Hoe laat best fruit- en groentenhap geven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door podiki25, 23 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi,

Omdat volgens onze kinderarts onze jongen zijn fles beu is en daarom wat minder drinkt, had hij ons aangeraden om 1 fles te vervangen door fruithap en in elke fles een lepeltje pap-poeder zonder gluten toe te voegen. Hij is nu 22 weken. Sinds een aantal dagen zijn we hier mee begonnen en geven de fruithap rond de 3de fles van de dag.

Zijn schema ziet er als volgt uit nu:
    06.30u: fles / 180 + 6 + 1 lepel pap
    11.00u: fles / 210 + 6 + 1 lepel pap
    15.00u: fruithap
    19.00u: fles / 210 + 6 + 1 lepel pap
    23.00u: fles / 210 + 6 + 1 lepel pap

Hij drinkt nooit zijn flesjes leeg. 's ochtends drinkt hij zo een 120 cc op, daarna ongeveer tussen140-180 cc per fles. In totaal kom ik tussen de 600 en 700 cc per dag. Maar dit gaat echt moeizaam en ik moet hem vaak forceren. Als het aan hem lag, liet hij elke fles staan met 100cc.

De fles van 19.00u, daar worstel ik mee. Hij gaat meestal tegen 21.00u slapen en die fles van 19.00u wilt hij lijkt me niet meer. Kan dat komen door de fruithap? Ik had graag gehad dat hij om 19.00u wat meer honger had dan dat hij nu heeft. Als ik hem rond 20u in bed leg, dan huilt hij ook de hele tijd, hij is dan wel moe maar wil absoluut niet slapen, wil liever spelen. Het is al dagen een strijd om hem te slapen te leggen, waar hij vroeger net echt zo een makkelijke baby in was.

Doe ik er wel goed aan om de fruithap rond dat uur te geven? De kinderarts zei me dit te doen, maar ik weet niet of ik eens moet proberen het op een ander uur te doen. Graag had ik gehad rond 19u, want dan kan ik dat zelf geven (nu wordt hij overdag opgevangen door mijn moeder), maar dat is geloof ik niet zo goed, toch? Dan gaat hij mss nog minder graag willen slapen...
    's Ochtends is hij echt geen goede eter, ik heb de indruk dat hij het 's ochtends niet zo leuk vindt om hapje te krijgen (heb ik hem 1x rond 11u aangeboden). Graag jullie mening en een goed schema aangepast aan het huidige schema.... Dank je!

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Podiki25,

Het is goed om het advies van de kinderarts door te voeren en uit te proberen. Om 15:00 uur kan je dan een flesje geven en rond 19:00 de het fruithapje. Je kan dan ook zelf het fruithapje geven.
    In Nederland geven we rond die tijd een groentehapje.
    In Nederland is het verder ongebruikelijk om elke fles en lepel pappoeder erbij te doen. Hier doe je dat alleen in de ochtend en eventueel in de laatste fles voor het slapen gaan. ik weet niet waarom je dat advies gekregen hebt. Pap poeder geeft meer verzadiging en wellicht heeft je kindje daardoor minder eetlust.
    Helaas vertel je er verder niet bij waarom je bij de kinderarts loopt en hoe zwaar je kindje is. Daarom zou ik zijn adviezen gewoon opvolgen.

Groet,
    saskia

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi Saskia,

Onze jongen weegt 6910 gr en is 67 cm groot. In Spanje ga je 1x per maand naar de kinderarts, gewoon ter controle. Zoals bij jullie het CB denk ik. Die pap in de fles is omdat hij volgens de KA de melk beu is en omdat hij ook wat reflux heeft. Zo zou die melk niet zo snel weer omhoog komen.
    Als ik om 19u het fruithapje geef, gaat hij dan wel rustig gaan slapen (kwestie dat hij dan niet zo een vol gevoel heeft denk ik dan)?

Deel Deze Pagina