde ons al 350 per maand en vakantiegeld op de spaarrekening tikt ook aan. Studieschuld aflossing tijdelijk stopgezet etc. Ik dacht ook dat het bijna onmogelijk zou zijn maar het viel mee! Je wordt heel creatief Maar echt, ga naar een adviseur. Dat verheldert enorm. Dat van de belastingdienst herken ik trouwens. Ik nam ooit een nieuwe baan aan in oktober waardoor we van het hele jaar enorm moesten terugbetalen. Baan was tijdelijk, tot eind dec. Heeft me veel meer gekost dan opgeleverd. Woest was ik,maar het klopte wel..
Heb je al op funda gekeken wat een huis moet kosten bij jullie in het dorp? En je kunt online ook je maximale hypotheek op basis van inkomen uitrekenen, dat moet je zien als richtlijn, als je serieus iets op het oog hebt, is het verstandig eerst met een adviseur te gaan praten.
Ik weet niet wie dat verteld heeft, maar dat kan dus echt niet meer. Dan kan alleen als je overwaarde vanuit een reeds koophuis hebt. Dat kan je dan inderdaad gebruiken voor de k.k. Echter is dit jullie eerste koophuis en dus kan je niet meer dan 100% van de koopprijs financieren. Alle kosten die daarboven komen (nhg kosten, bouwkundige inspectie, kosten hypotheekadviseur, alle notariskosten etc, wat gemiddeld 10.000-15.000 is) moet je zelf betalen.
Ik zou, naast wat al genoemd is, voor je serieus gaat kijken bepalen hoeveel je maximaal aan hypotheeklasten kwijt wil zijn en hoeveel je minimaal per maand wil sparen. Daarna kun je gaan kijken hoeveel je kan lenen. Ik vind dat zelf fijner werken, als wij naar het maximale leenbedrag hadden gekeken (en ook een huis voor dat bedrag hadden gekocht natuurlijk) had ik mezelf er niet prettig bij gevoeld hoeveel we kwijt waren. Als je weet wat je uit wil geven zul je ook eerder in die categorie huizen gaan zoeken ipv een hogere categorie.
Eigenlijk komt er niet veel bij kijken aangezien je van huur naar koop gaat. Rekening houden met bijvoorbeeld dubbele lasten. Hebben wij niet gehad omdat we vrijwel direct de woning in konden. Meer aan verzekeringen: overlijdensrisicoverzekering hebben wij afgesloten en een woonverzekering. Een deel van de kosten koper hebben wij kunnen meefinancieren. De hypotheek betaald niet meer dan 100% van de woningwaarde (die wij hebben). Onze woningwaarde lag hoger dan de aankoopprijs, vandaar dat we het konden meefinancieren. Dit was 2 jaar geleden en ik verwacht niet dat we dit nu ook voor elkaar hadden gekregen. Wij zijn netto goedkoper uit dan voor onze huurwoning die we destijds hadden. En dit ondanks alle verzekeringen etc. Reden hiervoor is dat we niet voor toeslagen in aanmerking komen, maar wel voor teruggaaf. Die laten wij alleen achteraf uitbetalen, maar dit kan ook per maand. De woning is groter, tuin mooier, fijnere buurt. Je draait natuurlijk wel zelf op voor onderhoud etc, maar dit is een kwestie van bijhouden (hier een hele handige man en dat scheelt ook enorm). De woningbouw onderhoudt woningen mega bagger hier. Wij moesten veel zaken alsnog zelf regelen/bekostigen. Dus onderaan de streep valt het allemaal mee (vind ik)
Ik kijk dagelijks op funda. Gewoon om te kijken wat er in aanbod is en om weg te dromen haha. De huizen hier zijn best prijzig. Je moet net geluk hebben.
Ik vind sommige reacties ook wel een beetje onvriendelijk overkomen. Je bent een jaar te laat? Je kunt toch niet in de toekomst kijken? Waarom heb je geen spaargeld? Wat heb je daar mee te maken? Er komt niet veel bij kijken als je van huur naar koop gaat? Sorry er komt veel meer bij kijken dan je kan inschatten. Al het papierwerk, financiële zekerheid die je moet kunnen overleggen, je uitgaven worden onder de loep genomen, je toekomstplannen, alles willen ze van je weten.. @panda86 ga naar een professional die kan je echt alles uitleggen en voor je berekenen. Vraag vooraf wel goed of hier kosten aan verbonden zijn en hoeveel. Die kunnen best hoog zijn nl..
Wegdromen is ook heel leuk, ik droom ook over een paar huizen die ik wil bezichtigen wanneer we eindelijk die staatsloterij winnen . En heb je ook al een idee wat jullie aan hypotheek kunnen krijgen? Bij de meeste hypotheekadviseurs is het eerste gesprek gratis, wel belangrijk inderdaad om dat vantevoren goed helder te hebben. Wat ze gratis al doen is meestal doorrekenen wat je zou kunnen lenen en wat dan ongeveer je maandlasten gaan worden. Ik heb ook begrepen dat je de kosten koper niet kunt laten meefinancieren in de hypotheek, maar misschien dat wat je hebt gehoord dan ging om een persoonlijke lening, vaak zijn hypotheekverstrekkers banken, dus die bieden ook dat soort producten aan natuurlijk. Dat heeft dan wel gevolgen voor je maximale hypotheek. Maar een adviseur kan dat ook allemaal voor je doorrekenen natuurlijk.
Iemand anders heeft het al best duidelijk uitgelegd. Het is natuurlijk geschreven tekst, dus misschien bedoel je het helemaal niet zo maar sommige dingen komen erg bot over.
Ik vind de reactie van Cindy1977 nogal onvriendelijk. Ze begint al met ik vind persoonlijke dat je al een jaar te laat bent. Ik kom hier om info te vragen niet om te vragen of iemand van mening is of ik te vroeg of te laat ben. Daarnaast woon ik in een sociale huurwoning. Ze heeft het over huur van €800 dan praat je niet meer over sociale huur. Ook denkt ze gelezen te hebben dat ik mijn woning uit moet, dit staat nergens. Ik vind het vooral onvriendelijk om ongevraagd meningen te krijgen of ik te laat ben of niet en dan ook nog over het wel of geen spaargeld hebben. Ben nu naar die info aan het kijken wat erbij komt kijken. Volgens mij hem ik gewoon op haar reactie gereageerd ik begrijp niet wat daar onvriendelijk aan is.
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat we dit maar eens gaan over enige tijd. Het heeft geen haast. Weet jij of er nog veel verschil zit tussen rechtstreeks naar een bank of een hypotheekadviseur qua mogelijk heden?
Ik vroeg ook hoe het kwam dat je nog geen spaargeld hebt en daar heb je gewoon netjes op geantwoord hoor, ik denk dat de manier waarop ik het vroeg ook anders was (mijn insteek was dat het wel mogelijk moet zijn om een beetje te sparen als je een huis hebt gekocht ivm onderhoud, en ik begrijp dat dat nu ook beter kan vanuit je antwoord).