Ik ben even op zoek naar iemand die meer weet over hoe het zit met fuseren van scholen. De school van onze oudste is gefaseerd aan het samengaan met een andere school, echter is dit een school van een andere scholenkring en ook met een ander BRIN-nummer. Dit kan in principe niet, (en vanwege het niveau van de andere school zijn we inhoudelijk dus ook helemaal niet blij met deze fusie). Wat kunnen we hiertegen doen?
Ik denk dat je er maar 1 ding tegen kunt doen en dat is je kind op een andere school zetten. Waarom ben je het er niet mee eens? Is het niveauverschil zo groot? Ze zullen een goede reden hebben om te gaan fuseren toch lijkt me?
Hoe is de fusie geregeld? Ik begrijp dat het scholen zijn van 2 verschillende stichtingen? Hoe is de fusie bestuurlijk verlopen dan? Gaan ze de scholen daadwerkelijk samenvoegen?
Wat je zoal kunt doen: * Je vragen/zorgen neerleggen bij de MR en zo nodig de GMR (overkoepelende MR, mits je school nu bij een schoolvereniging van verschillende scholen hoort). * Je zorgen/bezwaren neerleggen bij deze schoolvereniging, ik neem aan dat je daar lid van bent? * Je locatiedirecteur bevragen. Dit is het eerste wat me zo te binnen schiet. Maar als ze al bezig zijn met fuseren neem ik aan dat dit proces al een aantal jaren gaande is? (Overigens: dat ze een ander BRIN-nummer hebben is niet zo gek, alle scholen hebben hun eigen BRIN-nummer; ze kunnen wel een gezamenlijk Bevoegd Gezag nummer hebben)
Bij ons in het dorp gaan de twee scholen ook samen, in augustus 2017 volledig als het goed is. Op dit moment lopen de plannen en kun je het proces volgen en overleg en informatie avonden bijwonen. En volgens mij ook bezwaar maken. Wij worden via school op de hoogte gehouden. Via de directie kun je zeker meer informatie krijgen.
Hier iets anders grote school en grote school zijn een conbinatie school gewoorden. Openbaar met christlijk dus het is zeer goed mogelijk.
Ik denk dat de MR en de directeur even de eerste stap zijn idd. Is dit de eerste communicatie die jullie hierover ontvangen? Ik zou in elk geval de zorg neerleggen over het niveau verschil, wat de beweegredenen van jullie school zijn voor de fusie en hoe zij denken de zorg weg te nemen.
Scholen zijn 2 jaar geleden samen in 1 gebouw gekomen, destijds met de boodschap dat het twee aparte scholen bleven, immers "ze vallen onder verschillende scholenkringen en verschillende besturen, dus ze kunnen niet eens samen". Dat was dus de officiele lezing die we VOOR de verhuizing kregen. Na de verhuizing begonnen toch al vrij snel verhalen rond te gaan dat ze wel samengingen. Werd eerst afgedaan als bestuurlijk samen, maar praktisch gesproken zou het apart blijven. Een jaar geleden werd duidelijk dat dat niet het geval ging zijn, maar leek het in ieder geval zo te zijn dat de klassen zouden blijven zoals ze nu zijn, en dat onze dochter dus feitelijk dan wel binnen haar eigen klas/school zou blijven. Nu gaan de verhalen dat de klassen wel gemengd gaan worden vanaf volgend jaar. Ik heb dat nog niet gecheckt bij leerkrachten en directrice, maar wil eigenlijk even voldoende beslagen ten ijs komen, voor ik met een kluitje in het riet gestuurd word. Vandaar even mijn vraag hier Het niveauverschil is groot. Ik heb laatst meegeholpen met Grote Rekendag en die dag werden de klassen gemixt en ik ben me echt lam geschrokken van de verschillen. Onze dochter zit als jongste van haar klas al bij het groepje best presterenden en dat vinden we eigenlijk al zorgelijk, (kan zij voldoende uitgedaagd worden, is er voldoende tijd, gaat zij zich niet aanpassen aan het niveau van de rest van de klas, in plaats van dat er uit komt wat er in zit?). Mochten de scholen samengaan en dat proces is echt niet meer te stoppen, dan zal het idd een andere school worden. Maar dat vind ik best een enorme stap.
euhmmm ik denk dat je weinig kunt doen. het niveau verschil bedoel je dat je qua lessen de andere schoo beduidend slechter vindt presteren? Dit kun je nagaan op sites van bijv de onderwijsinspectie. Het gaat dus om 2 wijkscholen? Op dit moment hebben de bassisscholen grote zorgen. Het aantal leerlingen (zeker in de dorpen en kleinere steden) loopt enorm terug. Er zijn al behoorlijk wat alarmen afgegaan. Voor veel scholen is het straks gewoon niet meer mogelijk om in de huidige vorm door te blijven gaan. Om toch nog in de wijk een school te kunnen houden fuseren scholen. Het grote voordeel is dan dat de wijk een school houdt. Het nadeel is dat er concessies gedaan moeten worden aan denominatie en lesstijlen. Wel jammer dat het zo achter gesloten deuren gebeurd, dat maakt het vertrouwen niet groter!
Nee, we missen normale open communicatie nogal idd De problemen die jij noemt, spelen dus ook, maar beide scholen kunnen van alle groepen 1 klas vormen en in sommige leerjaren zelfs (elk) 2. Het verhaal is dus steeds geweest dat het organisatorisch een zou worden, maar praktisch gescheiden zou blijven. Ze hadden eerst elk hun eigen kant van het schoolgebouw en zaten dus echt gescheiden van elkaar. Nu zitten de kleuterklassen allemaal in 1 vleugel, groep 3 allemaal bij elkaar, enz enz. Volgend jaar zouden de leerlingen gewoon door elkaar gegooid gaan worden. We gaan er dus ook eigenlijk wel vanuit dat dit proces niet meer te keren is en dat het een keuze voor een andere school zal gaan worden. Heel jammer, want nu begint deze school een echte achterstandsschool te worden, met merendeel 'zwarte' leerlingen, terwijl alle beter scorende kinderen inmiddels gewoon naar school gaan een wijk verderop, waar nog steeds niet optimaal, maar iig een stuk beter gescoord wordt. Die school is een echte witte school aan het worden...
Maar als iedereen van jullie school vertrekt (ik zou denk ik hetzelfde doen) dan valt die school alsnog om. Ken je geen ouders die in de OR/MR zitten? Zij weten vaak heel wat meer. Ik zou wel goed aangeven dat heel veel kinderen de school zullen verlaten als ze echt klassen gaan mixen. Kunnen ze dan alsnog blijven bestaan?!
Als de helft vertrekt, houden ze van alle leergangen 1 klas over minimaal. Maar er zitten veel lager opgeleide ouders en allochtone ouders hier in de wijk, die echt anders beslissen over schoolkeuze voor hun kind, en die toch altijd voor de wijkschool zullen blijven gaan. Dus de school zal wel blijven voortbestaan, dat loopt wel los. Maar ik vind het zelf een heel vervelende ontwikkeling dat een school zich hierdoor tot standaardplaatje zwarte school ontwikkelt. Doet de wijk in z'n totaliteit ook geen goed, want dit gaat mensen ook tegenhouden naar deze wijk te verhuizen. Ga je in een vicieuze circel terecht komen Ik zou niet weten wie er in de OR/MR zitten. Moet ik eens op gaan zoeken allemaal, want ook via die weg wil ik wel info over hoe en wat.
Ja erg jammer maar ik zou dan denken "moeten ze lekker zelf weten". Jouw dochter gaat naar een andere school dan dus je hebt er Gelukkig niets meer mee te maken. Maar vervelend is het allemaal wel natuurlijk. Als er ook geen mensen meer bijkomen in de wijk vanwege die school is dat ook niet leuk. Ik kan me ook niet voorstellen dat de school dit niet voorzien heeft. Voor dat zo een beslissing wordt genomen gaan er jaren van onderzoek aan vooraf. Het lijkt me dat een beetje pienter schoolbestuur wel kan indenken dat hun leerlingen zullen vertrekken als ze samengaan met een school met achterstandsleerlingen en dat zij dan een voornamelijk zwarte school gaan worden.
Ik zou eerst eens gewoon bij de directeur navragen wat nu eigenlijk de bedoeling is. "Het verhaal gaat dat..." klopt natuurlijk vaker niet dan wel. De notulen van de MR zijn gewoon openbaar, dus die heb je kunnen lezen of kun je alsnog opvragen.
@Krullie: we zijn dus idd wel bang voor de invloed die dit op de wijk zelf gaat hebben... @tupp: tot nu toe klopt alles wat in de wandelgangen eerst de rondte begint te doen. Ik vraag dat uiteraard na, maar op basis van onze ervaringen tot nu toe, zal dit zeer ws wel kloppen...
Het gaat bij jullie dus op een iets andere manier begrijp ik... Vervelend dat het gebeurt. Succes met uitzoeken en voor jullie de beste keuze maken!
We zijn er eigenlijk al wel uit, denk ik, dat we oudste naar een andere school zullen doen. Voor haar twijfelen we wel, (overstappen is een grote stap), maar de veranderingen die nu gaande zijn, zullen betekenen dat als onze jongste daar zou starten, de school dusdanig veranderd is, dat het echt niet meer past bij wie wij zijn en wat onze jongste nodig zal hebben. En als de jongste sowieso naar een andere school gaat en we voor onze oudste onze zorgen hebben op deze school, dan is de keuze wel klaar. Maar we zullen dit wel netjes afronden op de huidige school, ik wil ook echt mijn zorgen kenbaar maken en vind dat er op hoger niveau dan enkel de school zelf, goed nagedacht moet gaan worden hoe ze hoger opgeleide ouders uit onze wijk kunnen gaan aantrekken, want die laten deze scholen nu massaal liggen als optie voor hun kinderen.