Groot stuk! En zwanger worden na lisexcisie vòòr het controle uitstrijkje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door annabel88, 9 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dag dames,

Ik had al een topic vanaf de eerste uitslag (hpv) dus even in het kort: pap3b, cin3, en onlangs een lisexcisie gehad.

Bij de lis hebben ze echt een groot stuk weggehaald, ik noem dat geen plakje. Ik gok dat het 1.5cm hoog was. Het leek op een dikke naaktslak. Wil iemand vertellen hoe groot het bij jou was?

En nu, ze gaan de snijranden niet controleren, in plaats daarvan krijg ik over 6 maanden opnieuw een uitstrijkje om te kijken of alles weg is. Volgens de gyn kan ik beter niet voor die tijd zwanger worden maaar...

Ik heb zo'n sterke kinderwens, plus voor de 1e 3 jaar bezig geweest, dat ik neig over 3 maanden toch te proberen nog zwanger te worden? Wat nou als de uitslag over 6mnd slecht is, ze weer moeten snijden en ik dan nooit meer zwanger kan worden?

Als er nu niet hoger dan pap3b wordt gevonden, dan zou het dus jaren moeten duren voordat er echt kanker ontstaat, dus dan is het toch juist slim om zo snel mogelijk zwanger te worden of ben ik nou simpel :$

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    je zal voor jezelf de risico’s af moeten wegen.

3. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ik zou absoluut die 6 maanden afwachten. Advies wordt niet voor niets gegeven. Als je toch zwanger raakt kan er ook niets gedaan worden en dat kan grote gevolgen hebben

4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou je wens bespreken met de artsen maar vooralsnog die 6 maanden echt wachten. Misschien is het wel schadelijk voor de baby als je eerder zwanger raakt, of heb je meer kans op buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ik zeg maar wat hoor. Maar totdat je helemaal weet welke risico's er exact aan kleven zou ik niks doen.

Wel een hele vervelende situatie voor je, veel sterkte!

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    De gyn zegt het niet om grappig te willen zijn lijkt mij. Stel je voor dat je net zwanger blijkt te zijn op het moment dat de uitslag nog steeds slecht zou blijken te zijn. Heb je nog 9 maanden te gaan voordat er iets gedaan kan worden. Ik persoonlijk zou dat risico niet willen nemen.

mama079 vindt dit leuk.
  6. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Oei duidelijke reacties. Misschien moet ik er even bij zeggen dat ze zei, ik zou wachten tot... het was dus geen eis. Helaas was ik niet helder genoeg om er op dat moment op door te vragen (was direct na de ingreep).

Ik geloof niet dat het een zwangerschap in de weg kan zitten, ik bedenk me nu dat ik nog wel gebeld wordt voor de uitslag dus misschien kan ik dan nog wat doorvragen.

Het is vooral een eng idee denk ik (wat als het toch sneller groeit?), maar aan de andere kant, ik heb liever nog de mogelijkheid om zwanger te worden van 1 kindje en dat daarna baarmoeder eruit moet dan 10 baarmoederbesparende operaties en vervolgens geen kans meer op kinderen.

Mochten er toch nog dames zijn die in dit schuitje hebben gezeten..?

7. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.189
    1.370
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Niet in het schuitje gezeten..

Maar ik zou een gesprek met je gynaecoloog aangaan!

Wat betreft niet zwanger worden is dat een advies wat gegegen word, met reden, maar echter geen verbod!
    Mocht het niet goed zijn tijdens je zwangerschap geeft dat echter hele andere, zware dilemma's waar je dan voor komt te staan, maar het is natuurlijk niet te zeggen dat het niet goed gaat zijn..

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.233
    23.342
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ben ik het mee eens. Als het foute boel is, wil je daar zsm iets aan doen. Zodat je je kind kan op zien groeien. Ipv het risico nemen dat je zwanger bent en 2 kinderen zonder moeder achter moet laten misschien.

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.303
    113
    De enige logische optie lijkt mij een afspraak maken met de gynaecoloog. Uitleggen dat je kinderwens zo groot is dat je liever niet die 6 maanden afwacht. Misschien kan er eerder gecontroleerd en later nog eens, zodat het risico dat het niet goed is misschien kleiner is bijvoorbeeld?
    Ik zeg ook maar wat hoor, ik heb zelf hier geen ervaring mee, maar durf wel met zekerheid te zeggen dat advies vragen op een forum en/of op eigen houtje toch proberen zwanger te worden, niet de beste keuzes zijn nu. Een afspraak met de gynaecoloog lijkt me wel een goede keuze en ook terecht, want het is wel duidelijk dat je met allerlei vragen zit, dus die moeten sowieso beantwoord toch? Ik begrijp dat je waarschijnlijk bang bent voor de antwoorden die je krijgt, maar keuzes maken zonder antwoorden is altijd nog slechter.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.135
    12.110
    113
    Hier sluit ik mij bij aan. En vraag dan ook naar de risico’s.

11. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Hier (ongeveer) in hetzelfde schuitje gezeten. Ik had ook CIN3, maar bij mij is een conisatie gedaan (stuk van 2,5 cm weggesneden). De snijranden zijn bij mij wel meteen nagekeken en die waren schoon. Mij werd echter ook aangeraden om niet zwanger te worden binnen 6 maanden en gewoon het uitstrijkje af te wachten. Ik heb dit advies opgevolgd.

Artsen gaan een patiënt sowieso nooit verplichten om iets te doen. Ze bevelen iets wel/niet aan en het is aan de patiënt te beslissen wat te doen. Ik zou in ieder geval het risico op bmhk niet willen nemen om een kinderwens. Als je toch zwanger wordt straks, moet je na de bevalling dan ook weer een halfjaar wachten tot je een uitstrijkje mag doen. Dan zit je dus bijna 1,5 jaar in onzekerheid en weet je niet of je mogelijk kanker hebt ontwikkeld. Kortom, ik zou echt een halfjaar wachten. Voor je eigen gezondheid en gemoedstoestand.

Maar goed, ik ben geen professional en ik raad aan om dit ik met de gynaecoloog te bespreken.

annabel88 en Huismuisie vinden dit leuk.
  12. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb in deze situatie gezeten, 2 keer zelfs. Bij mijn eerste uitstrijkje pap 3a, na bezoek gynaecoloog mocht ik gewoon zwanger worden. Daarna ieder half jaar uitstrijkje, met colposcopie en Lisexcisie. Na een tijdje werd het pap 3b, nog steeds ieder half jaar uitstrijkje, colposcopie en Lisexcisie. Helaas bleven er steeds wat afwijkende cellen zitten omdat ze volgens protocol bij een kinderwens zo minimaal mogelijk weg moeten halen. Na 4 jaar kwam de conclusie dat ik wsl slachtoffer was van die voorzichtigheid. Toen i.o.m gynaecoloog besloten eerst onze kinderwens af te ronden om vervolgens het goed en ruim weg te halen. (Ik heb ook nadrukkelijk aangegeven dat ik liever een moeder heb voor mijn kind als 2 kinderen zonder een moeder!) Tijdens de zwangerschap ben ik gecontroleerd en 3 maanden na de bevalling heb ik de Lisexcisie gehad. Nu krijg ik in dec weer een uitstrijkje om te kijken of het nu wel weg is.

Dit alles is dus in goed overleg met mijn gynaecoloog gegaan. Mij lijkt een goed gesprek met je gynaecoloog dus het beste. Maar ik begrijp je gevoel helemaal, het is dan dubbel zo vervelend!

Hoe groot de stukjes trouwens zijn die ze steeds weg hebben gehaald weet ik niet, het gaat bij mij zoiezo steeds maar om hele kleine plekjes. De grootte is daar natuurlijk van afhankelijk.

annabel88 vindt dit leuk.
  13. SDonya

SDonya Niet meer actief

Na een lisexcisie heb je ook een hoger risico op vroeg geboorte omdat je baarmoederhals korter is en dus sneller verstrijkt. Dat heeft mijn gyn na mijn lisexcisie gezegd. Ik zou altijd het advies van een arts opvolgen.

14. annabel88

annabel88 Bekend lid

7 feb 2017
    548
    80
    28
    Dank jullie voor de reacties, ik ga het de gynaecoloog voorleggen en bedankt voor de tip om het uitstrijkje te vervroegen!

@Typicalme wat dat betreft misschien een gelukje dat ze bij mij direct zo'n groot stuk hebben weg gehaald.. :eek: al weet ik wel zeker dat een 2e x en dan nog zwanger kunnen worden zeer onwaarschijnlijk is. Dankjewel voor je begripvolle reactie en shit dat het bij jou al zo'n lang slepend traject is. Goed dat je zo positief bent/ blijft. Ik zal duimen voor december!

Typicalme vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina