Hoe beginnen met wasbare luiers?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door poppy14, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poppy14

poppy14 Actief lid

3 feb 2014
    283
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben me aan het verdiepen in wasbare luiers , maar waar te beginnen ??
    Er is zoveel tekoop , maar wat heb je nou echt nodig om gewone luiers te vervangen? En hoeveel ?

En wat zijn de beste ? En niet de duurste ?
    En ben je ook echt goedkoper uit ?

Genoeg vraagjes , welke eco mama helpt me ?

2. Artamesia

Artamesia Bekend lid

22 jul 2013
    606
    11
    18
    Vrouw
    Limburg (BE)
    Moest je facebook hebben, er is een groep rond wasbare luiers. Heet gewoon wasbare luiers. Hebben bij a 1500 leden :)

3. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb wat verschillende soorten geprobeerd. Wat vouwluiers, bamboeluiers, pocketluiers en 1 all in one luier. De meeste gewoon een klein pakket. En niet meteen de duurste. Uiteindelijk vond ik vouwluiers en bamboeluiers het fijnst en ben ik daarop gaan uitbreiden. Maar ik weet dat veel mensen andere keuzes maken.
    Je kan even kijken of je een consulente wil laten komen. Kaatje katoen biedt die optie bijvoorbeeld.

4. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik heb geen verstand van wasbare luiers maar zag net dat je bij chocododa 15% korting krijgt met code VRIENDIN15. Misschien is het wat?

5. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Ik lees ook graag mee als er tips en tricks voor wasbare luiers voorbij komen! :)

Ben vooral ook benieuwd naar ervaringen met de goedkopere varianten, want ik vind de meeste luiers die in NL te koop zijn zo duur!

Op internet lees ik ook goede ervaringen over Alvababy, Little bloom en Little lamb. Deze zijn een stuk goedkoper, maar hoe zijn deze in vergelijking met bijvoorbeeld de duurdere van Totsbots en Bummis etc.?

6. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb me er ook een poosje terug in verdiept via de zoekfunctie en internet, maar toch besloten het niet te doen. Als je slim wegwerpluiers inslaat hoef je het voor de prijs niet te laten.

- Ik koop een halfjaar voorraad huismerk luiers als ze 1+1 gratis zijn (Kruidvat en DA hebben dat weleens). Ik doe ongeveer 2 weken met 1 pak luiers (ze gaat wel 3,5 dag naar kinderdagverblijf), dus 2 pakken per maand + 1 pakje billendoekjes is nog geen 8,50 totaal per maand!
    - Qua millieuoogpunt. Bij mijn kinderdagverblijf zamelen ze luiers in dus gooi ze daar weg en worden ze milleubewuster verwerkt.
    - Je moet veel extra wassen met wasbare luiers. Ik was nu 1-2 keer per week op 30 graden dus daar kunnen wasbare luiers niet bij.
    - Het gemak. Wasbare luiers moet je vaker verschonen, vervolgens als je op bezoek bent weer mee terug nemen. Bewaren in emmertjes tot je weer gaat wassen etc. Vaker de was ophangen.

Voor mij dus gewoon wegwerpluiers, maar misschien dat je via marktplaats wat verschillende luiers kan kopen, zodat je de verschillende soorten kunt uitproberen + of het je überhaupt bevalt al dat wassen?

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Wij gebruiken nu zo'n 3 maand wasbare luiers, en het zit nu al helemaal in ons systeem 😊

Wij hebben ook van alles een beetje gehad, maar zijn uitgekomen op de Little Lamb bamboe luiers. Een van de goedkopere, maar ook een van de meest gebruikte merken als ik zelf zo mee lees op de FB groep. Ideaal! Ik verschoon om de 4 uur en dochterief lekt nooit meer door en heeft geen luieruitslag meer. 's Nachts haalt ze met 1 extra inlegger de hele nacht. Ik vind ze ideaal en budgetvriendelijk.

Helemaal als je via Facebook de Little Lamb faceboook ook in de gaten houdt. Wij hebben voor bib ook alvast luiers gekocht, en de afgelopen 2 maanden was er al 2 keer een actie waardoor we 50% korting hadden. We hebben 40 luiers + overbroekjes + inlegvliesjes 350 euro. En we hebben 40 luiers uit luxe, zodat we niet te vaak extra hoeven te wassen en we nooit zonder hoeven te zitten.

8. Berthine

Berthine Lid

30 dec 2013
    29
    0
    0
    Wij hebben vouwluiers van Bambino Mio en de bamboeluiers van Little Lamb. Van de bamboeluiers zijn er nu meer onderweg, daar zijn we namelijk heel tevreden mee. Vouwluiers zijn ook prima, en één van de meest goedkope systemen. Op facebook heb je ook een luiermarkt met tweedehands luiers en de groep wasbaar nederland waar ook luiers verkocht worden. De vouwluiers heb ik bijvoorbeeld 2e hands gekocht voor 25 euro voor de hele set (24 luiers met 4 overbroekjes).

Wasbare luiers heb je inderdaad in vele soorten. Er zijn All-In-One (AIO) systemen, waarbij je een luier hebt, die je zo aantrekt en zo in de was doet, geen werk aan de luier zelf dus. Nadeel van dit systeem is dat het vaak de duurdere luiers zijn, je de luier minder makkelijk aanpast op jouw kind en ze sneller kunnen slijten.
    Dan heb je de pocketluiers, hierbij heb je een luierbroekje waar je inleggers (boosters) instopt die absorberen. Deze kan je door andere en/of meerdere boosters te gebruiken aanpassen op jouw kind. Nadeel is dat je de luier dus vooraf moet vullen (op zich niet veel werk, maar meer dan de AIO).
    Als laatste heb je tweedelige systemen met een aparte luier en een apart overbroekje. Daarbinnen heb je de vouwluiers en strikluiers die heel goedkoop zijn, deze vouw je zelf in de juiste pasvorm voor je kindje en dan gaat er dus een overbroekje overheen. Naast deze 'platte' luiers heb je ook voorgevormde luiers, zoals de bamboeluiers van Little Lamb en de Bamboozle Stretch. Deze luiers hebben dezelfde vorm als wegwerpluiers en ook daar gaat een overbroekje overheen.

Wij hebben de vouwluiers omdat ze goedkoop zijn en gelijk al goed te gebruiken waren. Voordeel is ook dat ze snel drogen (bamboe droogt veel langzamer) en eigenlijk alles kunnen hebben qua wassen. Met bamboe moet je wat voorzichtiger zijn, niet alle wasmiddelen schijnen even goed te zijn voor bamboe. Aan de andere kant absorbeert bamboe enorm en kan onze DL dus een hele nacht doen op een bamboeluier met de bijgeleverde booster. Bamboe is ook lekker zacht, lijkt mij erg lekker zitten.

Little Lamb had vorige week een goede actie, en als het goed is, komt deze binnenkort nog 1 dag terug. Wij hebben 20 luiers met alles erbij (vliesjes, tea tree olie enz.) voor 130 euro aangeschaft. Even in de gaten houden dus...
    (Mocht je borstvoeding gaan geven, de compressen van Little Lamb zijn de fijnste die ik geprobeerd heb)

Wij hebben voor wasbaar gekozen om verschillende redenen. Allereerst vinden wij het veel prettiger aanvoelen dan de papieren luiers (ik heb ze wel liggen hoor, voor als de luiers niet op tijd droog zijn of voor momenten dat ik wasbaar even niet zie zitten, hoewel dat nog niet voorgekomen is). Wat we tot nu toe gemerkt hebben, vindt DL het ook fijner (in de papieren luiers is ze onrustiger).
    Ook hebben we voor wasbaar gekozen omdat we niet bij willen dragen aan het plastic in zee, het kostenbesparend schijnt te zijn en DL sneller zindelijk schijnt te worden.

Voor ons is het trouwens wel echt een stuk goedkoper, aangezien we de luiers cadeau krijgen, alles wat we nodig hebben wordt door mijn ouders betaald als kraamcadeau. We gebruiken trouwens ook wasbare billendoekjes, vind ik veel prettiger en beter schoonmaken en je wast de luiers toch, dit kan dan zo mee.

Hoeveel je nodig hebt, ligt eraan hoe vaak je wilt wassen, maar met de 25 vouwluiers wassen wij om de dag (we verschonen deze elke 3-4 uur). De bamboeluiers hoeven we minder snel te verschonen.

9. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Inmiddels heb ik van een vriendin ook de vouwluiers en overbroekjes van Bambino Mio over kunnen nemen. Dat scheelt een hoop en zo kan ik het straks ook mooi uitproberen.
    Verder zijn er nu wat probeer pocketluiers van Little Bloom en Alvababy onderweg. De Little lamb wil ik ook nog bestellen om te proberen, maar dat komt volgende maand denk ik.

Vanaf wanneer passen deze one size pocketluiers echt goed? Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Wasbare doekjes wil ik ook proberen, maar ik wil eerst kijken of ik die zelf kan maken ipv kopen. Ik wil het naaien met de naaimachine toch eens oppakken en dit lijkt me een mooi oefenprojectje ;)

10. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Ik heb geen idee wanneer de one size van Little Lamb goed passen. Ze zijn niet erg smal maar wel klein te maken met de vele knoopjes.

Ik heb ook zelfgemaakte wasbare billendoekjes. Gemaakt van goedkope katoen en sommige met achterkant van oude hydrofiele doeken. Werkt prima :)

Deel Deze Pagina