Van p50 naar p7 en terug naar p50

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chica82, 9 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    P
    Er zijn veel baby's die geboren worden onder een gewicht van 3,0 kg. Mijn moeder had altijd licht gewichtjes. Onze dochter was ook maar 2825 gram. Een goeie vriendin van mij haar zoontje was rond de 2900 gram en haar dochter 2600. Zoon is thuis geboren en plan was dat haar dochter ook thuis geboren zou worden, maar haar weeën werden helaas zwakker. Na de bevalling mocht ze gewoon lekker naar huis. Probeer je er niet te druk over maken, hoe moeilijk dit ook is. Als er iets ernstigs aan de hand zou zijn, dan was dit zeker gezien door het ziekenhuis of de verloskundige. Probeer van je laatste weekjes nog te genieten

Chica82 vindt dit leuk.
  2. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Dat moeilijk uit bed komen bij de oudste 2 en bij de jongste niet herken ik wel. Daarnaast hadden ze ook verwacht dat ze klein zou zijn. Groei boog af op de echo’s. Daarom ook ingeleid en bevallen met 39+2. Ze woog 3150, iets onder gemiddeld dus maar. En ten opzichte van mijn oudere kinderen helemaal niet lichter. Dat ik dus nog goed kon draaien en dergelijke lag daar dus niet aan.

3. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Marlau
    Oh en waarom met 39.2 weken en niet met 40 weken? Waren ze ongerust dat ze niet genoeg voedingstoffen kreeg? Hadden ze met dat termijn nog een groeiecho gedaan?

4. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Ja, ik stond onder verscherpt toezicht omdat ze een kleine baby verwachtte. Elke 2 weken een groeiecho en elke week doppler voor de doorbloeding.
    Bij 39 weken leek de curve verder af te buigen en ben ik direct de volgende dag ingeleid. Het echobeeld was nog mooi, maar kan bij een kleine baby opeens omslaan en daar wilden ze geen risico mee nemen.
    Uiteindelijk was alleen haar hoofdje klein, maar ze was zeker niet zo klein als dat ze dachten. Geboren met p27,5. Mijn oudste was in verhouding kleiner, alleen geboren met 41+5.
    Mijn verhaal is dus wel anders dan het jouwe, omdat ik al die echo’s al kreeg. Ook extra guo gehad ivm klein hoofdje met 30 weken.
    Ik herkende alleen het omdraaien in bed heel erg. Vond dat ook zo raar, maar dacht ook een lichte baby dus ja. Alleen bleek mijn baby helemaal niet echt lichter of korter te zijn dan haar zussen.
    Ik was zelf fitter of zo?

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn buik was mega bij de laatste. Draaien in bed ging amper meer vanaf de 35e week.
    Toch kwam er met 38 weken een ukkie uit van 45 cm en slechts 2170 gram.
    Grootte/zwaarte vd buik zegt in mijn ogen dus echt niks :)

6. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Hier ben ik dus telkens bang voor, omdat ze met 20 weken in 2 weken van p50 naar p7 ging, ik ben bang dat die p50 met 32 weken al lang weer gezakt is naar p7.

Pfff wat een zorgen deze zwangerschap. Ik vroeg na de ctg gisteren of er nog een groeiecho kon komen maar dat kan dus niet meer met dit termijn

7. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Ik denk dat niemand je zorgen kan wegnemen. Een echt betrouwbare groeiecho kan je nu ook niet meer doen. Meten op dit termijn is gewoon lastig. Bij mij waren de laatste weken haar hoofdje ook niet meer te meten. Zonder het hoofdje kregen we opeens een gemiddelde baby, want ze had lange benen. Lange benen en een klein buikje is een gemiddelde baby. Maar wij wisten dat haar hoofdje ook klein zou zijn. Dus bij ons in het ziekenhuis was het toch een beetje gokken.
    Misschien dat ze de volgende keer de doorbloeding naar de placenta kunnen meten? Dat geeft een indicatie over de werking van de placenta.

Sterkte! Ongerust zijn is echt zo naar. Hopelijk beval je snel. Dat was het enige wat mij gerust heeft gesteld.

8. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Marlau je bedoelt de flow vd navelstreng? Dat hebben ze gelukkig na de ctg gedaan deze week en was goed

Ja loslaten maar en vertrouwen op de medici, als ze reden zagen voor ongerustheid had ik het wel geweten denk ik..

9. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik heb bij mijn zwangerschappen ook allemaal groeiecho's gehad. De eerste week al af met een klein hoofd en kleine buik bij 20 weken, extra guo gehad en daar was ze ineens groooooot. Terwijl ze 1 dag daarvoor onder de curve viel. Bij haar veel verschillende mensen en dus een wisselend beeld. Uiteindelijk vanaf mij verlof is ze goed gaan groeien en hoefde ze niet meer eerder te komen. Uiteindelijk ingeleid met 40+6 en was ze 3115 gram.

Als je veel verschillende echoscopisten hebt gehad, is het beeld ook niet helemaal betrouwbaar helaas. Ik heb bij deze zwangerschap voornamelijk dezelfde gehad. 1 keer een ander en toen ging ze van de p21 naar de p41.. 2 weken later weer bij mijn eigen gyn en toen was ze p27. En dat terwijl die ander zei dat ze redelijk gelijk uitkwamen. Nu is 3mm verschil al een 15 punten verschil op de curve geloof ik. Dus het is allemaal ook erg precisiewerk. Zolang de groei niet structureel afbuigt, gaat het goed genoeg. Hoe groter de baby, hoe slechter ze het inderdaad kunnen zien. Met 38 weken is de groeiecho ook niet meer helemaal betrouwbaar.

Wat mij is uitgelegd, is dat alle babies tot een week of 18 gelijk aan elkaar groeien en pas daarna de lijnen uit elkaar gaan. Daarom was ook bij deze en vorige zwangerschap de 20 weken echo gemiddeld en gingen ze later flink naar beneden. Bij de 2e was haar vruchtwater steeds op het randje van acceptabel. De doorstroming en de 2 wekelijkse ctg was ook gewoon goed. Zij lag uiteindelijk constant 4,5e week achter op de p5 ongeveer en bij de ingeleidde bevalling met 38+6 bleek de placenta maar 2/3e van wat hij hoorde te zijn. Ze werd geboren met 2433 gram en deed het super goed. Ze moest bijgevoed worden, maar mocht de volgende dag al naar huis. Nu een stoere dame van 2.

Deze dame lijkt dus nu ook weer bij te trekken aan het eind. Nu kom ik alleen voor de 2 wekelijkse groeiecho's en 1x extra omdat ze toen op de p10 zat. Ook zou ik nu niet eerder ingeleid hoeven te worden als ze zo doorgroeit, maar laten ze haar net als bij de eerste niet tot de max zitten. Ik mag straks als ik over de 40 weken heen ga een datum prikken.

Voor nu omdat jouw kindje binnen de curve blijft, maar wel zo sterk wisselt, vind ik het gek dat je niet bij de gyn mocht blijven.

10. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Julias ja het is gewoon rot dat ik elke x een andere gynaecoloog kreeg, de eerste had me wel gehouden denk ik maar de 2e was een man en hij wou niet eens een groeiecho met 27 weken, hij zei na 2x echo's al het hoeft niet meer terwijl ze toen nog op de p10 zat. Daarom voel ik me totaal niet gerust. De arts deze week die de echo deed na de ctg zei "er is duidelijk niks mis met je placenta want dan gaat ze niet opeens naar p50". Terwijl de 3e gynaecoloog na de groeiecho met 32 weken zei dat ze het zo vreemd vond dat ze van een p10 naar p50 ging dat ze me wou testen op zwangerschapsdiabetes. Getest, had ik niet, en toen eindigde ze het telefonisch consult met je blijft bij de verloskundige.

Door dit alles blijft het me niet lekker zitten, straks stopt ze er opeens mee met 38 of 39 weken

11. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    @Chica82 niemand kan je zorgen weg nemen. Dat is het lastigste in deze situatie.

Dat je groeiecho's door verschillende personen zijn gedaan kan echt een vertekend beeld geven.
    Ik heb met 29 weken 3 echo's gehad. 1 bij opname in het ziekenhuis toen werd de kleine geschat op 1100 gram, een dag later een guo en toen werd de kleine geschat op 1500 gram en 2 dagen later nog een keer een guo en toen werd de kleine geschat op 1200 gram.
    De 2de meting was door een andere arts gedaan en die week dus heel erg af.
    Arts van de 1ste en 3de echo zat goed qua gewicht.
    Uiteindelijk was de schatting dat de kleine bij de geboorte (37 weken) rond 2500 gram zou zijn. Dit klopte redelijk, hij is geboren met 2650 gram.

12. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Anke1988 bij jou zijn de groeiecho's dus tm 37 weken doorgegaan? En mocht ze blijven zitten tot 40 weken of werd je ingeleid?

13. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Oh ik lees nu geboren met 37 weken, was dat spontaan of ingeleid?

14. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Dat vind ik echt gek, want bij mij in het ziekenhuis moest ik bij p10 juist iedere week komen... En onder p10 2x per week... Ieder ziekenhuis volgt haar eigen protocol (vraag anders ook wat die van jouw ziekenhuis is) natuurlijk, maar blijft een gekke situatie. Wat zegt je vk hier van dan?
    De placenta zelf kunnen ze op de echo niet zien, dus zeggen dat r niks mis mee is, vind ik ook niet getuigen van erge deskundigheid... Het zou fijn zijn als je een duidelijker beeld krijgt.. Ik zou dan ook zeker je zorgen uiten, want stress bij een zwangere hierom moeten ze toch serieus nemen.
    En het wil natuurlijk niet zeggen dat er iets mis is, maar die extra controle zou ik wel op staan als je daar behoefte aan hebt.

15. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    @Julias maar wat voor extra controle kan ik nog om vragen als groeiecho's zinloos zijn na 36 weken?

16. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Na
    38 weken zijn ze minder betrouwbaar. Ik zou toch nog wel een groeiecho vragen omdat je het niet vertrouwd.

17. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ja had ik gevraagd bij de ctg deze week aan de arts, maar ze zei dus dat het nu niet meer zinvol is... :( ze hield het erg af, waarschijnlijk extra met de corona maatregelen waar ze dus alleen nog spoed dingen door laten gaan

18. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Mijn laatste groeiecho was met 35 weken omdat na die tijd de echo niet meer betrouwbaar was. En de echo met 35 weken was al heel lastig te meten.

Ben met 37 weken ingeleid omdat daarna bij mij de kans groter was dat de placenta er mee op zou houden of dat ons zoontje geen vruchtwater meer zou hebben.

19. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik heb met 38 weken nog een groeiecho gehad waarop ze besloten dat de kleine moest komen. En bij mijn eerste ook met 40 weken nog, maar wel met de mededeling dat het niet heel betrouwbaar meer was. Misschien heeft corona er iets mee te maken ja. Maar onrust is gewoon niet fijn en kan ik persoonlijk ook heel slecht tegen.
    Ik heb met deze morgen met 36 weken ook nog een groeiecho gepland staan. Wellicht dat ziekenhuizen daar ook anders over denken. Ik geloof dat ik erg blij moet zijn met waar ik loop dan. Sterkte meis... Hopelijk is alles gewoon in orde!

20. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik ga proberen het nogmaals te vragen maar ik vrees dat het een nee gaat worden.

Hopen dat alles goed blijft gaan en dat ze over 2 weken uit zichzelf komt

Deel Deze Pagina