Beste voedingsdeskundige, Ik heb een vraagje over vitamines tijdens de borstvoeding. Ik geef mijn dochter volledige borstvoeding en heb gedurende de zwangerschap en tot nu toe altijd een "mama" preparaat geslikt. Ben echter nu door de voorraad heen en wil overstappen op goedkopere kruidvat multivitaminen. Daarnaast eet ik gevarieerd. Moet ik daarnaast zelf ook nog extra vit d slikken? Ik lees tegenstrijdige adviezen op internet. En zo ja zijn dat dan gewoon de druppels die je kinderen tot 4 jaar ook geeft? En nog een vraagje over de ijzerinname van mijn dochter van 6 maanden. Zij heeft 6 maanden alleen borstvoeding gekregen en ben nu begonnen met geven van vast voeding. Ze moest erg wennen in het begin, maar gaat wel steeds beter. Maar echter nog niet volledige hoeveelheden. Krijgt ze dan wel genoeg vitamines binnen en raakt haar ijzervoorraad dan niet op? Geeft daarnaast wel volledige borstvoeding. Misschien wel goed erbij te vertelllen dat mijn dochter een koemelk allergie heeft en ik een koemelkvrij dieet toepas. Alvast hartelijk dank voor uw antwoorden. Groetjes, Britt
Beste Britt, Enige tijd geleden is er een nieuw advies gekomen m.b.t. vitamine D en borstvoeding. Wellicht dat dit tot verarring heeft geleid. Als je borstvoeding geeft hoef jij niet extra vitamine D bij te druppelen. Tenzij je een donkere huid hebt of minder dan 30 minuten per dag buiten komt. Je kindje moet wel extra vitamine D krijgen en wel 10 microgram per dag. Met de geboorte van je kindje heeft je kindje een ijzervooraad meegekregen van jou. Deze voorrad is in elk geval genoeg voor de eerste 6 maanden. Daarnaast is het zo dat er ook ijzer zit in borstvoeding. natuurlijk is het zo dat je het eten moet opbouwen om het eetpatroon te ontwikkelen maar op dit moment hoef je je nog geen zorgen te maken over een mogelijk tekort aan ijzer. groet, Saskia