Van schakelbak naar automaat

Discussie in 'De lounge' gestart door Justme1985, 27 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Ik heb een keer in het begin met mijn neus tegen het raam gezeten en daarna nooit meer. Alleen als we van de snelweg afgaan ga ik nog wel eens met mijn hand naar de pook.

Moest tijdje terug weer in een schakekauto rijden.
    Van te voren wel wat stress of ik dat nog zou kunnen maar het ging meteen weer vanzelf.

Ik zou niet meer anders willen!!

Justme1985 vindt dit leuk.
  2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Automaat is even wennen, maar dat gaat echt snel. De eerste keer dat ik in de automaat van mijn man reed trapte ik ook vol de rem in. Tja, zo gewend om te schakelen:rolleyes:

Voor TS is de eerste ervaring met een automaat nu gelinkt aan die botsing, dat maakt het zo eng. Snap ik heel goed. Ik denk ook dat je doordat je het gevoel had de auto niet helemaal onder controle te hebben je die auto niet meer kon ontwijken.

Mijn ervaring is dat rijden in een automaat snel went. Ik reed in allebei en vergiste me nooit.

Haha, ja. Wij gaan altijd met twee auto's op vakantie. Mijn man zijn vorige auto was een automaat. Hij vloog de hellingen op en moest dan boven wachten tot ik al schakelend eindelijk naar boven was gereden. Zijn auto had ook nog eens een flink wat krachtiger moter dan mijn auto.
    Ik moest onderweg naar de Ardennen op de snelweg al regelmatig terug naar zijn 4 om boven te komen:roflmao:

3. Eevie82

Eevie82 Bekend lid

2 jun 2018
    892
    1.186
    93
    Vrouw
    Wat een vervelende ervaring! Terwijl rijden met een automaat zo fijn is. Mijn tip is om je linkerbeen in het begin juist naar achter te zetten, onder de stoel te vouwen of hoe je het ook wil noemen. Zodat je alleen met je rechterbeen bij de pedalen kunt en niet in een reflex tóch je linkerbeen ineens op de rem hebt staan. Ik hoop dat je snel je vertrouwen een beetje terug hebt!

4. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Ik had niet het gevoel dat ik de auto niet onder controle had, ik kon het niet meer ontwijken omdat de auto voor mij ook stil stond en de auto achter mij zo hard aankwam dat ik de tijd niet meer had om hem te ontwijken. Ondanks dat maak ik idd onbewust nu wel wat de link idd.
    Wel besloten om er gewoon voor te gaan, zou zonde zijn om deze auto te laten schieten. Ik wil mijn leven niet in angst leven :)

5. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Dank je! Dat kan ik ook nog proberen inderdaad

6. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Wat een vervelende ervaring!

Wij hebben een schakelauto en een automaat. Mijn man werkt sinds vorig jaar maart al thuis waardoor ik altijd in zijn auto rij. Heel af en toe pak ik mijn auto (schakel) en dan rij ik zo weg.
    Je linkervoet gewoon ver weg zetten komt echt goed!

7. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.675
    113
    Vrouw
    Geef jezelf gewoon de tijd. Oefen op rustige stukjes, dan komt het vertrouwen vast weer terug.

Veel rijplezier met jullie nieuwe auto!

Justme1985 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat herken ik heel goed. Heb daardoor een ptss opgelopen en heel wat emdr therapieen nodig gehad om dat vertrouwen een klein beetje terug te krijgen. Ik zag elke bestuurder als potentiële moordenaar op een gegeven moment.

9. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Dit ja, je voet echt stevig links neerzetten.

Wij zijn vorig jaar van een handgeschakelde naar een automaat gegaan. Ik vond de eerste paar minuten van de proefrit echt doodeng:roflmao: Het wende wel snel.
    Ik denk dat ik de eerste 3-4 keer rijden nog af en toe m’n linkervoet optilde of m’n hand uitstak om te schakelen, daarna nooit meer ‘last’ van gehad :)
    Rustig wennen, het komt goed!

Wat rot van het ongeluk, dat moet onwijs schrikken zijn geweest :( Sterkte!

10. Justme1985

Justme1985 Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.028
    641
    113
    Wat heftig :( wat moet dat een trauma geweest zijn... was het een heftig ongeluk? Als je er liever niet over praat is dat ook goed hoor :)

11. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Het is zeker even wennen maar dat gaat echt heel snel. Zoals gezegd inderdaad je voet gewoon normaal neerzetten helemaal links.
    Wat ik wel heb dat als ik in de automaat heb gereden en dan in de schakel ga rijden dat ik de eerste keer schakel zonder de koppeling in te duwen :| echt heel irritant maar goed.

Betreft het ongeluk, ik had laatst na mijn avonddienst dat ik groen licht had dus gewoon door reed maar een gek reed door rood want die dacht waarschijnlijk door de avondklok rijd er toch niemand maar ik zag die niet ivm struiken.
    Beide keihard op de rem, hart in m'n keel.
    Gelukkig goed afgelopen maar gisteravond reed ik er weer en had groen licht maar kreeg ineens weer spanning en lette nu extra op :oops: zit toch wel ineens een angst.... Als die niet had geremd was het niet best afgelopen vrees ik.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Grappig. Ik vind dat juist niet. Ik woon op een eiland wat eigenlijk gewoon bestaat uit enkel heuvels. Maar ik vind een automaat dan veel prettiger!!

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het duurde hier wel even voor ik goed gewend was. Dus dat heeft tijd nodig.
    Zet hem goed links op dat schuine stuk neer. Dan is het een grotere handeling om dat been te pakken.
    Of bouw hem onder je andere been naar achter. Zo rij ik heel vaak.

14. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Mijn man mist juist de automaat in zijn bus en heeft aangegeven bij zijn manager dat een automaat best wel fijn zou zijn.
    Is servicemonteur en zit ook veel op de weg.

15. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Dan hebben jullie vast een Amerikaan gehad.
    Herken het inderdaad wel dat je moet zoeken naar de ruitenwissers en dergelijke als je dan in een andere auto heb.
    Maar hiervoor hadden wij een schakelbak ook een Amerikaan en deze had ook de richtingaanwijzers en ruitenwissers links zitten,aan de andere kant zat de bediening voor de autoradio.

16. Somita

Somita Fanatiek lid

22 sep 2020
    1.467
    836
    113
    Wat een heftige ervaring.
    Hier door een heftige ervaring op de snelweg ooit ,wat gelukkig afgelopen is zonder gewonden en alleen blikschade, de angst voor kleine auto's, dus herken het wel.

Mijn ouders hadden een automaat dus eigenlijk al vrij vlot na het halen van mijn rijbewijs ben ik zo nu en dan ook automaat gaan rijden.
    Inderdaad die fout weleens gemaakt,maar meer met optrekken enz.
    Daarna jaren schakel gereden en een aantal jaren terug voor 1.5 jaar een automaat gereden (helaas begaf de automaat het), daarna weer schakel gaan rijden en dat we weer een andere auto moesten bewust aan het zoeken geweest naar een automaat.
    Vind het zelf zo lekker rijden dat het van mijniet anders meer hoeft en als ik wil schakelen pak ik wel het been van onze kids,die hebben uitgevonden dat het leuk is om je been in het midden te leggen en dat wij dan moeten gaan schakelen

Deel Deze Pagina