Mijn zoon is nu bijna 6 maand en gaat sinds kort naar de gastouder, dus krijgen wij meer en meer een schema, vroeger gaf ik hem gewoon de fles op verzoek. Ons schema is nu ongeveer zo: 6u30 - 7u: fles van 180/6 11u30: groentepap + beetje water 16u: fruitpap + fles van 120/4 18u - 18u30: boterham + fles van 180/6 20u30: fles van 180/6 Zo is het tenminste de dagen dat hij naar de gastouder gaat. Thuis gooit hij het altijd helemaal om en ik weet niet goed hoe en waar ik de vaste voeding er moet bijpassen. Zo krijg hij bijvoorbeeld om 16u fruitpap als hij daar is, maar hij ligt dan meestal nog te slapen, en ik vind het dan jammer om hem wakker te maken. Of zou ik hem misschien toch het beste wakker maken om er zo een beetje regelmaat in te houden?
Ons schema met 6 maanden was: 7 uur pap 200 cc 10 uur fruit 12 uur 1 boterham met fles 200 cc Half 3 tussendoortje 5 uur avond eten en toetje 7 uur fles 200 cc Misschien heb je er wat aan....
Ik had ook altijd moeite genoeg tijd te vinden waarin ze wakker zijn om ze eten te geven. Niet zo gek met 3 slaapjes en wel 6 of 7 eetmomenten! Het gebeurde regelmatig dat ik iets niet kon geven. Nog steeds is het soms lastig en dan is ze al 14 maanden. Wat ik altijd probeerde om er een soort van regelmaat in te houden: Bij wakker worden: papfles 1,5 uur later: fruit Slapen Bij wakker worden: flesje 1 uur later boterham Slapen Bij wakker worden: flesje 1,5 uur later groente Kort slaapje 2 uur na groente een flesje Bij benadering De fles nog steeds op verzoek en de bijvoeding daarna, voordat ze weer op bed gaan. Maar heb ze dus nooit wakker gemaakt voor eten. Althans, weleens, maar ze aten dan toch slecht en werden sjagrijnig. Ik vind hun slaap belangrijk. Heeft je zoontje geen fles meer tussen de middag? Er zit zolang tussen de eerste 2 flessen!
Met bijna 6 maand liet ik dan de groente of de fruit maar gaan voor een dag. Die slaap is ook belangrijk. En uit groente en fruit halen ze minder dan uit de melk qua bouwstoffen. Ik probeerde het een beetje om de slaapjes te plannen, ipv om tijden. Dus voor het 1e slaapje nog fruit, na het 1e slaapje fles/brood, na het 2e slaapje een fles, na het 3e slaapje groentes en dan de nacht in met de laatste fles. Soms kreeg hij dan de groente een uur later, maar daar hadden beide jongens geen last van, qua ritmeverschuiving.