Lieve allemaal, vandaag naar het cb geweest en omdat m'n meisje 6 maanden is, moeten we nu ineens vanalles veranderen. Wat dat betreft had ik dit ook bij 6-maanden-stress topic kunnen plaatsen, haha. Maar m'n vraag is nog ietsje specifieker. Mijn dochter heeft heel lang 4 flessen van 210/7 gedronken. Sinds dat ze 5 maanden is, eet ze driekwartier voor de laatste fles om 19.00 uur ook nog 125 gram groente. Alleen toen ze dat pas kreeg, dronk ze iets minder van die laatste fles, maar inmiddels lijkt ze aan de groente gewend en drinkt ze ook de laatste fles weer helemaal. Ze drinkt 'm wel minder enthousiast, maar als ze 'm uitspuugt, en ik probeer nog even een keertje of ze 'm nog wil (omdat ze 'm ook wel eens uitspuugt als ze gewoon afgeleid is of kriebel aan d'r neus heeft, of weet ik het wat ), dan pakt ze 'm gewoon weer en drinkt ze gewoon verder. En elke keer als ze 'm uitspuugt en ik doe 'm weer tegen haar mondje drinkt ze verder tot ie helemaal leeg is. Met de andere flessen kan dit net zo gaan als ze die een keer niet enthousiast drinkt. Het lijkt wel alsof ze zich gewoon voeding laat opdringen eigenlijk. Het punt is nu dat ik dus helemaal niet weet hoe ik nu van vier naar drie flessen moet gaan, omdat ze ze toch wel drinkt, of ze het nu nodig heeft of niet. Ze huilt ook nooit om haar eten; ik voed haar gewoon op de klok. Ze drinkt dan dus wel gewoon de fles leeg. Ik kan haar dus voor mijn gevoel niet als richtlijn gebruiken. (Toen ik van vijf naar vier voedingen ging, was het veel makkelijker, want ik voedde haar 's nachts op verzoek. Op een gegeven moment werd ze gewoon niet meer wakker 's nachts). Hoe weet ik wanneer en op welke plek in de dag ik de vierde fles kan laten vallen? (Als ik nu uitga van de fles die ze het minst enthousiast drinkt, zou het de avondfles moeten zijn (dus die om 19.00 uur, die driekwartier na haar groentehap van 125 gram komt), maar ik hoor van iedereen dat kindjes díe fles nog wel nodig hebben om de nacht door te komen). Edit moderator: verplaatst naar Voeding -> Flesvoeding
Mijn zoontje (8 maanden) is pas sinds deze week over op 3 flessen. Als ik er nog 4 aan zou bieden zouden ze vast leeggaan. Ik heb zelf van ene op andere moment de 15 uur fles vervangen door een beetje sap uit een beker met een snackje ( rijstwfeltje/liga). Tot nu toe gaat dat goed. De laatste fles van 19 uur zou ik er nog even inhouden als ik jou was, misschien dat je de groentehap wat eerder op de dag kan geven. Succes iig
als je overgaat op opvolgmelk en 200 gram groente gaat geven, valt er meestal al een fles af. ik zat ook met 6 maanden op 3 flessen, 200 gram groente, 200 gram fruit en een tussendoortje. ik zou idd haar avondeten eerder geven, rond 5 uur, want de laatste fles is idd nog nodig. je zou het volgende kunnen doen, met je eigen tijden vanaf 6 maanden 7.00 180+6 en bambix 9.30 fruit 200 gram of 2 kleine stuks als ze lust 12.00 180+6 dit wordt later een boterham en kleiner flesje 15.00 rijstwafeltje en drinken 17.00 warm eten, 200 gram als ze lust 19.00 180+6 en bambix
@mammavanukkie: gisteren had ik haar een rijstwafel gegeven maar ze kan nog weinig echt afhappen en binnenkrijgen. Meestal sabbelt ze wat en valt het ernaast. Op die manier denk ik dus niet dat ze het redt tot de groente.. Of moet ik rijstwafel pureren, hahaha. Dan eet ze het wel Waarom doen mensen niet gewoon de fles om 15.00 uur met fruit vervangen en dan daarna tegen 17.30 groente? Dan heb je ook niet dat extra eetmoment van dat fruit om 10.00 uur erin.. Of zeg ik nu iets doms?
dat mag ook hoor, fruit om 3 uur, deed ik ook altijd in het begin. mijn zoontje sliep nog altijd rond 10.00. pas toen hij alleen nog een middagdutje ging doen, ben ik het rond 10.00 gaan geven. als je kindje eenmaal wat kan knabbelen kun je dat rond 10.00 geven.
Ik geef haar nu: 07.30 fles 210/7 en broodkorstje om te knagen maar krijgt ze amper iets van binnen... 12.15 fles 210/7 en broodkorstje om te knagen maar wederom gaat daar amper iets van in... 15.30 200 gram fruit 17.45 130 gram groente (Ik geef 200 gram, maar ze lustte gister niet alles) 18.45 fles 210/7 Is dit teveel melk? Of te weinig andere dingen? Zo heb ik bijvoorbeeld nergens een tussendoortje... Ik vroeg me trouwens ook af of ik het fruit niet als lunch kon geven en dan de fles om 14.30 uur? (Eventueel kan ik dan 's ochtends bambix geven, zodat het fruithapje om 12.00 uur niet te weinig is...) Dat is makkelijker i.v.m. als ik op pad ga (ben 's middags vaak weg). Ik zou niet weten hoe ik in een café een fruithapje moet geven. Ze ligt namelijk nog in de kinderwagenbak (past nog net), dus dan zou het alleen kunnen op de arm, en dat lukt me thuis al niet
ik zou het fruit niet om 12.00 geven, die fles wordt vervangen door een boterham met melk.er zit dan te lang tussen de flessen vcor deze leeftijd. fruit is een tussendoortje. je kunt wel het fruit om 9.30 geven voor je dochtertje gaat slapen ipv s'middags. en dat in de middag toch iets van een liga of rijstwafel, het lijkt wel of ze niet veel binnenkrijgt, maar zo leert ze het wel. als ontbijt zou ik pap gaan geven 180+6 en bambix. tussen de middag kun je wat stukjes brood in melk dopen, dat wordt vanzelf meer en 180+6. eventueel kun je een klein flesje geven bij het koekje om 15.00 tot ze wat beter gaat knabbelen, dan haal je hem eraf, anders denk ik niet dat ze het redt tot de groente. en als laatste een papfles van 180+6 en bambix. ik weet niet of je al opvolgmelk geeft, maar dat verzadigd meer, dan zijn die flessen van 210+7 niet meer nodig. hoop je zo een beetje geholpen te hebben. Miranda
Thanx voor je antwoord! Het brood vindt ze nog niet echt heel lekker dus vanochtend had ik bambix gegeven (van een lepeltje, want het wil niet door de flessenspeen), maar ik geloof niet dat ze het heel erg op granen heeft nog. Dus ga vanaf morgen Nutrix door de ochtendfles doen, hoewel ik me afvraag of het nodig is. Ze drinkt vaak om 08.00 uur, dus om 12.00 uur heeft ze weer honger pas. Ze doet dus nog vier uur op die fles die ik geef. In principe hoef ik dan toch geen papfles te geven? Ook 's avonds geef ik geen papfles omdat ze gewoon 12 uur slaapt op de 210/7-fles (en daaraan voorafgaand dus 200 gram groente/aardappeltje). Is dan toch ook niet nodig? Ik vind het eigenlijk best veel wat zo'n klein baby'tje op een dag eet, als ik zo mijn eigen schema eens bekijk... Ze is al best stevig dus het lijkt mij ook wel wat veel voor haar. Of is dit normaal wat ik haar geef? Vraag me trouwens wel af hoe ze nu aan haar vocht moet komen. Ze drinkt in totaal per dag nog maar 600 cc melk (omdat ze natuurlijk meer eet), maar ik geef haar geen extra vocht ofzo. Dat betekent dat ze 250 cc minder drinkt dan normaal... Moet ik haar tussendoor dan ook een flesje water ofzo geven? Op die manier krijg je wel erg veel voedingsmomenten, want ze kan haar eigen flesje nog niet vasthouden... Sorry voor al de vragen, maar ik weet er voor mijn gevoel zo weinig van
ik zou gewoon bambix geven als ontbijt, zo went ze aan vezels. en dit wordt op den duur toch een boterham. tussendoor kun je een flesje water geven bij de tussendoortjes. het zijn niet zoveel eetmomenten hoor, kijk maar naar je zelf. onbijt koffie lunch koffie of thee avondeten bij de kleintjes nog melk voor het slapengaan en zelf eet je 'savonds meestal ook nog wat. tuurlijk lijkt het of ze veel eten, maar ze hebben veel meer energie nodig als je ziet hoe hard ze groeien. voor het slapengaan hoef je geen pap te geven als ze zo al goed slaapt.