Zoonlief vroeg al weken om een fiets met trappers en vorige week kon ik er voor een spotprijsje een op de kop tikken. Met zijwieltjes hebben we hem leren trappen maar sturen met zijwielen is een drama. Hij is namelijk zijn loopfiets gewend en daarmee kan hij heel goed zijn evenwicht bewaren en sturen door zijn gewicht in de strijd te gooien (zoals het hoort dus bij fietsen ) Nu hij na 2 dagen met zijwielen snapt hoe de terugtraprem werkt en hoe hij moet trappen, heb ik de zijwielen eraf gehaald, ik wil niet dat hij 'verkeerd' leert sturen. Wat is de volgende stap in het leren fietsen als hij het verder wil proberen? Hoe help ik hem bij het leren fietsen? Voor mij hoeft het nog niet maar hij wil het graag. Als het nog niet lukt, gaat het ding voorlopig de berging weer in.
Mijn zoontje vertikt het om te fietsen met zijwielen en kan nu eindelijk bij de grond. Hij rijdt dus al meer dan 1,5 jaar rond op zijn loopfiets en kan op zich wel fietsen. Groot voordeel van een loopfiets is dat ze al evenwicht kunnen houden en kunnen remmen (met de voeten/handrem, alleen het weg komen moeten ze even oefenen. Dochter heeft wel een jaartje naast een loopfiets gebruik gemaakt van een fiets met zijwielen, zij wilde met 3 jr wel fietsen en kon niet bij de grond dat lukte pas met 4 jr. En ook zij fietste toen zo weg, ook het wegfietsen moest ze even op oefenen. Kan hij met zijn voeten goed bij de grond? Want dat is wel noodzakelijk want dan zou je de zijwielen gewoon achterwege kunnen laten. Want evenwicht zit met loopfiets kids wel goed.
Hier een ventje die met zijn loopfiets scheurt.... Kan hij heel goed, hij kan ook goed fietsen maar wel met zijwieltjes, Waarom heb je die zijwieltjes er al afgehaald? Mij lijkt het me eerst handig dat hij weet hoe hij moet trappen. evenwicht op een loopfiets is wel erg anders dan op een fiets, aangezien je je zelf niet kan corrigeren op de grond, en omdat je voeten met een fiets "vast" zitten.... Zoonlief wil soms z'n loopfiets, soms z'n fiets, we gaan dit weekend z'n zijwieltjes wat hoger zetten. Op het moment dat die de grond nauwelijks raken halen we ze er af. Dan is het "meerennen" en vasthouden tot ze recht fietsen en dan loslaten... (Ik fietste trouwens vroeger op m'n fiets met zijwieltjes, mijn buurman zei: ga eens op de fiets van "buurmeisje" (zonder zijwieltjes) Ik ging erop zitten en fietste zo weg, zonder enige hulp Dus het zou zo moeten kunnen )
@soepstengel, ik heb de zijwieltjes eraf gehaald omdat hij nu wel snapt hoe hij moet trappen Bij de go heeft hij een driewieler staan maar daarbij kun je ook achteruit trappen, niet zo handig als je een terugtraprem op de fiets hebt dus hij moest enkel ervaren hoe die rem werkt. Dat heeft hij nu onder de knie. Hij kan met zijn voeten goed bij de grond en met het evenwicht zit het volgens mij wel goed. Ik heb overwogen de zijwielen hoger te zetten maar krijg het niet voor elkaar, dit was de hoogste stand zonder die dingen te verbuigen. (12 inch). Gewoon proberen dus en de tip van de sjaal ga ik onthouden.
Hier is mijn zoontje op de fiets geklommen en ik heb hem heel even vastgehouden bij het wegfietsen en toen losgelaten. En daar ging hij. Binnen een half uur had hij ook door hoe hij zelf kon wegfietsen. Daarna nooit meer hulp nodig gehad. Heb het zo gedaan omdat ik heel zeker wist dat hij dit kon. Hij kon het ook op de loopfiets namelijk. Als jouw zoontje zijn evenwicht goed kan bewaren, dan denk ik dat hij het fietsen zonder zijwielen ook snel onder de knie heeft. Het is vaak meer een kwestie van zelfvertrouwen. Succes en hou je fototoestel bij de hand! Ik was zo trots als een pauw toen hij zo wegfietste. En alle buren stonden op straat mee te juichen haha.
Ts, op zich een logische overstap hoor! Onze dochters wilden nooit een loopfiets, zij fietsten met 2,5 jaar op een klein fietsje met zijwielen. Zoon heeft wel een loopfiets en is daar een echte stuntpiloot op. Wat hier het probleem is, is dat hij niet wil trappen. Hij ziet echt geen toegevoegde waarde van een trapfiets tov zijn loopfiets (daar is ie echt snel mee) en zijn step. Hij is al 4,5 jaar en zijn mooie nieuwe fiets staat maar stof te vangen. Jouw zoon is dus een heel stuk verder, maar ik lees even mee, hoop op wat tips
Hier nog een trotse moeder, hij heeft net zijn eerste meters los gefietst! Hij was eerst wat angstig maar net voor we weer naar huis gingen, riep hij LOS! en fietste door. Alsof de coordinatie van trappen, sturen en evenwicht houden opeens duidelijk werd. Gaaf!!
Adi, ik denk dat D.avid een fiets met trappers wilde omdat hij graag groot is dus geen tips, mocht hij het niet zelf gewild hebben, hadden we het ook niet geprobeerd.
jaa geweldig!! Lekker blijven oefenen (als hij dat ook wil natuurlijk). Het is er ook harstikke mooi weer voor nu.
Voor vandaag kan hij er geen genoeg van krijgen iig, we zijn net nog zowat een uur aan het fietsen geweest, door de plassen, de bocht om, ik stond er echt van te kijken hoe goed zijn evenwicht blijkt te zijn. Edit: de plassen van het schoonspuiten van het marktplein uiteraard het weer is heerlijk