Hallo allemaal, pfff ik weet het even allemaal niet meer. Uit bloedonderzoek kwam dat mijn amh waarde 0,16 is. volgens Amphia Breda houd het hier op en kunnen ze niets meer betekenen voor ons. Ik ben op zoek naar licht puntjes van hoop? Positieve verhalen?
Wat een verschrikkelijk nieuws. Maar is dit alleen gebaseerd op je amh waarde? Hoe is het bijvoorbeeld gesteld met je fsh en hoeveel follikels heb je nog op de uitgangsecho klaar liggen? En hoe oud ben je als ik vragen mag? Ik loop sinds februari 2024 bij een fertiliteitspoli. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het niet klopte en dat de overgang misschien wel dichtbij was. Maar er was hier geen oor voor, ik werd altijd gezien als die overbezorgde mevrouw en amh prikken wilde ze niet. Mijn bloedingen werden steeds minder en minder en volgens hun kwam dat omdat ik geen cyclus zou hebben en geen eisprong en daardoor geen echte menstruaties. Ik kon me daar niet helemaal in vinden. Want ik had toch echt een soort van cyclusverloop met een temperatuurstijging na de ovulatie en een daling vlak voor de bloeding. Maar goed je hebt het maar te doen met wat ze zeggen dus ik ben gestart met OI, en de eerste ronde direct zwanger, maar helaas een miskraam. Maar toen dacht ik nog nou misschien hadden ze dan toch gelijk toch. Helaas die rondes daarna veranderde er niks voor mij. Ik had nog steeds dezelfde cyclusverlopen en minimale bloedingen en hun bleven maar zeggen ja geen eisprong en daardoor geen menstruatie. Totdat ik op een gegeven moment weer een minimale bloeding had en ze dat niet meer konden verklaren en ze me gingen tracken. Toen zag ik op de uitgangsecho 4 eiblaasjes en raakte ik in paniek. Het ziekenhuis weigerde nog steeds amh te prikken, net als andere belangrijke dingen, zoals progesteron 7 dagen na de vermoedelijke eisprong en ze wilden op dezelfde voet doorgaan. Ik heb toen mijn huisarts gevraagd om amh te prikken en een overstap van ziekenhuis in gang gezet. Mijn amh is trouwens 0,21. In oktober kan het nooit veel hoger geweest zijn, dus met een laag amh kun je zwanger worden. Het verbaast me niet wat jouw ziekenhuis gezegd heeft. Ik lees dit vaker. Het ziekenhuis waar ik nu terecht ben gekomen wilt me wel behandelen. Wat een verademing trouwens en ook zonder amh waarde was het voor hun duidelijk dat ik een lage voorraad heb, het vorige ziekenhuis heeft dus echt gefaald. Om nog niet te spreken over dat hun denken dat ik zonder OI ook gewoon een eisprong heb. Volgens hun zegt de amh waarde enkel wat over de voorraad, maar niet over de kwaliteit. Ik lees hier overigens wel verschillende verhalen over, maar goed. Wel twijfelen ze over wat het juiste behandelplan is, en dit vinden hun niet automatisch ivf. Dit omdat ik nooit een hoge opbrengst ga hebben, misschien maar 1 embryo. Terwijl andere behandelingen ook 1 kans bieden. Daarentegen valt er nu nog wat te oogsten en over een tijdje bijvoorbeeld niet meer. Dit gaan ze nu even goed bekijken en alles overwegen. Hoe nu verder ga ik 16 april horen. Maar er zijn dus ziekenhuizen die je wel willen helpen, ik kan je in een privébericht laten weten in welk ziekenhuis ik nu loop. Het is alleen wel in het westen. En vermoedelijk kom je uit Brabant, dus wellicht is het buitenland dan sowieso een goed idee voor je. In Duitsland en België werkt het namelijk anders. Daar hebben ze meer zoiets van al is er maar 1 eicel dan is er een kans en laten we die kans benutten. Daarnaast krijg je bij een laag amh ook een hogere dosis hormonen dan in Nederland, gezien je slechter zult reageren op hormoonstimulatie. Ik heb me ook ingeschreven bij Cuypers en Cuypers alleen de wachttijd is erg lang. Ik ga me ook inschrijven bij Brussel, daar gaat het allemaal wat sneller. Maar echt geef de hoop niet op, je kansen zijn kleiner, dat kunnen we niet mooier maken, maar zolang er nog eiblaasjes zijn, is er nog hoop!
Jeetje zeg, wat rot voor jullie. Hier had ik een amh waarde nog nog minder dan 0,1 en ik werd nog gewoon geholpen bij de fertiliteitskliniek waar ik zat (bewust alleenstaand, dus met een donor en dus iui) Hier hadden ze wel andere hormonen nog geprikt. Bij jou niet? Hier had ik na de slechte uitslag gelukkig een fijn gesprek met mijn behandelaar. En die was niet gelijk gedemotiveerd. Ze had nog wel andere vrouwen gezien met ook een laag amh waarde die geholpen waren. Mijn eerste poging was gelijk geslaagd, maar helaas na een goede eerste echo ble k bij de termijn echo dat het hartje was gestopt met kloppen. Daarna duurde het even voordat mijn cyclus weer hersteld was (hulp gehad met medicatie daarvoor, door de kliniek voorgeschreven) En de poging die daarop volgde was ook weer positief en ondertussen 16wk zwanger. Maar moet wel zeggen dat oa fsh bij mij wel in de normale range viel. Hopelijk heb je wat aan mijn positieve verhaal en kan je hier wat mee.
Een mooi positief verhaal, gefeliciteerd nog met je zwangerschap!. Mag ik vragen hoeveel eiblaasjes jij gemiddeld nog op de uitgangsechos had klaar liggen? En hoe hoog je fsh maar ook jouw oestradiol was op cd3? En ben ook wel benieuwd of je nog regelmatige goede cyclussen met goede menstruaties had?
Hoeveel eiblaasjes ik had op een echo weet ik zo niet meer. Niet veel weet ik. En ik zou even moeten zoeken in mijn dossier naar de waardes, kom ik nog op terug hoor. Moet even kijken wanneer ik daar tijd voor heb. Die uitslagen kan in namelijk via de telefoon niet in op de een of andere manier. En hier duurde mijn cyclussen tussen de 35 tot 45 dagen, dus erg onregelmatig. Maar had wel (bijna) elke keer een positieve ovulatietest. (Was ruim voordat ik het traject inging al bezig om mijn cyclus te monitoren omdat ik al wist dat ik geen ''normale'' cyclus van 28 dagen had en dus bang was dat ik geen eisprong had.
Hier een positief verhaal! Mijn AMH-waarde was 0,14, maar met ICSI hebben we toch drie embryo’s gekregen. Eén is teruggeplaatst, en de andere twee waren zelfs goed genoeg voor de vriezer. Nu ben ik bijna 32 weken zwanger! Dit alles dankzij NijGeertgen.
Hai Palmpje, gefelicteerd met je zwangerschap! Vraagje, Ik had een AMH van 0,3/0,4 - en ik werd weggestuurd omdat men niets kon doen, geen enkele behandeling. Dit omdat het net zoveel kans zou hebben als bij een natuurlijke zwangerschap. Dit was bij NijLinge. Gelieerd aan NijGeertgen. Vreemd (en gelukkig!) dat jij wél een behandelplan kreeg. Ben benieuwd hoe dt in zijn werk is gegaan, heb je daar zelf op aangedrongen of werd dit aangeboden? Toch zeer gebrekkig als ik het zo lees bij NijLinge...
Dank je! Ik ben alleenstaand en mijn kinderen zijn van een donor dus op de natuurlijke manier zit er bij mij sowieso niet in. Bij de eerste lukte IUI niet dus sindsdien had ik al de indicatie voor ICSI.
wat vreemd, mag ik vragen waarom zij dat zeggen, dat je op de natuurlijke manier net zoveel kans zou hebben? En waarom willen ze geen behandeling doen? Mijn amh is 2 keer gemeten en de uitkomsten waren 0,21 en 0,20 en mij willen ze wel nog helpen. Wel twijfelen ze erover of ivf zinvol is, of dat andere behandelingen niet beter zijn. Maar het lijkt mij dat je met een vruchtbaarheidsbehandeling sowieso altijd meer kans hebt toch?
Nou dat vind, en denk ik ook. Ik heb een echografie gehad waarop alles goed was, vlak voor mijn ovulatie ook nog dus een grote follikel op beeld. Omdat de desbetreffende arts niet zoveel eiblaasjes zag voor de zekerheid mijn AMH waarde laten prikken, met als resultaat 0,30. Daarop was het meteen "dan kunnen we je niet helpen, om maar meteen met de deur in huis te vallen". Dit omdat met zo'n lage AMH waarde de kans op genoeg gerijpte eicellen te klein zou zijn bij een IVF traject. En die kans dan dus net zo groot zou zijn als natuurlijk blijven proberen. Voelde voor mij ook nogal kort door de bocht, niets uitgelegd. Deur dicht. Nu lees ik hier dat iemand (Palmpje, hierboven) met een waarde van 0,14 een ICSI heeft gedaan met succes. Met dus een lagere AMH waarde. @Palmpje mag ik vragen naar je leeftijd? Misschien is dat waarom het is, ik ben 44 en wellicht gaan ze uit van "dan zal je kwaliteit ook wel slecht zijn" Bij welke kliniek ben jij kikki? En wat voor behandeling is voor jou aanbevolen? Ik ben het namelijk helemaal eens dat er ALTIJD wel iets gedaan kan worden... en er vast iets is wat WEL helpt. Ik sta nu op de wachtlijst in Belgie en Duitsland, maar echt fijn om zulke andere verhalen te lezen is niet echt fijn, alsof je toch heel snel bent weggestuurd. mmh.
En daarmee had je dus wel kans van slagen, ik ben dus met een hogere AMH gewoon weggestuurd. ik probeer te achterhalen wat daar dan anders is of is gebeurd.. vandaar!
nou wat een nare ervaring zeg. En wat bot. Ik ben pas nieuw in het ziekenhuis waar ik nu loop. Ik heb een hele nare ervaring achter de rug in het oude ziekenhuis, waar we een jaar gelopen hebben. Ze hebben me daar nooit serieus genomen en ik heb altijd geroepen dat ik het gevoel had dat de overgang dichtbij was. Maar dit werd altijd tegengesproken. Totdat ik maar 4 eiblaasjes op de uitgangsecho zag en ik in paniek raakte en ze nog steeds op dezelfde voet wilde doorgaan. Toen ben ik overgestapt en dus achter mijn lage amh gekomen. maar goed, ik ben in het oude ziekenhuis wel zwanger geworden door middel van OI. Voor je beeldvorming wij hadden 24 rondes op de natuurlijke manier proberen erop zitten, zonder ooit een positieve test en ronde 25 met oi was direct raak. Dus oftewel ik denk dat dit ook wel ondersteund, dat je met een vruchtbaarheidsbehandeling altijd meer kans hebt. Helaas is het wel misgegaan en sindsdien is het niet meer gelukt met OI. Maar door die weinig eiblaasjes en lage amh dacht ik heb geen tijd meer te verliezen. Dus ik sta ook op de wachtlijst van C&C en Brussel. Brussel kan ik overigens 19 juni al terecht en als je de onderzoeken in Nederland uitvoert kun je tijdens je intake al direct het behandelplan laten maken en de daarop volgende cyclus direct starten met ivf, dus dat kan snel gaan. maar goed het nieuwe ziekenhuis in Nederland, daar ben ik ook erg benieuwd naar waar ze mee gaan komen. Ik krijg morgen mijn behandelplan te horen. Ze zei tijdens de intake, dat ze twijfelen wat de beste behandeling is. Want met een laag amh ga je nooit een hoge opbrengst hebben en misschien wel geen embryo’s. Dit duurt echt een aantal maanden en dat voor mogelijk maar 1 tot geen kans. En vanuit dat perspectief hebben ze zoiets, misschien dat andere behandelingen wel meer kans bieden, elke maand 1. Desondanks valt met ivf nu nog iets te oogsten en hoe dat er over een aantal maanden later uitziet is maar de vraag. Maar dit gingen ze allemaal goed overwegen en dat krijg ik dus morgen te horen, super spannend. Ik stuur je even een privé bericht met de naam van de kliniek waar ik nu terecht ben gekomen. maar ik weet niet hoelang jij al bezig bent met zwanger worden? Maar ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld geen IUI willen doen. Daarmee heb je toch sowieso meer kans. Dat ivf verhaal, dat verbaast me niet, ik lees dit namelijk wel vaker. Dat ziekenhuizen in Nederland dit niet meer willen doen, met een dergelijke waarde. Hopelijk kun je snel geholpen worden, wanneer kun je terecht in Duitsland/belgie?