Momenteel zit ik te zoeken hoe we het avondeten moeten gaan doen, wel/niet samen eten. Tot waneer blijf je pureren/prakken? Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat. Tot nu toe eten mijn man en ik om 19 uur pas warm en onze zoon eet tussen 17 en 17.30 een zelfgemaakt prakkie. Hij eet echt alles wat ik hem voorzet, alleen niet als er een stukje in zit dan gaat alles er weer uit. Nu wil ik niet tot z'n tweede blijven pureren en het zou fijn zijn als ie zelf gaat eten ipv dat ie gevoerd wil worden. Fruit, brood e.d. eet ie zelf uit het vuistje. Ik ben bang dat als ik hem warm eten zelf laat doen, hij veel minder binnen krijgt. De stukjes gaat nl al heel snel op de grond. Hoe kan ik overgaan van pureren naar gewoon eten zonder dat ie te weinig binnenkrijgt? Gaat dit vanzelf of kan ik iets anders doen....
weet niet of ik je echt kan helpen, onze dame is nog maar bijna 6 maanden oud. maar wat betreft de stukjes denk ik gewoon blijven oefenen? net als de eerste hapjes, die waren ook wennen voor sommige kindjes.... En als hij wel brood zelf eet, misschien met avondeten hem wat gekookte groente geven die hij zelf kan vasthouden. Broccoli, wortel oid. (rapley methode) \ Als je bang bent dat hij te weinig krijgt kun je ook deel zelf voeren, en hem daarna laten experimenteren. Of juist ervoor zodat zijn trek in eten hem stimuleert om te gaan eten (zelf). Succes! Sas
Hoi, ik heb van 6 tot 8 maanden gepureerd en na 8 maanden toen hij met de pot mee begon te eten alles gesneden in kleine stukjes. Eerst waren dat hele ministukjes en daarna steeds iets groter. Zelf eten hoeft voor mij echt nog niet. Brood etc eet hij zelf, maar avondeten wil ik hem nog een tijdje blijven voeren. Ik zie niet in waarom zelf eten nu al zou moeten. Dat komt later wel. Wij eten trouwens wel altijd met z'n 3-en om rond 18:30 uur. Zelf eten en hem voeren gaat eigenlijk gewoon heel goed.
Mijn zoontje eet ook tussen 18:00 en 18:30 en wij eten een aantal dagen in de week met hem mee (andere dagen eten wij nadat hij naar bed is omdat we het een beetje vroeg vinden). Hij eet alles maar het liefst dingen die hij zelf kan eten: aardappelpartjes, gehaktballetjes, stronkjes bloemkool of broccoli. Met sommige dingen laat hij zich nog wel voeren (yoghurt en pap en z'n favoriete pasta's) maar liever 'zelluf doen' Pureren hebben we gedaan tot 6,5 maand, daarna zijn we gaan prakken en stukjes gaan geven (brood, rijstwafels, fruit etc). Dit breidt zich steeds verder uit. Wat het mannetje nog niet lukt zijn echt stukjes vlees, daar mist hij nog kiezen voor. Maar zachte stukjes kip, tartaar, vis gaan wel goed. Tja, ik zou ook liever nog even voeren maar ik vind het ook wel weer leuk dat hij zo ondernemend is en wil leren dus dan doen we het zo. Wij hebben dit schema (bijna 11 maanden): 8:00 ontbijt (pap (120ml/4 + bambix) of boterham + 90ml/3 kv 10:00 ontbijtkoek of rijstwafel + sap / water 10:30 slapen (2 uur) 13:00 lunch (1 à 1,5 boterham + fruit + thee) 15:15 rijstwafel, stukje fruit of koekje + sap / water 15:45 slapen (1 uur) 18:15 avondeten (200gram) + zuiveltoetje 100ml 19:30 avondfles (Goedenacht) daarna tandenpoetsen, verhaaltje en naar bed Dit gaat al een paar maanden zo en ik verwacht niet dat hier veel verandering in zal komen, alleen gaan we vanaf 11 maanden gewone volle melk introduceren ipv kv. Kindjes moeten leren om stukjes te eten. Gepureerd en geprakt eten is lekker makkelijk dus waarom dan die moeilijke stukjes gaan eten. Daar moet je wat voor doen.. blèh! Oja, mijn zoontje eet soms bijna alles als hij het zelf doet en een andere keer stuk minder maar dat geeft niet. Ik eet sommige dagen ook minder dan andere dagen. Gemiddeld genomen krijgt hij zat binnen.
Hij luncht best laat in ieder geval niet voor 13:00 uur. Dat komt omdat hij van 11:00 uur tot 12:30 uur slaapt. Voor zijn volgend slaapje (van 15:30 uur 17:30 uur) krijgt hij nog een 1 of 2 rijstewafels of een ander tussendoortje en wat te drinken en dat is genoeg voor hem. Als hij om 17:30 uur wakker is kan hij zich nog prima een uur redden. Hij krijgt weleens een stukje komkommer oid terwijl ik aan het koken ben. Hij heeft eigenlijk langzamerhand ons eetschema gevolgd.
Ik ben eigenlijk blij dat ik nu een kinderstoel heb, zodat Yelena bij ons aan tafel kan zitten. Ik neem haar gewoon mee aan tafel zodra wij zelf gaan eten. Vooral in het begin werkte het motiverend om toch te gaan eten. Pureren doe ik hier nog steeds. Als er kleine stukjes in zitten, hoeft ze duidelijk minder of ze wil het helemaal niet. Eten kwam hier pas met 8 maanden op gang toen ik al 2 maanden bezig was. Aan de andere kant: geeft haar een stronkje broccoli en het verdwijnt allemaal in haar laadperron hoor! Een enkele keer eten we eerst even rustig zelf als we moe zijn of onwijs trek hebben. Zelf eten gaat toch wat lastiger als je een kleintje moet voeren.
Ik heb tot een maand of 9 gepureerd, gewoon steeds wat grover. Sommige dingen gingen er al eerder in met stukjes erdoor, bijv. van die kleine schelpjespasta met stukjes broccoli. Af en toe at ze weken lang weinig, maar ja, die fases gaan allemaal weer voorbij en in de praktijk valt het wel mee met dat ze dan vanalles tekort komen. Bij ons wisselde het, soms gaf ik haar al eerder eten en andere keren at ze mee aan tafel.
Wij zijn met ruim 6 maanden begonnen met de groente. De eerste paar weken, dus toen het echt een beetje wennen was en ze gewoon 2-3 hapjes kregen deden we het in de middag. De ene keer rond 15.00 de andere keer rond 16.00 en de volgende keer rond 14.00, gewoon eigenlijk net wat uit kwam ! Sinds ze een maand of 8 zijn eten ze meer dan een hapje of 2-3 en eten ze gewoon mee aan de tafel wanneer er gegeten word. Dus tussen 17.00 en 18.30 ergens. Wij hebben er niet echt een vaste tijd voor. Die eerste hapjes die voerde wij met een vorkje en soms een lepeltje, in het begin toen ze aan tafel bij ons meer hapjes kregen voerde we ze ook en ik denk dat het rond de 9-10 maanden was dat ze zelf eten en krijgen gewoon een vorkje en een lepel ter beschikking. Ook hebben ze handjes waar eten prima mee gaat. Ik denk persoonlijk niet dat een kindje te weinig gaat eten ofzo. Ze eten gewoon waar ze genoeg aan hebben. Het is mi nergens voor nodig om er nog meer bij te 'proppen' zegmaar ! Gewoon lekker hun gangetje gaan, laten genieten en smikkelen, dat vind ik veel balangrijker. Wij hebben nog nooit gepureerd, hier altijd alleen grof gesneden en als we bijv maccaronie word het helemaal niet gesneden dat zijn gewoon al kleine stukjes.
bedankt voor de reacties.. leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat. @ zwaantje: we hebben ongeveer dezelfde tijden. @Hanneke: 2 a 3 hapjes.. dat doet ons mannetje als ie het niet lekker vindt. Hij eet als een bootwerker Hij eet twee avonden van: 1 struik broccoli, twee winterwortels, 1 aardappel, stukje kip. Wel toevallig, gisteren luste hij z'n eten niet, te veel stukjes in de puree. Toen heeft ie maar met ons meegegeten om 18.30, tuinbonen en aardappelen (lust z'n vader niet eens) en dat ging er soepel in. Kon wel na afloop de vloer dweilen Als toetje hele aarbeien uit het vuistje. Misschien is dit de nieuwe fase. Vanavond zelfgemaakte bami, kijken hoe of dat gaat. Spagettieslierten vond ie maar niets van de week, gepureerd ging het wel weer goed.
Die 2 a 3 hapjes was vanaf dat we begonnen zijn tot ong rond de 8 maanden toen is het meer geworden en vanaf toen eten ze gewoon lekker zelf hoeveel ze willlen of tot wanneer ze aan gaven hoeveel ze wilden als wij ze voerden. Hier eten ze nu de ene dag wat meer als de andere, maar avond eten gaat er altijd heel wat groenten in (haast meer als wat mama eet) en ook de rijst of pasta lusten ze prima! Vlees krijgen ze niet, alleen als het ergens in zit, bijv maccaroni, bami, nasi, kip tandori, koolschotel etc ! Maar los erbij eten wij eigenlijk nooit vlees, heel soms mijn vriend wel maar veder niet !