Van vlees naar vegetarisch eten. Ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door VSC, 21 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    De menselijke soort is omnivoor, niet herbivoor.

2. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hier zijn we flexitaries. Ik denk dat we gemiddeld 2 keer in de week vlees eten en de rest van de week vegetarisch. Het bevalt ons zo prima. De kinderen vinden zowel vegetarisch eten als eten met vlees lekker, dus die vinden het geen probleem.

Als we vlees eten dan proberen we zoveel mogelijk biologisch vlees te eten.

We eten dingen als vleesvervangers, vegetarische quiche, vegetraische lasagne en vele andere gerechten met bv linzen , bonene of rijst. Noten zou hier wel wat meer toegevoegd mogen worden.

Yoghurt, melk , eieren en vis eten we wel

3. Islah

Islah Niet meer actief

Wil je dat eens tegen mijn ene dochter zeggen. :D Die lust niks wat met vlees te maken heeft...

4. Ja, en jij bent van nature een bemoeial die altijd haar mening moet geven, ook als er om tips wordt gevraagd en duidelijk wordt gezegd dat ze geen discussies of meningen hoeft. :(

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Ja wel voor Hilly1980! ;)

6. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vegetarier en mijn kinderen zijn bewust geen vegetarier. Ze krijgen wel bijv geen varkensvlees en alleen kip en rund (biologisch). Verder drinken ze vooral sojamelk ipv gewone melk. Vind het wel bijzonder dst je zelf geen vegetarier bent maar wel je kind zo wil opvoeden. Ik eet ook geen vis maar geef de kinderen wel vis ivm goede vetten. Wat wil je met vis doen? Dat is ook van belang!

Een tip; de kleine vegetarier is een kookboek vol tips bij vegetarische kinderen!

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.026
    6.769
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn man en ik waren fanatieke vega's totdat ons eerste kindje kwam. Dat is een heel kieskeurige eter, nauwelijks groente en fruit, maar vlees eet hij dolgraag! Dus nu zijn we voor hem een beetje gaan flexen, want ik wil ook weer niet dat hij dingen tekort komt.
    Wij willen max 2x p week een kant en klare vegaburger, want daar zit ook een hoop toegevoegde zooi in. We eten vaak ovenschotels met heel veel verschillende groenten. Of pasta met verschillende groenten en nootjes en kaas. Of bami met een omelet.. Wraps met van alles erin. Je kan ook zelf burgers maken van bonen en noten.

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Het schijnt dat kinderen sneller een vit. B12 tekort kunnen krijgen, omdat ze hier geen'voorraadje' van hebben in hun lijfje. Geen idee waar ik dat heb gelezen. Maar goed, ik ben vegetariër, mijn vriend en carnivoor en onze dochter wil ......... VLEES! Ik wil graag dat ze parttime vega eet, omdat vlees een zwaardere belasting is voor het verteringsproces. Maar dochterlief ziet vlees en wil dat ook, het liefst een heleboel. :) Nou daar sta je dan met je goeie bedoelingen. ;)
    In ieder geval, ik zou even goed inlezen over hoe en wat. Noten zijn bijv. goede vleesvervangers, alleen mogen jonge kinderen dit natuurlijk niet hebben. Vegaburgers e.d. zitten vaak bol van de smaakversterkers en zout (vlees trouwens ook), dat schiet ook niet op. Misschien heb je nog wat aan deze boekentip.
    bol.com | Vegetarisch Vanaf De Wieg, Francis van Arkel & Francis van Arkel | 9789023011392...
    Je wilde geen mening, maar hier toch mijn mening :p : goed dat je bewust nadenkt over de voeding van je kind.

9. VSC

VSC Niet meer actief

Het is dat ik al langer vegetarier wilde worden maar de discipline niet kon vinden (heb wel eens een tijdje veel vleesvervangers gegeten)
    Ben nog steeds pas 20 jaar nu dus zo laat ben ik niet haha alleen ik zou graag dit aan mijn dochtertje willen meegeven net als mn liefde voor dieren. :) Vis wil ik denk ik wel blijven eten.
    Ik ga maar eens wat boeken opzoeken!

Meningen vind ik trouwens niet erg maar er onstaan hier altijd weer discussies in topics en daar heb ik niet altijd zin in :D

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij eten nu eenjaar of twee bewust minder vlees. In plaats van elke avond vlees / vis, eten we nu twee of maximaal drie keer per week vlees en een keer vis. Soms eten we een vleesvervanger. Ik vind die dingen van Valess wel lekker. Veel andere vleesvervangers niet, maar van een vriendin van me (al heel lang volledig vegetariër) begrijp ik dat de vleesvervangers van "de vegetarische slager" wel lekker zijn.

Ik vond het in het begin best lastig om gerechten zonder vlees te maken. Als het bijvoorbeeld gaat om aardappelen - groente - ... Tja, dan mis ik echt wel wat op mijn bord. Op dat soort dagen eten we dus wel vlees / vis / vervanger. Bij pasta en ovenschotels vind ik het makkelijker om het vlees gewoon achterwege te laten. Daar zijn een hoop lekkere recepten van te vinden. Risotto leent zich er ook goed voor. We zijn vaker champignons gaan eten. Ook eet ik graag pizza op een vega-dag. Zo'n "tante Fannie" ding, bodem en saus zijn kant & klaar en dan lekkere kaasjes enzo erop. Dan mis ik vlees niet.

Nu eet ik dus nog wel een paar dagen vlees/vis, dus ik hoef me niet druk te maken om het mislopen van voedingsstoffen en vervangers. Dat maakt het voor mij wel makkelijker.
    Ik sluit me dus aan bij de tip die eerder al gegeven is: begin daar eens mee. Dan kun je eerst op je gemak een arsenaal aan vleesloze gerechten opbouwen. In één keer alles op de schop, lijkt mij best lastig. Door je vleesconsumptie te halveren doe je ook al veel voor het milieu en de eerlijke verdeling van voedsel. Als het welzijn van dieren zwaarder voor je weegt dan het milieu oogpunt, kun je zo lang overwegen op de dagen dat je vlees eet te kiezen voor biologisch vlees. Dat is op zich wel duurder, maar als je niet vaak meer vlees eet is dat wel te doen. En dat stimuleert ook weer om op de dagen dat je wel vlees eet, de porties wat beschaafder te houden.

11. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Mijn man eet iedere dag vlees maar ik zoek steeds vaker naar alternatieven. Mijn zoontje en ik eten dus beduidend minder, maar nog wel zo'n 3x per week. En dan enkel kip, rundvlees en enkele vissoorten.

Het is even zoeken, want ik was gewend aan vlees als hoofdbestanddeel van een maaltijd. In eerste instantie is een vleesvervanger handig. Wij eten dan eigenlijk alleen die van Tivall (AH) maar er zijn tegenwoordig veel en goede mogelijkheden.
    Daarnaast gebruik ik (ook van AH ;) nee geen aandelen) de receptenzoeker om ideeën op te doen, ze hebben er ook veel vega-gerechten op staan.
    Zodoende ben ik steeds meer, ook uit eigen initiatief, aan het uitproberen. Eieren, kaas, noten, peulvruchten, mixen met groente.. er is zoveel keuze om het gezond én voedzaam te maken. Ik maak ook steeds meer zelf klaar i.p.v. het kant en klaar te kopen en daar wordt het alleen maar beter van.

Sluit me dus aan bij de tips om het langzaam te minderen. Je wordt vanzelf wel creatiever in wat je kunt eten. Op internet is zóveel te vinden!

12. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wij eten wel vlees (kleine porties en bio/scharrel), maar ik ben vega opgevoed. Wij aten thuis veel noten, kaas, groente en alles volkoren. Vleesvervangers bestonden nog niet (gelukkig maar).

Tegenwoordig heb je zoveel keus! Naast die tivall, heb je nu bij de biowinkel vlees en vis van de vegetarische slager, dat is best smakelijk.

Mijn jongens aten amper vlees toen ze klein waren. Ook geen ei. En toch hebben ze een uitstekende voedingsstatus. Veel groente, alles volkoren, peulvruchten. Zolang je dan wel yoghurt en kaas geeft ook. Eitje ergens doorheen en het komt wel goed.

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ik lees dat een aantal van jullie geen varkensvlees eet. Waarom niet als ik vragen mag? Puur uit interesse/nieuwsgierigheid?

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.242
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik eet zelf geen varkensvlees omdat ik het niet zo lekker vind en omdat ik het idee heb dat het niet zo gezond is.

Moslims eten ook geen varkensvlees weet ik in ieder geval.

Zelf eten we 2 a 3 keer per week vlees. Altijd 1 keer per week gewoon brood en 1 keer per week frietjes of pannenkoeken. Verder ei of vleesvervanger (valless oid, kaassoufflé)

15. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij eten zelf wel vlees.
    Maar zorg ervoor dat je wel goeie vervangers tot je neemt.
    Ben van mening dat we tot een bepaalde hoogte wel vlees nodig zijn.

Mijn interesse vraag wat ik me altijd af zal blijven vragen. Waarom geen vlees en wel eieren, kaas etc? Dit omdat die dieren het net zo slecht hebben als de slachtdieren. Ben benieuwd of hier mensen een antwoord op hebben zodat ik beter kan inleven in jullie keuze hiervoor :)

Succes! Hoop dat het "dieet" je goed bevalt :)

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Om deze reden eten wij ook merendeels kip en rund. Vooral rund gaat hier er altijd goed in bij man en kind

17. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik zou ook eigenlijk wel wat minder vlees willen gaan eten. Maar ben bang dat ik dat er hier moeilijk doorheen krijg ;) Vriend en kindjes zijn echt vleeseters...

18. VSC

VSC Niet meer actief

Omdat deze dieren blijven leven ipv doodgemaakt worden. En dan zou ik wel kiezen voor biologisch/vrije uitloop natuurlijk want anders klopt t idd niet als je eieren gaat eten van kippen die op 1 vierkante meter opmekaar zitten.:p

19. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Wij eten vanwege geloofsovertuiging geen varken en ook geen andere aaseters. Ik volg namelijk de spijswetten zoals die in de Bijbel staan.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.242
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Omdat er toch wel belangrijke voedingsstoffen in zitten, zeker als je minder vlees eet. Wij kopen wel altijd biologisch vlees (behalve broodbeleg) en biologische eieren, meestal biologische melk. Kaas en melk gebruiken we niet zoveel van.

Deel Deze Pagina