Van 'Ria Blom' naar vast schema --> HELP!

Discussie in 'Voeding' gestart door Biejie, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biejie

Biejie Bekend lid

12 aug 2008
    723
    0
    0
    Bedankt voor je advies Femkes :)
    Inmiddels hebben mijn man en ik besloten nog even door te gaan zoals we nu doen (iedere 3e voeding eerst een groentehapje). En als ze echt 6 maanden is (over 2 weken), krijgt ze daar een fruithapje bij.

Dan wordt iedere 2e voeding fruit (+BV naar behoefte) en iedere 4e voeding groente (+BV naar behoefte), 's middags kan ze tzt dan ook lekker knabbelen aan een broodkorstje, en nog later een boterhammetje eten. Ik denk dat wanneer ze wat langer wakker is (onze meid houdt van veeeeeel slapen!), ik de tijden vanzelf meer kan gaan vastzetten!

Het CB heeft ook niet gezegd dat dit 'moet', maar wel van: 'je kindje is nu 6 maanden, dus nu ga jij bepalen op welke tijden er gegeten wordt'. Ik kan me voorstellen dat dat praktisch kan zijn voor sommige mamma's (met meer kinderen, of een job), maar ik vind het prima zo!

Liefs, BarbaBeer

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier alle tijden op geleide van mijn zoontje.
    Iedere dag zijn slaap- en dus ook voedingstijden anders.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan heeft je CB niet helemaal begrepen hoe borstvoeding werkt. Ze hebben je nu een afbouwadvies gegeven en geen voedselintroductieadvies...

Ook na 6 maanden is borst op verzoek gewoon het beste.
    De introductie van vast voedsel loopt bij borstvoeding een beetje anders als bij kunstvoeding. Moedermelk bevat namelijk spijsverteringsenzymen die helpen bij het verdragen van iets anders dan moedermelk. Kunstvoeding remt juist de opname van voedingsstoffen. Daarom moet je bij kv een pauze van pakweg een uur tussen hap en fles aanhouden. Daarnaast heb je bij kv ook te maken met maximale hoeveelheden, vandaar het advies om bij KV een voeding te laten vervallen. Maar dat gaat bij moedermelk dus niet op.

Overigens ook bij kv kun je gewoon op verzoek de flessen en happen geven, dat hoeft echt niet op vaste tijden. En bij borst idem. Je kunt gewoon blijven doen wat je nu doet, alleen doe je bij 1 voeding eerst een borst, dan wat happen en dan weer een borst. Na verloop van tijd kan dat hap en toetjesborst worden. Maar je hoeft niet geforceerd borstvoedingen te laten vallen, je volgt gewoon je kind, zoals je nu ook al doet. Ik vond het wel handig om in het begin de happen vroeg op de dag te geven, zodat ik kon zien hoe het viel. Maar er zijn geen vaste tijden verplicht. Kijk gewoon wat bij jou en je kind past. Het beste moment voor een hap is als een kind niet te hongerig of te moe is, dan hebben ze er het meeste zin in om nieuwe dingen te proberen.
    De eerste weken is 1 eetmoment per dag voldoende, je gaat fruit bijgeven als je kind het eten leuk vindt en je merkt dat het erbij past. Brood kan ook vanaf een maand of 7. Allemaal gewoon in combi met een borst. Tussendoortjes zijn helemaal niet nodig. Die geef je gewoon aan de borst.
    Ik vond het zelf handig om happen aan te bieden op een moment dat ik ook zelf at. Dan wilden ze toch meestal al borst. Maar echt: kijk gewoon wat jullie samen bevalt en pin je niet te vast op het CB.

Op borstvoeding.com staan een aantal artikelen over voedselintroductie en ook een overzicht met wat je ongeveer wanneer geven kunt.

Deel Deze Pagina