Kolven en onregelmatig werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 0Marleen0, 20 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Hey,

Een vraag aan de dames die ervaring hebben met kolven en onregelmatig werken...

Over een week begin ik weer met werken en dus met kolven op het werk.

Ik werk onregelmatig in de zorg, diensten van 7:15-15:15 en 14:45-22:45. Als ik kolf wanneer m'n zoontje drinkt kom ik rot uit met piekuren (rond 8, 12 en 15 uur)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik zat te denken aan kolven of aanleggen voor ik ga werken, dit zal rond 6 uur zijn. Dan rond 9-10 uur kolven, en rond 13:30-14u...alleen wanneer ik dan thuis kom heeft m'n zoontje net gedronken, dan weer kolven?

En bij een late dienst, ook voor ik vertrek thuis (rond 14u) of rond 16u op het werk?

Ik ga dan dus kolven op tijden dat m'n zoontje niet bij mij drinkt, zal dit gevolgen hebben voor m'n productie? Ik heb snel last van stuwing na het kolven namelijk.

Pff wat een gepuzzel, zie er wel een beetje tegenop de eerste dagen!

2. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Ik lees mee..

3. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik zit hier ook mee. Vooral hoe ik de ochtend moet aanpakken... Wakker maken om te drinken voor ik weg ga (rij om 7 uur weg, normaal drinkt ze om 7:30). Of laten slapen en op werk kolven?
    Verder ga ik op tijden dat ze drinkt kolven, rond 10 uur en rond 14 uur bij dagdienst. En om 17 en 21 uur bij avonddienst (23:30 uur thuis). Dan droomvoeding aanbieden, wil ze dat niet dan nog een keer kolven voor slapen gaan.

4. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Twijfel ook over aanleggen smorgens of kolven. Het is al een rommelige slaper rond 6-7 uur, ben bang dat als ik hem laat drinken hij klaarwakker is....normaal slaapt hij tot 7-8 uur.

Ik kan dus moeilijk kolven op de tijden dat hij drinkt...dat is net tijdens de piekuren. Denk dat ik dan de kolfbeurten een uurtje plan voordat hij drinkt.

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Bij alle drie de kinderen gekolfd met onregelmatig werk. Ik kolfde gewoon als het uit kwam op de rustige tijden. Anders zat ik toch niet rustig en kolfde ik 3 druppels. Ik voedde op verzoek dus daar zat ook nooit regelmaat in.
    Ik kolfde voordat ik naar mijn werk ging maakte de kinderen niet wakker. Vond kolven makkelijker omdat ik dat veel sneller kon dan voeden.
    Er waren ook wel eens dagen bij dat ik maar 1 keer kolfde omdat drukte het niet toe liet om meer te kolven.
    Weet dat je kolfrecht hebt etc etc maar er is werk waar je dat recht wel kan hebben maar dat het gewoon echt niet lukt.
    Dan had ik wel last van stuwing. Soms kon ik 10 minuten even weg dan kolfde ik niet helemaal leeg maar wel de stuwing er ruim af.

Andere dagen kolfde ik wel 3 keer.

Nooit problemen gehad met de productie. De 1e en 3e clusterden s avonds als ik een vroege dienst had. De oudste was ook een flesweigeraar de eerste weken met starten werk dus die haalde de schade echt in als ik weer thuis was. Als ik een late dienst had dan legde ik overdag vaker aan als het zo uit kwam of ik kolfde een keer extra.
    Als ze sliepen als ik na een late dienst thuis kwam kolfde ik wel.

Had wel bij nummer 1 en 3 een ruime voorraad opgebouwd in de vriezer dus hoefde niet perse een heleboel te kolven om borstvoeding te geven als ik er niet was.
    bij de tweede gaf de oppas af en toe kunstvoeding omdat ik niet genoeg had. Lag daar eerlijk gezegd niet wakker van.

6. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Dank je voor je reactie, ik ga voor mijn dienst ook kolven, of hij moet daarvoor net hebben willen drinken.
    Daarna kan ik het makkelijkst kolven tussen. 9-12 en 13-15. We gaan zien hoe het loopt, hoop niet op teveel stuwing tussendoor!

7. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik kolf maar 1 keer op m'n werk, er is echt geen tijd om vaker te kolven. En dan kolf ik zelfs nog in m'n pauze! (ik weet het, slechte zaak maar het is niet anders). Als ik 's morgens van 7-11 werk kolf ik helemaal niet, voed haar om 6u en breng haar dan naar de oppas, als ik van 7-15.30 werk kolf ik of om 10.30 of om 12.30, net wat de tijd toelaat. Heb overigens bijna nooit een lange dagdienst dat scheelt. Bij een late dienst van 15.00-23.30 voed ik haar om 14.00 u. en kolf ik om 18.00u. in m'n pauze. En als ik dan thuis kom rond middernacht kolf ik weer dan ga ik ze niet wakker maken.

8. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Oke. Ik mag volgende zondag weer voor het eerst (7:45-16 uur). Moet om 7:10 weg, dus op tijd opstaan. Kolven. Douchen/aankleden. Ontbijten. En dan op werk 2 x kolven. Heb overproductie en sta na 3 uur op knappen! Wordt rond 10 uur en rond 14 uur denk ik....

9. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ik kolf soms voor ik naar mn werk ga, ligt er net aan hoe laat hij gedronken heeft. In de avonddienst kolf ik dan om 17 en 20 uur maar vooral dat laatste tijdstip wisselt nog wel eens. En dat komt omdat ik ook in de zorg werk, en niets zo veranderlijk als een mens he;)
    Sinds ik werk komt meneer weer voor een late avondvoeding dus die krijgt hij of met de fles of als ik thuis ben gewoon live. Als hij hem met de fles heeft gehad kolf ik dan nog.
    Ik zag er ook vreselijk tegenop, vooral ook omdat er iemand anders voor mij moet komen omdat ik alleen sta op de afdeling. Maar het valt reuze mee, collega's zijn heel behulpzaam en begrijpend. Hoewel ik soms wel al een opmerking krijg: geef je nu nog steeds borstvoeding? En dan erachter aan wel: wel knap hoor...:p

10. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Sta je dan niet helemaal op knappen wanneer je maar 1 keer in je dienst kolft?

Ik ga denk ik ook kolven rond 10 en 14 uur in een dagdienst, ook al drinkt meneer rond 8 en 12, die tijden zijn gewoon niet te doen. Bij een late dienst hoop ik dat ik rond 16 kan kolven. Ik sta ook alleen op de afdeling en er moet dan hulp komen van andere afdelingen, dus hoop dat dat zonder veel problemen gaat lukken! Voel me ook bezwaard, wil niet voor gedoe op andere afdelingen zorgen.

Na een avonddienst hoop ik dat hij nog niet gedronken heeft...de laatste tijd komt hij rond 23, dan zou ik nog net niet thuis zijn. En om dan te kolven en daarna een vroege dienst weer te hebben (en een nachtvoeding) lijkt me erg vermoeiend!

11. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Hoe zorg je dan dat je genoeg melk hebt voor de volgende keer dat je werkt?

12. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Door tussendoor thuis te kolven. Ja sta dan 's avonds wel op knappen ja.. Vind het wel jammer maar bij ons op het werk is het echt niet geregeld voor borstvoedende medewerkers.

13. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Is inderdaad jammer en vervelend voor jou....bij ons mag je dus wel kolven, maar moet je zelf per dienst vervanging voor op de groep regelen. Je belast dus ook een andere groep ermee omdat een collega naar mijn afdeling moet komen en dus op de eigen groep weg moet.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    #14 Nova81, 28 dec 2014
    Laatst bewerkt: 28 dec 2014
    Ik zit hier met ongeveer dezelfde werktijden... Ik ging pas weer werken toen zoonlief al ruim 5 maanden was, dus kolfde 'maar' twee keer per dienst.
    Voor een vroege dienst kolf ik gewoon leeg, zodat papa de fles kon geven als hij wakker was en wist ik zeker dat ik 'leeg' begin op mijn werk. Verder kijk ik ook naar de tijden dat het kan op het werk en meestal is dat weer rond 11u.
    Daarna kolf ik weer tussen 15-16u voordat ik naar huis ga. Voordat ik anders weer kan aanleggen is het weer een uur verder met naar huis rijden, ophalen op kinderdagverblijf en dan nog laten drinken. Dan drinkt hij daarna rond 19.30u weer voor het slapen gaan.
    Maar goed, hij drinkt hier sowieso nog maar 4-5x per dag dus dan is de situatie misschien anders.
    Zo deden we het toen en zo doen we het nu nog!

In de zorg is het vrijwel onmogelijk om op vaste tijden of de voedingstijden te kolven, omdat het onvoorspelbaar is natuurlijk... je moet gewoon even uitvinden wat bij jou het gemakkelijkst is. Beetje in gedachten houden hoe vaak en rond welke tijden je zou willen kolven, kun je misschien in de ochtend bij je collega's al aangeven en dan er naartoe werken. Komt goed hoor!

Oh en in de avonddienst kolf ik leeg voor ik begin en daarna weer rond 18u en 22.30u.

15. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

1 apr 2011
    152
    2
    18
    Mijn zoontje is nu ook 5 maanden dus ik zal het ook gaan redden met 2 keer kolven op het werk.

Maar ik zal dus wel een keer vaker kolven dan hij drinkt, dus voor het werk, in de ochtend en in de middag. Mijn zoontje drinkt nu tussen 7 en 8, tussen 11 en 12 en rond half 4. Deze laatste voeding red ik waarschijnlijk niet om live te geven dus zal waarschijnlijk als ik thuis kom ook nog moeten kolven anders red ik het niet tot de volgende voeding aangezien ik op het werk rond 2 uur kolf. Direct voor ik vertrek op het werk is ook niet handig ivm overdracht.

We zullen zien of dit niet teveel voor m'n productie is aangezien ik snel richting overproductie ga.

We zullen het morgen zien :)

16. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Mijn dochtertje is precies 12 weken als ik weer start met werken. Hoop dat 2 x voldoende is, want, werk op een SEH en vaker weg gaat echt niet lukken. Lever mijn pauze al in om te kunnen kolven.

Deel Deze Pagina