ICSI - rot gevoel aan afspraak over gehouden

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door fruityxfriss, 14 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fruityxfriss

fruityxfriss Nieuw lid

13 sep 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi lieve meiden,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat we een IVF behandeling moeten ondergaan. Vandaag ben ik echter (op afspraak) gebeld dat vorige week is gezegd dat het een IVF behandeling gaat worden en dat het nu een ICSI behandeling gaat worden. Ik had gevraagd of ze het na 15:00 uur zou willen bellen ivm mijn werk. Om 14:00 is er door een onbekend nummer gebeld en belde zelf maar om 15:55 terug.

Ik zal hieronder even omschrijven hoe ons telefoon gesprek ging...

Ik had aangegeven dat de vorige keer dat ze belde (nooit een gesprek gemist oid) ook niet door was gekomen en ik twijfelde of ze wel mijn goede nummer had. Ze werd direct een beetje pissig en antwoorden 'Ja, ik had je al gebeld maar er werd niet opgenomen maar heb je even? Ik moet even een afspraak inplannen van een ander'. Ja prima geen probleem, ik ben tenslotte de moeilijkste niet.. Na 5 minuten kwam ze terug aan de lijn en zei ze 'Ja, het is nog steeds niet gedaan hoor maar anders moet je een uur wachten maargoed je moet een IVF behandeling ondergaan en dat wordt uitgesproken door haar als: 'IXZIE (ICSI achteraf, nadat ik vroeg hoe je dat spelde).. Verder heb ik gevraagd of ze wist waarom het zaad van mijn vriend zo slecht was. Dit kon ze mij niet vertellen alleen dat het zo danig slecht was dat we direct moesten beginnen met een ICSI behandeling. Ik ga er toch vanuit dat iedereen dat zou willen weten als je zo'n behandeling in moet??? Of is dat zo onbelangrijk dat dit er niet toe doet??

Ons verhaal ** Vanaf het begin bij de HA.

Mijn vriend had als eerste een test laten doen. Antwoord van de HA 'Het is niet fantastisch maar ook niet dramatisch'. Vervolgens kom ik bij de HA 'Ja je temp curv ziet er echt niet goed uit'. Vervolgens kom ik bij de gyn 'Alles is fantastisch, aan je temp curv is duidelijk te zien wanneer je een eisprong hebt'. Vervolgens krijgt mijn vriend vorige week de uitslag en dat het een IVF behandeling gaat worden. En nu wordt ik een week later gebeld dat het ICSI gaat worden.. Ik begrijp het gewoon allemaal niet meer. Ik wil gewoon weten waarom het zo slecht is. Is het omdat het bijna dood is?? Of omdat het te langzaam is??

Ik kan me aanstellen hoor, maar ik voel me echt niet begrepen. Ik voel me gewoon dat nummertje. En ik weet best dat er zo veel vrouwen zijn dat dat voor hun misschien ook zo is. Maar dat gevoel wil ik gewoon echt niet hebben. Ik wil me begrepen voelen, en zo voel ik mij nu helemaal niet.

Ik ben toch niet opzoek naar een vriendinnetje die wil weten of je al klaar bent met je afspraak en die zo onprofessioneel spreekt tegen me. Ik wil iemand die het zakelijk houdt en het serieus neemt en mij de antwoorden kan geven die ik zo graag wil..

Nu heel even een flinke dip en niet meer weten wat ik moet nu en waar we aan toe zijn. Ik wil niet eens meer bij dit ziekenhuis (in behandeling en controles).

Sorry voor dit lange verhaal, maar moest het echt even van mij aftypen.. :(

Herkenbaar voor iemand?

2. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Ik kan me goed voorstellen dat je meer wilt weten over de reden dat het opeens icsi gaat worden, als er alleen maar gesproken is over ivf. Als ik jou was zou ik een (bel)afspraak maken met de gynaecoloog om te vragen hoe en wat.

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Als eerste zou ik geen belafspraken meer maken, dit soort afspraken gaan echt beter face2face. Dus als je besluit in je ziekenhuis te blijven , een afspraak maken en samen met je vriend er heen gaan en vragen om uitleg. Geef de vragen die je hebt (de huisarts zei dit en dit ) en over de kwaliteit van het zaad op papier mee. En dan gewoon stap voor stap aflopen. Vraag je waardes ook gewoon na (vcm van je vriend, waardes van je eigen cyclus analyse enz.

En als tweede wat kan ik me voorstellen dar je een rotgevoel hebt zeg!! Wat een rot gesprek, en dat over zoiets belangrijks :( bah.

Helaas in dit traject moet je leren stevig in je schoenen te staan, zoek veel informatie op, en kom echt voor jezelf op. Weet helaas als geen ander hoe frustrerend dat kan zijn, en hoe moeilijk dat soms is, maar mijn ervaring is dat het helpt.

Sterkte Meid!!

4. Natassj

Natassj Actief lid

12 jan 2016
    334
    9
    18
    Hoi fruityfriss

Wat vervelend dat je zo behandeld ben ik kan me goed voorstellen dat dat nu niet lekker zit, het is ook niet zomaar wat.
    Wij gaan ook starten met een icsi maar daar zijn wel de nodige afspraken zaadtesten aan vooraf gegaan.
    Ik geloof dat mijn vriend nu totaal 5 keer een zaadtest gedaan heb. Nou zijn wij wel in de tussentijd doorverwezen naar een ander ziekenhuis dus moesten we die testen weer opnieuw doen, scheelt natuurlijk ook wel snel 2 testen.
    Maar ik snap ook niet waarom dat gewoon via een bel afspraak gedaan word toch wel slordig. Wij hebben 1 bel afspraak met moeite gekregen ivm onze lange reistijd naar het ziekenhuis alleen voor een uitslag.
    Als ik jou was zou ik ook geen bel afspraken meer maken dat is veel beter dan kan je ook gewoon rustig alles vragen.
    Ik moet zeggen dat ze bij ons wel allemaal heel uitgebreid de tijd nemen om alles door te nemen en uit te leggen, en dat vind ik toch wel heel fijn.
    Bij mijn vriend is er ook geen oorzaak van ze slechte zaad maar dat is wel eerst goed onderzocht, want misschien kan het wel op worden gelost zonder dat een icsi behandeling nodig is.
    Misschien kan je doorverwezen worden naar een ander ziekenhuis, als je je er niet goed bij voelt is het ook niks.
    Sterkte ermee !

5. Theeleut77

Theeleut77 Actief lid

3 mrt 2016
    240
    3
    18
    NULL
    NULL
    Vraag de reden even na. Wij zijn omdat het zaad steeds wisselde voor de zekerheid in het icsi traject gezet. Zodoende plant het lab ook tijd en ruimte in om te zorgeb dat ze het eitje en het zaadje kunnen ondersteunen. Op het moment dat het een betere zaaduitslag zou zijn op de dag van de punctie kunnen ze altijd van een icsi terug naar ivf. Andersom is lastiger. Wij hebben de overstap maar icsi als prettig ervaren. Zo wisten we met zekerheid dat er iets ging gebeuren. Ze zullen de overstap niet zomaar doen. Een icsi procedure is voor het ziekenhuis een heel stuk intensiever.
    De wijze van inlichten had wellicht anders gekund.
    Maar schrijf je vragen op, stel ze en denk er rustig over na.

Succes!

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Vervelend dat jullie de stap moeten zetten naar een ICSI traject. Maar heel eerlijk gezegd lees ik in je bericht geen gekke dingen.

Hier belt het ziekenhuis ook met een anoniem nummer. Niks om je druk om te maken. En ja, ze proberen om rekening te houden met de afgesproken beltijd maar dit lukt niet altijd. k ben wel eens om half 11 's avonds gebeld door de gyn in plaats van de belafspraak om10.00 uur 's ochtends. Zolang ze je niet vergeten te bellen kan dat gebeuren toch? Als je je hier nu al een issue van maakt ga je nog een zware tijd tegemoet vrees ik.

ICSI spreek ik ook uit als IXZIE. Wat is het probleem daarmee?

Je bent waarschijnlijk gebeld door het secretariaat van de poli. Die krijgen van een arts de opdracht om een afspraak in te plannen. Het lijkt me logisch dat die secretaresse niet weet waarom het zaad van je vriend zo slecht was. En dat weet de gyneacoloog waarschijnlijk ook niet. Daar zijn namelijk tientallen redenen voor mogelijk, en de reden doet er eigenlijk ook niet zoveel toe. Als het eenmalig is kan het door ziekte/koorts komen, maar ik ga er van uit dat je vriend meerdere keren een potje heeft moeten inleveren met enkele maanden ertussen. Wij hebben er ook nooit naar gevraagd wat de oorzaak was. Het is een feit, en daardoor wordt er gekozen voor IVF/ICSI in plaats van IVF. De behandeling voor jou is exact hetzelfde, alleen in het lab gaat de bevruchting iets anders.

Een IVF of IVF/ICSI traject is behoorlijk heftig. Als je nu zo van slag/gefrustreerd raakt door een telefoontje zou ik een extra gesprek aanvragen waarbij de arts alles nog eens rustig aan je uitlegt. En dan kun je altijd nog overstappen naar een ander ziekenhuis als je je daar beter bij voelt. Maar ook dat is geen garantie, ook daar bellen secretaresses niet altijd op de afgesproken tijd en krijg je soms geen antwoorden op je vragen. Je hebt er gewoon niet altijd controle over zodra je de MMM instapt, hoe graag je dat ook zou willen soms. Ik hoop dat je hier iets mee kan.

7. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Uit je verhaal krijg ik het gevoel dat je bang bent de controle te verliezen, dat je alles zelf in de hand wilt houden.
    Maar ik vrees dat je dat los moet laten want in de MMM heb je geen controle, je moet het over je heen laten komen.

Dat de huisarts de onderzoeken verkeerd leest gebeurt helaas vaker, het is een huisarts en is geen gynaecoloog. Wel is het jammer dat hij dergelijke uitspraken heeft gedaan.

Wat betreft ivf/icsi. Voor jou verandert er niks, de behandeling voor jou en je partner is precies hetzelfde. Alleen in het lab komt er bij icsi (dat je inderdaad uitspreekt als ixcie) wat extra handelingen kijken.

Ik geloof dat je ivf aangeboden krijgt bij 1 tot 3 miljoen bruikbare zaadcellen en onder de 1 miljoen bruikbare krijg je icsi.

Misschien hebben ze je vriend ivf/icsi gezegd, en heeft je vriend gewoon ivf verstaan omdat hij niet dat andere woord kende, of dacht dat dat als 1 behandeling genoemd werd?
    Of was het gewoon een uitslag van het lab, of iemand die niet jullie behandelend arts was? Misschien was de uitslag twijfelachtig en heeft je behandeld arts besloten om voor icsi te kiezen.
    Ze gaan meestal eerst uit van ivf, tenzij de zaaduitslag anders aangeeft.

Dat je niet op een bepaalde tijd wordt gebeld is heel normaal. Want alles kan uitlopen. Jij zou ook niet willen dat je consult abrubt wordt afgebroken omdat de tijd op is.

Wat betreft de uitslag van het zaad.. maakt het echt veel uit hoeveel dode en hoeveel langzaam bewegende er zijn? Het gaat uiteindelijk om wat er mogelijk is, en mogelijkheden zijn er!

De temperatuurcurve gaat nu niet meer belangrijk zijn, met ivf/icsi groeien je eitjes niet zelf en krijg je niet zelf een eisprong, dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Mocht je het gevoel hebben dat je de MMM nu al als heftig ervaart kun je je laten doorverwijzen naar een soort vertrouwenspersoon/maatschappelijk werkster. Die zitten in elk ziekenhuis en die kunnen je helpen de boel op een rijtje te krijgen.
    Bij de gynaecoloog kun je (naar mijn ervaring) daar niet echt mee terecht. Hun weten wat goed voor je is, welke behandeling je nodig hebt. Ga daar in mee als je zelf niet bekend met behandelingen/methodes bent en zorg dat je mensen hebt waarmee je kunt praten.

Natuurlijk kun je als je dat wilt je zelf goed inlezen over alle mogelijkheden die er zijn en wat alles precies betekent. Misschien dat je je dan rustiger voelt. Ik heb dit gedaan en wist precies elke term die de gynaecoloog gebruikte en had ook al uitgezocht wat wij als vervolg onderzoeken/stappen zouden willen.

Je een nummertje voelen herken ik wel, maar ook dat vind je eigenlijk in bijna elk ziekenhuis maar eerlijk gezegd ben je dat ook. Gewoon 1 van de zovele stellen die ivf/icsi doen en het is ontzettend druk.

Ik zou zelf niet overstappen naar een ander ziekenhuis. Want eigenlijk is het bijna overal wel hetzelfde. In Nederland werken ze met protocollen dus het verschilt niet veel van elkaar.
    Je zult er alleen veel tijd verliezen want wellicht moet je daar ook weer op een wachtlijst en krijg je weer opnieuw de onderzoeken, want ziekenhuizen nemen niet graag uitslagen van elkaar over.

Ik hoop dat de behandeling goed nieuws voor je gaat brengen, en geloof me, zodra je zwanger bent maakt het niet meer uit hoe je zwanger bent geworden.:)

8. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ik lees ook geen rare berichten eigenlijk.

Je wordt nou eenmaal geleefd in de mmm.

(wij hebben drie keer ICSI met eigen zaad gedaan, 5 x IUI D en 1 x ICSi D, plus adoptie en hebben nu drie prachtige kids). Wij zijn echt jaaaaaaaaaaaaaren bezig geweest.

Je stapt in een rollarcoaster en doet wat je gezegd wordt.

Voor ICSI is de behandeling precies hetzelfde als IVF dus voor jou is er niets anders aan.

Alleen laten ze nu het zaadje niet zwemmen naar het eitje maar injecteren ze het zaadje in het eitje.

Een huisarts is zooooo geeeeeeeen fertiliteitsarts! Het lab verwerkt het zaad en wast het schoon, dat kan een huisarts allemaal niet. Dat kan je gelijk los laten. Hij kan ook echt niet aan jou zien of jij wel of niet verminderd vruchtbaar bent. Zelfs een gewone gyneacoloog is daar minder van op de hoogte dan de fertiliteitsarts.

Ik denk dat je door de planner gebeld bent, en die doen gewoon hun werk. Zijn geen vp of arts en kunnen en mogen je geen antwoorden geven.

Als het je heel hoog zit dan vraag je een telefonisch gesprek aan of een visite.

Denk dat je nog in de fase zit van acceptatie, die is er nog niet helemaal.

9. De eerste keer dat ik dat hoorde, heb ik ze ook aangekeken alsof ze gek waren geworden hoor. Ik dacht echt dat je Ie-Cee-Es-Ie zei, net zoals je IVF uitspreekt als Ie-Vee-Ef in plaats van gewoon 'ivf' :D Na al die jaren wist ik natuurlijk niet meer beter, maar de eerste keer dat ik de uitspraak van ICSI hoorde, vond ik dat echt heel raar ;)

Ik vind het trouwens ook meer dan logisch dat als je binnen een week gaat van 'alles is redelijk, we komen er wel' naar 'het wordt ICSI, want het is een drama en dit is de enige optie', je daardoor behoorlijk overdonderd bent. Ik vind het eigenlijk ook erg raar dat je die mededeling gewoon even zo telefonisch krijgt, zonder verdere uitleg. Als een secretaresse dat niet uit kan leggen, had iemand die er wél verstand van heeft wel even mogen bellen.

10. Logan

Logan Niet meer actief

Die belafspraken gaan inderdaad nooit op tijd. Heel irritant maar dat gaat nog wel vaker gebeuren.
    Ik lees opzich ook geen gekke dingen maar ik snap wel dat je schrikt als je bij de huisarts weggaat met het idee dat het niet zo'n drama zal gaan worden en dan wordt het ineens ivf en dan tóch icsi. Ook ik dacht altijd dat je dat net als ivf uitsprak als ie-cee-es-ie dus ik snap je reactie :D

Vraag de volgende keer in een face to face gesprek waarom nu voor icsi gekozen wordt ipv ivf. Waarom het zaad slechter is kan aan honderden dingen liggen, plus dat het ook wel wisselt. Mijn man had in januari 5,1 miljoen en in februari 32,5 miljoen... Geen verklaring voor. :)

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat dus. Een huisarts is vaak slecht in het beoordelen van zaad uitslagen. Zij zijn geen fertiliteitsartsen. Hetgeen de huisarts heeft gezegd, zou ik dus buiten beschouwing laten.

Verder hoor je ICSI ook als IXZIE uit te spreken. Dus daar is niks verkeerd aan.

Ik denk dat je ook nogal overdonderd bent door wat er nu allemaal gebeurd. Maar het is allemaal met de bedoeling om je te helpen. ICSI is nog een stapje verder dan IVF. Bij IVF worden de zaadjes en het eitje in een petrischaaltje gebracht. Verder moeten ze het maar uitzoeken. Bij ICSI wordt er een zaadcel rechtstreeks in de eicel geïnjecteerd. Grotere kans op bevruchting dus!

Probeer om te denken, het positieve te zien, niet overal het negatieve van te zien. Het is moeilijk als je eenmaal in de MMM zit, ik weet het :(

Hoop dat je grootste wens gauw in vervulling mag gaan!

Deel Deze Pagina