Voorliggende placenta (placenta praevia)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lynd, 30 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynd

Lynd Fanatiek lid

10 okt 2008
    1.119
    0
    0
    Hallo!
    Gisteren is bij de 12-weken echo duidelijk geworden dat ik een voorliggende placenta heb, ofwel dat mijn placenta mijn baarmoederhals blokkeert. Nu heeft mijn gyn mij verteld weet ik dat dit in het merendeel van de gevallen vanzelf 'wegtrekt' naar boven met het groeien van de baarmoeder, en ik weet ook dat het pas vanaf de 28e-32e week als probleem wordt beschouwd. Toch heb ik van aardig wat gevallen gehoord die ook al aan het begin van de zwangerschap last hadden van bloedingen door een voorliggende placenta.
    Ik heb op internet ook heel wat 'gedragsregels' gelezen: geen sex, niet sporten, niet zwaar tillen, veel rusten etc. Mijn gyn had het alleen over het eerste. Nu is mijn vraag: gelden deze regels alleen voor het derde deel van de zwangerschap of ook al nu, nu er met 12 weken een voorliggende placenta bij mij is geconstateerd? Met andere woorden: moet ik rustiger aan doen, mag ik fietsen, mag ik stofzuigen/strekken/trap afrennen of moet ik me nu gedragen alsof mijn placenta elk moment los kan laten? Klinkt een beetje overdreven, maar ik weet het echt niet...! Ik heb helemaal geen last gehad van bloedingen, maar voel wel een zachte, soms wat pijnlijke druk in de regio van de baarmoedermond alsof ik een uitstrijkje heb gehad. Maar misschien hoort dat ook wel bij de zwangerschap?

Mijn vraag is ook daarom relevant omdat ik momenteel in een Oost-Europees land woon, en de artsen-cultuur hier heel anders is dan in NL, veel voorzichtiger, meer medicijnen etc, dus soms weet ik niet wat overdreven voorschriften zijn en wat normaal is (vk hebben ze hier niet, zwangere vrouwen gaan dus naar de gyn).

Heel veel dank voor het antwoord!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi lynd,

ZOlang je geen bloedverlies hebt mag je nog alles doen, indien je bloedverlies krijgt altijd voor controle naar je gynaecoloog gaan en dan zal het advies zijn je aan alle gedrags regels te houden maar op dit moment mag je nog alles doen.
    In de meeste gevallen trekt de baarmoeder door de groei de placenta mee omhoog en of dit ver genoeg zal zijn ,zal de tijd moeten uitwijzen!

Imke

3. Lynd

Lynd Fanatiek lid

10 okt 2008
    1.119
    0
    0
    Gelukkig, bedankt!

Deel Deze Pagina