Ik heb niet alles gelezen dus misschien dat deze vragen al eerder gesteld zijn maar ik kan er weinig tot geen info over vinden. Vandaar dat ik ze toch nog even stel. Mijn zoontje is nu 1 maand en ik geef nu nog volledige BV. ivm met school en geen mogelijkheid tot kolven wil ik graag overgaan op KV. Daarbij wil ik wel de eerste een laatste voeding BV blijven geven. Ik geef nu op verzoek BV maar wil dadelijk wel op vaste tijden de fles gaan geven. Nu vraag ik me af, is het mogelijk dat ik wanneer ik overdag de fles geef en hij tussendoor aangeeft honger te hebben hem nog gewoon de borst geef? Zijn er meer mensen die dit doen? Is het dan niet zo niet zo dat hij snel te dik wordt? Mijn zus geeft namelijk volledig KV en haar baby is echt heel dik geworden. Nu ben ik door haar ervaring bang dat mijn zoontje ook te dik wordt als hij overgaat op KV. Of is het maar een fabeltje dat baby's op KV dikker worden/zijn dan baby's op BV? Sorry voor alle vragen maar ik kan er bijna niks over vinden en ik wil wel goed voorbereid zijn voor ik ga overstappen.
Nee je kind wordt echt niet automatisch dik op kunstvoeding. Dat is idd een fabeltje. Een baby kan wel overvoed worden met kv, want daar zit een max per dag. Je kunt het niet onbeperkt geven. En er zijn mensen die zich daar niet aan houden. En bij zo'n jonge baby zal je productie het waarschijnlijk niet houden met 2 voedingen per dag. Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met een lactatiedeskundige. En waarom kun je trouwens niet kolven op school? Er zullen op die school vast ook vrouwen werken die ook kolven, misschien kun je vragen waar zij het doen.
bedankt voor je reactie! Gelukkig maar dat het een fabeltje is want ik was er echt een beetje bang voor. Ik kan helaas niet kolven op school aangezien ik 2x drie uur college en onderwijsgroep heb waarbij ik verplicht aanwezig moet zijn. Ook de tijd die ertussen zit (10 min) is niet lang genoeg om te kolven. En zes uur lang niet kolven kan ik het volgens mij net zo goed niet doen helaas. Ik zou niets liever doen als alleen BV geven maar ik heb het ook al op school overlegd en het is gewoon echt niet mogelijk, vandaar dat ik overdag over wil stappen op KV. Op het CB hebben ze me gezegd dat als ik het heel langzaam afbouw gedurende 1 maand dat ik dan wel genoeg productie over hou voor die twee voedingen. Nou ben ik alleen vergeten te vragen of ik dan voor in ieder geval die maand tussendoor nog de borst mag geven. Mij lijkt dat als hij dan 4 flessen krijgt en 2x de borst ik hem niet zo snel zal overvoeden of wel?
Vanaf 4 maanden zou je melkproductie stabiel genoeg zijn om een combinatie KV/BV te kunnen geven. Maar wie weet, misschien ben je wel de uitzondering op de regel als je vroeger wil beginnen Ik heb het in de 2e helft van de 5e maand gedaan, met 1 flesje KV per dag. Daarna kreeg mijn dochter overdag fruit en groente, en gaf ik alleen 's ochtends en 's avonds (eventueel 's nachts) borstvoeding.
Het is mij niet gelukt om met 3 maanden over te gaan op een combi tussen borst- en flesvoeding. Na een week had ik geen productie meer, terwijl ik per voeding meerdere dagen heb afgebouwd, in totaal 2 weken voor genomen. Dus als je het wilt proberen: bouw echt heel rustig af. Wat betreft 's middags af en toe nog kunnen drinken, is nu niet te voorspellen. Tussendoor de borst geven lijkt me geen probleem, juist goed voor je productie! Al moet je oppassen voor stuwing, maar dat merk je snel genoeg. Maar of er voldoende uitkomt voor een hele voeding...? Met 3 maanden zaten wij op 5 voedingen per dag, dus wilden we gaan voor 2 keer borstvoeding en 3 flesjes. Maar 4 flesjes is ook geen probleem. Je kindje vult bij de borst vanzelf aan wat hij nodig heeft. Het is inderdaad een fabel dat flesgevoedde baby's altijd dik zijn. Je werk is trouwens verplicht mee te werken als jij wilt kolven als je baby nog geen 6 maanden is he? Als je inderdaad niets liever zou doen dan alleen BV geven, zou ik voet bij stuk houden. Dan mis je maar een stukje van het college en onderwijsgroep of ze zoeken maar iemand anders terwijl jij andere werkzaamheden doet. Je bent er nu toch ook niet bij? Is het een Hogeschool of Universiteit? Het is echt schandelijk dat ze weigeren, dat kan en mag gewoon echt niet. Speel het hogerop. Jij en je kindje hebben er recht op. Ze MOETEN meewerken. De kans is namelijk best groot dat het je niet gaat lukken om zo vroeg al te combineren en dan zou je helemaal moeten overstappen op KV... (sorry, begon me op het eind een beetje boos te maken...)
Ik denk dat TS college volgt en niet geeft. Dan nog vind ik dat een opleiding wel wat medewerking mag tonen. On topic: ik denk dat de praktijk uit moet wijzen of je het gaat redden met je productie, ik hoop het wel voor je! Een collega van mij gad overdag flesvoeding en gaf 's ochtends en 's avonds borstvoeding en dat ging haar prima af. Succes!
ik denk ook dat de praktijk het zal moeten uitwijzen of je productie op pijl blijft. ik heb 6 maanden borst en fles gecombineerd. ( vanaf dag 3 omdat hij niet sterk genoeg was om uit de borst te drinken door omstandigheden) mijn zoon was niet sterk genoeg om flink te zuigen dus er kwam niet veel voeding binnen. toch ben ik stug doorgegaan en gaf hem 2 voedingen per dag en ook als troost de borst. de rest ging met flesvoeding. ik voedde ook op verzoek en dat ging redelijk volgens het schema wat op de pakken staat hoor. hij zat er altijd onder wat hij uiteindelijk dronk. je kindje wordt niet automatisch dik van flesvoeding als je het niet overvoerd.
Het gaat hier om de universiteit en ik volg inderdaad college ipv dat ik het zelf geef. Ik kan dus helaas geen vervanger regelen. Ik wil net zoals Blup hierboven beschrijft 2 voedingen geven en dan tussendoor een troostborst. Het geeft me in ieder geval hoop dat het bij jou wel gelukt is. Misschien lukt het bij mij dan ook wel als ik hem tussen door maar vaak genoeg aanleg. De tijd zal het leren.
hij dronk met die voedingen uit de borst geen volledige voeding omdat hij daar niet sterk genoeg voor was. daar heb ik me bij neergelegd. ik wilde hem toch alles wat hij binnen zou kunnen krijgen laten proberen zeg maar en voedde daarna gewoon bij. als je wellicht ook met deze intentie ( ik bedoeld dat het niet perse een volledige voeding moet zijn) er in gaat kan het niet tegenvallen.
ik zou het ook aankijken.. wat ik merkte met de combi...was dat mn kindje er wel veel voller van zat...de de aantal bv vervangen voor zelfde anatal kv was teveel voor hem...buiten dat liet hij tussen 2 flesvoeidng 4 uur ..ipv 3uur... ik zou ook voordta je weggaat van huis kindje nogmaals aanleggen en als je thuiskomt....geowon om je productie nog wat te stimuleren.. of stel je kindje drinkt om 14u een flesje 120 ...maar jij bent 15u thuis...dat flesje dan 90 te geven en zodra jij er bent bij jou de rest te drinken..zoiets...succes! mijn zootnje dornk geloof ik met 4 mnd 5 voeidngen overal 3 uur ertussen.. vana 5,5mnd stapte ik half over en gign hij al snel op 4 voeidngen : 8 bv 11 kv 15 kv 19 bv
Heb je 5 dagen per week 6 uur college? En zit er tussen die 2 blokken van 3 uur maar 10 minuten aan pauze? Dat klinkt heel heftig! Zelf zou ik bij een niet meewerkende opleiding mijn kind gewoon in een draagdoek meenemen. Maar goed, ik ben een stuk ouder en eigenwijzer en op het punt van mijn kinderen hadden ze qua dingen niet toestaan een kwaaie aan me. En mijn kinderen waren zolang ik ze droeg ook gewoon stil, af en toe borst er in en ze dommelden weer verder. Als het nou niet om 5 dagen gaat, dan zou ik niet afbouwen, maar op dagen dat je bij je kind bent gewoon op verzoek voeden en op collegedagen kolven. Kan tijdens werkgroep best redelijk ongemerkt als je wijde top aandoet en met handkolfje onder je bloes in de weer gaat. En als ze er last van hebben dan kijken ze maar gewoon de andere kant op hoor!
Ik heb maar 1 dag in de week zo'n lange dag. Voor de rest moet ik nog 1x drie uurtjes en de rest doe ik thuis. Het is ook maar voor een paar maanden want als het een beetje mee zit ben ik in jan klaar. Het lastige is dat mijn zoontje voor die lange dag bij oma gaat slapen omdat zij die dag oppast. Ik ben dus niet heel lang van huis weg maar wel van hem. Nou ja lang, nog geen 24 uur maar voor mijn gevoel is het heel lang. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik hem 2 flessen per dag ga geven, die van voor het middagslaapje en die van daarna. De rest blijf ik gewoon BV geven, behalve op die dag dat hij er niet is. Ik probeer voor die dag wel wat te kolven en wat dan niet voldoende is wil ik aanvullen met KV. Ik moet alleen even met het CB overleggen of dit mogelijk is. Ook als ze zeggen dat het niet mogelijk is ga ik het proberen en mocht het om welke reden dan ook niet lukken heb ik toch mijn best gedaan denk ik. Ik heb morgen een afspraak bij het CB en zal daarna voor diegene die het interessant vinden nog even posten wat ze daar zeiden.
@dirksmama: (offtopic) Als ik zo veel weg zou zijn had ik nooit overwogen om een kind te krijgen, ik vindt wel dat je tijd voor je kind moet hebben.
Ik voel me nu wel een beetje aangevallen.... En vele ouders met mij denk ik. Ik vind het toch vrij normaal om te werken terwijl je kinderen hebben...
Oef, dat wordt dus veel kolven op de dag dat je kindje bij oma is! Als je maar 1 dag van 6 uur hebt + 1 van 3 uur, zou ik eigenlijk gewoon volledig borstvoeding blijven geven. Je kindje hoeft dan maar 1-3 afgekolfde flesjes per week. Als het afkolven je goed af gaat, moet het wel lukken met afgekolfd melk en hoef je niet perse bij te voeden met KV. Waarom zou je op de dagen dat je met hem thuis bent gaan bijvoeden met KV? Het lastigste voor je BV/productie is niet die collegeuren, het is dat je kindje op die dag bij oma blijft slapen en dus niet slechts 6 uur weg, maar langer. Zou je dit misschien ook anders kunnen/willen oplossen? Overigens wordt er aangeraden om vanaf 6 weken alvast te oefenen met flesjes afgekolfde melk. Zo'n 2 a 3 flesjes per week (of iets vaker als het niet zo goed gaat), zodat je kindje leert drinken uit een flesje. Dit verkleint de kans op een flesweigeraar.
ja idd zoals babyproject zegt.. en anders zou ik alleen die dgn dat je college hebt kv geven en alle andere dgn bv...wnat zeke rin het begin is het voor je produtcie ehct een killer omdat zo snel op 2 voeidngen te zitten....zeker als je straks je schooldrukw ee hebt! succes1
Dat was niet mijn bedoeling hoor. Begrijp me niet verkeerd, ik vindt het ook normaal om te werken als je kinderen hebt. Ik wil alleen zeggen dat als ik vijf dagen per week weg zou zijn en daarnaast nog thuis zou moeten studeren (en dus vrijwel geen tijd over heb) ik geen kinderen zo overwegen.
Ja, dat is wel veel, maar soms is het niet anders. Kinderen laten zich niet altijd even makkelijk plannen Op dit moment werk ik 3 dagen en studeer ik nog 2. Gelukkig hoop ik deze week klaar te zijn met de studie! Soms heb ik ook het idee dat ik mijn meisje zo weinig zie, maar hou dan maar vast aan de gedachte dat het tijdelijk is/was en beter voor haar toekomst als ik mn studie heb afgerond
Ik ben net terug van het CB en heb het daar nog even met de kinderarts besproken. Volgens haar kan ik gewoon wisselen tussen fles en borst wanneer ik dat zelf wil. Dus niet iedere dag op een vaste tijd het flesje. Volgens haar was het ook mogelijk om 1 hele dag fles te geven en de andere dagen gewoon borst. Dit zou wel voor mij de beste oplossing zijn aangezien hij zo toch de meeste bv krijgt. Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken aangezien mij lijkt dat na 24 uur je borsten toch wel moeten 'overlopen' zeg maar.
Mijn ervaring is totaal tegenovergesteld van het advies van het CB wat je hebt gekregen. Ik heb ervaring met combineren, ik ben vanaf drie maanden 1 fles kv erbij gaan geven en vanaf 5 maanden 2 flessen en mijn productie bleef gewoon op peil. Maar ik had wel 2 standaard voedingen die ik verving, anders gaat het makkelijk schommelen. Een dag een aantal voedingen overslaan, stond garant voor een flinke dip die ik de opvolgende dagen weer op peil moest krijgen door extra veel aan te leggen. Daarnaast denk ik niet echt dat je lekker in de klas zit met borsten die op ontploffen staan of van die charmante doorlekplekken in je shirtje .