ik lust zelf geen vis. nadat er een kindje bij mij in de klas is gestikt in een visgraat ben ik panisch voor vis. ( ik was toen 7 ) nu wil het geval dat vis erg gezond schijnt te zijn en mijn zoon het in potjes erg lekker vind. nu wil ik dus proberen wat dingen zelf te maken met vis. maar ik heb mezelf dus altijd verre van vis gehouden wilde er niet eens naar kijken. dus ik weet niet wat ik ermee aan moet vangen. ik heb laatst een poging gedaan rijst in de pan stukje zalm uit de diepvries erbij en koken maar. en daarna proberen met de staafmixer te pureren. nou mijn staafmixer zat klemmer dan klem en ik kon er iemand mee doodgooien. ben ontzettend lang bezig geweest alles weer schoon te krijgen. dat is een maand of 5 geleden nu denk ik en inmiddels kan hij beter kauwen en hoef ik niet meer met de staafmixer in de weer dus wil ik een nieuwe poging wagen. moet je vis wassen? hoelang kook je vis? of moet je het bakken? enz enz enz. ik heb allemaal geen idee. heeft er iemand wat tips en recepten voor een beginneling op visgebied.
Vis kun je heel verschillend maken. Wat je kan doen en wat bijvoorbeeld makkelijk is, én lekker voor mensen die niet vaak vis eten, is bijvoorbeeld zalm in bladerdeeg (kun je zelf maken, maar ook kant en klaar kopen in de supermarkt in t vriesvak) of viscuisine, dat is witte vis met een laagje groenten of kruiden. Dat zijn makkelijke dingen om aan vis te 'wennen' en graatvrij! Voor de rest kun je vis bakken, zalmmoten in de pan, of in de oven stoven in een laagje water of wijn met wat kruiden erop. Ik heb ooit bij de AH een viswijzer gekocht, voor elke vis stond erin hoe lang en welke manier je t kon maken. dat is erg makkelijk! Scholletjes moet je altijd bakken, forel (hele vis) kun je vullen en in folie rollen en in de oven bakken. Maar als je echt voor je kindje iets wil maken, koop ik vaak uit de vriezer van die bevroren blokjes koolvis (AH Per stuk verpakt) Even in de magnetron en klaar! Ze vinden het op die manier heerlijk. Luca lust trouwens ook graag zalm en die zijn er zelfs in zalmvissticks, (heb je gelijk de omega3 vetzuren) SUcces!
receptje voor heel makkelijke vis en misschien dat mama het ook wel lekker vindt... pasta met tonijn (vanaf 6 maanden) - pasta - 2 ontvelde tomaatjes in blokjes - knoflook - uitje of sjalotje heel fijn gesnipperd - tomatenpuree (er is een zoutloze variant te krijgen) 1 eetlepel - italiaanse mix kruiden (zonder zout) - tonijn uitlekt uit blik (op oliebasis) fruit uitje en knoflook in pannetje voeg toe tomaatblokjes en eetlepel tomatenpuree italiaanse kruiden toevoegen tonijn toevoegen gekookte pasta toevoegen mmmmmmh... Al 1,5 jaar de favoriet van mijn zoontje! zalm pocheren, bakken of grillen lekker met gekookte aardappelen visstick (lekker makkelijk) heerlijk met rijst: rijst voor één kind visstick (of gewoon een witvis bakken) spinazie koken (bijvoorbeeld deelblokjes of vers) kaassausje maken (geraspte kaas met beetje melk in magnetron) alles door elkaar heen scheppen mmmmmh! (ook populair hier) verder kun je vis altijd het beste bij de visboer halen en hij / zij kan je heel goed vertellen hoe je dit klaar kunt maken kindjes vinden vaak ook tong en forel heel lekker!
Och, wat jammer dat je bang bent voor vis. Was ik ook totdat ik 25 was. Toen lag er ineens in Griekenland een red snapper die met wat olijfolie, zeezout en knoflook van de bbc kwam en was ik verkocht! (Moest hem zelf fileren, trots was ik!). Diepvriesspul en uit blik zit soms nog steeds graat in, dat staat ook op de verpakking, dat je daar voor op moet letten. Ik ga altijd naar de visboer, kijk naar de prijs-/kwaliteitverhouding en ik wijs aan en hij fileert eventueel, maar ik hou ook niet van graat en neem dus meestal filets en geen complete vis met kop en kont. Vooral vette vis is gezond. Dan kan je denken aan zalm, dat is ook heel gangbaar. Die kan je zo 20min. op 180 graden in de oven stoppen of bakken, maar dat plakt soms (eiwitten) en dan trek je de hele vis kapot. Witvis (niet vet) is heel easy van smaak. Die haal je bij de supermarkt uit de vriezer, tilapia bijvoorbeeld. Kan je ook weer in de oven doen met allerlei groentes eromheen; cherrytomaatjes, paprika, courgette, wortel, prei, knoflook, peper, zout, olijfolie en wachten maar! Wij eten dat met verse pasta; lekker, makkelijk en gezond! Mijn zoontje vindt gegrilde tonijn heel lekker! Kijk ook eens hier: www.goedevis.nl.;)
dames bedankt voor jullie bijdragen! ik moet zeggen dat ik het allemaal doodeng vind. ik vind die beesten eng en ik weet niet wat ik ermee aan moet vangen. ik bedoel...hoe weet je of ze gaar zijn, vlees is dan nog rood en vis dan? ik ga jullie stukjes maar eens bestuderen en langzaam iets proberen.
Wat betreft smaak kun je makkelijk met zalm beginnen, die is niet al te sterk van smaak. Die heeft ook redelijk grote graten, makkelijk terug te vinden, maar kun je ook graatvrij kopen. Zalm kun je ook makkelijk zien of hij gaar is. Valt hij een beetje uit elkaar als je met een vork erin gaat, en is de kleur ietsje donkerder roze dan de buiten kant dan is hij prima.
yinte, ik doe een zalmmoot altijd inpakken in alufolie en dan 15 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden, dan is die altijd gaar. Niet gare stukjes herken je zo omdat die een beetje glanzig zijn, het is moeilijk uit te leggen, maar als je het ziet snap je wel wat ik bedoel.
Een hele fijne vis is pangasius (diepvries bij appie). Niet te sterk van smaak (zalm smaakt al behoorlijk naar vis namelijk) en heel simpel klaar te maken: - ontdooien D) - even droogdeppen - peper en zout of in marinade van olie, knoflook, kruiden die je lekker vindt - roomboter in de pan en dan bakken tot de vis bruin is, het is gaar als de binnenkant niet meer glazig is. Echte goeie verse vis, zoals bijvoorbeeld zalm, kun je ook rauw eten (denk maar aan sushi). Er schijnen allerlei trucjes te zijn om te zien of een vis vers is, maar die ken ik helaas niet. Als je vis bakt en je huis meurt echt naar vis dan is de vis niet vers. Bij de diepvriespangasius heb ik dat echt nog nooit gehad. Bij eigenlijk alle andere vis wel helaas ... zowel van markt als van visboer als van supermarkt.
Whahaha, die Salapio! Weet je wel hoe groot een verse zalm is? Die zal je niet bij de visboer zien liggen hoor! Verse vis is vers als: * deze niet ruikt * de ogen helder zijn en * de kieuwen rood zijn Pangasius en tilapia wordt vnl gekweekt in Azie en wordt na de vangst meteen diepgevroren. Als je "verse" pangasius of tilapia bij de visboer ziet liggen, heeft deze ze zelf ontdooit. Trap er niet in, want het is dus een extra bewerking en daardoor meer kans op bacterieen. Als je goed omgaat met ontdooide vis (nooit in de koelkast laten ontdooien maar a la minute door er koud water overheen te laten stromen) zal deze niet ruiken. Ik vind zalm ook een zeer uitgesproken smaak hebben en daardoor helemaal niet toegankelijk om mee te beginnen. Bovendien stikken moten van de graten! Kan je beter filets kopen.
Vet een ovenschaal in met olijfolie en verwarm de oven voor op 180 graden Smeer 2 of 3 tilapia- of pangasiusfilets in met rode pesto Halveer cherrytomaatjes en snij rode paprika en knoflook (of andere groente) in reepjes en leg bij de vis Bestrooi met grof zeezout en peper uit de molen Besprenkel ruim met extra vergine olijfolie Laat max. 20 minuten staan in een oven van 180 graden Serveer met verse pasta en tomatensalade.
hhmm.. deze komt hier snel op het menu Is er ook een milder alternatief voor rode pesto? Want ik denk dat die voor mijn kindjes nog een beetje heftig zal zijn.
Yinte, ik denk dat je al veel recepten hebt gekregen. Het beste is idd omte beginnen met filets, als j bang bent voor vis en graten moet je zeker niet gaan beginnen met hele vissen. Zalm is heel gezond maar misschien is een witvis (kabeljauwfilet of pangafilet) het beste om mee te beginnen, dat heeft een heel neutrale smaak, zoals zogelukkig al zei. Ik maak het ook vaak klaar in de overn, en doe er dan paprikareepjes, uit, courgette en aubergine onder die gemarineerd zijn in knoflook, verse kruiden, olijfolie en zout en peper. Een andere variant die erg lekker en snel is. Dit kan heel lekker met zalm want dat is wat steviger, als je dit met een witvis doet moet je hem eerst even besprenkelen met citroensap om koud voor te garen, dan valt hij niet uit elkaar: filet ontdooien, inwrijven met zeezout, dille en mosterdzaad dat je een beetje gekneusd hebt. Olie in de pan, pan goed heet laten worden en de filet aan beide kanten ongeveer 4 minuten bakken. Ik keer hem meestal maar 1x om, zeker witvis, anders valt het uit elkaar. Daar eet ik aardappelpuree en rode kool bij, erg lekker! Pasta met tonijn heb ik al langs zien komen, is echt een klassieker. Ze kunt ook een zalmmoot klaarmaken zoals hierboven beschreven en die in stukjes door tagliatelle pasta doen, beeste hollandaise saus erbij....lekker! Als je gewend bent aan vis, mijn favoriet is sardientjes heel heet gegrild, alleen olijfolie en en zeezout en knoflook erop....hemels! Dit kan ook met makreel trouwens, lekker vet en gezond. (Ik ben dol op vis, krijg nu al honger! )
Oh trouwens, ik sluit me aan bij zogelukkig en moedig bezoek aan de visboer aan! Ik heb altijd wel wat filets van de C1000 in de vriezer, maar een visboer kan je helpen met het ontdekken van nieuwe vissoorten, kan je tips geven over het klaarmaken, en fileert en maakt ook al schoon. Loop er gewoon eens naar binnen (niet op zaterdag, hebben ze vaak minder tijd ) en leg je situatie uit. Een beetje visboer geeft je allemaal tips! En ga grote gamba's eten, da's pas lekker. Met knoflook en zout bakken in pan, je weet niet wat je proeft. En de visboer kan ze ook al voor je pellen.
mmm, heel erg bedankt, die eten we echt morgen. Ons meisje is gelukkig dol op pesto. yinte, ik eet zalm echt overal bij, ik vind het heerlijk en eet het meestal 2 keer per week. Bij rijst, gebakken aardappeltjes enz. De visboer is idd het lekkerst, maar als dat geen mogelijkheid is of je wordt onpasselijk bij het zicht van al die vis, dan zijn de ingevroren zalmmoten van ah ook heerlijk.
allemaal bedankt voor jullie bijdragen. ik ga volgende week de stoute schoenen maar eens aantrekken. ik denk dat ik inderdaad maar met de kabeljauw ga beginnen. bedankt voor alle recepten en uitleg. eens ff kijken of ik ze gecopieerd krijg om te bewaren. het enige probleem is dat wij in dit huis helaas geen oven hebben en dat is niet leuk voor veel dingen niet en nu weer niet.
Kabeljauw door sesamzaadjes halen en dan bakken is trouwens ook erg lekker. Vissticks gaan er bij de meeste kinderen ook makkelijk in.
de diepvries wilde zalm van de appie is ook prima! Je kan ook gewoon een keer een kipgerecht nemen en ipv kip, een stevige witvisfilet nemen. Mijn favo witvisgerecht is met tomaatrodewijnsaus. 1 blik tomatenblokjes in blik, klein scheutje rode wijn... beetje peterselie, peper (& zout voor de liefhebbers). Kappertjes erdoor en in de oven voor ongeveer 25 a 30 minuten op 200 graden. Beetje brood, rijst of pasta erbij... klaar! (ik varieer dit gerecht ook wel met diverse soorten kruiden en andere groenten erdoor). Zalm met een kruidenmengsel van groene kruiden besmeren (peterselie en basilicum en olie bv) en even in de oven 20 minuten. Niet te lang, zalm niet te gaar, maar wel warm! Vis in blokjes snijden, roerbakken met groenten, beetje kaffir toevoegen en afblussen met een kokosmelk. Serveren met rijst en koriander.