goeie morgen dames even bij het begin beginnen ik heb een spierziekte en zou dus beter in een warmer land kunnen woonen.. nou is ons wensje eigelijk om te gaan emigreeren naar spanje en daar een camping te starten maar ik wou naar informatie gaan zoeken op het internet maar het kan aan mij ligen maar kan hier heel weinig over vinden.. over financieel gebied en alles regelen in het buitenland enz,, meschien heeft een van jullie een idee hebben of jullie of famielie vrienden deze groote stap genomen.. thanx voor jullie reackties.. groetjes mandy
http://emigratie-spanje.startpagina.nl/ gewoon even googlen, en succes met zoeken website van ik vertrek iss ook wel leuk met verhalen van anderen
er is elk jaar een emigratiebeurs in nederland. Ik ben er zelf ook een keer geweest, omdat ik Zweden wilde gaan wonen bij mn vriend. Maar zweden is hier heen gekomen.. Je kan er onwijs veel info halen en vragnen. Google maar even naar emigratiebeurs... succes!
Hoi hoi! Ik ben zelf geemigreerd maar dan de andere kant op, richting de kou: Zweden. Ik woon hier ondertussen al weer vanaf mei 2005. Ik koos niet 'bewust' voor Zweden maar ik heb een Zweedse vriend en toen was de keus vrij vlot gemaakt. Online is heel veel informatie te vinden en het is ook altijd handig om contact op te nemen met de Spaanse ambassade in Nederland, ik weet dat de Zweedse een berg info had. Daarnaast had ik het niet gered als ik niet al een basiskennis van de Zweedse taal had, ben je al bezig met Spaans leren? Dat is echt een tip. Veel Nederlands willen hier in Zweden ook een camping beginnen of een hotel, komen hier naar toe met sterretjes in hun ogen, merken dat het echt heel hard werken is of komen er financieel gewoon niet uit. Kan me voorstellen dat de concurrentie moordend is in Spanje. En je schrijft dat je een spierziekte hebt. Trek je het dan wel? Misschien kunnen jullie eerst een baan daar zoeken, emigreren en als je daar bent en je hebt het na b.v. een jaar nog steeds naar je zin, kun je rond gaan kijken naar campings die te koop staan? Ik merk zelf dat heimwee ook een factor is die niet te verwaardelozen is. Ik heb mezelf heel erg leren kennen, ineens valt heel je sociale netwerk weg en moet je overnieuw beginnen. Er komen zoveel vragen op je af! Anyway, voordat ik een heel verhaal typ (en ik wil je absoluut niet ontmoedigen, integendeel ) denk ik dat Spaanse les (als je de taal nog niet spreekt) en contact opnemen met de ambassade en rondkijken op internet een goed begin is!
2 jaar geleden hebben wij ook de stap genomen om te emigreren. niet naar spanje maar zoals hier boven al wordt gezegd zweden. wij hebben een kleine camping overgenomen en het is flink aanpoten, vergeet dat niet. vooral de eerste maanden. er moet van alles geregeld worden en vooral de simpele dingen namen veel tijd in beslag. toch hebben wij er nooit spijt van gehad en zouden ook niet meer anders willen. wat de taal betreft is het fijn als je een beetje basiskennis hebt maar net als in nederland spreken ze overal ter wereld dialect en die leer je pas echt in de praktijk. met het zweeds wat wij spraken begrepen wij de helft niet van wat de buurvrouw zei. ik neem aan dat je ook wel engels spreekt en met handen en voeten kan je ook een heel eind komen. laat je niet weerhouden door de taal. heimwee, mmm, soms knaagt het wel eens maar goed er bestaat telefoon en internet en daar kom je toch een heel eind mee. moet ook zeggen dat we heel leuk contact hebben met de mensen hier in het dorp en als je op de camping woont zijn er eigenlijk altijd wel mensen om je heen. en daar komt nog bij dat er op een camping altijd wel wat te doen is, denk alleen al aan de schoonmaak werkzaamheden, het geeft een hoop afleiding. waar wij heel erg tegen aan zijn gelopen is dat we in nederland erg snel alles willen. als je vandaag iets bedenkt dan moet het ook het liefst vandaag gebeuren, zo gejaagd. hier leven de mensen met een ander idee, als het vandaag niet lukt dan maar morgen. maar om 1 of andere reden hebben ze ''morgen'' ook altijd wel wat. hier hebben we erg aan moeten wennen. misschien een tip om de programma's zoals ik vertrek of het roer om en geen weg terug te kijken. ik schreef alle problemen op waar die mensen tegen aan liepen. voordat we de camping overnamen zijn we die hele lijst na gelopen, het scheelde een hoop problemen. het enige wat ik je kan zeggen hierover is: maak je droom een ander doet het niet voor je. heel veel succes en heb je nog vragen dan kan je een pb sturen
heel erg bedankt voor jullie andwoorden.. de taal is geen probleem basis spaans kan ik al omdat ik een curses gevolgt heb en de rest leeren we idd met handen en voeten.. mijn ouders hebben altijd een camping gehad.. dus weet wel hoe hard het werken is.. en wil ook niks groots gelijk ofzo.. heel erg bedankt voor alle tips.. ik ga hier zeker gebruik van maaken groeten mandy