Mijn zoon van bijna 4 moet volgende week naar het cb voor o.a. de ogentest. Nu heeft hij de vorige test meerdere keren over moeten doen. Hij weigert in alle staten met 1 oog te kijken. Uiteindelijk de laatste keer toch gelukt. Hij is overigens autistisch (pdd-nos). Ik zie erg op tegen de aankomende test en vraag mij af of ik hem dat wel aan moet doen. Hij geeft geen antwoorden. Die plaatjes van de vorige test kon hij aanwijzen op een blaadje dat hij vast had, maar hoe gaat dat bij deze test? Is het niet mogelijk deze test pas te laten doen als hij ouder is? Desnoods dan bij de huisarts ofzo omdat het bij het cb nu ophoudt.
Ik zou juist eens naar een oogarts gaan om te kijken of hij dan wel goed kan zien, die test bij het cb heeft weinig zin. Dan zou ik wel willen weten of hij echt goed kan zien en zo ja geen ogentesten meer doen
Ja ik had de vorige keer bijna die verwijzing gekregen maar ze hadden dat liever niet omdat die onderzoeken vervelender zouden zijn ofzo. Ik ga in ieder geval niet meer extra terug komen als hij weigert, dan maar via de huisarts verwijzing proberen te regelen.
Ja het is natuurlijk wel weer vervelend en zeker ook omdat je druppeltjes in je ogen moet krijgen, maar dan hoef je dat maar een keer te doen en weet je wel gelijk of hij nu wel of niet goed kan zien.
Dochter heeft ook 3 keer de test op het cb moeten doen omdat ze weigerde, uiteindelijk bleek bij de orthoptist in het ziekenhuis dat ze gewoon niet goed zag en daarom dwars werd tijdens de testen op het cb, uiteindelijk dus een bril.
Ja maar mijn zoon heeft het uiteindelijk dus wel goed afgerond. Thuis doet hij hetook goed. Alleen zodra er vreemden bij zijn weigert hij. Maar zowel ik als zijn vader hebben slechte ogen, wel bij beide pas op latere leeftijd vastgesteld. Ik wil dus wel dat hij een ogentest krijgt, maar ik vermoed dat deze test weinig zin heeft en hem dan weer een paar keer terug te laten komen vind ik niet leuk voor hem. Elke keer voelt hij zich opgelaten met vreemden erbij en helemaal als ze tegen hem gaan praten.
mijn zoon wou net voor zijn4e ook niet meewerken. ze dachten hij heeft gewoon geen zin. 2x geweest toen. later op school kreeg hij problemen, na overleg met juf een afspraak gemaakt bij de huisarts, doorgestuurd naar oogarts en hij bleek hele slechte ogen te hebben. terwijl wij er nooit echt wat van gemerkt hadden. achteraf vind ik dat ik meteen naar de oogarts had moeten gaan zodat hij in groep 1 gewoon alles normaal mee had kunnen doen. want sinds zijn 4,5 heeft hij nu een bril en hij is een heel ander kind. vroeger speelde hij alleen maar druk, wou nooit tekenen, knutselen had problemen met klimmen bij gym omdat hij hoogtes niet in kon schatten. nu hij een bril heeft knutselt hij hele dagen wil alleen nog maar leren lezen en schrijven en heeft nu overal interesse in. bij twijfel zou ik echt zo snel mogenlijk de ogen goed op laten meten. mijn zoon werd altijd maar verweten dat hij zo druk was en niet mee wou werken met testen. maar hij zag niks dus hij snapte die hele test niet waardoor hij meteen afhaakte. met 1 oogzag hij 50% en andere maar 20% nu gaan zijn ogen langzamerhand de goede kant op.
Als hij thuis wel goed te testen is, zou ik denk ik zelf de regeltjes van de test opzoeken en hem vooraf thuis testen, dan weet je in ieder geval ook of zijn ogen goed zijn. Als het dan op het cb niet gaat, gewoon dit vertellen en zeggen dat je bij twijfel wel een keer naar de oogarts gaat. Cb is geen verplichting hoor, ze kunnen je niet dwingen nogmaals te komen. Hier was hij helemaal niet te testen, dus zijn we toen hij 5 was een keer bij de oogarts geweest, wel zonder druppels, want ze wilden geen aanpassingen maken qua wachtruimte en wachttijd, dus langer blijven voor de druppels was geen optie. Waarschijnlijk gaan we binnenkort nog wel een keer als het me lukt om een pedagogisch medewerker te spreken vantevoren, zodat de afspraak soepeler kan verlopen. Wij hebben ook beiden een bril, ik al vanaf jonge leeftijd, dus het is wel iets om in de gaten te houden. Onze zoon heeft ook autisme, maar zit op het extreme eind van het spectrum, hij praat niet en zal ook geen plaatjes aanwijzen, dus zijn ogen kunnen echt alleen met een apparaat opgemeten worden.
Hele slechte ogen zal hij niet hebben. Hij maakt lego figuren en auto's vanuit die voorbeeldboekjes en puzzels graag en veel. Maar er kunnen natuurlijk altijd afwijkingen zijn die ons niet zo opvallen. Maar die gaan ze er met deze test niet uithalen denk ik. Hij gaat het sowieso weigeren.
Oogtest is met 3jr9mnd. Ik zou hem niet heel veel later doen, omdat mocht er een lui oog zijn, de behandeling lastiger gaat. Ik zou die verwijzing toch gebruiken en dan kom je bij de orthoptist. Die zien heel veel kinderen, ook met autisme, PDD-NOS enz. Veel onderzoeken kunnen we ook objectief doen en daarmee kunnen we al heel goed inschatten of hij goed zou moeten zien of niet. Het enige "vervelende" aan dit onderzoek zijn de druppels, maar dat valt over het algemeen echt reuze mee.
Ja thuis kan hij het goed aangeven, maar dan is het niet op afstand. Hij wijst netjes waar de openingen zitten. Dat maakt in ieder geval voor mij duidelijk dat hij de opdracht snapt. Hij zegt nu dat hij het ook gaat doen bij de peuterleidster zoals wij het noemen. Maar helaas zegt dat bij hem niks.
Die verwijzing wouden ze niet geven omdat het onderzoek vervelend is. Liefst heb ik die verwijzing, beter dan testen die hij toch weigert.
Ja, tig terugkomen bij het cb is niet zo zinvol dan. Er zijn ook vrijgevestigde orthoptisten, daar kun je zonder verwijzing terecht (alleen moet je het dan wel zelf betalen)
Heb je bij de huisarts gevraagd om de verwijzing of bij het cb? Hier kregen we van het cb een brief voor de huisarts, die moest uiteindelijk toch de verwijzing doen. Ook zonder die brief zou onze huisarts geen problemen hebben hoor met zo'n verwijzing, nou is het hier natuurlijk ook wel anders aangezien het voor iedereen meteen duidelijk is dat dat de enige manier van testen is. Ik kan me indenken dat dit soort dingen voor jullie telkens weer uitleggen is (toen zoon jonger was,hadden wij dat ook).
Huisarts is op de hoogte van zijn autisme. Had destijds ook gelijk een verwijzing gegeven voor onderzoek omdat hij het zo al aan hem zag. Dus verwacht niet teveel problemen daarbij. Ik ga die maar aanvragen als hij weer weigert.
Vergis je er niet in Sparky. Ook hier nooit iets gemerkt...ik dacht ook toen ze de ogentest voor de tweede keer moest doen. Ze is verlegen en wilt gewoon niet. Ging ook met zo'n instelling naar het zk... En ze had een behoorlijke afwijking ... Dus dat je kindje thuis een hoop kan en jij niks merkt zegt echt niks.
Klopt, het is ook niet dat ik het helemaal niet wil laten testen. Als het via zo'n kaart moet dan zal hij dat voorlopig echt niet doen. Als ik een verwijzing kan regelen om het in het ziekenhuis te laten doen dan heb ik dat nog het liefste. Hij sluit zich af voor anderen op sociaal gebied wanneer hij op onbekend terrein is.
Dochter kon ook alles maken, vandaar we er zelf nooit achter zijn gekomen. Ik zou gewoon via huisarts verwijzing vragen voor oogarts ziekenhuis en dan is het snel duidelijk...
Bij zo'n oogarts gaan ze eerst naar je ogen zelf kijken en zo'n kaart hebben ze ook. Alleen is de vrouw waar wij altijd naartoe gaan zo leuk! Ze doet het ontzettend goed...heel speels en leuk. Misschien hebben jullie dat geluk ook Hij zal toch met zo'n bril moeten gaan kijken waarvan een ook dichtgeplakt is enz..... Ze moeten het toch testen. En zou hij een bril nodig hebben moet je dit zelfs een aantal keer per jaar doen.
Die bril krijg je bij hem met geen mogelijkheid op hoor. Vorige keer is het uiteindelijk gelukt omdat hij zowaar een keer mijn hand even voor zijn oog accepteerde.