Hoi allemaal, Onze zoon is bijna 4 weken oud en hij heeft sinds 1,5 week ontzettende last van obstipatie. Het is echt heel zielig, hij perst zich een ongeluk, loopt rood aan maar er gebeurt helemaal niets. Elke 3 dagen ongeveer een paar keiharde keutels. Op advies van CB overgegaan op Nutrilon Omneo. Dat gebruiken we nu bijna 2 weken en er is eigenlijk niks veranderd. Ook niet nu hij sinds maandag lactulose krijgt (1 milliliter per dag), elke derde dag ontlasting met heel veel pijn en ongemak eraan voorafgaand Het probleem nu is dat mijn moedergevoel het ene zegt en de huisarts/CB iets anders. Huisarts en CB vinden dat ik per se bij Nutrilon moet blijven, huisarts stuurde mijn man zelfs naar huis met een mini klysma (microlax, moet je in z'n anus spuiten). Dat vind ik echt super heftig (de apotheker bij navraag trouwens ook), schijnt heel veel pijn te doen, en ik snap eerlijk gezegd niet waarom de voorkeur aan zulke drastische middelen wordt gegeven terwijl je ook gewoon kunt concluderen dat Nutrilon niet werkt voor mijn zoon. Wat vinden jullie? En mijn tweede vraag: heeft iemand nog een gouden niet-invasieve tip? Wat we al doen/geprobeerd hebben: 10cc extra in de fles, mineraalwater in plaats van kraanwater, kruikje, masseren met de klok mee, rechtop houden, infacol, fietsen met de beentjes, thermometer, vaseline in en rondom de anus, Dr Brown fles, roeren met vork en fles niet schudden. Dank jullie wel alvast, ik ben echt ten einde raad! groetjes Rus05
Ik zou wel van merk overstappen, je kan nog wat lijnzaadolie in de fles doen. de beste oplossing is heel drastisch en dat is donormoedermelk gaan geven, dan krijg je een BV kindje
Ten eerste zou ik kiezen naar wie je gaat luisteren. Of naar het cb of naar de huisarts. Tegenstrijdige adviezen daar kun je niks mee een kunnen elkaar ok tegen werken. Daarnaast als je een tip of andere methode uitprobeert dit minimaal een week uitproberen zonder dan ook nog andere dingen toe tee voegen. Teveel wisselen van dingen kan het erger maken. Geef iets de kans om zijn werk te doen! Daarnaast is microlax inderdaad heftig, maar is een flinke verstopping ook echt niet fijn en kan dit ook ver strekkende gevolgen hebben. Het is geen blijvende oplossing maar lost voor nu het probleem wel even op waardoor je weer verder kunt met kijken wat je dan wilt en at wel werkt! Sterkte ermree!
Je zou inderdaad bijvoorbeeld tijdelijk kunnen overstappen op moedermelk. Dan is de kans vrij groot dat het stukken beter gaat.
Je hebt blijkbaar al veel geprobeerd, maar dat alles op 4 weken tijd lijkt me nogal heftig voor darmpjes die al niet zo goed werken. Welk mineraalwater heb je al geprobeerd? De impact durft ook al wel eens te verschillen per merk...
Hebben wij ook gehad met onze zoon op die leeftijd. Hoelang krijgt hij nu omneo? Wij gaven ook lactuose, maar ik dacht 0.2ml. 3 dagen later kwam zijn poep er wel uit. Daarna zijn wij er gelijk weer mee gestopt en gewacht op de werking van de omneo voeding. Uiteindelijk werd het beter. Inmiddels geven wij koemelk vrije voeding (ivm koemelkallergie) en gaat het helemaal goed met zijn ontlasting.
Verstopping kan een uiting zijn van koemelkeiwitallergie. In dat geval zou je snel verbetering moeten zien als je een tijdje bijvoorbeeld pepti geeft. Als je nog lekt zou je kunnen proberen moedermelk te geven, dat verhelpt namelijk vaak verstopping.
Hier idem, alleen dan met een kindje dat volledig de borst krijgt. Waar ik benieuwd naar ben, waarom geef je 1 ml Lactulose? Is dat op advies van de ha? Wij hebben namelijk ook Lactulose en ''moeten'' 5 ml geven.. Staat ook in de bijsluiter dat 5 ml de dosering is voor zuigelingen.. Wellicht dat je dit nog even na kunt gaan? Heel veel sterkte in elk geval, het is hartverscheurend om die kleintjes zo te zien
Bedankt voor alle reacties! Ik ben gestopt met Infacol en lactulose omdat het toch voor geen meter werkte. Geef sinds gisteren Kindicol (homeopathisch middel van VSM) en vandaag drupje olie in fles gedaan en hij heeft al twee keer ontlasting gehad! Nog nooit zo blij geweest met een poepbroek Geen idee waardoor het nou precies beter lijkt te zijn maar fijn dat hij z'n ontlasting beter kwijt lijkt te kunnen; wel nog last van krampjes maar dat hoort er natuurlijk ook wel een beetje bij als ze nog zo klein zijn toch? Ik had voor de zekerheid Hero Comfort gekocht in plaats van Nutrilon Omneo maar dat doe ik nu maar even niet toch? groetjes Rus05
niet te snel overstappen naar andere voeding hoor moet je kindje ook weer aan gaan wennen... wij hadden t de eerste twee weken ook met onze dochter en ik maakte me er echt enorm zorgen over...ze leek het poepen ook gewoon niet te snappen ookal perste ze zich een ongeluk...ik heb ook een paar druppels zonnebloemolie aan de fles toe gevoegd...dat 3 flessen achter elkaar en toen afgewacht...toen kwam t op gang en sinds dien nooit meer last van..
Onze kleine kon ook niet poepen hij zat helemaal verstopt. Op aanraden van cb overgestapt op andere voeding ivm spugen. Alleen hadden we dus nooit naar hun moeten luisteren juist door de andere voeding kon hij niet meer poepen. Arme kind werd rood perste zich een ongeluk maar zonder resultaat. Ik heb toen besloten hem gewoon weer Hero standaard 1 te geven en heb een klein beetje olijfolie in ze fles gedaan , diezelfde dag had meneer nog een poepluier. En nu gemiddeld twee per dag Ik luister dus niet meet naar cb , ze geven vaker slecht advies dan advies waar ik iets mee kan. Maargoed dat is mijn persoonlijke mening
Voor de dames die olie in het flesje geven: hoeveel geven jullie per fles? En doen jullie dat in elke fles? Ik had het gisteren in alle flessen gedaan, ik denk een half theelepeltje per keer. Daar ging hij enorm van poepen waardoor ik dacht dat het vast met minder kon. Dus vandaag alleen iets in de ochtendfles gedaan, verder niet, en nu is hij alweer een paar uur hard aan het persen zonder echt resultaat. Groetjes Rus05
Helaas te vroeg gejuicht het leek even beter te gaan maar nu zit ik weer met een persend en brullend mannetje. Er komt nog wel iets van ontlasting uit en het is ook niet keihard, maar het kost hem erg veel pijn en moeite. @dirksmama: dank je voor je tip over eventuele koemelkallergie. Het zit bij ons totaal niet in de familie maar sinds een paar dagen zie ik hem regelmatig mondjes terug geven, en hij overstrekt behoorlijk na elke fles: dan gooit hij z'n hoofdje naar achteren en strekt hij z'n beentjes heel erg. Ook heeft hij heel regelmatig de hik, dat kan ook nog optreden een aantal uur na z'n laatste voeding. Zijn dit dingen waardoor jij aan een koemelkallergie zou denken? Vandaag naar CB, wie weet hebben ze er iets zinnigs over te zeggen alhoewel ik het me afvraag, ik kan me eigenlijk niet herinneren ooit echt zinnig advies van ze te hebben gehad... Groetjes Rus05
Hier ook veel drama gehad meerdere malen op happ gezete snachts dat hij zo veel pijn had. Lactulose, microlax, andere voeding. wat hier geholpen heeft zijn 3 behandelingen bij een osteophaat. Sterkte en succes, volg je gevoel/hart jij bent zijn moeder en kent hem het beste
De klachten die je noemt zijn vaak gedateerd aan reflux. Maar reflux klachten kunnen ontstaan door verstopping en ook door kea. Kea is vaak lastig te beoordelen doordat de symptomen erg van elkaar kunnen verschillen. De enige methode om kea te kunnen bevestigen of juist uitsluiten is door te wijzigen van voeding en over te stappen naar pepti/pep. Dus dat is sowieso iets om voor jezelf over na te denken. Mijn ervaring is dat veel artsen en cb-personeel vrij snel zeggen dat het dat niet kan zijn. Reflux is iets wat vrijwel alle baby's hebben, gelukkig veel kindjes in mindere mate zodat er niets aan de hand is. Je kunt zelf de leefregels van reflux gaan toepassen. Als je die niet weet wil/kan ik ze je wel geven. Deze zijn vrij makkelijk toe te passen en geeft in principe geen problemen. Waar je ook over na kunt denken is een osteopaat. Deze 'kijkt' naar het gehele lichaam en kan een beknelling opzoeken en los maken. Als je dat wil doen, zoek dan een aangesloten osteopaat die ervaring heeft met baby's. Laatste tip; cb is niet voor medische problemen. De meeste zijn niet voldoende opgeleid tot het constateren van medische problemen.
Hier ook drama met poepen veel krijsen van de pijn vuur rood worden wel scheetjes laten maar geen poep Ben op aanraden van cb overgestapt naar Hero comfort en nu elke luier wisseling een flinke poep luier en ben er blij mee Hij heeft nauwelijks nog krampjes en kan goed poepen (Griekse yoghurt dikte)
bij ons was het met de omneo ook dramatisch. overgestapt op comfort, werkte al stuk beter. infacol verstopt erg, dus daar zws mee stoppen. wat een grootmoeders tip is, werkt ook echt. een heel klein zetpilletje maken van een stukje handzeep (neutral oid). maar is ook niet iets om te vaak te doen.
Ons zoontje had daar ook heel veel last van. Vaak dagen zonder stoelgang. Wat uiteindelijk hielp was een andere soort melk geven. Onze pediater had ook allemaal zetpilletjes en zo voorgeschreven maar uiteindelijk was het een vriendelijke apotheker die me de gouden tip gaf: een melksoort nemen waar zo weinig mogelijk ijzer in zit. Daar raken ze verstopt van. We zijn toen naar een lokaal merk van de apotheker overgestapt: Blemil. Deed wonderen. Ging ineens goed. Zeer laag ijzergehalte.