Ik ben zwanger van ons eerste kindje en wil heel graag borstvoeding geven. Ik heb dus geen ervaring en ook in mijn omgeving zijn er zo goed als geen mensen die borstvoeding hebben gegeven. Ik kan dus nergens met mijn vragen terecht, daarmee stel ik ze hier aan de ervaren dames Naar wat ik heb gelezen moet je bij de start van borstvoeding uitsluiten kiezen voor de borst. Logisch natuurlijk omdat je kindje dat moet leren. Maar hoe lang moet dit? Ik wil graag borstvoeding geven en liefst niets anders dan dat de eerste zes maanden (als dat lukt). Maar ik ben bezig met een opleiding. Ik kan tot acht weken na mijn bevalling thuis blijven, maar daarna moet ik terug naar de les en naar mijn stage. De les houdt in dat ik tussen 18 en 22 uur éénmaal per week weg ben. De stage zal vermoedelijk van 's ochtends tot 's middags zijn (7u30 tot 12), twee dagen per week. Misschien wat stomme vragen, maar ik stel ze toch omdat ik er anders over blijf dubben. Ik wil graag weten of het realistisch is om dan borstvoeding te geven en hoe ik dit realistisch kan aanpakken. Kan je een kindje van 8 weken de borst én de fles geven? Geraakt hij dan niet verward? Want op de momenten dat ik thuis ben wil ik hem heel graag rechtstreeks van de borst laten drinken. Kunnen kindjes op 8 weken zonder voeding van 18 tot 22u?
Ja hoor dat kan prima! Wij zijn met 5/6 weken begonnen om een flesje met gekolfde melk te gaan geven en dit doet ze nogsteeds prima! Wij zijn het wel minstens 1x per week blijven doen vanaf die tijd. Vriendin heeft na de introductie die haar zoontje goed oppakte een paar weken geen flesje gegeven en nu weigert hij dus alles wat op een fles lijkt, dus wel belangrijk om te blijven herhalen, maar ook niet overdrijven. Uit de fles drinken is nu eenmaal makkelijker dan uit de borst dus als je baby vaker de fles krijgt dan de borst is de kans groot dat hij/zij de borst gaat weigeren. Of je kindje dan al zonder voeding kan hangt geheel van je kindje af. Ieder kindje heeft zijn eigen ritme en behoeftes. Ik zou zorgen dat er in ieder geval een flesje afgekolfde melk staat zodat je partner/oppas dit gewoon kan geven als hij honger krijgt.
Het valt zeker te combineren hoor. Zeker als je niet zo vaak wegbent als jij (en anders ook nog wel). Handig als je kunt kolven in die tijd. Je kunt het beste beginnen met oefenen uit een flesje tussen de 4-6 weken, dus als je dan begint zou je kindje met 8 weken best een flesje kunnen drinken. Je hebt ook het recht om te kolven of te voeden de eerst 9 maanden. 1/4 van je werktijd.
Bedankt voor jullie reacties. Dat is alweer een hele geruststelling. Noeska: Het lijkt me zo fijn om mijn kindje zelf eten te kunnen geven, zo natuurlijk. Fijn om te lezen dat je tussen de borstvoedingen door ook een flesje kan geven als het nodig is. Suus: ik wil niet overschakelen op flesjes dan. Ik vroeg me af of het mogelijk is om rond die periode af en toe een flesje te geven. Ik ben bang dat mijn kindje dan de borst zal weigeren. Heeft iedereen dezelfde ervaring?
nee, dat snap ik hoor! Ik bedoelde juist met borstvoeding dat je het beste rond de 4-6 weken kunt gaan oefenen met af en toe een flesje te geven. Dan heb je de meeste kans dat het gewoon goed gaat. Ik heb eigenlijk nog niet vaak gehoord dat kindjes de borst gaan weigeren (wel even opletten dat je een newbornspeen gebruikt, zodat het niet te makkelijk gaat). De tepel-speenverwarring is vaak echt alleen helemaal in het begin. Andersom heb ik wel vaker gehoord, dat wanneer je te lang wacht met oefenen uit een flesje dat ze de fles gaan weigeren. Overigens zou ik het oefenen gewoon doen met 20ml per keer en daarna lekker bij jou verder laten drinken. En als je kindje een paar keer week een flesje krijgt, gaat hij/zij vast niet borstweigeren. Mijn zoontje drinkt 3 werkdagen (overdag alleen) uit een flesje gekolfde melk, maar drinkt daarna heel graag bij mij. Dochtertje ging precies zo en die heeft in totaal 26 maanden borstvoeding gehad, dus kan zeker hoor.
Ok, ik had je verkeerd begrepen Dankjewel. Het is een heel duidelijk antwoord. Alweer een zorg minder
Ik had de eerste 4 weken problemen met uit de borst voeden. Ze weigerde gewoon en krijste als ze aan de borst moest. Ik denk dat dit komt omdat ze met een keizersnee geboren was en de eerste 4 dagen op de kinderafdeling (neo....weet nooit precies hoe je dat noemt) moest blijven ivm het afmaken van de antibioticakuur (ik kreeg koorts tijdens mijn 18 uur weeen). Ze heeft daarom direct flesje gekregen of via vingervoeden melk. Dus niet meteen eerst aan de borst geprobeerd Ik kon geen volledige voeding kolven de eerste dagen dus had ze fv en mijn melk als bijvoeding. Zodra we thuis waren enkel afgekolfde melk. Ik voelde me heel slecht dat ze niet aan de borst wou omdat ik daardoor het natuurlijke moedergevoel miste. Op demand gelijk melk klaar, afgekolfde melk eerst opwarmen duurt lang als ze eenmaal honger heeft. Uiteindelijk heb ik lactatiekundige gehaald en ben ik het langzaamaan weer proberen aan te bieden en langzaamaan heeft ze dat kunnen oppakken. Ik natuurlijk reuzeblij! Nu wil ze alleen helaas geen fles meer. Heb het laatst geprobeerd maar ze duwde de flesspeen gewoon weg met haar tong en trekt er dan een 'vies/raar' gezicht bij.. Heb toen zowel de Dr Brown als de Breastflow geprobeerd en het ging er niet in. Voorlopig kan ik dus nergens naartoe langer dan 2 uur zonder mijn kind. Maar ja, ik heb het er graag voor over. Ik zie wel hoe het over een paar maanden gaat.
Ik had een paar dagen na de bevalling verschrikkelijke stuwing, heb toen leeg moeten kolven. Helaas wilde m'n meisje een half uur later drinken, maar had ik lege borsten. Ze heeft toen dus toch een flesje gekregen en ik kan heel eerlijk zeggen, ik heb nooit problemen gehad. Ik zou dus echt naar je kindje kijken. Ik vond het nl best heftig om constant alleen verantwoordelijk te zijn voor de voeding. Voelde alsof ik vast zat. Af en toe een fles heeft ervoor gezorgd dat ik nu nog steeds bv geef. En echt waar, onze dochter maakt t niets uit, als ze maar te eten krijgt!! En bedenk; sta jij vast in het verkeer om maar wat te noemen, dan is de stress om thuis te komen ook niet goed! Plus dat sommige kindjes echt iedere 3 uur willen drinken. Ik voed overigens ook alles zelf hoor. Behalve als ik werk natuurlijk.
Er zal dus ook veel van m'n kindje afhangen. Niet te voorspellen dus. Mikna: ik kan me voorstellen dat je nu reuzeblij bent. Het lijkt mij ook heel erg fijn om zelf te kunnen voeden, aan de borst. Het natuurlijke moedergevoel zoals je zegt. Ook wel goed dat je nu nog voldoende tijd hebt om haar zelf te voeden! Eevie: Een gemakkelijk kindje zo te lezen Afwisseling met een flesje is inderdaad goed. Maar ik wist niet dat het al van zo jong kon. Ik dacht dat je een keuze moest maken. Het zou ook wel fijn zijn voor mijn man dat hij af en toe kon voeden en fijn voor mij dat hij af en toe die verantwoordelijkheid neemt Ik hoop dat het bij ons ook vlotjes zal gaan. Maar ja dat heb ik niet in de hand...
Idd tussen 4-6 weken regelmatig een flesje oefenen. Bij de oudste moesten we dat op een gegeven moment 1x per dag doen, die ging de fles weigeren. Ook niet handig als je moet werken. Tepel/speenverwarring komt eigenlijk alleen in de eerste weken voor. Meeste kindjes hebben daarna een voorkeur voor de borst en als je af en toe weg moet, is het wel handig dat ze de fles willen. De jongste is er vrij makkelijk in, die drinkt ook wel uit een fles bij mij. Bij de oudste kon ik dan niet in de buurt zijn. Ze krijgt alleen een flesje als ik weg ben en soms tussendoor een keer als ze al een week lang geen fles heeft gehad of ik even de melk uit de koelkast moet opmaken.
Wat betreft je laatste vraag, de meeste kindjes clusteren graag de eerste maanden s avonds. Van 18-22u zonder voeding gaat niet lukken denk ik. Maar gewoon zorgen dat je melk achter de hand hebt en ook met een fles kun je laten clusteren (vaak kleine beetjes aanbieden).
Ik heb gelukkig een gemakkelijke drinker, ze vindt t echt allemaal prima! Zo krijgt ze ook al sinds dat ze een week oud was een tut. Bij de eerste regeldag geprobeerd; ze wilde echt alleen tutten. Prima, maar niet aan mij. (In ieder geval niet 3 uur aan een stuk ). Ook nooit een probleem geweest. En idd wat er gezegd wordt over clusteren, dat deed mijn dochter ook. Vanaf 17.00 iedere 1,5 à 2 uur aan moeten leggen. Gelukkig is dat er nu af. Kijk gewoon naar je kindje, houd niet te veel vast aam vooraf gemaakte plannen. Het komt vast wel goed!
Oh, ik had nog nooit gehoord van clusteren. Jullie zijn heel hard bedankt voor de heldere antwoorden. Heb hier veel aan! Het is inderdaad afwachten naar hoe het met mijn kindje gaat zijn.