Na een lang traject is bij ons dan nu bekend dat we voor ICSI gaan in UZ Gent. Gisteren hebben we de uitslag gekregen van het zaadonderzoek. Dit moesten we eerst even afwachten, omdat mijn man in oktober 2015 geholpen is aan een spatader in zijn balzak. De uitslag was als volgt: 7,6 miljoen zaadjes per milliliter, waarvan zo'n 27% beweeglijk. Met dat getal hadden we nog wel voor IUI mogen gaan, ware het niet dat de morfologie erg tegenviel: 0%! Manlief is hier best teleurgesteld over en is op zoek naar meer verhalen over mannen met een morfologie van 0%. Onze vragen: - hoe wordt zoiets veroorzaakt? - is er iets aan te doen? - kunnen niet goed gevormde zaadjes ook gebruikt worden voor ICSI of moeten ze de goedgevormde gaan opzoeken? We mogen meteen door voor ICSI, als ik ongesteld word mogen we bellen voor een echo. Ik hoef niet eerst aan de pil om mijn cyclus stil te leggen. Volgens dokter De S. had ik een heel mooie AMH, de score liep buiten de normaalwaarden en ik mag maar licht gestimuleerd worden om overstimulatie te voorkomen. Ik kan niet goed zien in de verte en kon mijn AMH dus niet lezen, maar man zag 5.98 op het scherm staan. Ik ben 35 jaar en weet niet wat een normaalwaarde is voor iemand van mijn leeftijd. Hoe wij het begrepen zag dokter De S. het wel positief in voor ons, we mochten meteen doorgaan maar bijv ook nog even wachten als we dat liever wilden. Maar wij gaan meteen door!! We zijn al zo lang aan het wachten, het eerste zaadonderzoek is van februari 2014 en toen waren we al twee jaar bezig met zelf proberen. Ik zie alleen wel héél erg op tegen de eicelpunctie, maar volgens dokter De S. kreeg je een infuus en was dat verder pijnloos daardoor. Mijn vragen: - Kan iemand mij meer vertellen over hoe het verder gaat? - Weten jullie wat een normale AMH zou zijn voor mijn leeftijd en is een blijkbaar zo gunstige AMH van invloed op de slaagkans van ICSI? - Maakt die slechte morfologie nog veel uit? Ik heb twee miskramen gehad, na slechts 10 dagen overtijd. Sorry voor de stortvloed aan vragen maar we waren gister best wel overdonderd!
Toevallig vandaag de uitslag gekregen van bloedonderzoek en mijn amh is 1, nogwat. Dat was voor mijn leeftijd gewoon goed zei ze, ik ben 37. Ik schrok wel wat, want moet 300 eenheden gonal f spuiten, dat is de max zei ze. Hoe goed is mijn waarde dan . 4 jaar geleden spoot ik 225 eenheden. De punctie is inderdaad pijnloos, je krijgt medicatie waar je lekker high van wordt .
Mijn amh waarde is verhoogd, 4.2. En ik ben net 29... Dus 5.98 lijkt me ook wel aardig aan de hoge kant. Ik ga om te stimuleren nu 75 eh Menopur en 100 eh gonal f spuiten. (Afgelopen november 75 eh Menopur en 75 eh gonal f)
Een hoge AMH is toch juist goed toch? Maar hoe hoog is die van mij wel niet dan, als Willeke met 29 jaar een AMH heeft van 4.2 en Nientje van 37 een AMH van 1.nogwat. Op het scherm was de waarde met rood weergegeven, daarom schrok ik, ik kon het niet lezen maar zag wel iets roods. Maar man kon het dus lezen, zal het zo nog wel ff navragen voor de zekerheid. Dokter De S, schreef ook iets op over 150 eenheden iets maar ik weet niet wat dat iets is, volgens mij gaat dat "iets" beginnen na de menstruatie. Heb jij ook twee middelen om te spuiten, Nientje? Of krijgen veel mensen maar één middel te injecteren?
Dat is zeker goed. Ik weet niet of je er iets van merkt tijdens het traject (meer eicellen?), maar je zal waarschijnlijk niet vroeg in de overgang komen . Anders mail je Prof S toch nog met je vragen? Ik heb laatst ook gemaild en kreeg binnen 2 dagen antwoord. Heb je al een gesprek gehad met de vroedvrouw? Anders krijg je dat volgende keer na de echo. Zij stellen je schema op, dan weet je precies wat en wanneer je gaat spuiten. Ik spuit eerst een paar dagen alleen Decapeptyl, daarna komt er Gonal F bij. Decapeptyl legt het stil, gonal f is om te stimuleren.
Hoe hoog de waardes zijn weet ik niet maar toen ik op mijn 35e in Gent startte had ik 4,4. Ook die was prima en had geen dhea nodig. Alleen ik ben een low responder dus spuit 300ie. Mijn lichaam activeert ondanks mijn amh niet op een lage dosis. Heel veel succes!
Spikkeltje, ja klopt, de meeste spuiten 1 stimulerend middel (ik dus twee, deze combinatie was voor mij beter) en 1 onderdrukkend middel (decapeptyl of cetrotide).
Nientje, is het mailadres van prof De S. gewoon dat reguliere mailadres van ARG? Want ik denk dat ik dan inderdaad ga mailen, hoop wel dat ze me dan niet al te lastig vind. We zijn wel al bij de vroedvrouw geweest maar die zei alleen dat ik op de 2e dag van mijn menstruatie een echo zou krijgen. Voor de rest heb ik nog niets van een schema ofzo gekregen.
Inderdaad het gewone email adres van arg. Gewoon mailen, ze vinden je echt niet moeilijk, het is normaal dat je met vragen zit.