Mijn dochter van 15 maanden geef ik momenteel kruidvat nr3 opvolgmelk. Tot 2 maanden geleden kreeg ze borstvoeding op verzoek en dus aanzienlijk meer dan wat ze nu krijgt. Ze krijgt nu ongeveer nog 450 ml op een dag. Nu moest ik vandaag naar het CB en kreeg gelijk commentaar. Ik moest haar maar overzetten op gewone melk, Moet zeggen dat ik het sowieso een stel horken vond daar. In mijn oude dorp zat een heel fijn CB die echt met je mee dachten ipv je de wet voor te schrijven. Maar nu woon ik in een ander dorp en dus een ander CB. Maar wat is nu toegevoegde waarde van het geven van koemelk? Afgezien van dat gewone halfvolle melk goedkoper is,lijkt het me toch dat er meer zit in een nmr 3 voeding Of ben ik nu gek? Afgezien van haar geboorte gewicht (2570 gr) is ze naderhand altijd al een stevige tante geweest en weegt vandaag de dag 12985 gr. Gevolg: commentaar natuurlijk want dit kwam door het feit dat ik nog flesvoeding gaf. Terwijl de grootste piek waarbij de echt TE zwaar was,was op het moment dat ik nog BV gaf. Tussen 11 en 1 snachts word ze ook altijd nog wakker en krijgt ze een fles. Maar Toen ik nog bv gaf kwam ze nog meerdere keren per nacht bij mij drinken. Toch mocht ze die avondfles maar niet meer hebben. Ik heb gezegd dat ik de overgang dan veel te groot vond. Ja nou ja voorruit dat begreep ze dan wel. Wat moet ik hier nou mee? Gewoon lekker de opvolgmelk blijven geven lijkt mij toch? Of zitten er bepaalde voordelen aan koemelk die de opvolgmelk niet heeft? T is een lang verhaal geworden maar maak me eigenlijk gewoon een beetje pissig. Het is dat ik niet zo vaak meer heen hoef anders was ik lekker terug gegaan naar mijn oude CB
Jesus man, je kind van 15 maanden weegt bijna 13 kilo en je geeft haar nog steeds en nachtvoeding en opvolgmelk? Ik ben niet de grootste fan van cb, maar volgens mij hebben ze in deze geprobeerd op een uiterst tactische manier te vertellen dat er iets moet veranderen. Ja, in de opvolgmelk zit "meer van alles", maar jouw dochter heeft het juist niet nodig. Of je moet over een paar jaar in "Help, mij kind is te dik" willen komen. sorry voor mijn harde woorden, maar volgens mij heb je een behoorlijke bord voor je kop
Nou ja zeg! Lekker ongenuanceerd ben jij. Je hebt geen idee wat de groeicurve is van mijn dochter en hoe ze momenteel zit. Ik zal je dat even vertellen. Ze zit momenteel boven het gemiddelde maar onder +1lijn. Dus van TE DIK is helemaal geen sprake. Daarnaast buigt ze nu steeds meer af naar de middellijn sinds ze loopt. Maar goed wat betreft dat bord voor mijn kop! Ze krijgt gewoon haar brood,2x daags en avond eten met toetje. Fruit lust ze niet graag dus krijgt ze iets meer groente. Het nachtvoeden komt omdat ze nog in het bv patroon zit en is al veel minder geworden. Ik vroeg het me gewoon af omdat opvolg toch het imuunsysteem versterkt? en dat lijkt me niet in gewone melk te zitten. Maar ik ben echt superblij dat er zulke fantastische moeders rondlopen die alles wél weten,zodat ze daarna iemand die het niet weet de mantel eens flink kunnen uitvegen!
Je hebt gewoon een lang kind. Qua verhouding lengte/gewicht is ze dan toch echt niet te zwaar. Je kunt er voor kiezen om opvolgmelk te geven, maar je kindje heeft het niet nodig. Ze kunnen gewoon halfvolle melk drinken vanaf 1 jaar. Dit heeft te maken met de rijpheid van de darmen. Als ze jonger zijn kunnen ze last krijgen van de melkeiwitten volgens mij. Laat je niet op de kop zitten door het CB of andere moeders. Het is jouw kind, jij bepaalt wat er gebeurt. Als je je dochter nog een nachtvoeding wilt geven, geef die dan. Wel lijkt me dat als ze voldoende eet overdag, ze hem niet echt meer nodig heeft qua voedingsstoffen. Misschien heeft ze wel wat mamahonger en kun je dat ook opvangen met even lekker knuffelen?
@ sonjaa bedankt hier kan ik wat mee. Ik dacht gewoon dat opvolg melk nog beter was ivm het immuunsysteem. maar blijkbaar volstaat gewone melk ook.
Jeetje wat een belachelijke reactie! Mijn dochter is ook sinds ze 14 maanden is ofzo 12 kilo, maar ook altijd heel lang geweest, niets niet dik, maar gewoon groot en lang. Opvolgmelk is in principe een commercieel iets. Ze hameren in de reclames op de toegevoegde vitaminen enzo, maar als je gaat opzoeken wat in het geval van nutripiep die defencesiets is, is dat gewoon vitamine C en D en dat heeft weinig met het opbouwen van het immuumsysteem te maken. Vitamine D moet je toch geven en vitamine C, tsja, dat plast ze gewoon weer uit als ze het niet nodig heeft. Echt een beetje geldklopperij dus en inspelen om onzekere moedergevoelens. Koemelk is dus gewoon prima, na een jaar, maar dat kan je ook anders vertellen als dat die horken op het CB en die muts hierboven jou verteld hebben...
Jeetje, lekker genuanceerd zeg... Mijn zoon van 8,5 maand is al 12 kilo bij een lengte van 75 cm. en krijgt ook nog regelmatig een nachtvoeding, dus? Heb ik dan ook een bord voor mijn kop? Ts zegt dat ze slechts 450 ml opvolgmelk geeft, waarmee ze dus onder het maximum blijft, daarnaast zit haar kindje op de +2lijn qua lengte... Misschien even nadenken voordat je iets opschrijft... :x Verder ben ik het eens met Suusjeuh, je zou prima over kunnen stappen op koemelk omdat opvolgmelk nr.3 t/m 5 gewoon een commercieel verzinsel is van de fabrikanten, mits ze natuurlijk geen allergieën / overgevoelige darmen heeft... Opvolgmelk is ip niet meer nodig na het jaar, ze kan de voedingsstoffen prima uit normale melk halen. Ik zou het persoonlijk wel langzaam introduceren (1 flesje per dag) of eerst mengen, er zit namelijk een behoorlijk smaakverschil tussen opvolgmelk en gewone koemelk, en het kan dus zijn dat ze het niet gelijk accepteert... Laat je niet op je kop zitten door het cb (of andere mama's) maar doe waar jij je goed bij voelt...
Ik zou ook langzaam afbouwen tot zo'n 300ml zuivel per dag. Denk dat het verder weinig uitmaakt of je dreumesmelk of koemelk geeft. Er zijn ook genoeg mensen in de wereld die vinden dat wij onze kinderen geen melk van dieren horen te geven... Gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt. Wij zijn zelf met 13-14 maanden overgestapt op gewone melk. Ook omdat ze op de opvang geen dreumesmelk geven en ik de meerwaarde ook niet meer zag, omdat ze verder gewoon goed at.
dankjulliewel meiden. Ik heb nog een vol pak staan van de opvolg dus kan ik langzaamaan de gewone melk wel gaan introduceren. Heb mijn oudste ook wel gewoon flesvoeding gegeven en wist gewoon even niet meer hoe het nou zat aangezien ik mijn jongste vanaf het begin af aan bv heb gegeven. Maar ik ben weer op hoogte en bedankt voor jullie opbeurende woorden
Ik wou eventjes waarschuwen. Gewone koemelk is goed genoeg vanaf 1 jaar, peutermelk ed is gewoon commercieel. Zo heeft KA mij verteld, maar let op kinderen onder 6 jaar moeten wel VOLLE melk krijgen. Las in het begin dat je halfvolle zou geven. Volle melk is nodig om genoeg vet naar hun hersentjes te sturen.
Kindjes horen zowizo volle melk, volle yoghurt, roomboter te krijgen. Dat is tenslotte hoe de voeding uit de koe komt. Als moeder geef je ook geen halfvolle moedermelk De vetten zijn juist heel erg nodig voor een kindje in de groei en ontwikkeling.
Als je kind ver boven de curves uitstijgt en te zwaar is, is het inderdaad prima. Halfvolle zuivel zijn dieetproducten, en helemaal niet goed voor kleine kinderen in groei. Daarnaast is het melk flink afgeroomd om minder vet te worden, en dus meer bewerkt dan volle melk. Volle melk is gewoon natuurlijke koe-product, die vetten zijn belangrijk voor goede hersenontwikkeling.