Ik ben op zoek naar een nieuwe BSO voor m'n dochter, maar loop er steeds tegenaan dat er bijna geen kinderen van haar leeftijd zijn, alleen kleuters. Volgens de leidsters omdat de meeste kinderen vanaf groep 5 of 6 niet meer naar een BSO gaan, maar gewoon zelf naar huis. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen, dat kids zo jong al de hele middag thuis zijn? Mijn dochter is nu 7.5, gaat na de vakantie naar groep 5. Zelfs volgend jaar, dan zou ze 8.5 zijn, zie ik dat nog niet gebeuren. Hoe zit dat bij jullie? Vanaf welke leeftijd gaan jullie kids niet meer naar de BSO maar gewoon alleen naar huis?
Ik denk zelf met een jaar of 10/11? Mijn oudste wordt in september 8 en alhoewel hij heel verstandig is en verantwoordelijk gaat hij echt niet nog niet de hele middag alleen naar huis hoor.
Hmm ik zou vanaf groep 5 de hele middag alleen thuis... toch niet zo fijn vinden denk ik al zal dat deels te maken hebben met de weg die ze over moet steken om überhaupt thuis te komen... maar ze is nooit langer dan "even naar de bakker op de hoek" alleen thuis geweest.. dus ik zou alleen naar huis en dan tot een uur of 6 alleen thuis... toch wel wat lang vinden. ben ik dan zo'n watje?
Ik woon praktisch naast de nieuwe school, dus ze hoeft niks over te steken. Maar no way dat ze al van 3 tot 6 thuis mag blijven hoor. Ze is nog niet eens even 10 minuten alleen thuis, niet omdat ze het niet mag/kan, maar is gewoon nog nooit voor gekomen.
Ik hoop dat we t/m groep 8 redden op de BSO, als ik eerlijk ben...hoewel ze in groep 8 ook wel mag kiezen wat ze wil (dan is ze 10), maar eerder vind ik eigenlijk gewoon nog te jong om een hele middag alleen thuis te zijn.
Ja, dat scheelt natuurlijk ook. Jouw kindje is 10 in groep 8, mijn oudste begint al met 12 in groep 8.
Ik denk misschien vanaf groep 8 niet meer naar de bso. Maar had eigenlijk altijd gedacht vanaf de middelbare school niet meer . Zien we tegen die tijd wel, maar zeker nog naar de bso met 8 of 9 jaar!
Ik ben toch wel blij om te lezen dat jullie er net zo over denken, ik begon al aan mezelf te twijfelen. Maar blijft dan toch raar dat er geen kinderen van die leeftijd op de BSO's hier zitten, waar zijn die dan??
Haha is in dit geval geen kwestie van 'niet goed kijken' hoor, de BSO zegt het zelf. Op haar huidige BSO is ze de oudste, ik heb nu bij 3 BSO's hier geïnformeerd en daar zou ze bij 2 de oudste zijn en bij de 3e is er nog 1 ander kindje uit 2007. Verder zijn de kinderen allemaal jonger.
Ja wel vaag inderdaad. Hier een bso voor t/m groep 4 en verderop een bso voor groep 5 t/m 8. Bij die laatste lopen de kinderen zelf naar de bso, is 1 weg oversteken. Als de kinderen er nog niet zijn 20 minuten na schooltijd gaan de leidsters ze zoeken.
Hier ben ik wat meer gaan los laten van af 8 elke keer oefenen met wat bijvoorbeeld boodschappen doen of even wat later thuiskomen. Mijn zoon was best makkelijk wat dat betreft en haalde eigenlijk niks uit ging tv kijken of een spelletje doen van 15 minuten ben ik het gaan opbouwen. Eens een uurtje toen twee toen drie en nu kan hij bij wijzen van spreken alleen door. Niet dat hij dat mag van mij!! Het is leren los laten op jouw manier kan het van je dochter ook wel voorstellen op een bepaalde leeftijd hebben ze geen zin meer in die (juffen) en willen hun eigen ding doen. Zou dus langzaam aan beginnen en kijken hoe het gaat als je zelf nog in de buurt bent. Zeg je trouwens ook eerlijk mijn dochter zal ik later los laten waarom?? Nou die kan al slecht tegen alleen zijn en daar bij is ze een ondernemende dame die zie ik wat later alleen thuis blijven. Maar dat moeten de komende jaren uit wijzen. Misschien met een mede moeder een oppas rooster maken van dan bij jou dan bij jullie dan kunnen ze toch spelen en meer rust en het is ook goed koper ook trouwens. Weet niet hoe zelfstandig je dochter is daar moet je idd zeker naar kijken. En los laten is soms zo moeilijk en toch ooit moet je eraan. Mijne is nu 14 en zit nu met zijn gat in de Efteling met school ben blij als hij om 18.00 uur weer veilig thuis is. Het blijft toch je kind.. Ook al zijn ze groot en zelfstandig.
Mijn oudste twee kinderen zijn allebei t/m groep 8 naar de BSO gegaan. In groep 8 mochten ze dan wel alleen tussen de middag om daar te gaan eten (Ik werk tijdens de schooltijden). Mijn dochter had ik om af te bouwen 1 dag minder naar de BSO laten gaan in groep 8, en was ze dus alleen thuis. Wel had ze toen dansen op die middag, zodat ze niet alleen maar thuis was. Mijn zoon wilde niet minder, hij wilde gewoon twee middagen blijven gaan. Volgende week vrijdag is zijn laatste BSO-dag. Ik heb ook heel lang de BSO aangehouden omdat hun vader hun daar eens per twee weken ophaalt. Zo heb ik hem niet elke keer aan de deur. Mijn kinderen gaan nog altijd met heel veel plezier naar de BSO, dus ik voel me daar ook niet schuldig over. Wel merk ik dat ik met de oudste wel soepeler ben... als hij eens moest leren voor een toets of bv een werkstuk af moest maken mocht hij wel alleen naar huis ipv naar de BSO.
Kon zijn natuurlijk he, nog een andere groep misschien ofzo haha. Maar dat is dan inderdaad wel erg vaag, dan zou je idd gaan denken dat die kindjes allemaal naar huis gaan. Mijn zoontje is van september 2007, maar nog lang niet de oudste. Wel heel jammer voor je dochtertje.
Hmm bij ons was ze zeker niet de jongste (ook 2007) Wel hebben ze de bso verdeeld in aparte groepen... 1 lokatie maar 2 "huiskamers". Eentje voor de onderbouw... Eentje voor de bovenbouw. Met in beide ruimtes een tv en in de bovenbouwkamer bijv computers en een playstation. Terwijl de onderbouw een poppenhoek en een kussenhoek heeft. Ze mogen zelf weten wat ze doen... Maar zo houden ze het een beetje gescheiden. Kunnen de grotere ook eens wat anders kijken dan cars En gamen als ze dat willen. Terwijl de ukken zich prima vermaken met poppen en kussens.
Bij onze BSO blijven de kinderen tot en met 8 op de BSO en daarna gaan ze naar de kidsclub, dat is vanaf 9. Bij de kidsclub worden ze weer iets vrijer gelaten als op de bso. BIj ons is het dus erg gebruikelijk dat ze nog op de bso blijven.
Hier zitten ook wel wat grotere kinderen op de BSO, maar vanaf een jaar of 10 worden ze er idd wel vaak af gehaald. Onze oudste is 8. Ik denk dat hij er nog wel een tijdje op blijft. Als hij er af zou mogen, dan mag de tweede dat zeker nog niet, en dat zou echt voor bonje in de tent zorgen, vrees ik. Dus blijven ze er allebei maar op, scheelt een hoop gezeur, waarschijnlijk. Ik denk dat wij de oudste eraf halen als hij 12 is. Hij zit dan halverwege groep 8, kan hij mooi nog een half jaar wennen aan wat meer vrijheid, voordat hij naar de middelbare school gaat. Misschien pas ik mijn werktijden ook wel een beetje aan als de jongste ook naar school gaat, zodat ze niet zo vaak naar de BSO hoeven.
Heb heb je ook een aparte groep, vanaf groep 5 geloof ik. Maar ik geloof dat die niet zo vol zit (op de andere BSO van dezelfde organisatie zijn er volgens mij wel wat meer kinderen in die groep, maar op de BSO van oudste zie ik ze amper).
Onze zoon is tot vorig jaar naar de BSO gegaan,einde groep 6 en hij was toen al ruim 10 jaar. Hij wilde er al eerder af want hij zat voor zijn gevoel alleen nog maar met kleuters Onze dochter wordt eind dit jaar 10 jaar en ook dan groep 6 maar ik denk dat zij er gewoon heel groep 6 op blijft zitten en dan vanaf groep 7 niet meer. Ik vertrouw haar wel alleen thuis maar ik weet niet of de combi broer en zus samen thuis zo geweldig is haha Oudste gaat dan naar VO en jongste naar de basisschool en die kan dan plekje BSO van grote zus mooi opvullen bij BSO.
Hier zijn er op de bso wel gewoon kinderen tm groep 8. Ben ik van plan om dat ook zo met onze kinderen te doen. Vind groep 5 echt nog te jong om alleen thuis te blijven zo lang.