Wanneer vertellen aan de baas?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Tesse, 18 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tesse

Tesse Lid

15 feb 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi allemaal,

ik was benieuwd wanneer jullie verteld hebben/gaan vertellen aan je baas dat je zwanger bent. Ik wilde natuurlijk wachten tot de 12 weken omdat dat nu eenmaal zo hoort, maar ik ben heel erg misselijk deze eerste weken. Heb al een paar keer moeten overgeven op mijn werk. Gisteren hield ik het niet meer en ben naar de chef gestapt. Hij reageerde gelukkig goed, na eerst een beetje te moeten lachen (hij vond me nog zo jong). Feliciteerde me wel enzo.
    Maar mijn vriend is een beetje chagrijnig dat ik het al verteld heb omdat hij zelf nog zo aan het idee moet wennen, en mijn baas reageerde ook wel met: heh, waarom vertel je dat nu al? :rolleyes:
    Terwijl ik denk: dan weet ie tenminste waarom ik niet op mijn best functioneer.

Hoe is dat bij jullie?
    Dank alvast!

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb het vroeg verteld (met 8 weken) omdat ik net een nieuwe functie had gekregen en daar nog voor ingewerkt moest worden. Voor die functie moet je minstens 24 uur werken, en ik wist al dat ik dat niet zou willen na de bevalling. Ik vond het zonde dat mijn collega al die tijd aan me besteede om me in te werken.

Mijn teamleider reageerde ondanks dit erg enthousiast... :D En ik heb van te voren met mijn man overlegd over het vertellen, als hij het niet gewild had, had ik het niet gedaan...

3. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik heb het met ongeveer 6 weken aan mn werkgever verteld. Ook omdat we met behandelingen bezig waren, maar vooral omdat ik helemaal niets binnen kon houden.

4. Tesse

Tesse Lid

15 feb 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Ja, dat voor me houden vind ik dus ook zo moeilijk. Mijn lief heeft zich inmiddels wel verzoend met het feit dat ik het aan de chef heb verteld. Met de rest van de collega's wacht ik wel tot de 13 weken. Het is wel een opluchting gebleken!

5. sammy23

sammy23 Nieuw lid

17 mrt 2008
    4
    0
    0
    facilitere medewerkster
    kerkrade
    ik heb het meteen verteld toen ik de test gedaan had,mijn baas vond het geweldig.
    ik hoop alleen dat ik me niet veel ziek hoef te melden.

6. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    hoi

Ik heb me met 6 weken ziek moeten melden, ik hield het op buikgriepklachten bij personeelszaken.

maar met 7 weken ( na een week ziek geweest te zijn) toch maar aan de afdelingschef en 1 vd 4 managers verteld. Ik werk namelijk op rooster, en het leek mij toch wel handig als zij wisten wat er aan de hand was. Daarna heb ik personeelszaken ook ingelicht. Afgelopen week op halve kracht gewerkt, nu toevallig een week vrij, hopelijk daarna weer normaal werken en kunnen wachten tot iig na de eerste echo voordat ik de rest vd managers en collega's inlicht.

Ik ben wel blij dat een paar mensen het weten, en dat ik niet tegen iedereen hoef te liegen over wat er met mij mis is. Reacties waren ook positief en begripvol.

Overigens doe ik dit alles wel in overleg met mijn vriend.

groetjes, Christine

7. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb het na mijn eerste echo verteld. Dat was met 7weken en 3 dagen.
    En daarna wist gelijk iedereen het.

8. spawater

spawater Actief lid

14 mrt 2008
    120
    0
    0
    kantiene medewerker
    nieuwegein
    mijn chef reagerde ook heeeel leuk en spotaan
    toen ik het hem vertelde

en we hadden gelijk ook een reden waarom ik zo moe was iederkeer

ik ben er pas achter gekomen toen ik 16 weken was maar nog
    ik viel just heel veel af in de tijd
    maar veder niet aan gedacht

9. Niet meer actief

@Tesse,

Je hebt helemaal gelijk. Het is heel goed om het te vertellen als je niet meer op je best kan functioneren. Bij sommige gebeurt dat pas laat in de zwangerschap maar bij anderen is dat al vroeg. Beter vooraf vertellen dan dat je omgeving denkt... "nou nou, die loopt ook de kantjes er vanaf"

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik ga het volgende week vertellen, na de echo. Ik val dan gelijk in de 'Mutterschutz' in Duitsland, dus niet meer werken op zondagen en feestdagen :)

11. Babylicious08

Babylicious08 Actief lid

25 mrt 2008
    210
    0
    0
    Ik weet nog niet wanneer ik het ga vertellen.

Bij mijn vorige werkgever heb ik het meteen verteld toen ik het wist, met als uitkomst dat ik toen mocht oprotten (ik werkte daar via het uitzendbureau). Een week later kreeg ik een miskraam :(

Nu ben ik dus enorm aan het twijfelen of ik het bij deze baan wel of niet zal zeggen (nu werk ik weer via een uitzendbureau). Ik ben de laatste tijd wel veel ziek, want ik heb meer last van migraine door de hormonen en mag helaas alleen maar paracetamol slikken :s Ze hebben wel aangegeven (nadat ik er min of meer om vroeg) dat ze vinden dat ik te vaak ziek ben en dat dat een reden kan zijn dat ik geen contract krijg.

Voor mij is het dus een beetje een lastige situatie. Wat zouden jullie doen?

12. Niet meer actief

Ik zou het wel vertellen. Je kweekt daarmee begrip voor je situatie. Anders zullen ze inderdaad denken "die is ook vaak ziek".
    Ja, misschien loop je de kans, net zoals de vorige keer, dat je niet kan blijven. Maar je hebt evengoed kans dat je wel mag blijven en dan snappen je collega's gelukkig waarom je niet op je best functioneert.

Succes! En laat je nog even weten wat je gedaan hebt; wel of niet verteld?

13. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Babylicious ik zou t idd ook vertellen als ik jou was, als ze nu al zeggen dat ze vinden dat je te vaak ziek bent en dat dat je eventuele contract in gevaar kan brengen kun je mischien beter aangeven waar het door komt :)

Ik heb het zelf rond 10/11 weken verteld, eerst aan mijn coordinator, die vond het heel leuk voor me, maar was wel een beetje verbaasd dat ik zoiets als zo vroeg vertelde omdat het tenslotte nog "mis" zou kunnen gaan....

(dat vind ik trouwens ook zoiets he...waarom vinden mensen het nodig je daarop te wijzen, dat weet ik zelf ook wel hoor)
    Daarna aan mijn manager met 11 weken, die reageerde ook heel positief

Mijn vriend heeft het op zijn werk al eerder verteld, die kon t niet meer voor zich houden :)

14. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb alleen een bijbaantje (want ik studeer nog), maar ik heb het eigenlijk vrijwel meteen verteld toen ik het wist, met 6 weken ofzo al. Vooral ook omdat mijn vriend ook bij mij heeft gewerkt en nu goed bevriend is met mijn baas. Hij wilde het dus ook graag aan hem vertellen. En ik moest vaak vroeg beginnen met werken (taxichauffeuse), soms al om half 6, en 's ochtends was ik extra misselijk. Heb dus ook al een keer de taxi ondergekotst :oops: (had geen klanten bij me toen gelukkig), dus het was sowieso wel handig als 'ie het wist. Gelukkig vond hij het ook heel leuk voor ons, en heb ik een aangepast rooster gekregen. Ook kon ik gewoon opbellen als ik me een keer niet goed voelde, dan zouden ze mijn ritten bij iemand anders inplannen, erg handig dus!

15. Babylicious08

Babylicious08 Actief lid

25 mrt 2008
    210
    0
    0
    Ik heb het idd toch maar verteld vandaag. Het voelde voor mij toch als liegen om steeds met een andere smoes te komen en ik wilde liever nu weten waar ik aan toe ben (in verband met eventueel solliciteren) dan dat ik het pas over 2 maanden zou weten.

Ze reageerde super lief en was ook blij voor me. Ze begreep ook wel dat het door de hormonen komt en dat ik het totaal niet in de hand heb. Maar ik raak mijn baan hoogst waarschijnlijk niet kwijt nu :D Ik wordt waarschijnlijk na mijn verlof overgezet naar een andere team, want in het team waar ik nu werk is het niet mogelijk om parttime te werken en in de andere team wel.

Het was echt een hele opluchting nadat ik het verteld had.

16. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik heb van de week op mijn werk verteld ...wou wachten tot de 12e week maar op mijn werk waren veel collegas op de hoogte van onze mmm en er gingen speculaties de ronde , wou het mijn bazin persoonlijk vertellen .
    hier is het verplicht om het binnen 3 maanden te vertellen.
    ze reageerde erg leuk , ik wacht nog even om het te vertellen aan mijn collegas....die laat ik lekker speculeren zo lang ik mijn buik nog kan verbergen .

17. @ Babylicious, wat goed dat ze nu wel positief reageerde, geeft je vast een lekker gevoel!

Ik heb het zelf rond de 8 weken aan mijn leidinggevende verteld. Ik werk in de zorg en mijn verlof zou precies uitkomen in de weken van de schoolvakanties (de meest drukke periode). Omdat ik toen al een echo had gehad vond ik het wel netjes om mn leidinggevende op tijd te vertellen dat hij inval kon gaan regelen ;)

18. Babylicious08

Babylicious08 Actief lid

25 mrt 2008
    210
    0
    0
    @ Jelske1978 het geeft me zeker een goed gevoel. Ik ben ook gelijk in een andere team geplaatst zodat het fysiek ook wat minder zwaar is voor mij. Per 1 juni krijg ik mijn contract. De rest van mijn collega's weten nog van niks, dus hebben we besloten dat we maar tegen hun zeggen dat ik vanwege gezondheids redenen weer naar het andere team ga. Als ik de 12 weken gepasseerd ben zal het kwartje wel vallen voor ze ;)

Gelukkig reageren de meeste leidinggevende zoals het hoort. Helaas blijven er altijd een paar met een minder gezond verstand (zeg ik het zo netjes?).

19. Tesse

Tesse Lid

15 feb 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Hey babylicious,

goed dat je het verteld hebt! Ik heb het afgelopen maandag aan de rest van de collega's verteld. Ik wilde eigenlijk wachten tot precies 12 weken maar opeens vroegen 2 (!) collega's of ik soms zwanger was. Vind ik zelf heel raar want ik zou zoiets pas vragen als iemand bij wijze van spreken op knappen staat (stel dat het antwoord nee is!) maar het begint dus al op te vallen. Iedereen reageerde leuk en ik ben blij dat ik nu geen geheimen meer heb. Werk fulltime dus je ziet je collega's zo vaak!
    Iedereen verder succes met vertellen.

20. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    ik heb het mijn afdeling laten weten zodra ik een pos. test in handen had want ik doe werk i.o.v. hun dus ook tillen met dozen etc. dan konden ze daar alvast rekening mee houden.
    mijn baas heb ik het verteld na mijn 1e echo.
    dit was met 10 weken ongeveer.

wat leuk dat ze bij jouw goed reageerde!

Deel Deze Pagina