Hoe en wat bij een kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door keetling, 11 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. keetling

keetling Actief lid

3 feb 2009
    215
    1
    0
    Noord-Holland
    Hai meiden,

Ik breng mijn dochtertje al vanaf 3 maanden bij een "oppas oma" , nu zijn er steeds meer dingen die daar gebeuren die mij tegen staan. Erover praten heeft geen zin want als ik zeg dat ik iets niet wil dan doet ze het stiekum toch. Bijv dochter tv laten kijken, snoepjes geven, niet lang genoeg laten slapen.

Ik denk er hard over om mijn dochter naar een kinderdagverblijf te brengen maar heb een paar vragen hierover.

Zie op de site staan dat er 10,5 uur opvang per dag is en dat kost dan op jaarbasis een bepaald bedrag. Maar als je 9,5 uur per dag gaat brengen, betaal je dan ook maar 9,5 of 10,5 uur?
    Als je je kind niet brengt, ziekte of vakantie, hoef je dan niet te betalen?
    Hoeveel kinderen zijn er bij hoeveel leidsters?

Alvast bedankt!

2. tulip

tulip Niet meer actief

op verschillende kdv's zijn er soms wel verschillende regels, maar ongeveer qua leidster kind ratio moet je rekenen op (4 baby's jonger dan 1 per leidster op een babygroep, dus 8 met 2en.) Op een verticale groep doe je meestal 12 kids met zn 2en, waarvan er dan niet meer dan 4 a 5 baby's mogen zijn. Alleen peuters (dus ouder dan 2 mag je er 14 met tweeen)

als je reguliere dus geen flexopvang afneemt betaal je per dag/dagdeel, dus in jouw voorbeeld 10,5. Je betaalt bv van 7.30 tot 13.00 en van 13.00 tot 18.00. Sommige kdv's hanteren halve dagen, sommigen niet.

Bij ziekte of vakantie heeft elk kdv ook eigen regels. In principe betaal je gewoon, want je betaalt per maand. Maar je krijgt vaak de kans om die dagen in te halen d.m.v een zogenoemd ruilbeleid, maar hoe en wat zul je echt per kdv moeten uitzoeken.

Als je nog meer wil weten roep je maar. Volgens mij kun je het beste een informatief gesprek aanvragen op een kdv wat je op het oog hebt.

3. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier komen steeds meer kdv's die per uur rekenen.

Die kleine van mij gaat ook naar een kdv waar dat kan. Dus van 10-14 uur is gewoon 4 uur betalen. ( ipv 2 dagdelen, dus 10,5 uur)

We moeten wel 1 maand van te voren opgeven, welke uren hij de maand erop komt.

4. keetling

keetling Actief lid

3 feb 2009
    215
    1
    0
    Noord-Holland
    Thanks voor jullie reacties, ik ben al een stuk wijzer geworden! :)

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Het verschilt ook per opvang dus je kunt deze vragen het beste bij de organisatie zelf stellen.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    bij de meeste dagverblijven moet je gewoon door betalen. dus dag is 11 uur en je haalt ze na 9 uur op dan gewoon de 11 uur door betalen.
    de dagverblijven die ik heb benaderd in ieder geval wel.
    verder moest ik bij deze verblijven ook gewoon door betalen in vakanties, bij ziektes of om een andere reden niet komen. ook op het dagverblijf waar m'n dochtertje op dit moment komt. als ik van te voren weet dat ze niet komt op een bepaalde dag dan kan ik die wel ruilen met een andere dag. maar alleen in overleg en als er op die dag nog plek is.

informeer ook even of je je kind eerder mag halen. hier maken ze er geen probleem van. ophalen is bij een hele dag tussen de 16.00 uur en 19.00 uur. maar liever niet eerder omdat dan het ritme van de groep teveel wordt verstoord. ben ook een verblijf tegen gekomen waar je je ze echt pas na 18.00 uur op mocht halen. bij uitzondering een andere tijd.

7. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Hier betaal je gewoonv an 07.30 tot 18.30(een halve dag kan wel). Als ze ziek is oid moet je wel gewoon voor die dag betalen. Je kan wel een dag ruilen maar die dag moet in dezelfde week vallen.

Kortom, hier niet echt veel mogelijkheden.

8. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Het verzorgings- en afrekenbeleid verschilt per bedrijf / opvangketen.
    Bij ons word je per kwartier afgerekend. Je geeft aan hoeveel uren / halve uren / kwartieren je per maand afneemt en verdeelt dit dan zelf over de weken.

Bij ziekte betalen wij door, bij vakantie niet. Het aantal gewenste vakantieuren geven wij door bij de opmaak van het contract. Dat aantal uren wordt dan van de rekening afgetrokken zeg maar. Als je tussendoor extra uren / dagen vrij wilt nemen betaal je die wel gewoon door.
    Bij ons KDV ben je ook vrij om je kind de hele dag te brengen of halen. Heeft uiteraard wel de voorkeur om regelmaat in te brengen ivm het ritme van de overige kindjes.
    Ons KDV hanteert: meestal 4 baby's per leidster, maximaal 5 wanneer het echt druk wordt.

Succes met het maken van jouw keuze en jammer om te horen dat de oppas oma niet goed uitpakte!

9. Noekie84

Noekie84 Lid

17 feb 2012
    21
    0
    0
    Eigenaar Gastouderbureau (www.Gastouderbureau-Okid
    Heemskerk
    Je kunt ook op zoek naar een andere gastouder. Er zijn ontzettend veel gastouders die wel goed zijn en het ritme van het kind volgen en een kind niet voor de tv zetten als ouders dat niet willen. Volgens mij zijn er sowieso niet veel gastouders die de tv veel aan zetten.

Een kdv kan ook heel leuk zijn, maar dan moet je daar eens gaan kijken en ook naar de urenafname kijken. Het grootste gedeelte hanteert nog steeds hele dagen, dus dan betaal je zo'n 11 uur per dag, ook als je maar 8 uurtjes echt gebruikt.

Misschien kan ik je wel helpen. Ik zie dat je in Noord-Holland woont. Ik ben zelf eigenaar van een gastouderbureau en werk in heel Noord-Holland. Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar wie weet :)

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Is vast al gezegd, maar het verschilt per KDV. Sommige KDV's verplichten om een volledig dagdeel (van 5 uur) af te nemen. Dus betaal je altijd 10 uur per dag.
    Bij ons is het gelukkig per uur. Met een minimum van 2 uur geloof ik.
    Wij moeten wel aangeven hoe laat we komen brengen en halen. Want daar moeten ze rekening mee houden met de roosters. Die tijden kunnen per maand wel veranderd worden.
    Bijvoorbeeld tussen 8.15 uur en 17.15 uur.
    Als we later brengen of eerder halen, geen probleem. Maar als we eerder brengen of later halen, dan wordt er per kwartier een extra bedrag in rekening gebracht (hoewel ze daar niet heel strikt in zijn, omdat het incidenteel is).

Verder betalen we altijd door, dus ook bij ziekte en vakantie. Dit vanwege de lonen die betaald moeten worden. Ze kunnen niet tegen een leidster zeggen: Er zijn 4 kindjes ziek/op vakantie, dus hoef je niet te komen en krijg je deze maand een dag minder uitbetaald.

11. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Bij ons kdv ook per uur, wordt zelfs op kwartier afgerekend. Als ze niet komen en je geeft dit 2 weken van tevoren door wordt het niet in rekening gebracht.
    Als ze ziek zijn en je belt in de ochtend ook niet. Je hoeft ook niet van tevoren aan te geven hoe laat en hoe lang dat ze komen. Ze moeten alleen voor 9u in de ochtend binnen zijn en dan tot 12 uur volgens mij, dit omdat ze dan altijd een vast programma hebben. De rest van de dag kun je brengen en halen wanneer je wilt.

Deel Deze Pagina