We hebben de laatste tijd echt gebroken nachten. Onze dochter van 4 maanden wordt elke nacht wel 2 a 3 keer wakker en dan wil ze drinken en daarna slaapt ze wel verder. Maar nu ik weer werk breekt dut me echt op. Eerder sliep ze een paar weken achter elkaar door. En ook toen ze net geboren was kwam ze hooguit 1 keer per nacht. Hoe kunnen we dit doorbreken? Ik geef haar nu zelfs s avonds nog een beetje nutrilon na de borstvoeding, maar ook dit helpt niks.
Het is een fase. Hou je eraan vast dat het tijdelijk is. Op deze leeftijd zijn nachtvoedingen echt nog heel normaal, als ze wat ouder is komt dat doorslapen wel weer. Mijn ervaring is dat zoiets willen doorbreken veel meer energie kost dan het te accepteren.
Hier een paar tips,geen oplossing voor het "probleem" maar wel info waardoor je het misschien minder zwaar vind. 1 niet doorslapen is normaler dan wel door slapen. 2 Hoe sneller je dat kunt accepteren en je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maakt,Hoe minder stressvol het is. 3 lees je in in regeldagen,clusteren, de voordelen van een gelijkmatige suikerspiegel en de voordelen van nachtvoedingen. (Borstvoeding.com heeft hierover duidelijke artikelen) Hier 3 niet doorslapers zeker het eerste jaar,anderhalf jaar niet dat klinkt heftig en dat is het ook.maar het hoort helaas ook bij het opvoeden van kinderen. En houd er rekening mee dat de meeste ouders er snachts uit moeten,voor een knuffel, voor een speen,voor een voeding ,tandjespijn ect. En omdat het maatschappelijk niet wenselijk is dat kinderen snachts wakker worden wordt dat meestal verzwegen. Er zullen vast kinderen zijn die doorslapen maar ik heb ze niet en hoewel ik het soms behoorlijk frustrerend vind weet ik ook dat het weer over gaat. O en als je borstvoeding wil blijven geven zal ik die fles heroverwegen want doorslapen doen ze er niet door.
Rond de 4 maanden zit een sprongentje waar zo goed als alle kindjes heel erg veel last van hebben! Hier ineens ook weer gebroken nachten en huilbuien pfff! Staat me nog in m'n geheugen gegrift! Het is een fase, het is een fase enz enz
Die van ons is bijna 5 maanden, ik moet morgen ook weer werken en gezien t tijdstip raad je het allicht al. Zij heeft kunstvoeding en sliep vanaf 1 februari door (als in geen nachtvoeding en 5-7 uur aaneen, heel soms 8-9) en ineens is het weer over. Ik ga er maar in mee, hier is t vaak een speentje die ze kwijt is en zeker omdat ze nu ineens t buikslapen heeft uitgevonden ben ik erg alert op geluid. De mantra "ook dit is een fase die voorbij gaat" voor jezelf herhalen. Dit gaat overdag overigens net zo, maar of dat ook te wijten is aan de sprong is weet ik niet. Kan namelijk ook omdat ze continue op dr buik wil liggen (de wereld is zo veeeeeel mooier!!) en ook nog reflux heeft of toch ook weer iets wil wat nog niet kan (vooruit komen). Afgelopen nacht vanaf 03:00 tig keer heen en weer gelopen, nachten ervoor geen verbetering. Ik heb er nog geen remedie voor gevonden, als je het nog niet hebt kan je een doekje met je luchtje bij je kleine laten al doet dit niks voor de hongerwens als er echt sprake is van honger. Enige tips die ik kan geven is leer er mee omgaan en je er zo min mogelijk druk om maken. Desnoods met je partner regelen dat hij de late fles doet (omdat je werkt gok ik dat je kolft) en jij vroeger naar bed gaat zodat je allebei aan je rust komt en andersom. Mijn man rijdt op de snelweg en ik zie daar genoeg idioten dus hier doe ik alle nachten als hij de volgende dag moet werken, ik ben zelf developer (32 upw) dus slaapgebrek is ook niet handig maar dit valt dan nog wel uit te houden. Multivitamine (slaap tekort is een aanslag op je lijf en weerstand) en evt avondmaaltijden voorbereiden dat je dat uit je werk zo in de oven of pan kan gooien. Ik merk dat ik daar in de ochtend/weekenden nog wel fut voor heb maar in de avond uit mn werk niet meer. Aan t slaappatroon van de kleine kan je vrees ik weinig veranderen, elke sprong noem ik tegenwoordig maar windows updates.
Dit en Google er maar eens op of bekijk hier het forum hoeveel ouders rond 4 maanden dit vragen. Bij ons sliep hij 2 weken door en toen ineens bij 4 maanden van 19-22 huilen onrustig en snachts ook 2 keer komen. Dat duurde ruim een maand daarna kwam hij tot 9 maanden 1x per nacht. Alles geprobeerd maar uiteindelijk was de minste frustratie erin meegaan sliepen we weer het snelste. En van de een op andere dag was het over. Het is een fase het is een fase!
Voeding en doorslapen blijken geen enkel verband met elkaar te hebben. Is niet lang geleden onderzocht. Het enige dat ik kan bedenken is bedsharing, co-sleepen. Aanleggen en weer verder tukken. Zo hielden wij het in elk geval wel vol. Niet op de klok kijken, en je er niet tegen verzetten. Het is niet anders...
Bedankt voor de antwoorden. Ik hoop echt dat het een fase is. Was het maar een kwestie van een knuffel of een speentje. Nee onze dame is echt pas stil te krijgen als ze drinkt. Ze heeft snachts gewoon ineens zo'n honger. Ik kolfde eerst s ochtends wat extra, omdat ik er op mijn werk niet genoeg uit krijg. Maar dat lukt nu ook niet meer, omdat ze snachts zo veel drinkt raakt mijn voorraad ook aardig op. Mijn vriend slaapt overal gewoon doorheen en als ik hem toch wakker maak en heen laat gaan krijgt hij haar toch niet stil, omdat ze wil drinken.
Je kindje is je productie aan het aanzwengelen door 's nachts meer te drinken, dus binnenkort kan je wel weer kolven overdag.
Ik heb weinig verstand van bv (zelf fv gegeven) maar ik denk dat je kindje s'nachts troost zoekt bij de borst en ervoor zorgt dat je meer productie krijgt. Misschien heb je momenteel voor haar wat te weinig en zo zorgt ze ervoor dat het uiteindelijk meer wordt. Dus veel aanleggen! Het troost zoeken is geen probleem want het zorgt ervoor dat je productie meer wordt! Rond 4 maanden is echt een heftige periode zoals ik al eerder zei. Hier duurde het ook een maandje ongeveer. Ik was daarna echt kapot! Het enige wat je kan doen is erin mee gaan. Ik heb ook van alles geprobeerd maar echt niets hielp! En het gaat over haha echt waar! En dan komt de volgende fase
Kan het niet zo zijn dat je doordat je weer werkt minder voeding hebt, en je kleintje dat dus in de nacht moet regelen? Hier bij onze oudste zoon gemerkt dat ik opeens weer zo'n 12 voedingen had op mijn vrije dagen. Dus wat anderen al zeggen, aan toe geven. Pak hem lekker bij je, leg liggend aan en slaap verder! Sterkte!
's Nachts meteen aanleggen, dus niet proberen te sussen met knuffel en speen ofzo; ze is aan het regelen, dat kan komen doordat je productie terugloopt (dus aanleggen voert je productie dan weer op) maar ook gewoon door regeldagen (die zie je vaak rond de 4mnd, echt een soort groeispurt waarbij ze ineens meer voeding vragen). Komt dus neer op productie op willen voeren; aanleggen! Met bv een cosleeper kun je gewoon blijven liggen, aanleggen, en daarna weer verder slapen. Ik voedde vaak halfslapend, dochters dronken halfslapend, daarna weer lekker wegdommelen in die diepe slaap.