Hoeveel zuivel moet/mag een kindje van 1 jaar? Ik lees net ergens op een forum dat ze met 1 jaar maar 300ml mogen hebben? Nora krijgt nu nog 3 flessen van 180+6. Dat zou betekenen dat we sowieso 1 fles moeten laten vallen en 1 fles moeten minderen. Maar wat geef ik dan tussen de middag aan drinken bij haar boterham? We dachten zelf dan gewoon een beker melk te geven. Maar dan zitten we dus over die 300ml heen en kan ze in de avond na het eten nooit meer een hapje yoghurt o.i.d. Hoe zouden jullie dit doen?
Ik heb geen ervaring met flesvoeding, maar je kunt toch iets anders geven dan melk tussen de middag? Thee, water, aangelengde (verse) sap.... Kokosmelk, rijstmelk, amandelmelk, geitenmelk...
Hier krijgt hij nu 's morgens en 's avonds nog een fles 180/6 en soms 's avonds een toetje. Bij ontbijt en lunch krijgt hij gewoon thee of iets uit een rietjesbeker (zijn fles 's morgens krijgt hij al eerder omdat hij vroeg wakker is). Ik moet nog even kijken hoe ik het hier ga doen als hij een jaar is, misschien de flessen gewoon maar wat kleiner maken. Ik weet dat het CB aanraad om 's morgens en 's middags 100cc melk te geven en 's avonds een toetje van 100cc en dan verder geen melk meer voor het slapen gaan. Maar geen melk voor het slapen gaan 's avonds gaat mijn zoontje hier denk ik niet pikken Ik zou gewoon zelf kijken welke fles(sen) je voor je dochtertje eventueel kleiner zou kunnen maken of zou kunnen laten vallen.
Mijn man zegt we kunnen haar toch gewoon melk geven? Liever melk als andere zoete troep. Ik weet ook niet waarom het maar 300ml is. Als ik het niet had gelezen had ik het niet geweten. Want met de 11 maanden check is niks gezegd.
Die 300 is vooral omdat in melk nog wel wat voedingsstoffen zitten waardoor ze minder van hun gewone eten gaan eten. Ook zit er nog wel wat melksuikers in, en andere dingen zoals zouten waar het lichaam niet overmatig veel van hoeft. Dat is ook lastig voor de nieren om eruit te filteren. De max was altijd 500 bij mijn weten, die 300 het advies. Mijn oudste dronk met 11 maand nog een ontbijtfles met pap 180/6, een lunchfles van 120/4 en een avondfles van 180/6. Met 11 maand hebben we de lunchfles vervangen door gewone melk. Ongeveer 100cc, op warme dagen soms iets aangelengd met water. Met 11,5 maand hebben we de ochtendfles vervangen door een boterham met ca 125 cc melk of een papfles van gewone melk (150cc) en papgranen. Met 12 maand was de poeder op. De avondfles hebben we toen veranderd in een fles met thee/melk. Ongeveer half om half, tot 200cc Hij kreeg met 12 maand dus 100+150+100 cc aan gewone melk. In de avond dan een beetje yoghurt, dus we zaten vaak wel op 400cc zuivel. Hij at verder prima, dus verder niet druk om gemaakt. De jongste begon rond de 10 maand zelf al richting de 300 cc te gaan. Dus daar hebben we dat probleem nooit gehad.. Net even de pakken vergeleken, de wicky die mijn oudste mee naar school heeft zit 30kcal per 100cc. In de halfvolle melk 48kcal per 100 cc.. Nu zit daar ook nuttige vetten in, maar ook dus die zouten en suikers..
Ik heb altijd mijn kind laten bepalen. Hij liet de middag fles niet meteen vallen maar wel vlak na zijn eerste verjaardag.
Die 300cc is het minimum aan zuivel dat je kind mag krijgen. Maximaal mag het ongeveer 500cc zijn. Dat kan alles zijn: koemelk, yoghurt, kwark, desnoods kunstvoeding (al is dat op die leeftijd niet echt nodig meer).
300 ml melk is voldoende op een dag. Poedermelk is zonde van de kosten en die extra voedingsstoffen en toevoegingen zijn niet nodig, dus het mag gewoon halfvolle koeienmelk zijn. En je hoeft geen zoete troep te geven, maar geef water of thee. 's Ochtends een boterham met thee, of anders een klein bekertje melk. Tussen de middag idem. 's Avonds yoghurt na het avondeten. En tussendoor water of thee drinken. Als traktatie een keer iets van verdunde (dik)sap.
De 300cc is inderdaad het minimum. Geldt niet alleen voor melk of yoghurt maar ook eventueel boter en kaas op de boterham. Vanaf dat onze zoon een jaar is krijgt hij ongeveer dit: 's Ochtends bordje pap van 200cc melk (gaat niet helemaal op) na het avondeten klein kommetje yoghurt Voor het slapen gaan 100cc melk De rest van de dag krijgt hij alleen water of thee, ook 'à middags bij de boterham.