Ga ik er ooit een weg in vinden?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Brightness2013, 11 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Deze week voor eerst begonnen met werken maar zit nu al met mn handen in mn haar! Hoe ga ik dit in hemelsnaam allemaal voor elkaar krijgen..
    Ik ben vandaag vrij, maar ben vanaf 7uur vanmorgen tot net continue bezig geweest.. 3 wassen weggewerkt, schoonmaken, boodschappen.
    Zoals het er nu naar uitziet ga ik mijn dagen vervullen met werken en schoonmaken..maar dat wil ik niet, ik wil ook genieten, dagjes (bijna) nix doen.. (werk parttime, ongeveer 2 a 3 dagen)

Is dit de begin fase of blijft dit echt voor altijd zo.

Mijn man werkt/studeert dus veel hulp hoef ik niet te verwachten.

2. Quatane

Quatane Actief lid

13 feb 2014
    241
    0
    0
    NULL
    NULL
    wel... als jij in je eentje een huishouden van drie draait, dan kan ik geloven dat er niks voor jezelf over blijft.
    Je hebt hulp nodig, liefst van je vent, anders van buiten af. Of het betert, kan ik je niet meegeven, gezien ik zelf zo ver nog niet ben, maar ik heb wél ervaring met verdrinken in de combinatie huishouden/werk omdat ik er alleen voor stond (man hielp niks)...

3. Brightness2013

Het is echt pittig..werk graag maar kan op mn vrije dag niet bijtanken..maar hey tis de eerste week.
    Man helpt in zekere zin wel.. maar meer klusjes. Hij zal niet snel een huishoudelijke taak overnemen..en als hij er al tijd voor zou hebben moet ik het ook echt vragen. Ik geniet zo van mn dochter dat maakt alles uiteindelijk goed..maar pittig is het wel nu zo na mn verlof.

4. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Je moet nog even je draai vinden, er handigheid in krijgen. En misschien ook nog wat makkelijker worden (dan ligt er maar een x een dag te lang stof!). Echt, het went! En ik zou zeker je man om hulp vragen. Ik heb een lijstje ophangen in de keuken met taken die iedere week moeten gebeuren. Ik vink af wat er is gedaan. Als mijn man dan tijd overheeft, ziet hij precies wat hij event kan doen. Het is voor sommige mannen nu eenmaal lastig om het 'werk' te zien liggen ;)

Succes!

5. Nicolemarie

9 sep 2013
    47
    0
    0
    Oldenzaal
    Mijn dochter is net een jaar, ik wel 3 lange dagen (9 a 10 uur) in de week en mijn man werk in het buitenland, is alleen de weekenden thuis. De twee vrije dagen door de week draai ik twee wasjes weg, stofzuigen en dweilen + wc's. Is een uurtje werk als Truus slaapt. De rest van de dag is volledig voor haar of samen met haar zoals boodschappen doen. In het weekend pakken we het samen even een ochtend aan en zo redden we het redelijk. Afgelopen week is mijn moeder een halve dag geweest en hebben we de grote dingen even gedaan. Volgende week nog een keer en we kunnen er weer een paar weken tegen.

Kortom. Laat het los, bepaal wat je belangrijk vind en de rest....lekker laten liggen. Je kindje is maar 1 x klein.

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik kan echt wel genieten van vrij zijn.
    Sochtends meteen wasje en als ze ligt te slapen huis schoonmaken. Dan heb ik middag vrij om weg te gaan of lekker bank te hangen of wat dan ook.
    Denk dat het ook afhangt van hoeveel je perse wil doen. Leg prioriteit bijnaj relaxen/leuke dingen doen en iets minder bij schoonmaken.

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.912
    113
    Vrouw
    Prioriteiten stellen!
    Man ik werken beide 4 dagen, doordeweeks hebben we beide een dag alleen met zoon (4 maand oud) en het weekend zijn we met z'n 3en.
    Wij hebben afgesproken dat de dag die we alleen hebben met zoon niet in het teken moet staan van schoonmaken en andere klussen, maar echt een dag is om te genieten van ons kindje.
    Het huishouden komt op dit moment echt even op de laatste plaats. In het weekend proberen we samen iets eraan te doen, maar we kunnen er beide prima meeleven dat het er niet altijd even spic en span uitziet.

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Helemaal eens met feye. En als je dat moeilijk vind, bedenk dan wat je kind zich later zal herinneren. Dat het huis altijd zo mooi schoon was? Of dat zijn moeder zo leuke dingen met hem deed? En bedenk ook dat jij als moeder, collega, vrouw, vriendin veel leuker bent wanneer je uitgerust en vrolijk bent. En dat wordt je door voor jezelf te zorgen. En als je dat moeilijk vind denk dan aan een vliegtuig. Wanneer in een vliegtuig instructies worden gegeven voor het aandoen van zuurstofmaskers wordt er altijd bij gezegd dat ouders altijd eerst hun eigen masker om moeten doen en pas daarna hun kind mogen helpen. Dat principe kun je Loki. Je dagelijkse dingen toepassen. Zorg voor jezelf, dan kun je daarna veel beter voor een ander zorgen.

Verder vind ik dat je man best en steentje bij kan dragen. Jij draait vol continue, en hij mag wel op zijn gat zitten wanneer het werk is gedaan? Zoek daarin een evenwicht waarbij je beiden even zwaar belast wordt.

En als laatste tip kan ik je aanbevelen om een poetshulp aan te nemen. Mits dat voor jullie betaalbaar is natuurlijk. Eventueel alleen maar eens in de twee weken een paar uurtjes, zodat dan de grote dingen gedaan kunnen worden.

Of je spreekt af met je man dat de zaterdagochtend standaard voor de poets is. Eventueel stuur je hem met de kleine naar de winkel voor de grote boodschappen, zodat jij effe efficiënt aan de slag kunt. En de rest van de week doe je alleen het hoognodige.

9. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Waarom niet? Het lijkt mij dat je de taken eerlijk verdeelt met je man, zowel het geld verdienen, het zorgen voor jullie kind en jullie huishouden. Als je man 6 dagen per week werkt/studeert (en dus 1 vrije dag heeft om 'niks' te doen), vind ik het logisch dat jij je ook 6 dagen per week inzet (en 1 dag 'niks' doet). Hoe precies de verdeling is tussen zorg en werk, dat moeten jullie samen bespreken. Maar als hij 2 dagen en alle avonden op zijn kont zit, zou ik verwachten dat jij ook 2 dagen en 7 dagdelen op je kont mag zitten :cool:.
    Misschien komt het cru over hoor, maar ik lees hier vaak op ZP dat vrouwen thuis de tent runnen, en ik snap niet dat hun mannen daar mee wegkomen. Eerlijk delen, rekening houdend met elkaars sterke en minder sterke kanten!

10. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0
    Ja hoor t wordt steeds gemakkelijker! Allereerst, wanneer je kind eenmaal kan zitten in bad kan je al zingend de badkamerschoonmaken terwijl de kleine in bad zit. Dan vink ik al twee keer badkamer soppen af (mijn man doet overige dagen kleine in bad en gaat erbij zitten).
    Taken zijn bij ons verdeeld. Zoals gezegd hangt het ervanaf hoeveel je vriend moet studeren, zorg dat je een gelijke hoeveelheid vrije tijd hebt.
    Probeer boodschappen doen te bepwrken tot een a twee keer per week. Scheelt veel tijd!
    Bg soppen moet wel steeds vaker zodra de kleine zelf begint te eten.

Maar zoals gezegd... Af en toe lekker laagje stof laten staan. Ik doe boven stoffen echt niet wekelijks! En maak pas einde dag de vloer schoon, anders blijf je bezig (ik werk 4 dagen en mijn man 4,5)

11. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Dit vind ik een hele goede tip.

Hier 3 uur per week een poets. De ene week boven, de andere week beneden.. ideaal. Maar ja, je moet het wel kunnen betalen. En ik werk 4 dagen per week en man 7 dagen (veehouder), dus ik heb minder niet-werk-dagen dan TS en kan iets minder makkelijk taken doorschuiven naar mijn man.

Wassen doe ik ook vaak 's avonds. De was wordt bij ons al in 4 aparte manden gedaan: handdoeken, bonte+donkere was, witte was en witte 60 graden was. Ik hoef dus alleen de bonte+donkere was nog te sorteren.. ophangen doe ik meestal tijdens een reclameblok :)

En ja, het wordt gemakkelijker, je moet echt even je weg vinden en dat kost tijd.. die eerste week na mijn verlof met de oudste was ik al kapot als ik op het werk aankwam ;)

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Geef het een maand of 2 en het loopt waarschijnlijk wel.

En schudt die vent wakker, want eens hij het gewend is dat jij compleet alles doet, valt hij bijna niet meer bij te spijkeren voor de komende 20 jaar.

Je kindje is ook nog héél jong. Het lijkt mij over een paar maand wel ietsje makkelijker te gaan.

13. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Ik werk full-time (38u/w). En de eerste maanden was het echt zoeken hoe we alles voor elkaar moesten krijgen. Nu na 5 maanden begint alles eindelijk een beetje op zijn plooien te komen. Ja we moeten nu jammer genoeg eens geregeld onze vrije dagen opgeven om alles spik en span te krijgen, maar dan kunnen we er ook weer even tegen. De was word goed bijgehouden, maar de strijk blijft geregeld als eens langer staan ;). Soms word hij zelfs eens naar mijn vader gebracht :). Grondig kuisen word nu wel eens een weekje uitgesteld... Gewoon het één na het ander en met der tijd komt het allemaal weer op zijn pootjes terecht ;).

14. Fietwordtmama

Zo ontzettend mee eens!
    Het helpt wanneer je huishouden en zorgtaken op hetzelfde niveau gaat waarderen als betaald werk. Ga maar eens een weekje uren schrijven. Dan krijg je inzicht in de hoeveelheid tij die jullie kwijt zijn. Dan kun je vervolgens de taken eerlijk verdelen.

15. Brightness2013

Bedankt vooor allelieve en geruststellende reacties, zo druk geweest laatste dagen dat ik hier nu pas weer kom piepen maar ik moet toegeven.. het begint al wat meer te wennen. (Na de eerste week al haha)Ben nog steeds moe, maar merk dat ik er al meer een weg in gevonden heb als de eerste paar dagen.
    Je hebt helemaal gelijk. Mijn man werkt 5 dagen (incl studie) maar daarnaast veel huiswerk. Ik werk nu ongeveer 15 tot 18uur, en daarnaast heb ik inderdaad weinig tijd om op mn kont te zitten en te nixen.. En dat is ook deels mn eigen fout, ik doe het allemaal liever zelf. Heb het altijd zo gedaan en goed gevonden, alleen nu er een kindje bij is..kan dat allemaal niet meer.

16. Brightness2013

Poetshulp zou ik erg graag willen, maar het is idd even kijken hoe het met de financien gaat nu mijn man weer studeert. Zou een enorme geruststelling zijn.

17. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb, na weer bijna een jaar aan het werk te zijn nu, ook vaak het gevoel dat ik achter mezelf loop aan te rennen en nooit kan genieten. Gelukkig zijn er een paar mensen die me soms uit mijn huis trekken en wat leuks met mij en zoontje gaan doen. Dan kan ik het redelijk loslaten. Dat is de truc, loslaten...

Eerst wilde ik alles perfect, maar nu doe ik standaard wat dingen em vooral beneden en de was, de rest doe ik als ik tijd en zin heb.

Vandaag gaat zoontje even lekker (voor het eerst) spelen bij zijn tante en nichtje en ik gebruik die tijd om mijn hele huis te soppen zodat ik komende twee dagen een iets rustiger kan doen en het hopelijk weer een beetje kan gaan bijhouden!

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.827
    3.618
    113
    Herkenbaar. Het went wel en op een gegeven moment vind je een ritme, maar ik bleef het wel irritant vinden dat zoveel schaarse vrije tijd op gast aan het huishouden. Wij hebben er daarom op een gegeven moment voor gekozen om een huishoudelijke hulp aan te nemen. Een wereld van verschil. 1 keer per week maakt zij het huis van boven tot onder schoon, en het enige dat ik nog hief te doen is de was, dingen als bedden verschonen, en dagelijkse klusjes (vaatwasser, keuken, boodschappen, koken, doekje over de wc en af en toe een keertje extra stofzuigen. Het heeft ons leven een stuk makkelijker gemaakt.

19. Fietwordtmama

Dan is het begrijpelijk dat hij niet veel doet in huis. Maar wellicht kun je afspreken dat hij dan na het eten de vaatwasser inruimt en op zaterdag de boodschappen. Dan doe je zelf doordeweeks alleen de dagelijkse dingen en op zaterdag effect de bezem erdoor.
    Even de standaard wat lager zetten tot er weer meer tijd/ rust is. Ik las elders op dit forum iemand dat ze er niet aan toekwam de deurposten te poetsen... Eehm.... Hoe belangrijk is dat ;)

20. Brightness2013

Precies, en daar moet ik een weg in zien te vinden. Deze week is het aardig gelukt, leef van dag tot dag. Weekend extra iets.
    Deurpost? hihi dat ishet laatste waar ik aan denk, ga nu inderdaad door de weeks standaard dingen doen en int weekend wat extra bijv koelkast goed, douche schrobben etc etc.
    Maar ben wel blij dat het "normaal" is

Deel Deze Pagina