Hoi, Ik zit in een lastige situatie en hoop dat jullie me advies kunnen geven. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter ben ik mijn baan verloren. Rottijd in de crisis, zeker als je graag parttime aan de slag wilt. Gevolg: 3 jaar later nog steeds niet "fatsoenlijk" aan het werk gekomen. Eerste keer einde WW kon ik bij een tijdelijk project werken voor 6 maanden. Ongeschoold werk, laag loon, maar ik bouwde gelukkig wel nieuwe ww rechten op. Ik had geluk dat ik na dat project kon terugvallen op mijn eerdere (HBO)salaris voor de hoogte van mijn ww. In de tussentijd nog ergens 3 maanden gewerkt en nu heb ik weer ergens anders een contract voor 3 maanden. Ik werk daar voor wettelijk minimumloon en het contract loopt half januari af. Het is nog niet duidelijk of het verlengd gaat worden. Als ik weer op straat kom te staan, heb ik nog 3 maanden ww over, ik haal die 26 weken norm net niet. En wat dan? Ik heb vorige week ontdekt dat ik (ongepland) zwanger ben. Dan is de kans om aan werk te komen echt nihil. Mijn man verdiend okay met zijn eigen bedrijf, maar net niet genoeg om van rond te komen als je alle vaste lasten verrekend. Wij hebben al bezuinigd zoveel we konden, omdat het einde van mijn ww in zicht kwam en ik daarover nogal in de stress schoot. Lijkt me ook niet goed voor een baby, alle stress als ik half januari weer werkloos zou zijn, dus ik wil alvast op de hoogte zijn wat ik het beste kan doen. Ben nog steeds / alweer aan het solliciteren, aangezien dit werk voor mij sowieso geen toekomstperspectief biedt. Alle tips zijn welkom!
Beste FallenAngel, Je wordt in januari misschien weer werkloos en wilt weten hoe het dan met je inkomen gaat aangezien je zwanger bent. Wanneer je contract in januari niet verlengd wordt, kun je terugvallen op je oude WW. Als je niet aan de wekeneis voldoet, is dat alleen voor de resterende duur van je oude WW recht. Drie maanden dus. Misschien dat je na afloop van je WW recht hebt op een aanvulling vanuit de Bijstand. Dit hangt af van het inkomen van je partner. Ongeveer een maand voor je WW recht afloopt krijg je hier een brief over. Op dat moment kun je de Bijstand aan gaan vragen. Alleen wanneer je binnen tien weken na einde WW bevalt, kun je vanuit de WW Zwangerschapsverlof krijgen. Ik hoop uiteraard dat je contractverlenging gaat krijgen of aansluitend een baan vindt. Al zou het werk maar tijdelijk zijn, misschien voldoe je op een later moment dan wel aan de wekeneis. Actuele informatie over de wekeneis vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank je Ellen. Ik vreesde al dat het zo zou zitten. We komen niet in aanmerking voor bijstand, maar na aftrek vaste lasten houden we nauwelijks meer iets over om van te leven. Maar.... vandaag een positieve kerstkaart van mijn baas gekregen die weer wat hoop op verlenging doet opleven!
Helaas, ik sta binnenkort op straat...... De wekeneis haal ik dus net niet. Bij mijn een na laatste werkgever ben ik gestart op de verjaardag van vl. Ze vroegen nog om een dag op te schuiven, maar dat hoefde niet van mij. Ik had een tijd thuis gezeten en wilde graag weer aan de slag. Het zure is, dat wanneer ik hiermee ingestemd had, ik wél aan de wekeneis voldaan had omdat mijn laatste werkdag dan op een maandag geweest zou zijn. Is er vanuit het UWV enige coulance mogelijk? En waar kan ik me daarvoor melden dan?
Beste FallenAngel, Erg zuur inderdaad dat je nu net niet aan de wekeneis voldoet. UWV moet je WW-recht bepalen op basis van de wettelijk vastgestelde regelgeving. Er kan voor jouw situatie helaas geen uitzondering gemaakt worden. Ik hoop dat het je lukt (snel) een andere baan te vinden. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nog even een paar vragen: - Stel dat ik geen baan meer vind, heb ik dan wel recht op een zwangerschapsuitkering? Over 11 weken zijn mijn ww rechten "op". - Hoe zou dit zitten als ik als freelancer aan de slag ga? - Hoe wordt de hoogte van de zwangerschapsuitkering bepaald? Ik begrijp dat er eea veranderd is en dat er gerekend wordt met een gemiddeld jaarsalaris bij je laatste werkgever. Wat als je bij die werkgever maar enkele maanden werkt/gewerkt hebt? En wat als je pas een paar maanden als freelancer aan de slag bent?
Beste FallenAngel, Je wilt weten hoe het zit met je recht op een Zwangerschapsuitkering wanneer je geen werk vindt na beëindigen van je WW. Als je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde WW valt, kan je recht hebben op Zwangerschapsverlof vanuit de WW. Dit heet WAZO. De hoogte van de Zwangerschapsuitkering zal gelijk zijn aan 100% van je WW dagloon. Wanneer je wel een baan vindt voor je WAZO start, wordt de WAZO gebaseerd op je gemiddelde SV-loon bij je werkgever. Normaal gesproken wordt gekeken naar het gemiddelde loon van 12 maanden. Wanneer je er korter dan 12 maanden werkt, wordt er alleen gekeken naar de periode dat je er aan het werk was. Het uitkeringspercentage is 100% Wanneer je als Freelancer aan de slag gaat, kun je van daaruit normaal gesproken geen WAZO krijgen omdat je geen werknemer bent. Wel is er de mogelijkheid je als zelfstandige vrijwillig te verzekeren. Wanneer je vrijwillig verzekerd bent kun je WAZO aanvragen. De hoogte is dan gebaseerd op het bedrag waarvoor je de verzekering hebt afgesloten. Actuele informatie over de vrijwillige verzekering vind je hier. Een andere optie is de ZEZ. Dit is een Zwangerschapsuitkering voor Zelfstandigen. De hoogte hiervan is een gemiddelde van de winst die je hebt gemaakt met je bedrijf maar is nooit hoger dan het minimumloon. Wanneer je vrijwillig verzekerd bent heb je alleen recht op aanvulling vanuit de ZEZ wanneer die hoger is dan de uitkering van de vrijwillige verzekering (WAZO). Actuele informatie over een Zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare