Wij zijn ons aan het oriënteren op het kopen van een huis, maar ik heb sinds eind december pas weer werk voor 24 uur per week. Hiervoor 10 maanden in de ww gezeten. Nu is het alleen zo dat ik dit eerste jaar een 0 uren contract heb en bij een verlenging komen er pas uren in mijn contract te staan, maar ik werk dus wel elke week gewoon 24 uur. Mijn vriend heeft gewoon een 38-uren contract. Kunnen wij hiermee wel samen een huis kopen? Ik zie namelijk allerlei tegenstrijdige berichten voorbij komen op google, de een zegt dat het niet kan met een 0-uren contract en de ander zegt dat het wel kan als je van de afgelopen 3 jaar een jaaropgaaf kan overhandigen. Nu zou het in mijn geval zo zijn dat áls we een huis kunnen kopen en ze mijn "deel" berekenen met de jaaropgaven van de afgelopen 3 jaar, we een hogere hypotheek zouden krijgen dan wanneer ze mijn huidige salaris van 24 uur erbij zouden pakken. Ik heb namelijk altijd 32 uur gewerkt en ga nu dus na mijn ww minder werken. Dat is toch ook apart dat dat kan, of ligt dat aan mij? Kan iemand mij vertellen hoe het zit met een huis kopen met maar 1 uren contract en de ander een 0-uren contract?
Dat ligt dan hoger dan wanneer ze mijn huidige salaris gebruiken bij de berekening, klopt dat dan wel? Het zou dan toch een risico zijn omdat ik volgens mijn contract geen garantie heb op bepaalde uren? Of heb ik dan gewoon geluk?
ik denk dat je dan gewoon geluk hebt, als zou ik als ik jullie was sowieso niet aan jouw "top" gaan zitten. Hier ook dat mijn man een vast contract heeft en ze bij mij het gemiddelde genomen hebben van 3 jaar. Hier hebben we gekozen voor een minimale hypotheek waardoor ik na mijn zwangerschap thuis kan blijven.
Belangrijk is dat je een intentieverklaring krijgt van je werk dat je bij goed blijven functioneren en geen veranderingen in de situatie van je werkgever je een vaste aanstelling krijgt. Die intentieverklaring is echt alleen voor je hypotheek en bied alles behalve garantie voor je baan.. ik heb er 2 gekregen van me werk ook voor een hypotheek en alsnog is me contract niet verlengd op werk door de financiële situatie... Ook je vriend moet die verklaring hebben, ook al heeft hij een vast contract dan moet hij dat alsnog aanvragen op zijn werk. Dan moet je omdat je nu 0 uren hebt inderdaad van de afgelopen 3 jaar je jaaropgaven laten zien en daarvan nemen ze dan het gemiddelde. Dan heb je dus inderdaad geluk dat je voor je ww meer gewerkt hebt.. maar ook weer pech dat je in de ww gezeten hebt.. Het is lastiger maar zeker niet onmogelijk. Wat wel helpt is als je vriend een vast contract hebt. Dat maakt het iets makkelijker. Tegenwoordig kan je naar banken en hypotheekverstrekkers gratis eerste gesprekken aanvragen. Dat hebben mijn vriend en ik ook gedaan, alles werd nagekeken en we wisten precies hoe en wat. Koste ons niets. Uiteindelijk kon het niet doorgaan maar dat is een heel ander verhaal, maar we konden wel een hypotheek krijgen. Ik werkte toen 24 uur geen vast contract, hij 32 uur en wel vast contract en hij had deels nog een wajong uitkering. Succes en ik hoop dat het jullie gaat lukken!
Je wordt gezien als flexwerker. Bij de hypotheekberekening moet je 3 jaaropgaves meenemen. Maar: is jouw huidige salaris minder dan het gemiddelde gaan ze uit van je huidige salaris! Ze gaan dus uit van het jaar met de minste inkomsten.
Mijn vriend heeft een vast contract, dus dat is gelukkig wel een voordeel en intentieverklaringen zouden geen probleem moeten zijn bij beide. Afkes 10tal: Ze gaan in mijn geval dan dus niet echt uit van de afgelopen 3 jaar maar van mijn huidige salaris? Ik heb mijn eerste salaris nog niet eens gehad, als ik die eind deze maand zou krijgen zou dat het enige loonbewijsje zijn dat ik van mijn huidige baan voor ze mee kan nemen. Mijn gemiddelde over 3 jaar ligt hoger dan wat mijn jaarsalaris nu zou zijn, omdat ik een dag minder ben gaan werken na mijn ww. Hoe berekenen ze dit dan?
Aan de hand van je loonstrookje. Heb je toezegging dat je altijd minimaal 24 uur werkt? Op mijn loonstrook staat mijn deeltijdpercentage 80%. Ik weet niet hoe dit bij een 0-uren contract zit? Banken zijn strenger geworden, ze willen minder risico nemen. Vandaar dat het laagste salaris telt. Omdat je man een vast contract zul je niet veel moeite hebben een hypotheek aan te vragen. Vraag een adviesgesprek aan bij een adviseur. Zij kunnen jullie de juiste info geven in jullie situatie.
Hier afgelopen september een huis gekocht ik heb een 3 uur contract en mijn man een vast 40 uur. Ze kijken of je de afgelope 3 jaar een inkomen hebt gehad en ze berekenen in dit geval je laagste inkomen. Je moet een intentieverklaring kunnen overhandigen en kunnen aantonen dat je de aankomende 4 maanden zoiezo een contract hebt. Het is dat mijn man een vast contract had maar anders doen ze echt heel erg moeilijk. Ik zou eerst overal die gratis advies gesprekken aanvragen en dan uberhaupt kijken of het mogelijk is. Oh en als het mogelijk is houd er rekening mee dat je een behoorlijk spaarcentje moet hebben
Ik heb niet zwart op wit staan dat ik altijd 24 uur werk, er is alleen mondeling toegezegd dat ze streven naar 24 uur en dat het af en toe voorkomt dat ik maar 16 uur kan werken. Maar dat is dus mondeling, er staat niks op papier daarover. Pas na een jaar krijg ik de uren in mijn contract. Bedoelen jullie dat het laagste salaris (in dit geval mijn huidige salaris) als enige wordt meegeteld of wordt dat bij de afgelopen 3 jaar bijberekend? Ik zal in ieder geval even een gratis adviesgesprek gaan aanvragen. Is het verstandig om bij verschillende instanties een gesprek te hebben of zijn alle berekeningen hetzelfde? Videlsje, bedoel je een spaarcentje voor het verbouwen e.d. of voor andere zaken?
Ik denk dat videlsje bedoelt dat je niet je kosten koper geheel meer mee kan financieren. dit jaar kan je max 103% van de koopsom lenen. Dus dat betekent vaak enkele duizenden euro's die je zelf moet hebben. En daarnaast uiteraard voor de verhuizing en evt. Verbouwing.
Ze kijken alleen naar je laagste salaris. Dus je huidige inkomen en omdat dat onzeker is (0uren en pas een maand in dienst) raad ik je aan om een gesprek aan te gaan met een adviseur. De hypotheker/hypotheekshop/de bank kan een globale berekening maken van wat je kan lenen. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Ik heb geen ervaring met een 0uren contract dus ik kan je niet precies vertellen hoe dat zit. Heb je jouw salaris nodig om een hypotheek af te sluiten! Anders kan je altijd alleen op het salaris van je man een hypotheek afsluiten.
Ik zou in jullie geval alleen op basis van het salaris van je man laten berekenen wat jullie kunnen lenen. Jouw salaris is te onzeker om een huis op te kopen. Straks krijg je geen contract en dan zit je...
Je moet tegenwoordig een deel van de kosten Om een huis te kippen zelf betalen. En laat eerst eens na kijken hoeveel je zou kunnen lenen Op alleen salaris partner.want straks neem je hoge hypotheek En raak jij je werk kwijt en dan komen de problemen Ligt natuurlijk ook aan je eisen pakket wat je wil betreft huis Wij hebben hypotheek op inkomen partner bewust omdat als Wij ooit kindje mogen krijgen ik stop met werken Succes vast
Wat idd al gezegd kosten koper, makelaar, hypotheekadviseur, notaris en nog een paar dingen worden amper nog maar mee gefinancieerd. Dus je moet aardig wat spaargeld hebben. In de meeste gevallen heb je minstens 5000 nodig deze dagen. Maar ik zou echt een gesprek aan gaan als ik jullie was want dan weet je het zeker. Ze zijn niet gek op dit soort contracten. Ik heb al 5 jaar zo een contract dus omdat ik kon aantonen dat ik eigenlijk altijd 30 uur werk hebben we het voor elkaar gekregen. Maar ook niet zonder slag of stoot want ik heb echt heel erg veel papieren moeten regelen. Dus ga jezelf goed laten informeren en dan weet je waar jullie aan toe zijn. En heel belangrijk dan weet je waar je ongeveer naar kan kijken.
Ik zie nu pas dat ik helemaal niet meer gereageerd heb, sorry Bedankt in ieder geval voor alle tips en info.. Een huis kopen op alleen het salaris van mijn man heeft niet zoveel zin, daar zouden we geen eengezinswoning mee kunnen kopen en dat is wel wat we nu graag willen na 8 jaar in een appartement gewoond te hebben. Zeker wat betreft kinderen (nu een dochter van 1,5 maar willen graag meer kinderen) plus ik zou op den duur graag gastouder in eigen huis willen worden, dus we willen nu echt een eengezinswoning. We hebben nu een afspraak gemaakt voor een adviesgesprek bij de hypotheker, ben benieuwd wat eruit zal komen. Iedereen bedankt voor de info