Ik vind het juist heel goed dat de juf het de kindjes eerst zelf laat proberen, aan- en uitkleden is iets wat geoefend moet worden, dus dat lijkt me alleen maar positief. Dat kindjes elkaar helpen vind ik ook niet raar. Wat is daar mis mee? Hier heb ik er ook voor gezorgd dat mijn zoontje zelf kon aan- en uitkleden en zijn billen kon afvegen voor hij naar school ging. Ook op het kdv hebben ze daar veel mee geoefend. Ik vind dit soort dingen echt een verantwoordelijkheid van de ouders. Hopelijk gaat het snel beter en krijg jij ook een goed gevoel bij het naar school gaan!
Voordat mijn dochter naar de kleuterschool ging, heb ik vriendinnen en collega's "uitgehoord" over wat de kinderen allemaal zelfstandig moeten kunnen doen op school. En dat hebben we dus ook geoefend thuis. Aan en uitkleden kan ze al een hele tijd, dus dat zat wel goed en op de dagen dat ze gymt geven we gewoon makkelijke kleding aan. En billenvegen gaat ook nog niet altijd even geweldig, maar we hebben dus maar donkere onderbroekjes aangeschaft om te voorkomen dat anderen het kunnen zien tijdens het gymen. V&D had hele leuke, schattige donkere onderbroekjes, dus makkelijk aan te komen voor meiden. En hier zie ik inderdaad ook mijn dochter naar buiten komen met haar jas half dicht muts op half elf en sjaal in haar handen, nou ja doe ik het even goed zodra ze bij me is. Aan sommige dingen moet je niet te zwaar tillen en thuis gewoon goed oefenen en de hemel in prijzen, ze vinden het vaak geweldig wanneer ze groot gevonden worden.
lachen toch !!!!!!!! Al doende leert men , misschien zijn wij als ouders wel veel te gemakkelik met mee te helpen omdat alles dan sneller gaat , we leven nu eenmaal in een tijd dat we vaak moeten rennen en vliegen .. Zo trok ik de jongste altijd de jas zelf an , sinds ze 2 is gaat ze naar de psz en laatst legde ze hem mooi op de grond armen erin en hopla over haar hoofdje heen en aan ..ja daar geleerd ..goh dacht ik had ik zelf ook wel mee kunnen beginnen ..
Ik schrok ook best van het "moeten kunnen"van de kids als ze op school komen. Boef hier zit op het Montessori onderwijs waar hij deze dingen zelf moet kunnen zonder hulp van ouders of andere kids. Bij binnenkomst in de ochtend: Zelf jas uitdoen (eventuele sjaal, handschoenen en muts in de mouwen van jas te stoppen) De jas zelf in de luizencape te hangen ( staat zijn naam op) Schoenen uit te doen en onder zijn jas te plaatsen in het daarvoor bestemde plankje. Zijn fruit + drinken uit zijn schooltas te pakken en de tas achter zijn jas te hangen ( ander haakje) Fruit en drinken in 1 hand te houden en meester goede morgen wensen met handje ( hij zit bij de deur) Zelf zijn fruit in een speciaal karretje te plaatsen in de klas. Pantoffels aan doen in de klas. wc bezoek een kralenketting te pakken en zelfstandig gaan ( meester weet zo of er een kind op de wc zit) zelf billen vegen en goed aankleden , knoopjes, ritsjes zelf doen. Handen wassen gebeurd in de klas ( dit ivm waterballet in de wc ruimte en eventuele uitglijders!) Na het fruit bakje in schooltas stoppen en broodtrommel + drinken weer zelf in het speciale karretje stoppen en na het eten weer zelf opruimen in schooltas. Zelf aan en uit kleden met gym ( ik zorg ervoor dat hij op gym dagen geen moeilijke kledingstukken aan heeft) en gymschoenen aandoen. In de middag zelf zorgen voor jas. Ouders mogen 2 x per week mee de klas in om te kijken naar de werkjes van hun kids de overige dagen is het doei doei en kus in de gang. Vanaf de middelbouw is het geneens meer de bedoeling dat ouders mee komen de school in.... Ik wist dit in grote lijnen dus ben als een gek met boef gaan oefenen haha gelukkig gaat het redelijk. Maar dus veel voor een 4 jarige idd
Dat is toch meer als normaal wat je allemaal op noemt...oke haar 1e dag..maar dan nog. mijn dochter kon dat allemaal nog niet, heeft ook reden. Maar ook zei moest het zelf proberen, ze is 4 keer terug gestuurd om haar jas zelf aan te doen....en voila toen kon ze het ineens wel. Kwam ook naar me toe om te vragen, hoe doe je handschoenen makkelijker aan? (vooral de 2de...) Dat is het proces van leren.... Vaak kan je je kindje daar al op voorbereiden thuis, maar soms moeten ze het gewoon op school leren. Wees trouwens blij dat er oudere kindjes in de klas zitten, het is maar meer als normaal dat kinderen elkaar helpen.....samen jas aan doen, wijzen hoe je iets doet en waar iets ligt enz...en als je je billen niet poetst en staat te wachten...dan komt er een rij voor de wc hihihi, en word er geroepen....dan lukt het ineens wel zelf.. Dus tjsha vind het maar normaal eigenlijk.
@bizzy: hier niet anders hoor.. Alleen blijft bij ons het eten op de gang tot ze gaan eten. Alleen mogen wij de eerste 10 minuten wel in het lokaal... Boekjes lezen in de kring dan Alleen voor de kleuters... Daarna inderdaad afscheid op de gang.
Hier op woensdag altijd inloopochtend bij de kleuters, verder gewoon afzetten (al ga ik wel altijd mee naar binnen want mijn zoontje zit er ook op de psz en daar blijf ik wel altijd even zitten)
Wat vervelend dat je dochter er zo'n spanningen van krijgt. Het is logisch dat ze gestimuleerd worden het zelf te doen en dat de kindjes elkaar helpen. Worden ze zelfstandig van en het is ook goed voor hun zelfvertrouwen. Maar het mag natuurlijk niet zo' spanningen opleveren dat ze er buikpijn van krijgt. Doe haar zoals gezegd makkelijke kleertjes aan en oefen met haar. Als je merkt dat ze te angstig en gespannen wordt moet je dat gewoon even in een gesprekje met de juf bespreken. 24 kindjes in de klas is weinig, bij mijn dochter 32! Bizzy, bij ons op school mogen ook de ouders van de kleuters niet mee naar binnen. Ik merk trouwens in mijn omgeving dat wel meer kindjes van 4 en nog een stuk ouder niet zelfstandig zijn.
Het is ook een grote stap, maar toch eentje die ze moeten maken.. Mijn jongste begon na de zomer, toen waren er 5 nieuwe kindjes in de klas, dan kan juf gewoon niet allemaal helpen. Ze hadden allemaal een kindje aan hun tafel die dan even hielp met omkleden en schoenen. Binnen 2 weken lukte het zelf.en ik hield wel rekening met de kleren. Makkelijke schoenen en shirts aan, scheelt ook. Al kwam hij nog wel een jaar regelmatig met een shirt verkeerd om aan thuis. Daar kan ik alleen om lachen.. Ik geloof dat er ooit zelfs een broek kwijt is geraakt in de klas. Kreeg dat kindje een trainingsbroek van school aan. Achteraf bleek een ander kindje 2 broeken aan te hebben Als je elke keer met een kind naar het toilet moet, dan moet je ook elke keer de klas uit, dan is de klas steeds alleen. Dat kan gewoon niet. Billen afvegen moet ook wel lukken bij de meesten bij 4 jaar. Mijn oudste was nog maar een paar maand zindelijk, maar kon wel zelf vegen. Gymmen is hier ook in ondergoed. Dan gaan ze ook in ondergoed en gymschoenen door de gang. Geen probleem.. En dat je bang bent voor uitlachen, waar komt dat vandaan.. Die sfeer hangt om mijn zoons school helemaal niet. Kinderen zijn niet per definitie kwaad ofzo..