Van week 5 naar (soon2b) Mama's

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door D83, 4 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    @Krul; Nou nou nou 28 al weer, je zal t wel merken :p
    Hahahaha

Typisch dat als t om kleuren gaat je nooit uitgekleurd raakt ;)

@Caroline;Heel gezellig gehad VNV, lekker samen gekookt (risotto funghi met kip en champignons van bertoli), zl in badje gedaan (ze heeft te schattige foto's gemaakt verder filmpje gekeken, teveel gegeten en vnml ook veel gekletst over elkaars "ellende".. Heerlijk.. Dont we All need a friend?

Zal paar foto's plaatsen Krullie
    Die is schattig he met poeslief!

Slaap lekker Ladies! Good nite!

2. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    Gaat ze overdag meteen na de fles naar bed krullie? Ik wil hier ook beetje vast schema gaan inbouwen want nu is er soms geen touw aan vast te knopen. Kan bijna niets afspreken omdat ik de tijden niet meer weet. In het begin waren de tijden duidelijk maar nu niet meer. Ze slapen in de nacht heel lang en overdag vrij weinig. Geef ze overdag nog steeds om de 3 uur, niet eerder. In vind het heel moeilijk om een schema te maken. Zie dat er bij jou verschil in tijd tussen zit. Hoe heb je dat schema uiteindelijk gemaakt of heeft ze dat zelf aangegeven? Hier krijgen ze nog 6 voedingen, maar ben bang dat ze weer meer voeding willen *zucht*. Ze krijgen namelijk al te veel volgens de berekening, groeicurve is wel normaal. Straks even wegen en dan maar even advies vragen aan consultatiebureau.
    Gisteren hebben ze heel weinig overdag geslapen. Vannacht wel weer na de voeding van 21.30 tot 5.45.
    Dus in de nacht pakken ze wel veel slaap. Daan werd daarna ineens wakker om 7.15, maar gelukkig weer in slaap gevallen. Sophie werd precies 3 uur na de fles wakker. Als ze hier wakker zijn willen ze meteen de fles, heel irritant. Ik kan niet met ze spelen of iets want ze hebben gewoon meteen honger. Na de fles zet ik ze vaak even in de wipper of lekker even bij mij of papa. Meestal zijn ze dan inclusief fles een uur beneden soms iets langer. Vervolgens naar bed, drama! Huilen altijd. Vallen meestal wel in slaap gelukkig.
    Nu weet ik dat die van ons iets achterlopen omdat ze te vroeg geboren zijn, dat zie je in alles. Vrijdag was ik bij mijn neef op kraamvisite. Kindje van hun was nu net een maand Hihi en hun waren kleiner. Wel zag je dat hun gezichtje er wat ouder uit zag en huilen was al niet meer zoals een pasgeboren baby.
    Ik heb ook jouw topic gelezen krullié over het slapen. Hier slapen ze na de fles (enalaatste fles) van 17.00 ook niet. Maar overdag ook heel weinig.

Ik ga daan naar bed brengen. Sophie ligt er net in. Anders huilen ze elkaar wakker.

3. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Hier ook 6 flessen van 150/5
    Z'n eerste fles in de nacht/begin ochtend (verschillend maar iig na half vier n voor 6 u) bepaalt t ritme vd dag
    Hij komt nu om de 4 u maar heb sinds gister door dat ie Avonds eerder komt.. Vier u is te lang. Dacht dat t zeuren n huilen soms ook krijsen n overstuur nog krampjes waren, wat ook Miss nog wel zo is maar t ergste hebben we achter de rug n dan nog viel t mee met n paar pieken na. Dankzij gripe water was t zo over en/of iig de scherpe kantjes er vanaf..
    Na die fles gister gripe water gegeven en hij heeft geslapen van 21.30 ong tot 5.45! Progress.. Denk dat niet lang overstuur zijn en t beter slapen helpt dat ie snachts ook beter slaapt want tot we hem mee naar boven namen heeft ie heerlijk op z'n buikje in de box geslapen en voorheen wilde hij dat nie maar hij slaapt er nu zo lekker op, echt heel diep en ontspannen..
    Als ik er ni bij ben durf ik t nog nie dan leg ik m op z'n rug
    Hoewel t met aerosleep zou moeten kunnen hoor

Hoe is t met iedereen
    Nog iets ondernomen?

Hier is de kattenren bijna klaar, ze gaan vandaag voor t eerst weer naar buiten!

4. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    O ja dan vergeet ik wat ik nog wou zeggen linssiej
    Maar je kan evt Miss de voeding met n lepeltje rijstebloem aanvullen
    Dat adviseerde t cb mij als ie honger zou blijven hebben..
    T gaat nu goed dus doe t (nog) niet
    Want als ik nu omhoog ga wat dan Over paar weken snapje ;)

Maar al bijna 2 mnd
    Over paar mnd lekker hapjes en papjes erbij :D

5. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    Ja las ik inderdaad van de rijstebloem. Daan krijgt nu ook al nutriton door zijn voeding dus lijkt me misschien wat veel, maar ga even overleggen. Hier bepaalt de nachtfles ook het ritme. Overdag blijven ze om de 3 uur komen en in de avond zijn ze lang wakker, soms het idee dat ze dan na een uur al honger hebben. Ik wil graag ook een beetje vaste tijden, vooral met mijn werk dadelijk. Ze zijn nu 2,5 maand morgen dus kan het wel eens gaan proberen. Hoop dat ze snel wat meer tijd tussen de voedingen laten. Soms een keer per dag laten ze er wel 4 uur tussen maar bijna nooit.
    Daan slaapt gelukkig nu. Sophie werd wakker doordat ze gepoept had. Ze ligt nu in mijn armen te slapen.
    Misschien blijven ze om de 3 uur komen omdat ze nog vrij licht zijn, nu 4130 en 4290 gram volgens onze babyweegschaal. Gecorrigeerd zijn ze natuurlijk ook nog stukje jonger en dat merk je wel.

Hoeveel flessen hebben jullie? Flessen die je ook echt gebruikt bedoel ik dan. Vriendlief was bij vriend van hem en die hadden 5 difrax flessen en collega van hem heeft er ook al meerdere? Ik heb er maar eentje voor ieder kind, kan er ook maar een tegelijk gebruiken.

We gaan zo poging doen foto's te maken. Kindjes zijn daarstraks in bad geweest.

6. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Succes met de foto's! Schoon n wel op de foto :)
    Ik blijf hier foto's maken haha

Ik heb twee lange smalle van dr Brown
    N twee korte smalle maar die gebruik ik alleen voor gripe water nu want daar kan maar 120 in..
    Heb er twee ivm t schoonmaken steeds
    Handig om snachts nie eerst weer alles om te spoelen
    Kook alles 1 x per dag uit
    N tussendoor f nog n paar x de spenen n fles met n sopje
    Wel n klus steeds
    Snap wel dat ze er 5 hebben maar die moeten ook schoon
    N die moeten ook schoon zou ik me aan irriteren maar aan de andere kant hoeft t dan maar echt 1 x per dag ;)

7. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    Ja dachten wij ook dat het met schoonmaken te maken had. Wij maken na elke voeding schoon en dan fles in de koelkast. Hebben we zo geleerd in ziekenhuis. 1x per dag kook ik alles uit.

8. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Ja zou eigenlijk moeten he..
    Maar maak ze meestal pas schoon net voor n nieuwe voeding omdat ik er niet altijd aan toe kom..

9. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    @linssiejj, sorry nog niet eerder kunnen reageren. Ons meisje was gisteravond weer over dr toeren dus alleen met haar bezig geweest...
    Maar goed, hoe wij het doen hier, we voeden op haar verzoek en heeeeel soms op ons verzoek. Ze dronk eerst om de drie uur en dat is vanzelf naar om de vier uur gegaan. Ook in de nacht laten we haar zelf komen.
    Soms komt ze wat eerder soms wat later 15/30 min.
    Meestal is het zoiets
    6:00
    10:00
    14:00
    18:00
    22:00
    En nog een keer in de nacht. Na die fles komt ze weer om de vier uur dus soms is t schema vanaf 7:00 bijvoorbeeld.
    Ze krijgt 150/5 en dat dus 6x in 24 uur, dat is eigenlijk ook een fles teveel volgens de verpakking. Wanneer de nacht doorslaapt (zoals vannacht) dan krijgt ze er dus vijf.

Zodra ze wakker wordt wil ze drinken, ik denk dat dat baby-eigen is en dat jouw kindjes beginnen te huilen van de honger is heel gewoon.
    Daarna even spelen, knuffelen op schoot, dan even alleen in de box of heeeel soms in t schommelstoeltje en zodra ze gaat geeuwen gaat ze naar haar wiegje. Ergens daar tussenin krijgt ze een schone luier. In de wieg huilt ze vrijwel altijd en valt daarna in slaap.

Ik denk dat t voor jullie rustiger is als je net als krullie op vaste tijden voedt. Deed mn vriendin met tweeling ook en ook beiden tegelijk. Ik denk dat er dan vanzelf meer regelmaat bij jullie komt!

Hebben toevallig gister een tweede fles bijgekocht en dat is vnml voor de nacht. Je blijft ze afwassen anders... ;)

Is t gelukt met de foto's?

10. caroline1978

caroline1978 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Hoi meiden,

Op vaste tijden voeden zal k idd zeker proberen met een tweeling en idd tegelijk als t lukt anders blijf je voeden maar wel kijken wat bij ze past (3 uur ertussen of 4 ed). Idd is die eerste voeding degene die de dag dan bepaalt.
    Hier zit er helaas niet een vaste tijd tussen de voedingen. Af en toe echt wel lastig hoor, maar ja, dat is helaas vaak zo bij bv. Het is echt per dag verschillend ook al is de eerste voeding om dezelfde tijd. Ligt er gewoon aan hoeveel ze uit m'n borst drinkt, of ze het warm heeft gehad of onrustig ed....
    Trouwens flesje is vandaag gelukt!! Erg blij mee! Uiteindelijk 160 cd gedronken!

Hoe vonden de katten het d???

Morgenochtend naar cb en dus de prikjes.....zielig meisje.....

11. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    Sterkte met de prikjes op t cb caroline!!

12. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Wat goed Caroline! Flink gedronken ook!

Katten vinden t te gek! Klimmen, rennen..
    Helemaal leuk!

Succes vandaag meis met de prikken
    Hoop dat t mee valt allemaal
    Hier was zl alleen huilerig de eerste dag
    Verder geen last gehad..
    Duim voor je!

Fijne dag lieverds
    Ga hopelijk zo nog slapen
    Al vanaf zes ni goed meer geslapen
    Zat mannetje lucht dwars, blijkt dan achteraf
    N had hoofdpijn n m'n Meds gebruikt dus m'n lichaam is zo moe nu

13. caroline1978

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Hoi meiden,

He bah d, toch niet weer migraine?! Wat heerlijk dat de katten zo blij zijn met de ren!!!

Alles goed bij de andere meiden?!

Dl deed het heel goed op t cb, was lekker vrolijk en weer helemaal goedgekeurd (nu 58 cm en 5600 g). Moet wel naar Fysio voor voorkeurshouding en voorkeur in haar romp (buigt telkens 1 kant op en de andere kant gaat stug).
    Prikjes was even heeeeeeeel hard huilen maar gelukkig kon ik haar troosten en heb haar daar even gevoed waar ze heel erg rustig van werd. Ligt nu te slapen, hopelijk krijgt ze geen koorts ed, even afwachten!

Jullie nog plannen?! Gaan jullie morgen nog de stad in ofzo met koninginnedag?! Ik niet, altijd zo enorm druk en veel lawaai en ml heeft nachtdiensten dus ligt t slapen overdag en ga dl niet meenemen die drukte in!

Fijne dag!!

14. caroline1978

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Nou meisje is wel huilerig en wil alleen maar bij me zijn. Kreeg haar net alleen maar stil door haar aan te leggen. Nu ligt ze lekker bij me, net geprobeerd haar weg te leggen maar dat werkt niet en daarbij ligt ml te slapen vanwege nachtdiensten en zo sneu dat hij wakker wordt als ik haar even laat huilen! Gelukkig heeft ze nog geen koorts!

Het is hier masr stil.... Hoe is t bij jullie?

15. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    ja de foto's zijn gelukt. Heb er alvast drie in mijn album gezet. Heb er veel meer hoor, maar moet ik nog op de pc zetten en een en ander aan bewerken.

Ik wil ook gaan voeden op vaste tijden. Vind het nu niet te doen. Gisteren hebben ze maar 5 flessen gehad. Ik was heel erg aan het twijfelen of ik ze wakker moest maken voor een flesje om 23.00, maar heb ze toch laten slapen. Ze hadden hun fles gehad om 20.00 uur en gingen vrij makkelijk naar bed, daaraan weet ik dat ze een flinke ruk gaan maken haha.. En gelukkig heb ik ze niet meer wakker gemaakt, ze kwamen vervolgens pas om 5.45 uur :O, ze zullen wel wat slaap in hebben moeten halen. Na de fles van 5.45 uur vervolgens om 9.45 en daarna weer om 12.45. Ben benieuwd hoe laat ze nu komen. Denk om 15.45 uur. Heb daarnet 10 ml extra water in de fles gedaan en ze leken nu wel tevreden met hun flesje. Ze slapen nu ook al sinds de fles van 12.45 uur, maar ja daarvoor hebben ze na de fles van 9.45 uur maar een half uurtje geslapen, dus ze waren doodmoe. Ik doe nu ook zodra ze uit bed zijn luier verschonen, fles en dan wippertje of lekker knuffelen. Ik doe ze meestal een uur/1,5 uur nadat ze uit bed zijn weer terug in bed. Maar als ze na de fles er heel moe uit zien dat doe ik ze meteen terug.. Daarnet na de fles van 12.45 zijn ze ook meteen naar bed gegaan omdat ze gewoon zo moe waren.
    Ik denk dat onze twins gewoon nog elke 3 uur voeding nodig hebben. Ze zijn ook nog maar net 4 kg. Ik moet gewoon wat meer geduld hebben. Ik ben al lang blij dat ze de nachten lekker doorslapen.
    Als ik op verzoek voed dan komen ze meestal ook gewoon tegelijk. Dat is zo handig, want dan zit ik maar 1 keertje 20 minuten met de fles en niet 2 keer. En zo kunnen ze ook tegelijk naar bed. Ik wil vanaf nu wel op vaste tijden gaan voeden, dat geeft mij meer rust en denk ook de twins. Ook is het wel makkelijk voor mijn ouders als ik dadelijk weer moet werken.
    Ik kijk even wat ze vandaag doen en dan kan ik even kijken wat de tijden worden.
    Hier krijgen ze ook echt te veel. Als ik de maximale norm aan houd dus 180 ml per kg zitten ze er nog boven. In de groeicurve is hier echter niets van te zien. Denk dat ze gewoon meer nodig hebben.. Dit is al vanaf dat ze goed gingen drinken in het ziekenhuis. Consultatiebureau vind het ook prima. En als ik ze minder geef blijven ze huilen of gaan gewoon niet slapen.

Oh Caroline vandaag prikjes voor je kleine meid. Hopelijk heeft ze er niet te veel last van. Die van ons krijgen over 2 weken alweer hun tweede setje (om 8.00 in de ochtend!!) hihi dan kunnen wij na de fles van 6 uur wel op blijven haha...

Morgen geen Koninginnedag/koningsdag vieren, maar we hebben voor het nichtje van mijn vriend een surpriseparty georganiseerd, ze wordt namelijk 16. Vanaf 15.30 uur verzamelen en om 16.00 uur komt ze zelf. Ben benieuwd hoe ze gaat reageren.

Ik heb gelukkig vandaag al wel veel in huis kunnen doen doordat de twins gelukkig slapen nu. Lekker badkamer gepoetst en gestofzuigd.
    Ik haal de twins ook niet zo snel meer uit bed en ga ook niet meteen weer naar het kamertje rennen als ze huilen en dit werkt tot nu toe super goed. Ik heb nu voor mezelf een afspraak dat ze 15 min mogen huilen (zeurderig huilen niet overstuur) en dan moeten ze stil zijn anders ga ik kijken en ze de speen teruggeven of ze even uit bedje halen. Wij deden dit eerst veel te snel en daardoor krijgen ze weer nieuwe prikkels volgens mij waardoor ze helemaal niet meer slapen. Ze huilen nu ook nog maar heel eventjes nadat ze in bed zijn gelegd dus denk dat ze nu beetje weten dat ik ze niet meteen kom halen. Vriendlief doet dat wel heel snel grr. Gisteren zat hij alweer met SOphie op schoot en dan slaapt ze ineens, dus als je haar nog even in bed laat liggen slaapt ze daar ook.

Meerdere flesjes is inderdaad handig ivm schoonmaken. Misschien dat ik er wel twee bij koop als ze 3x in de week naar mijn ouders gaan. Ik heb daar ook al pakken voeding staan nu.
    Ik spoel wel de flessen meteen uit. Dat spul nutriton blijft namelijk erg plakken in de fles en is later bijna niet schoon te krijgen.

Vriendlief moet deze hele week werken behalve morgen en zondag. Donderdag zelfs van 9 tot 21.00 en zaterdagavond ook nog personeelsuitje dus voor mij een slopende week ben ik bang. Zaterdag ga ik lekker naar mijn ouders met de kids dan kunnen zij mij even helpen en ben ik ook even de deur uit. Mijn vader heeft bijna het bedje van Daan ook klaar. Ze hebben namelijk twee ledikantjes gekocht op marktplaats, maar ze waren een soort van beukenkleur en niet heel mooi meer. Papa heeft ze opgeschuurd en wit gemaakt. Die van Sophie is klaar en die van Daan bijna:).
    Morgen krijg ik het elektrische schommelstoeltje van mijn schoonzusje :). Merk namelijk dat als ik met Sophie schommel of met Daan dat ze dan heel relax en suf worden. Maar ja om nou uren met de wipper in mijn handen te gaan schommelen is wel zwaar haha, krijg na 1 minuut toch wel last van mijn armen.

16. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    mmm mijn banner klopt niet.. twins zijn namelijk nu 10 weken oud

17. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    @caroline, je arme meisje.... Sneu he? Wel fijn dat ze bij je wil zijn alleen kan jij nu niks doen of ondernemen. Als je je daar op instelt scheelt dat een hoop heb ik gemerkt ;)
    Heeft ze nog steeds geen koorts? Sterkte!
    Moest vandaag ff naar de wibra (voor cars auto's jaja) en toch nog maar zo'n schattig broekje meengenomen :)

@linss, you go girl! Klinkt supergoed hoe je het doet/wil gaan doen! Je wordt anders helemaal tureluurs met een tweeling en verschillende tijden. En zeker voor je ouders ook fijn als ze daar vaak zullen zijn. Leuk dat je vader met de bedjes bezig is! Gaan ze nou een kamertje voor ze maken? Ik ben t ff kwijt....
    Ben heel benieuwd op wat voor schema je straks uitkomt en wat heerlijk dat ze de nacht doorslapen!

@D mocht jij nou rijstebloem toevoegen??
    Ik weet dat t als pap als bijvoeding vanaf vier maanden wordt gezien.
    Hier heeft dl aardig last van de jbpm en heeft heeeeele dunne luiers, is voor dr darmpjes niet echt fijn natuurlijk. Miss dat ik de fles ga proberen te verdikken met rijstebloem eens zien hoe t dan met de luiers gaat. Maar dan maak ik er geen pap van hoor maar net een btje dikker zodat t binnenblijft.

Hier gaat t best goed ook al is nu huilerig. Steeds lijkt ze in slaap te vallen maar dan toch weer een kreetje.

Ze begint nu echt te brabbelen en te lachen! Liefffff

18. Linssiejj

Linssiejj Fanatiek lid

3 jun 2012
    1.713
    0
    0
    Senior secretaresse
    Sophie ligt nu in mijn armen te slapen.
    Nee geen eigen kamertje. Wel heeft mama veel spullen gekocht.
    Ga het nu paar dagen aan kijken hoe ze overdag voor voedingen komen en baseer daarop de flestijden. Ze zijn vandaag niet al te huilerig geweest Gelukkig. Alleen vanmorgen even en net. Maar in de avond is dat niets nieuws. Nu ze bij ons liggen zijn ze stil.

Leuk he die geluidjes maken. Daan doet het al veel. Sophie weinig. Merk dat ze daar echt in achter liggen. Ook lachen doet Sophie minimaal. Daan wel lekker veel
    Spruw lijkt weer erger te worden. Kuur is nog bezig. Heb afgelopen dagen niet erg strikt gegeven dus eigen schuld, nu opnieuw.

19. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    Hier ging de spruw vanzelf over, ik ben gewoon gestopt met die nystatine want ik vergat t soms ook. .. Anders miss ff je telefoon zetten ofzo dat je eraan herinnert wordt?

Ons meisje is ook niet vlot, gister een foto kunnen maken van dr eerste echte lach. En brabbelen is maar 1x per dag en heel kort. Komt vanzelf..
    Eerst maar de rest op orde krijgen in t lijfje.

Je ouders zullen wel trots zijn als ze mogen oppassen!
    Hoe doen de andere meiden dat ook alweer straks?

@d, hoe is t met je hoofdpijn, is t over? Heb je nog kunnen slapen?

Wij gaan iig op tv kijken naar onze koning en miss hier even naar de markt (pleintje) verder lekker thuis. Hebben ook niet met vrienden ofzo afgesproken.

Leuk een surprise party!

@caroline, klinkt t zelfde als onze dochter met dr houding... Wij leggen haar overdag op dr zij en moeten haar van de andere kant alles aanbieden, meestal schiet dat er bij in omdat dat lastig is voor ons vanaf de andere kant verschonen enz.

Sjips...ze huilt weer, ze was op mn arm in slaap gevallen en had dr in de wieg gelegd. Maar net 20 min geslapen denk ik...

20. caroline1978

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Ach is je meisje weer aan t huilen....arm meisje! (En drukke mama...)
    Wat lief hè dat lachen en brabbelen!! Echt smelten of niet?!
    Lekker toch thuis voor de buis en even naar een pleintje is natuurlijk wek leuk.
    Fijn trouwens dat de spruw weg is!
    Ohw... Ik moet ook nog ECHT even naar de wibra 😊 hebben hebben hebben, hihi!

Leuk lins een surprise party! Neem je de kids mee?
    Je plan van de vaste tijden klinkt goed. Iets meer flesjes lijkt me idd wel handig ja.
    Wij doen dst met t huilen ook hoor, niet meteen erheen (of ze moet overstuur zijn) en wachten ook even, maar vaak is ze na 5 minuten al stil als het niet eerder is. En duurt het wel langer dan is er eigenlijk ook altijd wel wat en huilt ze overstuur.

D meis, hoe is het met je?? Hoop zo dat je hoofdpijn weg is!!

Armsnde, jouw meisje buigt met haar rug dus ook meer 1 kant op (opzij)?! Is dat nu al minder sinds je die veranderingen doet? Voorkeur met hoofd had ik al tijdje door en idd andersom op t aankleedkussen ed doen we al. Maar vooral haar rug moet even bekeken worden.

Deel Deze Pagina