Peuter (ASS) trekt luier uit na plassen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by KleineLai, Feb 27, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,230
    28,215
    113
    Mijn peuter (ruim 2,5 jaar) trekt sinds een paar dagen zijn luier uit nadat hij heeft geplast of gepoept.
    Soms ook zonder dat hij wat heeft gedaan, en dan denk ik dat hij moet plassen. Als ik hem dan op het potje/wc zet dan gebeurd er vaak niets dus het is nog even zoeken naar waarom hij soms wel/soms niet zijn luier uitdoet voordat hij wat heeft gedaan.
    Wel heeft hij een paar keer gepoept in zijn luier op het potje.

Je zou dus zeggen dat hij klaar is om zindelijk te worden. Dat denk ik iig wel maar het probleem ligt bij zijn communicatie. Hij kan niet echt praten en communiceert non-verbaal slecht (hij heeft ASS). Hij kan dus niet aangeven dat hij moet plassen of geplast heeft.
    Om de zoveel tijd op het potje zitten heeft geen zin, hij plast pas als hij echt moet plassen zeg maar niet eerder.

Wie heeft tips? :)

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Toch elk uur op het potje en dan zo lang mogelijk erop houden door spelletjes, liedjes en eventueel tv?

Of thuis bloot laten rondlopen en potje in de woonkamer?

Ik onderschat de situatie misschien, maar niet communiceren vind ik niet zo'n probleem bij zindelijkheid. De eerste fase van training hier bevatte nooit mijn kinderen die kwamen zeggen dat ze moesten plassen, maar wel ik die hen op het potje zette en er zo lang mogelijk hield.

Paardenbloem likes this.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier kroop dochter met 9 maand naar de pot als ze moest poepen. Ik zou het vooral zoeken in non-verbale communicatie en gebaren. Blijkbaar kan hij ook aangeven als hij gepoept heeft, nu moet hij ervaren en leren hoe het voelt voordat hij moet poepen.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Maar ik zou het vooral zoeken in routine nu. Zorgen voor succeservaringen en hem leren hoe het voelt.
    Voor en na het eten even op de wc, voor en na je weg gaat. Het moet een gewoonte worden.
    Ik weet niet of je al gebruik maakt van een planbord, maar misschien het daar ook op aangeven.

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Kun je misschien een grote picto (a4) van een wc op een duidelijke en snel bereikbare plek hangen. Hem vervolgens regelmatig op t potje zetten maar dan elke keer ervóór de picto aanwijzen en 'wc/potje' zeggen. Misschien dat hij dan de link legt en zelf de picto gaat aanwijzen als hij moet?

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik bedacht me nog, gebruik je toevallig ondersteunende gebaren bij je zoon? Want als hij nog niet goed praat kan dat zeker wel helpen. Ondersteunende gebaren zou hij wellicht over kunnen gaan nemen om hem te helpen zich duidelijk te maken. Er is een app kindergebaren of 'het gebaar van de dag' te vinden met de meest gangbare dagelijkse gebaren. 'Wc' is bijvoorbeeld met een wijsvinger en middelvinger een V maken en die een keer of twee a drie buigen (net als konijnenoortjes maken).
    Je zou dan naast een picto aanwijzen, ook het gebaar kunnen maken terwijl je het zegt.

Paardenbloem likes this.

Share This Page