Ik denk dat je vooral de afweging moet maken tussen weer aan de slag willen (uitdaging, sociale contacten) en of je je baby al naar de opvang wil brengen. Wat vind je belangrijker? Ik denk zelf dat tot 1,5-2jr thuis zijn het beste is voor een kind (tenzij je thuisblijven echt niet trekt, dan zijn je kinderen er ook niet bij gebaat). Als de hoofdreden puur voor het geld is, zou ik nog even wachten.. Zelf ben ik, o.a. door omstandigheden, 4 jaar tbm geweest (plan was 1,5jr). Toen mijn dochter naar school ging, ben ik weer gaan werken. Ik had geluk om een leuke, uitdagende baan te krijgen, waarin ik ook nog enorm flexibel ben. Echt, ik vind t een verademing..! Maar ik was er wel enorm klaar ermee om iedere dag voor een kind te zorgen. Laatste maanden was aftellen Sociale contacten vind ik minder belangrijk, maar is wel een leuke bijkomstigheid. Ik doe ook aan teamsport en ging altijd naar ouder en kind zwemmen, dus daar had ik op zich wel genoeg aan.
Ik zou zeker part time gaan werken. 3 dagen in de week of 4. Waarom niet? Er zijn zoveel kinderen die naar een KDV gaan en vinden het nog leuk ook. Ik merk doordat ik in een ander land woon dat het in NDL wel erg de gewoonte is om part time te gaan werken, maar in andere landen is vaak die optie gewoon niet. Daar gaat 90% van de werkende moeders full time werken (40u). Dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen, beter part time dan full time. En je kindjes zullen echt niets te kort komen hoor!
Persoonlijk zou ik het doen, omdat ik gek word van het thuis zitten en het enkel maar moeder zijn. Mijn zoontje is nu 9 maanden en ik ben het fulltime moeder zijn toch wel zat (het is dat een baan vinden op het moment moeilijk is) ik zou graag wat anders om handen hebben, en een extra zakcentje willen verdienen. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon, ik denk wel dat hoe langer je uit het werkritme bent hoe moeilijker het word om weer aan het werk te gaan.
Ik zou me schuldig voelen als ik stop met werken. Mijn kinderen hebben het onwijs naar hun zin op de kinderopvang. Als ik de straat uit rij beginnen ze al te zwaaien naar het kdv, waar we altijd langs rijden (ook op andere dagen). Dan begint mijn oudste al op te noemen welke kindjes er allemaal zijn, 'P is lief en D is lief en A is lief'... etc.... dat zit wel goed dus. En ik kan lekker werken, wat ik ook een fijne afwisseling vind met thuis zijn. Ik geniet intenser van het thuis zijn, als ik werk, weet ik!!!!