van schakelbak naar automaat: moeilijk wennen?

Discussie in 'De lounge' gestart door klingel, 19 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    haai! :)

vraagje,

wij gaan binnenkort onze 2e auto, mijn KA boodschappenbakje, inwisselen voor een grote, veilige, babyproof auto.

nu hebben we een aantal goede opties, waaronder 2 automaten.

maar nu heb ik een jaar of 2 geleden een keer in een dikke audi een proefrit gemaakt, en bij het enthousiast willen schakelen mijn linkervoetje gebruikt.

wat krijg je dan?

een onwijze NOODSTOP!:$

zo BAM van 40 naar 0 in 1 seconde (voor mijn gevoel; ik overdrijf uiteraard zoals u van me gewend bent)

dat de airbags niet uitklapten snap ik nog steeds niet, en gelukkig reden we op een industrieterrein want op de (snel) weg was dat zeker niet best afgelopen ;)

anyway, de schrik zit erin en sindsdien ben ik dan ook anti-automaat.

maarja, mensen die erin rijden roepen allemaal ' als je eenmaal gewend bent wil je noooit meer anders '

is dat zo?

zijn hier meiden overstapt van schakel naar automaat zonder gedonder?

en heb je het eerder onder de knie dan dat je crasht zegmaar? :D

ik ben nogal een verstrooid typje soms en ben gewoon bang dat als ik mijn linkerbeen niet vastmaak, ik alsnog zo'n blunder bega.

of maak ik me te druk?

ik hoor het graag, thanx!

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn man heeft een tijd bij BMW gewerkt en mocht dan ook wel eens zo'n mooie auto mee naar huis nemen in het weekend. Vaak waren dat automaten en uiteraard wilde ik dan ook wel even rijden. Op het begin was het dan even wennen, maar ik vond het eenmaal gewend echt heerlijk rijden. Gewoon je linkervoet zover mogelijk links zetten en dan ben je er zo aan gewend hoor. Ik zou me er iig niet door laten weerhouden dat het een automaat is.

3. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Mijn eigen auto is handgeschakeld, die van mijn man een automaat. Ik rijd in beide en alletwee net zo makkelijk. Denk dat het echt een kwestie is van een uurtje ofzo voordat je gewend ben aan die automaat, en ja het rijd wel lekkerder vind ik. Vooral als je veel in de file staat! Hoe vaak ik al niet met een spagettibeen thuiskwam omdat ik de hele tijd de koppeling in moest drukken..pff, lekker een automaat nemen joh!

xx

4. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    hey mermaid :)

nooit last gehad van de reflex te willen koppelen/schakelen zegmaar?

denk dat het vooral die onwijze noodstop was wat me nu weerhoudt.

hmzz...

5. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    @reintje: spaghettibeen :D

hehehe!

gewoon een kwestie van wennen dus en niet bang zijn?

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Hey mop!

Nee, nooit last van gehad. Echt, je bent er binnen een poep en een zucht aan gewend. Wat ik vooral leuk vond was als een gek dat gaspedaal indrukken zodat ie als een idioot optrok. Je hoorde 'm dan ook een versnellig overslaan zeg maar om zsm op te trekken :D. Vond mr. mermaid nooit zo leuk :p.

Off-topic: Hoe staat het met de huwelijksvoorbereidingen?

7. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    hihi met spagettibeen bedoel ik zo'n trillerig beentje waar je bijna geen controle meer over hebt. Dat is trouwens mijn angst. dat ik een keer in de file sta(wat ik dagelijks doe) en dan het dan zo erg is dat ik er echt geen controle meer over heb en zo bij mijn voorligger naar binnen rijd. maar idd, geen angst hebben en gewoon doen! ik geef het echt een uurtje of 2 rijden en dan ben je helemaal gewend en wil je niet meer anders! Overigens klink je zo geschrokken van die ene keer dat je denk ik nooit meer per ongeluk die fout maakt!:p
    xx

8. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik heb sinds kort een nieuwe auto, en ben ook van schakel naar automaat gegaan. Ik heb eerst even een rondje industrieterrein gedaan, en ben er nu al helemaal aan gewend. Je moet de eerste keer rijden even je hoofd er bij houden, maar je bent er zo aan gewent hoor!
    Mijn man maakte de eerste keer ook een noodstop doordat hij de koppeling in wilde trappen. Nou daar leer je van, 1 keer maar nooit weer. verder vind ik het ideaal rijden, en is hij lekker snel :D
    (ben dan ook van 55 naar 140 pk gegaan hahahah)

9. Truus21

Truus21 Niet meer actief

Het is echt heerlijk een automaat! Het is in het begin een kwestie van wennen, maar inderdaad als je eenmaal dit gewend bent wil je niet meer anders!

10. luuus

luuus Niet meer actief

wij zijn ook van schakel naar automaat gegaan en innd het wennen viel hier ook echt wel mee... en het rijd zoveeel lekkerder

11. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Hihi

Ik heb dat ook gehad ben ook schakel gewend en reed toen een automaat en ook ik wilde dus in ene mn koppeling in drukken en drukte toen keihard de rem in :D OEPSSS...

Sindsdien durf ik ook echt niet meer in een automaat te rijden maar mijn vriendin zweert er echt bij..!!

12. ik ben ook van schakel overgegaan naar automaat
    ik wil inderdaad nooit anders meer :D
    nou heeft mijn autootje ook flink wat pktjes, dus is een automaat helemaall ekker

als ik nu in de schakelwagen van mijn pa rijd, dan moet ik niet vergeten te schakelen, maar andersom heb ik dat helemaal niet.

dus als ik zou kunnen kiezen dan zou ik zeggen automaat

13. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    @reintje: haha daar heb je wel een punt ja, zo geschrokken dat ik vanaf nu linkerbeen in nek leg! ;)

@mermaid: hahah, een versnelling overslaan, dat klinkt dan wel weer gaaf!!

en over je offtopicvraag: hm, onze trouwvoorbereidingen staan even stil omdat een maand geleden bij toeval een grote (eierstok)tumor bij mijn mama is ontdekt.
    inmiddels is die helemaal verwijderd en volgende week horen we het eventuele vervolgplan.
    het is gelukkig ' maar ' een zeer milde/passieve vorm van K, een zogeheten 'borderlinetumor'.
    :(
    erg schrikken dus, en afgelopen maand niets gedaan.
    alleen super-trouwambtenaar (afspraak stond al) gesproken die mee gaat/zou gaan naar zuidfrankrijk.

we hebben afgesproken dat indien het bij deze verwijderingsoperatie blijft (die kans zit erin) dat we dan de boel gaan vastzetten voor zuidfrankrijk. :)

als ze toch nog alle lymfen willen weghalen, zal dat in juni/juli gebeuren en in dat geval zullen we genoodzaakt zijn de bruiloft in NL te gaan doen.

geeft opzich niet, als mama er maar gezond en wel bij is. :)

hee, en jij bent bijna uitgerekend.
    zet m op meisje!!! :)
    knuf!!!

@pene: fijn te lezen dat jij ook zo gewend was!
    so, dat aantal PKs is ook wel een lekkere verandering zeg!

misschien dan toch maar klingman blijmaken (hij is ' protomaat ' ) dat ik het aandurf, omdat jullie zeggen dat het niet eng is! :p

14. wannie

wannie Niet meer actief

Hier ook van schakel naar automaat
    Ik moest wel omdat ik geen file meer kon rijden omdat me heupen slot sloegen bij te veel koppelingacties :(
    Ik heb er ook geen enkel probleem mee gehad dat ik overstapte.
    Wel in het begin dat ik me koppeling wou indrukken en dat ik in de lucht trapte en laat de lucht nou net geen weerstand bieden:D
    Nooit heb ik op me rem perongeluk getrapt.

Rij nu wel zo af en toe schakel (omdat me vriendin gewoon niet kan rijden, die jaagt als je hoogzwanger bent gewoon met 100 over drempels terwijl je er naast zit. :( kussie ik vind jou ook lief eitje :p )
    en dan denk ik echt elke keer jeetje wat een hoop handelingen moet ik maken voordat ik ben waar ik zijn moet hock: opschakelen, terugschakelen...word er al moe van als ik er aan denk:D maar doe het toch om het schakelen niet te verleren :)

15. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    ieks jeem, dat heb ik dus nu ook.

maarja, als ik dan de ervaringen van ook ninien en wannie weer lees...

gewoon maar eens een volgende lange proefrit maken denk ik :)

16. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik had zelf een handgeschakelde auto, tot ik een relatie kreeg met mijn man. Hij had een automaat. Toen we net getrouwd waren hebben we de mijne 'eruit gegooid', want we hadden aan één auto genoeg. Dus moest ik het ineens doen met een automaat. Maar het went heel snel. Ik heb het geen één keer meegemaakt dat ik mijn linkervoet wilde gebruiken...

Ook andersom went het snel. Laatst moest onze auto APK-gekeurd worden. Ik kreeg een handgeschakelde auto mee. Was eerst weer ff wennen maar ik had de smaak ook zo weer te pakken.

Maar ik rijd het liefst handgeschakeld. Dat moet onze volgende auto ook worden. Vind het niks aan, zo'n automaat.

17. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Hoi Klingel,

de airbag knalt er alleen uit bij een aanrijding dus niet bij hard remmen.
    Ik heb zelf alleen nog maar rijles in een automaat (verplicht) en 10 jaar geleden rijles gehad in een schakelauto en ik vind de automaat veel prettiger,puur omdat het zoveel handelingen scheelt.

Succes met het kiezen van een nieuw scheur-ijzer!:D

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Waarom trap je op de rem met je linkervoet? Daar waar de koppeling hoort te zitten zit niks bij een automaat :) Ik trapte in het begin steeds op iets wat er niet zat haha :)

Ik ben er altijd snel aan gewend (man en ik zoeken elk jaar een nieuwe auto uit van de zaak, ene keer automaat, andere keer niet) en ik schakel ook gewoon nog goed als ik dan weer in een schakelbak rij.

19. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    import drentherella
    ik wilde koppelen, denk ik, dus ik zocht de koppeling en vond de rem! ;)

goh, goed om te horen dat de meeste dames het overstappen geen probeem vonden,
    namens klingman vast: bedankt :D

20. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik parkeerde mijn linkervoet in het begin vaak maximaal aan de zijkant, zowat tegen de deur aan.
    Dat weerhield mij wel van de reflex om een pedaal te zoeken.
    Zoals anderen al zeiden went het heel snel.
    Wat wel weer even wennen is is als je dan in een schakelbak rijdt....en maar afslaan bij het stoplicht haha ;)

Ik zou het lekker doen, je linkervoet en rechterhand zullen je dankbaar zijn in de file. :D

Deel Deze Pagina