Hallo allemaal, Ik werk als adm. med. op een kantoor van een heel klein bedrijfje. Ik werk al part time en mijn werktijden voor na de bevalling zijn al geregeld met mijn baas. Nu moet ik alleen alles m.b.t. verlof en een invalkracht zelf regelen. Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij tips geven waar ik terecht kan voor vragen en antwoorden. Ik ben de enige op kantoor en moet dus straks een invalkracht regelen zoals bijvoorbeeld een uitzendkracht. Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen dus alle hulp is welkom. Ik heb gelukkig nog lang de tijd maar wil graag weten wat ik allemaal moet regelen.
Bel eens een uitzendbureau (Randstand, tempo-team of Luba) een grote die je kent van tv of andere reclame. Vraag of ze bij je langs willen komen. De meeste van die meiden willen dat wel. Dan vertel je aan ze wat je nodig hebt en hoe leuk je baan is. Zij zullen dan vervolgens een voorstel maken hoeveel zo iemand bijvoorbeeld per uur zal kosten. Hoe beter je persoonlijk contact met zo'n intercedente of consulente hoe meer zij hun best voor je zullen doen. Heel veel succes PS: wel even aan je baas vertellen dat als je eenmaal met verlof bent je niet meer bereikbaar bent om bijvoorbeeld problemen op te lossen (verlof is verlof!) dus dat hij wel even moet opletten!
Advertentie in de krant, monsterboard op internet (daar kun je ook cv's van werkzoekenden bekijken). Ik vind het overigens vreemd dat je dit zelf moet regelen. Je bent toch niet eindverantwoordelijk? Succes!
Ik denk dat ik een beetje een verkeerde indruk heb gegeven met mijn verhaal. Het is niet zo dat mijn werkgever het niet voor mij wil regelen maar hij weet ook gewoon niet hoe het werkt. Ik ben de enige vrouw in het bedrijf en dit is mijn eerste zwangerschap dus niemand heeft er ervaring mee. Ik heb een geweldige baas en ontzettend veel vrijheid. Hij blijft eindverantwoordelijk maar ik regel alles wat met het bedrijf te maken heeft. Ik kan alles met hem bespreken maar het vertrouwen is zo groot dat ik alles ook zelf mag regelen. Ik heb inmiddels contact gehad met onze verzekeringsagent en die heeft ook al wat tips gegeven met betrekking tot de melding van mijn zwangerschap bij de Arbo dienst. Ik hoop alleen dat hier iemand mee leest die ongeveer hetzelfde mee maakt en me wat tips kan geven. Maar laten we voorop stellen dat ik erg leuk werk heb en een geweldige baas. Ik vind het ook niet erg dat ik zelf veel moet regelen maar juist een uitdaging. Nu alleen nog even de juiste weg weten te vinden en dan komt het vast wel goed. Als iemand tips heeft..........ze zijn erg welkom!
Misschien kan je ook informatie opvragen bij het UWV (over hoe dat geregeld wordt met je verlof/ziekmelding/uitkering/vergoeding voor de werkgever) en misschien heeft de KvK ook wel tips.
Waarschijnlijk zal je ook administratief je eigen WAZO uitkering moeten regelen (zwangerschapsverlof). Hiervoor moet je een maand voordat je met zw.verlof gaat contact opnemen met het UWV. Deze sturen je dan formulieren toe, deze geheel invullen, gevraagde kopieeen toevoegen en retoursturen. Een tip: bel twee weken later of alles goed is ontvangen. Omdat jezelf met zwangerschapsverlof gaat is het niet handig als ze later nog bepaalde vragen hebben en jij ben niet meer aanwezig. Betreft tijdelijke kracht, zou ik eerst proberen in te schatten welke werkzaamheden echt hoofdzakelijk zijn en dan inschatten hoeveel tijd je nodig heb om iemand goed in te werken. Je kan beter iemand eerder laten komen voor het inwerken, dan het halve werk laten doen..en vervolgens 100x gebeld worden tijdens je verlof of een zooitje aan te treffen als je verlof erop zit
Ik ben zelf relatiebeheerder bij een groot uzb maar ben hiervoor intercedente geweest. Hier een aantal tips mbt het inhuren van een tijdelijke kracht. 1. let op. Het tarief wat ze in eerste instantie bij je neer gaan leggen is gewoon te hoog. Gewoon onderhandelen dus. Dat dat te veel is. Natuurlijk gaan ze je dan vertellen dat het wel klopt en wat ze je allemaal uit handen nemen, maar er kan zeker een paar euro vanaf. (gewoon volhouden) 2. zet goed jouw wensen en de wensen van jouw baas op een rij. Wat voor iemand wil je hebben, welke opleiding, maar nog veel belangrijker: wat voor een persoon. Veel ervaring/ weinig ervaring, ervaring bij soortgelijke bedrijven of toch vooral in een soortgelijke functie. etc. En bedenk goed wat de persoon in kwestie moet gaat doen. Jouw gehele functie of zijn er maar een bepaald aantal onderdelen die echt van belang zijn (of andere onderdelen die juist te complex zijn) 3. Bedenk duidelijk wat je van het uitzendbureau verwacht en spreek dit ook uit. Maak ook duidelijke afspraken over contactmomenten/ voorstellen etc. 5. Bedenk goed wanneer je de kracht en tot wanneer je de kracht wilt laten werken. Een maand/ 3 weken inwerken is echt zo gek nog niet. 4. Je bent nu nog wel erg vroeg met het regelen van een uitzendkracht hoor. Helemaal omdat het een tijdelijke functie betreft. In principe zou ik eens gaan kijken op het moment dat je een week of 20 zwanger bent. succes! En mocht je vragen hebben dan kun je me altijd PB'en hoor!
Geweldig dames, Hier heb ik wat aan. Ik ben inderdaad ook nog ruim op tijd. Ik vind het wel fijn om te weten waar ik aan toe ben en wat ik allemaal mag en kan regelen. Bedankt zo ver!
Grappig, ik zit in precies dezelfde situatie. ik werk als adm. mw/office manager bij een klein detacheringsburo. Ik moet dus ook mijn eigen verlof en zo regelen, ik ben in deze zowel werknemer als werkgever naar de arbo en het uwv toe, dat kan wel eens lastig zijn. Dus zet ik gewoon mijn baas zn naam onder mijn correspondentie, anders wordt het heel verwarrend voor het uwv... Ik ben ook nog eens 50 % ziek door vermoeidheid door de zwangerschap. Via arbodienst melden ze dit naar het uwv (of dit moet je zelf doen, hangt van arbodienst af), en dan krijg je ziekte betaald via het werk, en je werkgever krijgt 50 % van je loon van het uwv. Mocht je dit ook gebeuren. Je verlof gaat i.d.d. via een WAZO uitkering, aan te vragen via uwv. (bedacht ik me ook ineens, verrek, moet ik dat niet eens doen, ik ben nu 31 weken zwanger hi hi). Hiervoor heb je nogig je loongegevens laatste maanden, en een zwangerschapsverklaring van je verloskundige op papier. zij weten wat je bedoelt. De wazo betekent dat je werkgever 100% van je dagloon (je werkelijk uitbetaalde loon zonder toeslagen ed) krijgt uitgekeerd van het uwv. Jij krijgt gewoon je normale loon van de werkgever. Mogelijk is ook dat het loon tijdelijk wordt stopgezet, en dat je het uwv op jouw rekening laat storten. Wat je maar wil. Punt is, dat je afwezigheid (m.n. wanneer je voor je verlof ziek wordt) de werkgever dus geen geld kost, tijdens je verlof. Gaf mij een gerust hart! Ook om rustig een ander te zoeken. Dat kan via een uitzendburo,, maar wij zijn zelf detacheringsburo (ongeveer het zelfde), dus ik weet dat het ook nog op andere manieren kan. Je huurt bijv. een ZZP 'er in (vaak veel zelfstandiger, meer ervaren, allround, kun je alles aan overlaten zeg maar). Voor mijn positie (ook alleen op kantoor) zijn nu 2 mensen aangenomen., samen 1.5 fte. 1 zzp'er, en 1 gewoon half jaar contract. Iemand in dienst nemen is goedkoper dan via uitzendburo, maar: je moet ze wel weten te vinden, en je draagt ziekterisico's/pensioenkosten etc.. Het is de vraag of je dat op je moet nemen. UZB is makkelijker. Laat je alleen geen onervaren iemand in de maag splitsen! gewoon vroeg beginnen met de gesprekken. heb je nog een vraag, mail me maar of post het hier! heb het ook allemaal nog maar net uit moeten zoeken! dus nog vers in het geheugen. Misschien mis ik zelf nog wel wat hoor. Dan hoor ik het wel van anderen. Doei en succes!
Geweldig Muis San! Wat fijn! En erg duidelijke uitleg! Als ik nog vragen heb dan hoor je het zeker! Succes met je (verdere) zwangerschap.