Mijn zoontje van 13 weken krijgt op dit moment 5 flessen van 150/5. Hij krijgt deze meestal rond 0700 / 1100 / 1500 / 1900 / 2300. Hij gaat rond 2030/2100 slapen en dan moet ik hem dus wakker maken om 2300 voor de laatste fles. Hij word snachts vrijwel altijd wakker rond 0400, niet altijd hongerig(eigenlijk nooit) enkel zuigbehoefte. Nu hebben we vandaag eens geprobeerd om hem te laten slapen bij de laatste fles omdat ik hem voor m'n gevoel uit een diepe slaap moest halen. Nu werd hij ook weer rond 0400 wakker en heb ik hem een fles gegeven, niet omdat ie persee honger had maar meer omdat het voor mijn gevoel "moest" omdat hij die laatste fles miste. Het maakt dus niet uit of we hem wel of niet wakker maken qua langer slapen. Lijkt me alleen vervelend voor hem als ie uit z'n slaapje gehaald word. Hij drinkt de fles overigens wel leeg. Maar dat doet hij eigenlijk altijd. Nu vraag ik me af, kan ik nu al die laatste fles langen vallen? Of verschuif ik die dan gewoon naar de nacht zodat deze er langszaam helemaal af gaat? Gaat ie vanzelf langer slapen? Hoe ziet een schema van 4 flessen eruit qua tijden en verhoudingen? Is een "laatste" fles om bv 1900/1930 niet te vroeg? Ga ik dan bv 5x180/6 geven? Sorry voor m'n lange verhaal. Vind het best lastig zo haha! Hellup Hij weegt rond de 5 kilo. En krijgt nutrilon forte met jbpm. In de laatste fles krijgt hij sinds 'n week 1 schepje rijstebloem. (Hier hoef ik geen commentaar op. Gaat prima, geen krampjes en op advies van van de KA.)
Ik ben zelf niet zo van het wakker maken voor een fles. Mijn zoontje slaapt nu dus vaak van half 5 's middags tot 2 uur 's nachts , niet de ideale tijd voor doorslapen, maar voorlopig volg ik gewoon zijn ritme, de avonden zijn zo lekker rustig . Ik zou dus zeggen, maak hem niet wakker en geef gewoon de fles wanneer hij 's nachts wakker wordt. Als hij er dan straks voor kiest om daar doorheen te slapen, weet je dat hij het niet meer nodig heeft.
Onze zoon is 9 weken en sinds 2 weken maak ik hem ook niet meer wakker. Hij krijgt ook om 19.00/19.30 zijn laatste fles en slaapt dan vaak tot 4.00/4.30. Als ik hem wakker maak komt hij ook rond deze tijd. Hij haalt overdag het drinken in, hij komt dan vaak om de 3,5 uur. Vanochtend was het bijvoorbeeld 4.30/7.30 en toen om 11.30 hij krijgt nu 4x 180/6 en 1x 150/5 aangeboden. Niet alle flessen gaan leeg. Ik maak hem s nachts uiterlijk om 4.30 wakker omdat hij wel 5 flessen nodig heeft, hij krijgt overigens ook forte voeding. Ik denk dat je de flessen wel op kunt hogen hoor, anders doe je om en om, als bij mij maar 3 of 3,5 uur tussenzin krijgt hij maar 150/5. Hij weegt denk ik nu tegen de 6kg.
Hier met 12 weken ook niet meer wakker gemaakt voor de fles van 22.30. Ze komt nu net zo goed tussen 4-6 en als ik hem wel gaf ook. Moesten haar ook altijd wekken. Ze krijgt dan de eerste fles als ze komt en de laatste om 20.00.
is 150/5 en nog eens een fles laten vallen niet wat weinig voor een kleintje van 13 weken en 5kg? Mijn dochtertje is vandaag 14 weken en weegt 6,2kg. Ze drinkt 5x 180/6. Hier hadden we ook 4 flessen geprobeerd met als resultaat dat ze niet bijkwam en niet groeide dus op aanraden van KA maak ik ze nu wakker voor haar flesje van 22u. Was hier eerst ook niet zo voor maar heb geen andere keuze. We zitten mooi in een ritme van 6-10-14-18-22
Heb het inmiddels overlegd met het cb. En zoals m'n eigen gevoel en jullie reacties ook al zeiden was laten slapen een goede keuze. We haalden hem iedere keer uit zijn diepe slaap waardoor jij verder onrustig sliep. Wakker maken werkt hier dus juist niet. Er is ook niet direct sprake vallen van een fles laten vallen, maar verschuiven. Het was even mijn gedachten die vast alle scenario's na wilde gaan. En 150/5 is wat mijn zoontje over het algemeen drinkt ookal bied ik hem meer aan. Niet alle kindjes zijn hetzelfde mbt de hoeveelheden. 5x150 redde hij maar net. En ja hij is klein maar dat wilt niet zeggen dat ik hem maar vol moet proppen met voeding omdat de richtlijnen dit zeggen. Ik voedt naar behoefte van mijn kindje en niet naar de richtlijnen van al die gemiddelde kindjes. Werkt hier al vanaf het begin perfect. Ik bied hem nu meestal 180/6 aan en de ene x gaat hij leeg de andere keer laat hij 30/40 staan. Als hij snachts komt voor een fles krijgt hij deze uiteraard ook gewoon!Hij krijgt nu 0630 - 1100 - 1530 - 2000 en wanneer hij snachts evt komt Het gaat nu stukken beter met slapen en hij oogt veel rustiger en meer tevreden. Bedankt voor jullie tips!