Zwangerschap en röntgenstraling

Discussion in 'Zwangerschap' started by MissSol, May 12, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissSol

MissSol Bekend lid

Dec 20, 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Hallo,
    Ik werk in een Dierenartsenpraktijk en heb vorige week geassisteerd met röntgenfoto's maken en ben er gister achter gekomen dat ik zwanger ben. Uiteraard heb ik wel een loodschort gedragen. Uiteraard zal ik nu niet meer helpen en is de afgelopen tijd dit de enige keer geweest. Heeft iemand hier ervaring mee, kan dit kwaad?

2. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Die ene keer zal niet zo erg zijn.
    Zeker gezien je een schort hebt gedragen.

3. Mhov

Mhov Bekend lid

Mar 1, 2015
    645
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoeveel straling er vrij komt bij een foto in een dierenartspraktijk. ik zelf werk in de tandheelkunde, vorig jaar nog een lezing gehad dat af en toe straling echt niet erg is. Zakenmensen die wekelijks vliegen vangen veel meer straling net als mensen die op wintersport gaan.
    Ik zou je niet teveel zorgen maken vooral omdat je een loodschort gedragen hebt.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

4. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Als ik jou was zou ik me om die ene keer echt geen zorgen maken.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

5. Jughi

Jughi Bekend lid

Oct 28, 2014
    710
    1
    0
    Heel toevallig heb ik vandaag een rontgen foto moeten laten maken van mijn buik. Gynaecoloog was het ermee eens, dus zal wel loslopen..

6. mij84

mij84 Actief lid

Apr 16, 2012
    176
    0
    0
    Ik heb ook een cursus gehad over rontgenstraling in de tand/kaakchirurgie en inderdaad, de straling is te verwaarlozen. De straling die gebruikt wordt ligt veel lager dan de hoeveelheid straling die schadelijk is. En je hebt een loodschort gedragen :)
    Gefeliciteerd!

7. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Als je zwanger bent is de regel dat je tijdens de hele zwangerschap een hoeveelheid straling van 1 mSv nog op mag vangen. Dit is best veel, vooral als je loodschort draagt. Als het goed is draag je een badge die meet hoeveel straling je opvangt ;) alhoewel veel praktijken daar volgens mij niet geheel aan voldoen.
    Dierenartsen leren wel in de opleiding over risicosituaties tijdens zwangerschap dus is goed om verschillende situaties eens te bespreken. Of met arboarts. Een enkele foto maken zou ik me niet druk om maken, zou ik zelf nog wel doen. (Ben dierenarts alleen zonder baan) Ontwikkelvloeistof vervangen als je analoge foto's maakt zou ik dan weer niet doen. Voorzichtig met isofluraan als je praktijk dat heeft, net als met bepaalde medicijnen die bv hormonen bevatten, beter met handschoenen :) Herkauwers die een miskraam hebben zijn voor zwangere vrouwen gevaarlijk, maar denk dat je daar niet echt mee in contact komt zelf?

8. BlueEyes87

BlueEyes87 Niet meer actief

Hai!

Ik heb ook gewerkt in een dierenartspraktijk en bij mn vorige zwangerschap wist ik niet dat ik zwanger was. Had toen de weken voor de positieve test nog aantal rontgenfoto's gemaakt en geassisteerd bij OK's waarbij de isofluraan ook aan stond.
    Was in het begin wel bang dat er iets mis kon gaan maar de verloskundige hier gaf aan dat er ook mensen zijn die ongewenst zwanger zijn en die gewoon drugs blijven gebruiken of zichzelf van de trap gooien in de hoop dat het kind dood gaat en die baren een gezond kind. Tuurlijk kan het risico's met zich meenemen maar kindjes zijn zo goed beschermd in de baarmoeder!

Mijn dochter is op kma na super gezond!

9. MissSol

MissSol Bekend lid

Dec 20, 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Ben toch iets meer gerustgesteld nu. Wij werken niet met batches omdat we onder een bepaalde stralingswaarde zitten, dit heb ik zelf vorig jaar nog uitgezocht voor de arbo.
    Werk idd wel met isofluraan, zal daar ook een beetje op gaan letten. Met herkauwers kom ik niet in aanraking maar soms wel met melk of mest, maar draag dan altijd handschoenen.
    Thanks allemaal voor jullie antwoorden, ga nu proberen te genieten en hoop dat alles goed gaat!

Share This Page